Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - oggy007

#1
Hei folkens.
Har slitt ei lita stund med en helt sinnsykt irriterende høy frekvent lyd fra klima anlegget. (Noe jeg mener det kommer fra).
Lyden høres ut som en gresshoppe bare med veldig rask takt, og den kommer å går litt. Høres best på vifte innstilling 3-5, men også på 1-2-6-7. Etter jeg bytter vifte innstilling fra feks 4-3, så tar det kanskje 30-40 sekunder før lyden begynner igjen. Noen som har hørt om dette tidligere??
Var hos Tesla idag, og de mente det kunne være HEPA filteret, selvom de sa dem ikke hørte noe. Fikk bilen tilbake med nytt filter, og lyden var der enda. Returnerte til Tesla, og de satt seg inn med meg i bilen og hørte, men han som satt med meg i bilen hørte ikke lyden, men tenkte kanskje om det kunne være kupe filteret. Jeg ventet litt, og dem kom tilbake å sa den ene vifta på FSD computeren ikke gikk, og at dette kanskje kunne være feilen. Jeg hadde dårlig tid å måtte på jobb, men sitter nå her å tenker at det da ikke kan være FSD viftene, da lyden forsvinner når jeg slår av ventilasjons systemet!
Legger ved en video her, selvom det regner og dette forstyrrer videoen litt så hører jeg enkelt den høy frekvente lyden!

Edit: Nå skal video være oppe å gå.
https://www.dropbox.com/s/7z8aca97ywc2wvf/IMG_0635.MOV?dl=0
#2
Vet ikke om dette er i riktig forum og ta opp, men er det noen som ikke kjenner så mange nok folk med Tesla og har lyst til og gi vekk gratis superlading i 6 mnd til meg?
Fikk ikke folk som henviste lov til å gi vekk 5 gratis superladninger til "venner" per henvisning?
Regner med noen da kanskje ikke har gitt alle vekk, og sitter med henvisninger som de egentlig ikke får bruk for selv :P

Kan sikkert bli enig om en liten sum hvis ikke det er noen supergreie folk som vil gi vekk :)

Skal på Eurotrip på sensommeren, og jeg mister gratis superladning i juni :(
#3
Model S 2013 - 2022 / Farger på ambient belysning dører
fredag 11. januar 2019, klokken 11:43
Jeg har veldig lyst til og få farget ambient belysningen i dørene på bilen. Jeg vet jo at fotbrønn, frunk å trunk er enkelt og skifte ut i farger. Men er det noen som har en grei måte å få farger i dørene? Tenker da ikke lys under dørene, men under armlene, hvor det er ei hvit «kjedelig» stripe.
Denne kunne Tesla med fordel gjort «multicolored» spør du meg :P

Er det noen som har prøvd med noe slags gjennomsiktig farga tape (https://www.amazon.com/dp/B01N4TL6WC/?coliid=I238O0IF6OLA7I&colid=LV6KFLUJFWRQ&psc=0&ref_=lv_ov_lig_dp_it&tag=tmc064-20), eller noe annet smart for å få farger på lysene???
#4
Selger en luftmadrass for Tesla model X 6 seter som ble feilbestilt. Selges for kostpris fra eBay forhandler som jeg kjøpte den av :)
#5
Model S 2013 - 2022 / Automatisk luftfjæring
søndag 30. desember 2018, klokken 22:01
Jeg har bare et lite spørsmål angående den automatisk luftfjæringen. Lurer litt på hvordan denne fungerer i praksis.

Jeg har flere ganger mens vi var på fjellet de siste dagene  kjørt en plass hvor jeg har hevet færingen pga dårlig vei opp til huset, deretter parkert bilen på «Very high», så kjørt ned til «hoved veien», og satt standard igjen.
Når vi da kommer tilbake til samme dårlige vei, så hever den seg ikke automatisk, jeg kjører langt opp i bakken, men må sette det på selv..

Er det noe galt med bilen min?
Har prøvd resett med brems inne.. Jeg ser også at «auto rising blablabla» kommer opp når jeg setter bilen på «very high».. Men dette skal den jo gjøre selv!?
#6
Model S 2013 - 2022 / Lydinnstillinger
søndag 16. desember 2018, klokken 20:53
Etter et par dager med den mye bilen min, så er jeg ikke noe annet en FANTASTISK fornøyd med bilen! Rett og slett en drøm å kjøre! Men så har jeg jo også et ganske bra lyd system i bilen (folk mener jo så mangt om «oppgradert lyd»), men jeg lurer bare på hvilke innstillingene dere har den på for å få best mulig lyd??
Pdd så kjører jeg på 2,5 i bass, 4, 1.5 i mid, 2 og -1.5 i treble, men bytter litt rundt å prøver å teste litt forskjellige innstillinger.

«Still det sånn som du liker det best» er det sikkert mange som vil si, men vil bare høre litt rundt erfaringer andre har, og hvilke innstillinger dere kjører.

I tillegg, hva er dette «immersive sound»?
Etter det jeg forstår så er det en slags «dolby sound» equalizer greier som folk anbefaler å ha Off? Eller?

Har prøvd å søke litt på dette på forumet, men ser ikke ut som det er diskutert så mye selve lyd innstillingene? :o
#7
Hei der! Jeg har et thinkview kamera jeg skal montere i min nye bil.
Jeg lurer på om det er noen som har montert dashcam 2 kanals (foran og bak) på Teslaer før?
Skulle gjerne hatt noe hjelp! Betaler selvfølgelig for hjelpa!

Holder til på Sørlandet

Mvh O.Løge
#8
Model S 2013 - 2022 / Lakkbeskyttelse og erfaringer Bilens Utsende A/S
onsdag 05. desember 2018, klokken 12:38
Noen som har erfaringer med disse i Kr.sand? Har jo meldt meg inn i TOCN, og her har vi jo ganske bra priser virker det som.
Tenker vertfall og få lagt solfilm her, men da kommer også det andre spørsmålet:
Hva vil dere anbefale å gjøre med kliss ny inventory bil som jeg får i neste uke? (Vet det er endel poster om dette, har søkt litt, men blir ikke noe klokere) :laugh:
Har en kamerat som har brukt ditec og tatt ceramic ultra lakkbeskyttelse og er veldig fornøyd, på en 2016 modell da..

Håper på tips og erfaringer!! :D
#9
Model S 2013 - 2022 / Gode Tesla kjøp på finn
fredag 09. november 2018, klokken 02:17
Hei der. Jeg driver og titter en del på finn etter min første Tesla. Jeg var egentlig klar for å bestille nybil på rentekampanje i fjord, men det ble litt for mye penger for kjerringa og svelge, og det ble derfor en "ventebil" i mellomtiden.

Nå har jeg lyst til og selge bilen vi kjøpte i fjord, og kjøpe oss en ordentlig bil som vi i tillegg kan bruke på vinteren. (E-golf 190km)FML  :'(

Det jeg tenker og bruke på bil er max 550.000.

Det jeg lurer på er om det er noen som har noen tips til hva en bør gå for, både når det gjelder batteripakker og utstyr? 60 og 70 blir nok i minste laget, men der er jo både 75, 85 og 90 kW batterier i bilene der ute... Ser også at facelift versjonene begynner og krype nedover litt i pris, men da helst med for små batteripakker og uten firehjulsdrift...

Hadde satt pris på noen tips fra dere som har peiling på Tesla! :)

Must have`s:
- D, firehjuls drift. Dama har familie på fjellet, så dette er et must.
- Nextgen seter (syns ikke de 1 gen setene ser gode ut å sitte i???)
- Autopilot

Helst ha:
- Sort interiør
- Soltak til ski boks
- Grå, blå eller kaaaanskje hvit eller rød farge.

Biler som jeg har funnet som ser interessante ut:
(Noen litt over 550.000 men satser på at det er noen prutningsmonn...)

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=133128899

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=132074717

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=132267534

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=132275527

Kommentarer???
Så er det denne da... Men litt over pris? Samt skeptisk til farge
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=132072973

Hvis dere har noen tips mottas dette gjerne med stor takk, evt linker dere finner på finn :)

Mvh Oscar
#10
e-Golf / Spørsmål ang varmepumpe
mandag 14. august 2017, klokken 10:09
Driver å kikker litt på bil, så har jeg funnet en ganske grei golf med rett fargekombinasjon og "mye" utstyr.
Men så skriver han her at det ikke er varmepumpe i bil, men du kan forvarme bilen og styre klima via app?
Må bare spørre her hva som er forskjellen mellom bil med og uten varmepumpe da? Trodde hele poenget med denne var at den forvarma kupeen via app..

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=100135073

Mvh en ganske ny en på el biler  :)
#11
Model S 2013 - 2022 / Førstegangs kjøper trenger tips!
torsdag 03. august 2017, klokken 16:31
Hei! Jeg er en gutt/mann på 27 år og trenger litt tips av dere som kanskje har hatt et par elbiler før meg, og som har litt erfaringer med de forskjellige typene biler og brukserfaring/besparelser osv. Hovedsaklig er det Tesla som jeg ser på er "det eneste jeg kunne tenkt meg" og kjøre rundt i. Både pga utseende, og mtp rekkevidde, men her er det jo også en hel haug av konfigurasjoner/batteripakker/årsmodeller osv.

Jeg bor i Mandal 1 km fra E39, og kjører frem og tilbake til Kr.sand hvor jeg jobber. (ca 76 km tur retur) Jobber på en bedrift hvor jeg kan lade gratis. Og slipper å kjøre gjennom bommer. ( 50 kr mnd pga noe skatteavgifts greier har jeg hørt) Bare så dette er nevnt.

Jeg har fra før av en 2010 volvo v50 1.6 liters dieselkjerre jeg kjører rundt i, drivstoffgjerrig var det jeg så etter den gang da (2012 kjøpte jeg den). Før jeg kjøpte volvoen i 2012 hadde en volvo s60 med 2 liters turbo (bensin) som drakk 1 liter på mila og vell så det. Jeg har jo spart drivstoffutgifter på dette bilbytte i forhold til da jeg pendla før, men nå har jeg i tillegg fått meg kjerring, og ho skal gå minst et år på skole i Kr.sand, så vi må ha en bil nr 2 som ho kan bruke de 3-4 dagene i uka når ho skal inn på skolen (UIA). Jeg jobber 5-skifts ordning, så det vil stort sett passe greit de aller fleste dagene at vi bytter på å kjøre den nye el.bilen vi tenker å handle sammen.
Ho må gjennom bom en gang på vei inn til Kr.sand, og det er offentlig parkering på skolen så regner med at her er det penger å spare på å kjøre el.

Regnestykket blir tricky få til, men sånn som jeg ser det er det sånn ca som dette:
Jobber skift, så da jobber jeg ikke 5 dager i uka som "normale" folk gjør, men noe mindre. På 1 års turnus jobber jeg 184 dager, minus 5 ukers ferie + ei ekstra uke som jeg har så blir det ca 30 dager, altså da havner vi på ca 150 dager med pendling for min del, i året.

Fruen skal gå 3-4 dager i uka på skole i Kr.sand, og her er det jo også litt forskjell på semester/vinterferie/jul/påske osv, så i grove trekk tror jeg ho i snitt havner på 3 dager i uka over en 9 mnds periode (sept-mai) og 9 mnd blir 108 dager hvor ho kjører frem og tilbake fra Kr.sand, så og si ca 100 dager. For å gjøre det enkelt.
Hvis en legger sammen at vi da har 250 ganger vi skal frem og tilbake (nå tenker jeg bare jobb/skole) så blir det jo (hvis en da tar 80 km i snitt siden ho da har nesten 10 km mer vei en de 76 km jeg kjører) 20.000 km i året.

Med min dieselbil så blir det da ca 13.000 kroner i året på diesel en kan spare hvis en da greier å kjøre alt med el.bil. Det greier vi nok ikke på alt, men en betydelig sum å spare her i året er det jo. Da har jeg ikke regna med bompenger, parkering, årsavgift osv iforhold til en fossilbil.
Vet ikke om jeg tørr si en ca sum, men en burde vell nærme seg ca 20.000 kroner spart ved å gå for el.

Det skal også nevnes at fruen er fra Haukeli i vinje kommune, og at det blir endel turer opp der på vinteren og temperaturer ned i minus 30 må på regnes samt masse, masse snøføre! :)
Langturer utover det er det sjeldent jeg er på.

Det ble en lang avhandling dette her, men føler det kanskje er litt nødvendig for at dere skal gi meg best mulig forslag til hva jeg "bør" gå for og se etter på markedet. Jeg syns jo personlig det er ganske stive priser på finn, dette har jeg da lest om her på forumet også, men prisene er der prisene er, men kanskje noen har noen tanker om hvordan det blir fremover også. I utgangspunktet har jeg satt en absolutt max på 500.000 kroner. Syns dette er skyhøyt for en bil, men Tesla er jo i mine øyner en luksus bil, og det koster såklart. For budsjettet mitt så har jeg jo skjønt såpass at man da ser på rundt disse specsene: 2013-2015 modeller, og fra 60D til 85P+. Fra 40.000 km til 150.000 km, og fra nesten 0 ekstrautstyr til en masse ekstrautstyr. (jeg er en ekstrautstyrsgeeeeek) xD

Så hva skal prioriteres mtp den infoen jeg nå har gitt dere?
På forhånd, tusen millioner takk for alle svar og tips! ;D




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA