Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Esykkel

#1
Hei.

Ønsker å bygge en elsykkel med Bafang eller Tongsheng 250w krankmotor.
Har en karbonramme med pf30 krank. Tenkte å kjøpe en pf30 til bsa adapter og montere på motor.

Laveste punkt i kranken til lavestpunkt på rammen er 19mm, om jeg setter inn en adapter som beskrevet over vil det bygge ca 5,5mm og jeg vil ha en total dybde på 24,5mm. Så lurer jeg på om jeg vil få problemer med å skyve motoren inn i rammen, blir 24,5mm blir for tykt?

Er det noen som har en av disse motorene som kunne tatt et mål for meg?

Alle videoer jeg finner på nettet viser bsa kranker i alu som på øyemål ser ut til å tilsvarende mål på ca 5mm...
#2
Mulig dette er litt off topic.

Lurer på å lade elsykkel med solceller når jeg er på jobb. Tenker å kjøpe et solcellepanel på 100w, en mttp 12v 10a regulator og en DC til AC konverter på 300w 12v til 230v. Batteriet på sykkelen er 48v. Og laderen er 48v 2a. Altså kan den lade i underkant av 100w. Men solcellepanelet klarer vel ikke å levere 100w konstant, antagelig mellom 0w og 60w.

Det jeg lurer på er om det vil gå helt fint. Eller er det noen problemer med dette jeg bør tenker på før jeg sender bort 4000kr på noe som kan være litt moro  :P

Jeg lurer også på hva som vil skje om jeg kobler opp 2x 200w paneler og prøver på det samme med å lade elbilen. Vil 10a laderen til bilen som vanligvis trekker 2300w, da bare har mulighet for å trekke 300w dersom jeg bruker samme  konverter 12v/230v 300w. Og dersom det bare er 200w tilgjengelig fra de to 200w panelene vil det gå? Eller vil noe bli ødelagt når amperen/watt går opp og ned og langt under hva laderen kan trekke.

Jeg skjønner at å lade elbil med 300w ikke blir noen utpreget success, trenger ikke å høre at det vil ta 100 effektive timer fra 0-100%. Jeg lurer bare på hva som skjer når man har varierende watt tilgjengelig. Om det skader laderen eller om det ikke vil lade i det hele tatt, hva skjer egentlig? ;)

Det er mest det å lade batteriet på elsykkeln som hadde vært moro  ;)
#3
Lade hjemme / Mistet nøkkel til Salto 16a hjemmeladeboks
torsdag 22. februar 2018, klokken 09:39
Hei.

Jeg har nylig flyttet og i alt kaoset har jeg klart å miste nøkkelen til hjemmeladerboksen, salto 16a... :(

Jeg fikk ikke åpnet boksen før jeg flyttet, men kuttet kabelen til stikkontakten og tok med meg laderen. Jeg trenger å få åpnet låsen til hjemmeladeren slik at en elektrikker kan koble den opp igjen...

Vet ikke hva nummeret på boksen er, da det står på innsiden av lokket,  sånn for å evt. kunne match nøkkel mot boksen/låsen.

Evt, kan jeg borre opp låsen, men da må jeg jo ha ny lås. Noen som vet hvor jeg evt kan få tak i ny nøkkel eller ny lås?
#4
For noen måneder siden kjøpte jeg et 1000w rear hub motor kit med batteri 12 ah 48v fra Aliexpress.

https://www.aliexpress.com/item/The-50kph-speed-20-28-Ebike-kit-48v-1000w-electric-bike-kit-with-48v-11ah-samsung/32310318708.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.dtlHFW

Pris:
Jeg betalte ca. 6900kr for settet og ca. 1500kr i moms og gebyrer. Totalt 8400 kr.

Montering:
I forhold til montering så syns jeg alt gikk ganske greit, men problemet som oppstod var hvor jeg skulle montere kontrolleren. Den var det kun plass til bak sete pinnen, pga. batteriet var for stort til at både batteri og kontroller kunne være inne i rammen. Jeg hang kontrolleren opp i sete med hjelp av strips, men det var liksom ingen god løsning...

Andre løsning ble å 3d printe en kasse som kunne monteres på setepinnen, da jeg ikke klarte å finne en boks som var stor nok til at kontrolleren passet inni på ebay.
Etter ca. to mnd ville jeg ha en ny setepinne med demping, så da måtte 3d printen bort. Jeg fant en "top tube bag 1,5l" på aliexpress som kontrolleren heldigvis passet ned i.

Setepinnen fra Cane Creek Thudbuster LT er veldig behaglig å sykle med  :+1:  Ser litt teit ut, men sånn er det.

Det er utrolig mange innstillinger på lcd skjermen som følger med og det tar litt tid å sette seg inn i alt. Det er mange videoer på youtube som omhandler dette, så det går jeg ikke inn på.

Hjelp fra motor og nivåer:
Når man sykler kan man velge hjelp fra 0 - 5.
0 = motor er av.
1 = motor hjelper til med ca. 150w, 27 kmt
2 = motor hjelper til med ca. 250w, 30 kmt
3 = motor hjelper til med ca. 350-400w 32 kmt
4 = motor hjelper til med ca. 550w 35kmt
5 = motor hjelper til med ca. 1000w 45 kmt
Dette er på flat mark, med latmannstråkking.

Jeg har nå endret litt i kontrolleren slik at motoren ikke får mer en maks 600w. Grunnen til at jeg gjorde det er at når jeg har lite batteri så kutter motoren, selv om batteriindikatoren viser at jeg har over 25% igjen. Dette skjer typisk om jeg kjører på mer enn 750w. Jeg har valgt å stilten motoren ned til 600w, slik at det problemet ikke skal oppstått. 600w er det laveste makseffekt nivået jeg kan stille motoren til.
Jeg sykler stort sett på mellom 150-200w om sommeren og 300w om vinteren.

Håndgassen:
Bruker den veldig lite når jeg er i fart. Men kjekk fra stillestående til litt trilling, bare for å komme igang når sykkelen står i tungt gir, noe den alltid er.

Cruisekontroll:
Når det er flatt syns jeg det er deilig å sette cuisekontrollen på ca. 20-25 kmt, (avhenger litt av når den slår inn, da man ikke kan sette den på en eksakt kmt. Den velger heller den kmt du holder etter 4 sek med innholdt cruisekontroll knapp....)

Ved cruisekontroll på 20 kmt bruker sykkelen ca 90w på å holde hastigheten :D
Jeg skulle ønske at man kunne regulere cruisekontroll hastigheten opp og ned. Men det tror jeg ikke går.


I oppoverbakker med tråkking på nivå 5 holder man lett 40 kmt. Det er litt moro :D


Litt om forbruk:

Sommer:
Jeg har målt hvor mange km jeg har syklet hver gang og målt hvor mange watt jeg putter inn på batteriet igjen. Det ser ut som jeg bruker i underkant av 10wh pr. km.

Jeg har ladet batteriet opp når det er ca. 25% igjen. Og da kommer jeg i underkant av 50 km.
Dette gir vel en teoretisk rekkevidde på 60-65 km.
Da veksler jeg mellom nivå 1-5, men er stort sett på nivå 1.

Vinter:
Har målt forbruket nå som det er rundt 0 grader. Og bruker ca. 14wh pr km.

Når det snør er forbruket rundt 22wh pr km.

Erfaring fra vintersykling:
Det samler seg endel dritt rundt/i kjedet. Når det i tillegg er slapseføre eller snøen er kram, fester det seg til kjedet, noe som gjør at kjedet ikke "biter" sikkelig/i dete hele tatt på tannhjulene foran eller bak. Jeg er derfor veldig glad for at jeg valgte å ha motoren i bakhjulet. Det er mer enn en gang denne vinteren at jeg har kommet meg hjem pga. motoren opererer uavhengig av kjedet. Dersom jeg hadde hatt krankmotor hadde jeg nok måttet gå hjem ved flere anledninger.


Konklusjon:
Om jeg skulle bestilt elsykkelsett igjen, ville jeg prøvd å få kontrolleren innebygd i motoren. Det er vanskelig å finne gode oppbevaringsløsninger til kontrolleren om den ikke skal festes på setepinnen. Jeg har funnet en sykkelveske som kan festes på topprøret og gaffelen, og jeg håper det kan fikse problemet. (Har fått den nå, og den løste problemet  :) )
Jeg er fornøyd med elkittet, og vil anbefale andre å gjøre det samme om interessen er tilstede. Vi har gått fra to biler til en bil, og det funker bra! :)  :+1:  :+1:  :+1:

Har dere spørsmål er det bare å stille dem.
#5
Hei.

Holder på å bygge en elsykkel og lurer på dette med antall tenner på kranken. Er det noen som har en formel for hastighet man kan oppnå med forskjellige kranker og de forskjellige tannhjulene bak ved gitte rpm? Tenkte å regne litt på dette før jeg kjøper ny krank.

#6
Hei.

Jeg har tenkt til å bygge om min eksisterende mtb til elsykkel. Skal enten kjøpe et 500w kit eller et 1000w kit. Den saken er egentlig grei. Men så er det dette med batteriet.

Er det noen av dere som kan anbefale et batteri, og hvor får jeg tak i et batteri som det følger med lader som kan brukes her i Norge? (Har foreløpig bare funnet til støpselkontakt på laderen som passer i USA eller UK og det kan jeg vel ikke bruke her. Håper dere skjønner hva jeg mener her.)

Har også sendt spørsmål om dette til to selgere på ebay, men har ikke fått noen svar jeg kan leve med  :o

Så kan dere hjelpe meg?

Om dere har noen fine tips til dette med å konvertere mtb til elektrisk så tar jeg dem gjerne imot :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA