Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - thasle

#1
Model Y / Kameraer går i svart etter vask
mandag 07. februar 2022, klokken 14:32
Etter vask i maskin gikk alle kameraer i svart.   Prøvde reset/reboot uten at det hjalp.  Ringte Tesla veihjelp, som sa at de ikke anbefalte å vaske bilen i maskin!!! Hva skal man da med bilvaskemodus?

Ga meg de tipsene jeg allerede hadde prøvd, og endte opp med å bestille service.  1,5 måneds ventetid i Porsgrunn, 14 dager i Moss.

Gikk en runde til, og  valgte Power off, menyvalg Sikkerhet/Skru av, ventet en halv time, og kameraene var tilbake :)
Har meldt tilbake til Tesla.
#2
Model Y / TMY road trip Vestfold - Côte d’Azur
torsdag 09. september 2021, klokken 09:57
For ca. 2 år siden gjorde jeg samme tur med TM3, se https://elbilforum.no/index.php?topic=46947.msg816511#msg816511 .

Hentet ut min nye Y  onsdag, og dro av gårde søndag morgen med ferge fra Larvik. Brukte 3 dager, dvs. to overnattinger. Fordelen ved å starte søndag er at det nesten ikke er tungtrafikk, dermed flyter trafikken bedre.  På hverdagene kan tungtrafikken være en propp, når biler som går i 90,1 km/t skal kjøre forbi biler som går 89,9, det kan ta flere minutter og blokkerer veien helt når det kun er to filer.

Bilen gir topp inntrykk, klart bedre enn M3. Spesielt er følelsen at støynivået er lavere, både hjulstøy og vindstøy.  Bilen ble levert med 20'' hjul, dekktype Michelin Pilot Sport EV.  Synes dekkene er meget bra, ikke for harde.  Dekktrykk 44 lbs, som levert.

I tillegg til meget stabil styring, var følelsen av tilstrekkelig kraft merkbar, akselerasjonen  var tilstrekkelig fra 100 km/t og opp, f.eks ved raske forbikjøringer.

Igjen ble kun overnatting med Destination Charging valgt.  Ved første overnatting (Rotenburg ved Bremen) ble det opplyst at laderne var defekte.  Jeg ba om å ta en titt, og den ene lyste grønt, som normalt.  Tok en RESET, og koblet til, fungerte perfekt.  Den andre var kaputt, og hotellet hadde forsøkt å kontakte Tesla i ukevis, uten respons.  Jeg oppdaget forøvrig en CEE 400V 16A kontakt, som jeg fint kunne ladet 11 kW med medbrakt lader.

Som sist hadde jeg valgt A1 (Bremen, Osnabruck, Luxembourg). Ruten måtte legges om pga. stengte veier i området rundt elven Ahr, der det var store flommer i sommer. Skulle sjekket dette bedre på forhånd, men anbefaler i stedet A7, evt. A2 i stedet for A1, som er kuttet ved Blankenheim, den stumpen blir vel aldri bygget? A1 var helt stengt  etter Köln, i tillegg til at B51 var stengt, med lange og tidkrevende omkjøringer.  Stengingen vises ikke på Teslakartet,  kun omkjøringen og forsinkelsen.  Store avvik mellom ABRP og Tesla, sistnevnte hadde rett. Dog har jeg ikke abb. på ABRP, som ville gitt live trafikk.

Prøvde https://teslawaze.azurewebsites.net/, men nettleseren kræsjet, brukte ikke tid på det.  Kunne kanskje hentet den på iPad. Forøvrig var det mye veiarbeid, med 4 felt på en side , og fartsgrense 60-80 km/t.

Neste lader (Ribeauvillé, Frankrike) hadde to ladere, en Tesla og en for alle andre merker (også produsert av Tesla). En belgier sto og plundret med en E-tron, med fikk ikke ladingen i gang, han ga opp. Jeg koblet til, og det fungert med en gang, 11 kW!

Følte at det ble litt flere og lengre ladestopp enn sist. Holdt stort sett fatsgrensene (130 i Tyskland), men var ikke bevisst på å kjøre økonomisk. Forbruket for hele turen på 2360 km var 197 W/km, 10% mer enn jeg brukte med M3 for to år siden. Ladeprisen var stort sett under 4 kr,  totale kostnader ca 1800, utslipp med tysk strømmiks ca 1 tonn CO2e.

Bilen innfrir på alle punkter: romslig, stabil, nok kraft, komfortabel.  Kan man ønske seg noe mer?

PS
Eneste koronakontroll var inn på fergen i Larvik, ellers helt åpne grenser.
#3
Model 3 / Mistet Cruise Control og AP
fredag 21. juni 2019, klokken 12:43
På en tur fra Côte d'Azur  til Norge mistet jeg Cruise Control og AP, dessuten forsvant fartsgrensen, alle veimarkeringene og annen trafikk, frontlyset var på hele tiden , og vindusvisker virket ikke på  AUTO. teslaforum.com har en beskrivelse av problemet, og gir følgende forklaring: Hvis Sentry Mode er innkoblet, er bilen våken hele tiden, og har ikke tid til rekalibrering av kameraene, dette fører etter hvert til at kontrolleren sjalter ut kameraene, og alle funksjoner som er basert på kamerainput slutter å fungere.  Ingen feilmelding vises.

Det hjelper ikke å resette display (to knapper på rattet), eller reboote bilen (fotbrems + to knapper på  rattet), feilen er der fortsatt. Løsningen er å slå av Sentry Mode, og ta ut USB-brikken med videoopptak, deretter la bilen stå låst og urørt en tid, 5 min var for lite, men 1 time var nok for meg.

Tesla kjenner problemet, og vil komme med en SW-oppgradering. Det kom en oppgradering i dag, 2019.20.2.1, men har ikke sjekket om det løser problemet.  Ikke nevnt i Release Notes.  I mellomtiden bør man slå av Sentry Mode, hvis man har dette problemet.

Fra forums.tesla.com:
SitatThe problem occurs when the SENTRY mode is left on along with the USB drive inserted for over 24 hours. This causes the car to never go to sleep in order to keep the sentry mode on and keep recording any movements. Because the car must sleep for about 2 hours (I believe he said once 24 hours) and this does not happen due to sentry mode on, the software throws an error and causes the autopilot, cruise and other camera related items to shut down. The remedy he said was to remove the USB key, turn off the SENTRY mode and leave the car parked for at least 2 hours. This he said will fix the issue. IMPORTANT: I must do this once every 24 hours, if I need to keep the sentry mode on when parked somewhere, I need to remember to turn it off to let the car sleep for at least 2 hours within each 24-hour cycle.
#4
Model 3 / TM3 Road Trip Vestfold - Côte d'Azur
søndag 16. juni 2019, klokken 10:44
Etter å ha mottatt min TM3 LR AWD i begynnelsen av mars, dukket planer om en lengre tur opp. En svipptur til Bergen etter påske måtte kanselleres pga. vinterføre, og da var det naturlig å bevege seg sørover, siden vi eier et lite hus i Sør-Frankrike.

Jeg har gjort turen 30-40 ganger før, i løpet av en periode på over 50 år, men aldri med elbil. Strekningen er ca 2200 km hver vei, og jeg velger som oftest en vestlig rute: A1 Bremen, Osnabruck, gjennom Luxembourg, og A31/A6/A8 i Frankrike. Dermed legges det til rette for en overnatting i Bourgogne, kjent for god mat og vin.

I planleggingen benyttet jeg  A Better Routeplanner: https://abetterrouteplanner.com/beta/, som har data for hver bilmodell. Tallene viste seg å  stemme forbausende bra. Turen hadde to overnattinger, som gir en etappelengde på 70-80 mil, litt kortere første dagen pga. morgenferge Larvik-Hirtshals.

Starten gikk 1. pinsedag, med lite trafikk og nesten ingen trailere, pga kjøreforbud i helgene. Holdt meg til fartsgrensene  (anbefalt 130 km/t i Tyskland), og brukte Cruisekontroll flittig, men nesten ikke autopilot. Det gir avslappet og sikker kjørestil, uten fare for å komme forankjørende bil for nær.

Støymessig var inntrykket positivt, vet at endel har kritisert hjulstøyen, men den var ikke påfallende, henger nok også  sammen med hvor grov asfalten er.  Lite vindstøy og ingen motorstøy hjalp på  totalinntrykket.  Fjæringen var passe fast, og styrestabiliteten utrolig bra, det merkes særlig på de smale filene der det er veiarbeid, og kjørebanen deles i 4 (to hver vei), da gjelder det å ha tunga rett i munnen.

Jeg valgte overnattingssteder med Tesla Destination Charging, ikke vanskelig å finne med Teslas ladekart. Var på en sykkeltur i Bourgogne noen uker tidligere, og alle hotellene vi bodde på hadde dette tilbudet, ingen ladere var i bruk. De to ladingene jeg foretok (11 kW) var gratis. Dermed startet jeg dagen med fullt batteri. De øvrige ladingene gjorde jeg på  Tesla Superladere.

I Tyskland er laderne ofte plassert på Truckstop (Autohof), med bensinstasjon og junkfood. I Luxembourg og Frankrike er laderne ofte plassert ved hoteller, og da er det mulig  å kombinere ladingen med  lunch, forutsatt at man ankommer før kl 1400. Måltidet tar lenger tid enn å fylle opp batteriene (ofte til 60-70%), og vi følte at ladetiden ikke førte til lenger reisetid enn med fossilbil. Man trenger et stopp av og til.

A Better Routeplanner og Tesla navigering var stort sett enige, men en gang ville Tesla at jeg skulle kjøre 10 km og lade på nytt, bare tull. Jeg rakk frem til destinasjonen uten ny lading, siden vi tok en romslig stopp med lunch. Ruteplanlegger kan kjøres i Teslas nettleser, og fungerer upåklagelig. Før oppstart på dagen legges destinasjonen inn, og man har full kontroll. Stort sett passerte jeg to-tre superladere uten å lade. Alltid god plass, et sted var vi alene på 16 ladere, alle med CCS. Ladefarten var stort sett 750 km/t opp til  55%.

Det er neppe mulig å gjøre denne turen tilsvarende raskt med elbil av annet merke. Teslas ladenettverk er helt avgjørende. TM3 er helt overlegen på lengre turer pga lavt forbruk og rask lading. På hele distansen (2200 km) var forbruket i gjennomsnitt 180 W/km. Tre timer i et strekk er lenge nok, og ofte tar ladingen kun 15-20 min.

Har aldri kjørt en bedre bil, og føler meg mer uthvilt etter turen denne gangen.

Noen råd

  • Forhåndsplanlegg turen med A Better Routeplanner
  • Korte stop med lading kan lønne seg
  • Hold fartsgrensene, det gir myk og sikker kjøring
  • Velg overnatting med Destination Charging
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA