Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - oprytz

#1
ID.3 / Førerassistentpakkene
onsdag 05. august 2020, klokken 17:59
Hei

Pr i dag har jeg Leaf 40 kWh, men har lyst på bil med større batteri/raskere hurtiglading. Kikker derfor litt på id3 1st, og synes vel den virker lovende. Men så henger jeg meg litt opp i utstyrspakkene som tilbys, spesielt når det gjelder førerassistent-teknologien. Jeg har vurdert den mellomste pakken (til ca 400 kNOK) som den mest aktuelle. Jeg får da "Adaptiv cruise-control med Stop & Go" og "Lane Assist", men det ser ut til at jeg går glipp av "Side Assist", "Traffic Assist", "Emergency Assist".

Blindsonevarsler skal jeg klare meg uten, men jeg er usikker på hva "Traffic Assist" og "Emergency Assist" er. Vet noen her mer om disse?

Saken er at jeg har vendt meg veldig til Nissan sin ProPilot. Den er på langt nær perfekt, men jeg synes den er veldig fin på langturer og jeg vil ikke ha noe som oppleves som et steg ned fra dette. For eksempel har jeg kjørt Ampera-e som har en filholder-assistent hvor du ender opp å gå ping-pong fra side til side. Det er uaktuelt. Med Leafen kan bilen i stor grad kjøre seg selv på moderat svingete vei så lenge veimerkingen er god. Hvordan er VW sin "Lane assist" sammenlignet med dette?
#2
Ladeplasser og ladekabler / Effekttariff
onsdag 09. januar 2019, klokken 19:13
Hei

Jeg sliter litt med å få oversikt over hvordan dette med effekttariff fungerer, og når jeg søker på nett så får jeg stort sett kun opp diskusjoner for og mot mulige fremtidige modeller. Er det noen her som kan tipse om en enkel og grei innføring i hvordan det fungerer pr i dag? Holder til i Oslo om geografi er relevant.
#3
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / OBD 2 adapter til Leafspy
onsdag 02. januar 2019, klokken 18:41
Jeg poster denne her siden jeg vet det er en del som har lurt på det samme som meg. Jeg kjøpte i dag denne OBD-2 adapteren på Kjell & Co, og den fungerte med en gang opp mot LeafSpy Lite. Har ikke fått testet med Pro versjonen enda, men regner med at det fungerer fint.

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/biltilbehor/obd-2/obd-2-adapter-elm-327-for-bluetooth-p48500
#4
Hei

Borettslaget vårt har fått tilbud fra Grønn kontakt for installasjon av infrastruktur og ladebokser på våre 46 plasser i innendørs garasje. Tilbudet er strukturert som en del knyttet til infrastruktur og drift av denne, og en del knyttet til kostnader for den enkelte bruker. Boksen de tilbyr er Schneider EVLink Smart Wallbox T2 – 7/22 kW, og de skal ha kr 18.900 (m. mva) inkludet installasjon pr plass. Hva synes folk her om denne prisen? Må innrømme at jeg synes dette var i meste laget, når alle kostander til infrastrukturen rundt kommer separat.

En annen ting jeg stusset litt på var følgende: vi har 400 V 3 fase i garasjen vår, og jeg har hele tiden tenkt at det da er et poeng å velge et system som støtter både dynamisk lastbalansering og dynamisk fasebalansering (f.eks. Zaptec?). Dette for å sikre best mulig utnyttelse av kapasiteten og hindre skjevbelastning. Men når jeg spør Grønn kontakt får jeg beskjed om at dette ikke er nødvendig fordi "hver enkelt boks belaster alle tre fasene likt", og det blir da full utnyttelse og ingen skjevbelastning uansett. Stemmer det? Hvordan foregår det i så fall så lenge mange (de fleste?) biler bare tar imot 1-fas 230 V?
#5
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / AC mens man hurtiglader?
fredag 13. juli 2018, klokken 06:54
Hei!

Er det mulig å kjøre AC i kupeen samtidig som man hurtiglader? Hvordan gjør man det i så fall? Trenger jeg å være i bilen, eller kan jeg gå fra den?
#6
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Hvor plasserer dere bombrikken?
tirsdag 20. mars 2018, klokken 21:38
Fikk min LE i dag, så langt veldig fornøyd!

Men ett spørsmål: hvor plasserer man bombrikken? Fant ikke noe åpenbart sted den ville passe...
#7
Hei

Jeg bestilte LE hos BNH Oslo 7. september 2017. Kontrakten sier levering i april, men jeg har takket ja til henting på Røyken, noe som skulle bety levering opptil 4 uker tidligere.  Jeg synes BNH er forferdelig trege med info. Det er komplett umulig å få ut noe annet enn standardfraser, og jeg begynner å bli utålmodig når jeg ser at det har vært mange utleveringer. Antall registrerte nærmer seg vel 1000 med stormskritt?

Så derfor lurer jeg: er det andre her som har bestil LE hos BNH Oslo omtrent samtidig? Har dere fått leveringsdato? På Røyken eller hos forhandler?
#8
Hei

Vi har så smått begynt å tenke på felles ladesystem i parkeringsgarasjen i borettslaget vårt. Der har vi pr i dag to kurser med sikringer på 16 A tilgjengelig. Jeg tror det er et 3-fase anlegg (se bilder under). Jeg lurer på hvor stor effekt man i sum kan trekke fra disse to kursene, og hvordan regnes det ut?

[ You are not allowed to view this attachment ]
[ You are not allowed to view this attachment ]



#9
Oslo og Akershus elbilforening / Nye kommunale ladeplasser i Oslo?
onsdag 07. februar 2018, klokken 08:57
Hei

Er det noen som vet noe om planer for etablering av nye kommunale ladeplasser i Oslo? Kommer det flere? I så fall hvor og når? Tenkte kanskje at kommunen hadde noen plandokumenter liggende på nett, men klarte ikke finne selv.
#10
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Utsatt lading
tirsdag 06. februar 2018, klokken 12:47
Hei

Har bestilt LE, og det blir min første elbil, gleder meg stort :)

Men jeg har et spørsmål angående lading: det er ofte lang tid mellom hver gang jeg er ute med bilen, gjerne en uke eller mer, og såvidt jeg har skjønt er det kanskje best å ikke la bilen stå med fullt batteri i så lange perioder av gangen. Jeg har hørt at det er en timer ombord sånn at jeg kan utsette lading til et bestemt tidspunkt, men ofte så vet jeg ikke når jeg neste gang skal ut å kjøre. Så jeg lurer på om det er mulig å plugge inn bilen uten å starte lading eller sette timer, men så starte lading via app noen timer i forkant av at jeg skal ut med bilen?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA