Har i ulike tråder tidligere diskutert forbruk nedover Europa, men tenkte det var greiest å samle løse tråder i en egen post.
Siden dette ble første skikkelige langtur i elbil så var det greit å starte med utgangspunkt i andres erfaringer. Men alle er ulike og abetterrouteplanner er vel mest ulik, skjønner ikke hva den tenker med! Før avreise endte jeg i hvertfall opp med at ABRP mente jeg kom til å ha et snitt på 270Wh/km. (265-277Wh/km alt ettersom veivalg)
Basert på andres erfaring og egen erfaring så senket jeg det til 240Wh/km og krysset fingrene for at det skulle holde.
Fasiten ble noe helt annet og det fikk konsekvenser for rekkeviddeangsten, antall stopp og hvordan vi la opp dagene med tanke på mat etc.
Vi endte opp med et forbruk på 215,76Wh/km på vei sørover og da hadde vi rimelig frisk motvind en hel dag også. På returen valgte vi en annen rute som tok oss mye mer opp i høyden og vi hadde en del regn og vind på ca 1/4 av turen. Likevel så endte forbruket på vei hjem på kun 228,8Wh/km. Og nei, dette var ikke noe sinkekjøring eller utnyttelse av dragsuget til lastebilene.
Rekkevidden ble jo mye bedre, noe som gjorde at vi trengte mindre tid på hvert ladestopp og vi kunne hoppe over flere planlagte stopp. Siden ladehastigheten også var justert noe opp før avreise så gikk lading også mye fortere enn beregnet, så bilen var alltid klar lenge før vi var det, på hvert stopp. Noe som igjen førte til at lengre matstopp "ødela" planen og gjorde at vi fikk alt for høy SOC til å oppnå noe "optimalt" skjema. Chademoadapteret og tredjeparts stasjoner ble heller aldri et behov for. Destinasjonsladere ble benyttet 2 ganger, en gang på et kjøpesenter på vei ned og på en overnatting på et hotell på vei hjem. Begge ganger var det praktisk å ha tilgangen, men i ettertid viste det seg at det strengt talt ikke hadde vært nødvendig.
Så alt i alt en meget hyggelig opplevelse å kjøre elbil på langtur, i hvertfall en X75D.
Men igjen, hva ABRP holder på med aner jeg ikke. For vi var ikke i nærheten av hverken det forbruket eller så mange ladestopp som den anbefaler.
Mange påpeker ladekø i desse tider og jeg må bare si at jeg ikke opplevde det som noe problem. Vi delte lader 2 ganger på vei ned. Ene gangen spiste vi samtidig så det utgjorde ikke noen ulempe siden bilen var mer enn klar når vi var det. Andre gangen delte vi i under 5 minutter og merket egentlig ikke noe ulempe siden vi likevel hadde så høy SOC. Det var forsåvidt eneste gangen vi kom til "full" stasjon, men ventetiden var ca 30 sekunder. På vei hjem avbrøt jeg lading ca 5 minutter før tenkt, for å gi plass til en annen. Men dette var ikke til ulempe for meg. Det manglet også en lader der pga teknisk trøbbel, så hadde den virket så hadde det ikke vært kø (men 1 mer delt lading). Jeg har stått i vesentlig mer kranglete køer på bensinstasjoner oppgjennom tidene for å si det mildt.
Så, var det ikke noe negativt? Joda.
Bilens estimat var hele tiden feil. Vi ladet til den estimerte at vi rakk frem til neste supercharger med 10% SOC, resultatet ble alltid at vi kom frem med 15-20% SOC. Ulempen med dette er at vi kastet vekk mye tid på å sitte å lade unødige 5-10% på høy SOC som jo tar unødig med tid. Men det kunne vi jo aldri vite, så tok ikke sjansen på å ignorere bilen på denne turen.
Bilens navigering tar rare valg når den skal rute innom noen av superchargerene. Et eksempel her er Kungälv i Sverige, hvor den ledet oss inn på nordsiden og fikk oss til å kjøre gjennom hele sentrum. I stede for en mer logisk rute, inn fra sør. Ble obs på det så deretter overstyrte jeg bilens rutealternativer på resten av turen.
Bilens navigering er også ulidelig treg, når vi kom til supercharger og koblet til å skulle planlegge neste etappe var vi ofte ferdig ladet før bilen hadde klart å laste kart og planlagt ruten, tross LTE dekning. Slik planlegging er jo greit så man vet hvor mye tid man har til rådighet på stoppet, men det hjelper jo lite når bilen er klar før stoppet i det heletatt har kommet igang. For etter dette var det jo tid for toalett og slikt, så vi hadde alltid for høy SOC til å kjøre et teoretisk optimalt løp nedover.
Til forrige punkt kan en jo si at det bare er å legge inn sluttdestinasjon og la bilen beregne mellomstoppene. Genialt nok det, men ikke når bilen velger "feil" rute og ikke lar meg reroute. Så da må jeg "hoppe" fra supercharger til supercharger på den måten.
Manglende A-B routing og waypoints er også frustrerende i 2019. Og den anbefaler alt for ofte å kjøre feil vei inn i enveiskjørte gater! Rerouting etter slike bomturer tar også tidvis alt for lang tid. Og den bruker alt for mange forsøk på å rute tilbake før den finner ut at jeg vil/må en annen vei.
Et siste punkt ang. navigering. Den slutter ofte å navigere lenge før man har kommet frem til mål. Særlig gjelder dette superchargerene. 50-100 meter unna stopper streken på kartet og navigeringen og stemmen kan fortelle meg at destinasjonen ligger på venstre side, når den faktisk ligger på høyre! Det gjorde at vi noen ganger virkelig måtte lete etter superchargerene, for de er jammen meg ikke fornuftig plassert mange plasser.
Så alt det negative handler egentlig om hvor ubrukelig MCU'en og navigeringen er.
Jeg vil likevel påpeke hvor håpløs plassering mange superchargere har. Vi brukte ofte mye mer tid bare på av/på-kjøring fra motorvei enn selve ladingen! Og mange har også et svært så dårlig servicetilbud, slik at en måtte planlegge innkjøp av mat/drikk før en kom frem til stoppet for å utnytte tiden til et måltid også. Siden vi gjorde den undersøkelsen av superchargerene på forhånd så unngikk vi derfor dødtid på noen av superchargerene.
Designet på superchargerene er også noe jeg må kritisere. Alt for ofte var den plastikkhaken som holder kabelen på plass i stasjonen ødelagt, noe som gjorde at kabler låg på bakken eller i noen tilfeller ramlet ut og traff bilen når en skulle henge den på plass igjen eller kom borti CCS kabelen først. Hvorfor i alle dager er den i plast?
Noen steder var det også plassert hinder i bakken så en kunne kjøre inntil, tanken er god. Men avstand til lader ser ikke ut til å ha vært i tankene, for det førte noen steder til alt for kort kabel som la press på ladeporten.
Fysisk plass var også noen steder trøblete, særlig da tilkomst. Den som står på Vinstra er jo ikke så bra, men rene barnematen i forhold til noen i Frankrike.
Så til de som vurderer langtur er det bare å ønske god tur! Ikke hør for mye på andres erfaringer (min inkludert!) men ha rom for kontinuerlig revurdering og nyt turen.
Siden dette ble første skikkelige langtur i elbil så var det greit å starte med utgangspunkt i andres erfaringer. Men alle er ulike og abetterrouteplanner er vel mest ulik, skjønner ikke hva den tenker med! Før avreise endte jeg i hvertfall opp med at ABRP mente jeg kom til å ha et snitt på 270Wh/km. (265-277Wh/km alt ettersom veivalg)
Basert på andres erfaring og egen erfaring så senket jeg det til 240Wh/km og krysset fingrene for at det skulle holde.
Fasiten ble noe helt annet og det fikk konsekvenser for rekkeviddeangsten, antall stopp og hvordan vi la opp dagene med tanke på mat etc.
Vi endte opp med et forbruk på 215,76Wh/km på vei sørover og da hadde vi rimelig frisk motvind en hel dag også. På returen valgte vi en annen rute som tok oss mye mer opp i høyden og vi hadde en del regn og vind på ca 1/4 av turen. Likevel så endte forbruket på vei hjem på kun 228,8Wh/km. Og nei, dette var ikke noe sinkekjøring eller utnyttelse av dragsuget til lastebilene.
Rekkevidden ble jo mye bedre, noe som gjorde at vi trengte mindre tid på hvert ladestopp og vi kunne hoppe over flere planlagte stopp. Siden ladehastigheten også var justert noe opp før avreise så gikk lading også mye fortere enn beregnet, så bilen var alltid klar lenge før vi var det, på hvert stopp. Noe som igjen førte til at lengre matstopp "ødela" planen og gjorde at vi fikk alt for høy SOC til å oppnå noe "optimalt" skjema. Chademoadapteret og tredjeparts stasjoner ble heller aldri et behov for. Destinasjonsladere ble benyttet 2 ganger, en gang på et kjøpesenter på vei ned og på en overnatting på et hotell på vei hjem. Begge ganger var det praktisk å ha tilgangen, men i ettertid viste det seg at det strengt talt ikke hadde vært nødvendig.
Så alt i alt en meget hyggelig opplevelse å kjøre elbil på langtur, i hvertfall en X75D.
Men igjen, hva ABRP holder på med aner jeg ikke. For vi var ikke i nærheten av hverken det forbruket eller så mange ladestopp som den anbefaler.
Mange påpeker ladekø i desse tider og jeg må bare si at jeg ikke opplevde det som noe problem. Vi delte lader 2 ganger på vei ned. Ene gangen spiste vi samtidig så det utgjorde ikke noen ulempe siden bilen var mer enn klar når vi var det. Andre gangen delte vi i under 5 minutter og merket egentlig ikke noe ulempe siden vi likevel hadde så høy SOC. Det var forsåvidt eneste gangen vi kom til "full" stasjon, men ventetiden var ca 30 sekunder. På vei hjem avbrøt jeg lading ca 5 minutter før tenkt, for å gi plass til en annen. Men dette var ikke til ulempe for meg. Det manglet også en lader der pga teknisk trøbbel, så hadde den virket så hadde det ikke vært kø (men 1 mer delt lading). Jeg har stått i vesentlig mer kranglete køer på bensinstasjoner oppgjennom tidene for å si det mildt.
Så, var det ikke noe negativt? Joda.
Bilens estimat var hele tiden feil. Vi ladet til den estimerte at vi rakk frem til neste supercharger med 10% SOC, resultatet ble alltid at vi kom frem med 15-20% SOC. Ulempen med dette er at vi kastet vekk mye tid på å sitte å lade unødige 5-10% på høy SOC som jo tar unødig med tid. Men det kunne vi jo aldri vite, så tok ikke sjansen på å ignorere bilen på denne turen.
Bilens navigering tar rare valg når den skal rute innom noen av superchargerene. Et eksempel her er Kungälv i Sverige, hvor den ledet oss inn på nordsiden og fikk oss til å kjøre gjennom hele sentrum. I stede for en mer logisk rute, inn fra sør. Ble obs på det så deretter overstyrte jeg bilens rutealternativer på resten av turen.
Bilens navigering er også ulidelig treg, når vi kom til supercharger og koblet til å skulle planlegge neste etappe var vi ofte ferdig ladet før bilen hadde klart å laste kart og planlagt ruten, tross LTE dekning. Slik planlegging er jo greit så man vet hvor mye tid man har til rådighet på stoppet, men det hjelper jo lite når bilen er klar før stoppet i det heletatt har kommet igang. For etter dette var det jo tid for toalett og slikt, så vi hadde alltid for høy SOC til å kjøre et teoretisk optimalt løp nedover.
Til forrige punkt kan en jo si at det bare er å legge inn sluttdestinasjon og la bilen beregne mellomstoppene. Genialt nok det, men ikke når bilen velger "feil" rute og ikke lar meg reroute. Så da må jeg "hoppe" fra supercharger til supercharger på den måten.
Manglende A-B routing og waypoints er også frustrerende i 2019. Og den anbefaler alt for ofte å kjøre feil vei inn i enveiskjørte gater! Rerouting etter slike bomturer tar også tidvis alt for lang tid. Og den bruker alt for mange forsøk på å rute tilbake før den finner ut at jeg vil/må en annen vei.
Et siste punkt ang. navigering. Den slutter ofte å navigere lenge før man har kommet frem til mål. Særlig gjelder dette superchargerene. 50-100 meter unna stopper streken på kartet og navigeringen og stemmen kan fortelle meg at destinasjonen ligger på venstre side, når den faktisk ligger på høyre! Det gjorde at vi noen ganger virkelig måtte lete etter superchargerene, for de er jammen meg ikke fornuftig plassert mange plasser.
Så alt det negative handler egentlig om hvor ubrukelig MCU'en og navigeringen er.
Jeg vil likevel påpeke hvor håpløs plassering mange superchargere har. Vi brukte ofte mye mer tid bare på av/på-kjøring fra motorvei enn selve ladingen! Og mange har også et svært så dårlig servicetilbud, slik at en måtte planlegge innkjøp av mat/drikk før en kom frem til stoppet for å utnytte tiden til et måltid også. Siden vi gjorde den undersøkelsen av superchargerene på forhånd så unngikk vi derfor dødtid på noen av superchargerene.
Designet på superchargerene er også noe jeg må kritisere. Alt for ofte var den plastikkhaken som holder kabelen på plass i stasjonen ødelagt, noe som gjorde at kabler låg på bakken eller i noen tilfeller ramlet ut og traff bilen når en skulle henge den på plass igjen eller kom borti CCS kabelen først. Hvorfor i alle dager er den i plast?
Noen steder var det også plassert hinder i bakken så en kunne kjøre inntil, tanken er god. Men avstand til lader ser ikke ut til å ha vært i tankene, for det førte noen steder til alt for kort kabel som la press på ladeporten.
Fysisk plass var også noen steder trøblete, særlig da tilkomst. Den som står på Vinstra er jo ikke så bra, men rene barnematen i forhold til noen i Frankrike.
Så til de som vurderer langtur er det bare å ønske god tur! Ikke hør for mye på andres erfaringer (min inkludert!) men ha rom for kontinuerlig revurdering og nyt turen.