Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - olavxxx

#1
Model Y / Har noen testet: Model Y – Robuste interiør-tekstilmatter
fredag 30. desember 2022, klokken 16:03
Hei har noen testet:
https://shop.tesla.com/no_no/product/model-y-_-robuste-interi_r-tekstilmatter

og https://shop.tesla.com/no_no/product/model-y-_-robust-tekstilmatte-i-bakre-bagasjerom

Jeg ser de er vanntette.
Ser selvsagt at de ikke har dryppkant, så man kan selvsagt ikke satse på å søle litervis av vann.
Men tenker mest at OEM stoffmattene ikke er vanntette og er vankselig å holde pene.

I X og 3 kjøpte jeg ToughPro plastmatter, de var også flate  (men da med bikubemønster som låste fukten på plass). Men Y har jo to rom i bagasjen bak, så jeg tenker gummimatter kan bli litt stress hvis man skal nedi det fremste rommet.
#2
Model 3 / Slik soter du Model 3 vinduene enkelt
tirsdag 30. juli 2019, klokken 00:34
Hei, her er en kort guide.

Du trenger:
Sotefolie (50 cm høy).
Lengde på folie avhenger av hva du vil sote, alle fire sidevinduer pluss Triangelen bak blir ca 2 x 3 meter lengde.

Bakvindu krever spesialrull mtp bredde.

Ellers trenger man: nal, Zalospray, lofri tørkepapir, kniv og liten nal følger med folie.

Guide:
Jeg anbefaler å kjøre vinduer helt opp når man soter, da er det ekstremt viktig at man ikke smeller igjen dørene pga vindu vil ta i takrenne. Legg gjerne et håndkle eller noe i døråpningen så du ikke glemmer deg.

Måten jeg får vindu opp på, med dør åpen, er å fjerne bakkelyset. Da kan jeg styre vinduet som jeg vil.

Deretter vasker jeg ruten utenpå og inni, spray vindu og bruk nal sidelengs med god fart.

Nå kan du spraye såpe på utsiden av vinduet, legg så folien oppe i gummilsten og grovskjær på topp og bakside. Forside kan du først finskjære så du får riktig profil mot trekant ved speil. Spray så utside av folie og bruk nal til å feste den på utsiden av vinduet. Nå kan du varme opp forsiktig med varmluftpistol for å krympe folie. Ikke brenn lakken!
[ You are not allowed to view this attachment ]

Nå kan du ta to teipbiter og bruke de til å løsne transparent folie fra springen. Når denne er løsnet litt, kan du spraye såpevann på folien. Fortsett med dette til hele er dekket.
[ You are not allowed to view this attachment ]

Nå kan du stå på innsiden av døren, spray vinduet og løft folie over vinduet, plasser forsiktig på ruten og før det inn under pakning ved speil og ned mot nedre list. Før det ned slik at du ikke ser noe glipe.
[ You are not allowed to view this attachment ]

Deretter kan du presse ut såpevann, igjen jobb sidelengs og i flere nivåer. Når alt er presset ut, kan du finskjære. Jeg liker å skjære på skrått i ca 30 graders vinkel.
[ You are not allowed to view this attachment ]

Nå anbefaler jeg til slutt å gå over med varmluftpistol og nal, få ut resten av fukten.

NB. Du kommer til å ødelegge de første forsøkene dine, så kjøp litt mer enn du tror du trenger. Lokale bilrekvisita sjapper lar deg ofte returnere ubrukte varer.
#3
Model 3 / Konkurranse: ditt beste Tesla øyeblikk (premie)
onsdag 03. juli 2019, klokken 20:22
Konkurranse: hva er ditt beste Teslaøyeblikk?
Vinneren som jeg utnevner får avbildet selvlysende døråpnerstickers til Model 3.
 [ You are not allowed to view this attachment ]

Jeg velger vinneren før helgen er over.
#4
Elbiler i media / Audi fersket med "ladejuks"
lørdag 18. mai 2019, klokken 18:02
Lang artikkel, men interessant:
https://cleantechnica.com/2019/05/17/correcting-audi-tesla-model-3-charges-over-2-times-faster-than-audi-e-tron/

Jeg skjønner ikke hvorfor de jukser slik og i tillegg begår plagiat. Bilen lader jo raskt, men siden den bruker mye energi og har større batteri den skal lade enn Model 3, må den lade minst dobbelt så lenge.

Men Audi kunne heller gått etter noen andre, de er jo sikkert på andreplass i lading i rekkevidde per time, så hadde de sammenlignet med iPace, nye Mercedes osv ville de jo kommet skinnende ut av duellen.

Det er jo litt dumt om forbrukere misledes.
#5
Model 3 / Morsomme - Teslahistorier - bidra gjerne!
tirsdag 14. mai 2019, klokken 22:03
NB: Jeg ønsker med tråden at folk deler en historie man smiler litt av, eller en episode som overrasket eller gav litt glede i hverdagen? Tenker primært vi her skal ha positive historier :-)

Jeg starter med historien min:

Kor è motoren
Foranledning for situasjonen: Jeg kjørte Model 3 Performance på street legal og blir disket fordi jeg ikke klarer å bremse nok mot mål, så står jeg å holder på med å koble ned kamera og pakke ned hjelmen når en familie på fire kom bort.

Det var da to voksne og to små unger.
Foreldrene spør om det er greit at barna ser på bilen, jeg bare: jada, ingen problem.
Så spør faren til ungene om de vet hvor motoren er, de tror selvsagt den er under panseret fremme.
Jeg åpner frunken og de er helt forvirret, han spør hvor motoren er og de gjetter bak.

Jeg åpner bagasjen og viser rommet under bagasjen, de blir enda mer forvirret.
Så spør han igjen da og de bøyer seg under bilen, men ser jo selvsagt ingen motor der.
Så sier jeg da at: å nei, jeg visste jeg glemte noe hjemme.

---

Bidra gjerne med din morsomme historie :-)

Takk!
#6
Det jeg liker minst med elbil er ikke elbilen i seg selv, det er ikke rekkeviddeangst (som er et ikke-tema med Model 3), det er ikke veistøy - selv om jeg har kjørt mer støyisolerte biler. Det jeg liker minst er at man alltid skal bli angrepet. Det er liksom aldri "ok" å være fornøyd med en Tesla, da er man fanboy. Hvis man sier man synes at 3P akser bra, så får man høre at det er bare opp til 100 km/t. Hvis man sier at man får mye for pengene, får man høre at det bare er pga. man har avgiftsfritak.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt at Tesla skal gå konkurs, men innerst inne tror jeg det er større sannsynlighet for at det er de store fossile selskapene som går konkurs. Tesla kan selvsagt i teorien gå konkurs, men da vil de uansett bli kjøpt opp. Personlig har jeg satt meg inn i markedsmekanismene og jeg har hatt flere fag innen innovasjonsteori - det jeg ser i Tesla som et selskap er ikke et perfekt selskap som investerer forsiktig, det er et selskap med innovasjonskultur. Tesla har aldri hatt en lysere fremtid foran seg enn nå, de tar store markedsandeler, får opp fabrikk i Kina, de får mye penger fra FCA for å hjelpe på miljøregnskapet osv. Så til slike kommentarer pleier jeg strengt tatt bare si: "Det har folk sagt i alle år, har ikke skjedd enda".

Sier jeg da at en fossilbil med bedre aks koster mye mer, får jeg høre det bare gjelder i Norge. Men sjekker vi dragtimes sin test av M3 mot 3P, er faktisk 3P raskere på 1/4 mile og 1/8 mile. Så kan man selvsagt si at de koster ca det samme i USA - hvor M3 er noen tusen dollar dyrere, men sjekker vi Porsche GTR3 er den så vidt raskere på 1/4 mile og det samme gjelder Ferrarri 458 ( http://www.dragtimes.com/compare2.php?make1=111&model1=1732&op1=%3D&year1=0&make2=60&model2=1577&op2=%3D&year2=0&make3=-1&op3=%3D&year3=0&make4=-1&op4=%3D&year4=0).

Prisen for de bilene er fra 150.000-300.000 dollar i USA! En GTR3 koster vel i Norge ca 3 millioner.
Så sjekker jeg for moro skyld hva koster forsikringen for de bilene? Din Side sier de koster 50-60.000kr i året å forsikre ( https://www.nettavisen.no/forbruker/de-dyreste-bilene-a-forsikre/2936751.html ), min 3P koster 7500/året med best dekning.

Klart at man kan si at de bilene er mer premium og det er selvsagt sant hvis man ser på håndsydd skinn og andre ting, men samtidig er de veldig mye dyrere. De bruker mye bensin på milen, de har veldig dyr service, åpenbart veldig dyr forsikring. Ikke nok med det, jeg hadde aldri fått med meg Bugaboo Buffalo bak i GTR3 eller i en Ferrarri 458.

Jeg er kanskje en enkel sjel, jeg vil bare ha best mulig ytelse for min type bruk - for minst mulig penger. Jeg trenger bare "nok" luksus, jeg verdsetter teknologi, jeg verdsetter oppdateringer over Internett, jeg verdsetter det at jeg kan ta bilen ut av garasjen og gi gass, uten å tenke på om motoren har varmet seg opp nok. Jeg verdsetter å kunne slenge fra meg bilen uten å vente på at turboene har kjølt seg ned. Jeg verdsetter det at selv om bilen er utrolig rask, er den veldig lettkjørt, jeg kan la damen kjøre den i jobben, jeg kan låne vekk bilen uten at jeg trenger å være redd for at den er uhåndterlig for folk flest.

Debatten er alltid urettferdig når den som angriper deg sier at alle elbileiere sier de kjøper elbil for å spare miljøet, dette er ikke sant. De fleste vil spare penger og de vil ha bedre ytelse for samme sum penger de måtte betalt for en fossil. Det er selvsagt ekstra fristende med elbil i Norge, jeg sparer så mye i bompenger og bensin at det koster det samme å kjøre en 1.8 liter Toyota Avensis fra 2005, som det koster å kjøre en helt ny Model 3 Performance i utgifter per måned. Regnskapet er selvsagt enda mer fordelaktig for elbilen hvis man tenker en ny fossil med samme ytelse....

Jeg er enig i at motorlyd kan være kult, hvis motorlyden kommer fra en ekstravagant bil med for eksempel V12 TWIN TURBO. Men de som oftest tar opp dette med manglende motorlyd føler jeg ofte kjører rundt i en sur dieselmotor eller kanskje en rekke-4 bensin - ikke akkuratt noe jeg ville skrevet hjem om. Men klart hvis jeg møter en fyr i en Koeningsegg og han disser min elbil pga manglende motorlyd, skal jeg selvsagt være enig i at når han flerrer hull i trommehinnene mine - er det selvsagt kult i de siste minuttene jeg har igjen av hørselen min! Men ville jeg hatt en slik motorlyd mens jeg kjørte tur/retur jobb i rushtrafikk? Ville jeg hatt den steinharde clutchen? Hadde jeg turt å parkere den bilen på handlesenteret? Hvordan skulle jeg fått med meg barnevogn eller til og med bare mat fra butikken?

Noen sier at folk bare kjøper elbil pga fordelene og her er jeg helt enig for min egen del, jeg hadde ikke kjøpt en elbil hvis den bare hadde ulemper. Såpass ærlig skal jeg være, jeg verdsetter fordeler. Noen av tingene jeg da ser på som fordeler med elbilen vs fossilbilen: Motorens ytelse er klar fra første meter, motoren har mye høyere ytelse, det er ingen støy når man står fast i rush/kø, det er ingen bensin/eksoslukt i garasjen når elbilen kjøres inn  - i kontrast til fossilbilen. Elbilen lader seg selv om natten, men fossilbilen må jeg koble på en "pistol" og skyte giftstoff inn i et hull på siden av bilen, etterpå lukter det av hånden og klærene mine. I tillegg liker jeg ikke at fossilbilen er full av masse små fossildeler som går i stykker hele tiden, det er mange filtre på eksos, det er sensorer på eksos, registerreim, bensinpumper, bensinfiltre, tennplugger+++.

Nå høres jeg sikkert ut som en elbilfanatiker men jeg er veldig glad i spesielle fossilbiler, men jeg er ikke glad i typisk Toyota Avensis eller en BMW med dieselmotor... Men en kul fossil med spesiell motor er jo kult skal jeg innrømme, hadde jeg hatt 200 millioner kroner, hadde jeg sikkert ikke kjørt i elbil - da hadde jeg nok kjøpt en koeningsegg og mobbet elbileiere uten eksoslyd.

Det verste med elbiler er derfor som vanlig: usaklig debatt.

Takk til dere som leste min delvis saklige rant.
#7
Veldig interessant video med Munroe:
https://www.youtube.com/watch?v=2DucRxWz_58&feature=youtu.be

PS: første utgave av Model 3 var Munroe veldig kritisk til, denne videoen handler mer om dagens situasjon og tiden fremover, markedene, fabrikk i Kina, marked i Kina osv.
#8
Saken først omtalt av tek.no har nå fått internasjonalt fokus:
"As Audi starts delivering the e-tron all-electric SUV to customers, some reservation holders in Norway are complaining over extra delays in vehicle deliveries. One e-tron reservation holder even reported to Norwegian media that he was faced with a fine when he attempted to cancel his order for the vehicle."

Jeg personlig skulle ønske at alle bilmerker lot folk gå ut av slike reservasjoner når biler ble forsinket eller hvis det var teknisk problemer på en helt ny bil. De aller fleste elbiler blir forsinket til markedet og det blir ofte mye krøll på nye elbiler, men da mener jeg personlig at produsenter bør være litt "Kompis", ikke låse kundene til en ordre de ikke kan levere etter kontrakten eller prøve seg på "upsell".

Kjør gjerne debatt, men ingen vits å lage dette til en krangel mellom bilmerker, jeg tenker mer at folk gjerne kan diskutere forbrukerrettigheter osv.

https://www.teslarati.com/tesla-rival-audi-etron-delivery-delays-fines-canceled-orders/
#9
Det er jo litt trist at shorters kan gjøre nesten hva de vil for å styre aksje, mens Elon får gigantbøter for å si han vil ta aksjen privat. Jeg mener personlig at hvis man er en shorter som driver å saboterer for å styre aksjen, burde de få samme type bøter som Elon fikk for å si han ville ta aksjen privat.

Men i dette tilfellet er det jo enda verre, de både planlegger og oppfordrer andre til å sabotere og dermed skape trafikk-farlige sitasjoner under selvkjøringsdemoen 24. April.

Kilden som jeg anbefaler å lese er da her: https://electrek.co/2019/04/20/tesla-shorts-threaten-accidents-restraining-order/?fbclid=IwAR2nnRB3u1a9uwpPfe_ZprGmGNkNc0bmAwjvVH6Rdivd9Optt4v5OIsJWCc

Det at han ene som er med i shorters/sabotasjeplanleggeren er høyt ansatt i VW konsernet er jo ekstra ille, ikke at det betyr at VW står bak episoden altså (de gjør jo selvsagt ikke det), men jeg mener jo at han burde da som person se på sin egen rolle i et konkurrerende selskap og oppføre seg litt mer diplomatisk.

Jeg kunne skjønt det hvis han feks jobbet for brødrene Koch.
#10
Etter å ha kjørt med ca 90 prosent fra Bergen har jeg nå brukt i snitt 147 over 155.6 km. Dette med AC på 21. Tørre veier og 12-16 grader.

Forbruket tilsier at 50+ mil er enkelt på vestlandet, jeg gleder meg til sommerhjul :)
#11
Oppfordrer alle med elbil til å kjøre på street legal.

Sjekk dine lokale regler, men i Bergen er det krav om heldekkende klær (kan være jeans+genser), samt krav om godkjent hjelm.

Kravene gjelder også evt. Passasjer.

Ingen løse objekter i bilen!

Her er et eksempel på en hjelm jeg kjøpte
https://www.stianmotorsport.no/produkter/bilsport/personlig-kjoreutstyr-bilsport/hjelmer-snellfia-og-tilbehor/halvhjelm/of-s1-w-s-autogen/

Her er Bergen street legal arrangement:
https://www.facebook.com/events/2214747905416585/?ti=cl

De andre byene fins nok på Google/Facebook ved søk.
#12
PS: vennligst hold tråden fri for off topic.

"As soon as the race started, it became evident that the Model 3 was going to do just that. The electric sedan started the race by establishing an early lead over the Italian supercar, and by the time the 458 was able to get its rhythm by shifting its gears, the Model 3 had already completed the race. Jeff Brockway, who uploaded the race on YouTube, noted that the Model 3 Performance ran the 1/8 mile in 7.4 seconds, beating the Ferarri 458, which crossed the 1/8-mile mark in 7.6 seconds. The shocked reaction from the event's audience and host after the Model 3's win proved appropriately satisfying"


www.teslarati.com/tesla-model-3-performance-power-boost-vs-ferrari-458/
#13
Mange har ventet på ny revisjon av S og X, nå er det på vei ny motorteknologi kjent fra Model 3.
Det er forventet at man i en revidert utgave får større batteri i tillegg til mer effektive motorer, samt refresh av interiør og ny autopilot hardware med Tesla sin egen AI chip.

Kilde: https://electrek.co/2019/04/05/tesla-model-s-new-electric-motors/
#14
Model 3 / Tesla Model 3 får flere ytelsesoppdateringer - over nett
lørdag 06. april 2019, klokken 22:38
Der andre fabrikanter må ha inn biler for å oppdatere de med disketter(?), river Tesla nok en gang i med Internett som foretrukket medie for å levere ny funksjonalitet til bilene sine.

Dette er altså ikke den forrige oppdateringen som skulle gi "opp til 5%" økning i effekt -men virket å gi opp til 8% over 60km/t- , men her har vi da en oppdatering som lar bilen holde høy effekt mye lenger, i tillegg låses da opp 261 km/t topphastighet for Model 3 Performance.

Kilde på kommende oppdatering: https://electrek.co/2019/04/06/tesla-model-3-power-high-top-speed/
Kilde på forrige ytelsesmåling: https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/b68mc5/fw_201983_actually_increased_model_3_awd_peak/
#15
Tenkte det kan være greit å vite at dobbeltparkering av eTron på ladestasjon ikke nødvendigvis er eieren sin skyld:
https://www.tu.no/artikler/pa-flere-ladestasjoner-ma-audi-e-tron-dobbelparkere-for-a-lade/462219
#16
Elbilen i Samfunnet / 75% mindre kobolt i Tesla batterier enn VW
mandag 01. april 2019, klokken 21:51
"A report from German business newspaper Wirtschaftswoche has determined that Tesla's batteries for the Model 3 have over four times less cobalt compared to those used by Volkswagen today, highlighting the long road ahead for traditional auto as it starts its shift towards electric vehicles.

Frank Blome, Head of the Center of Excellence for Battery Cells at Volkswagen, noted to the publication that the batteries for the Volkswagen I.D.3 (a car formerly dubbed the ID Neo) contain 12-14% cobalt. In comparison, Tesla has succeeded in reducing the cobalt content of the Model 3's batteries to just 2.8% as of last year. Tesla has continued its battery research since then, hinting at even lower cobalt levels in the present iterations of its electric sedan."

https://www.teslarati.com/tesla-model-3-batteries-cobalt-volkswagen/
#17
PS: Jeg gjør litt research nå siden jeg tenker å kjøre lovlige race på street legal, det er altså lukket baneløp hvor man akser rett frem.

Det jeg tenkte kanskje kunne være av interesse er at man i track mode med 3-4 pulls kan øke ytelsen, se videoen her: https://www.youtube.com/watch?v=jSTEtnk4ouY

PS. den videoen der er før ytelsesoppgraderingn til Tesla, men jeg tenkte det var relevant å se at den faktisk vil varme batteri til ideell ytelsestemperatur i track mode, det er jo litt som Model S Ludicrous kan gjøre med sin batterivarming, men her medgår det mindre "Juice" tror jeg.

I tillegg har jo track mode masse andre features for banekjøring da, men ja..
Jeg tenkte kanskje det var en morsom ting å vite :-)
#19
Det er logget ut at "increase in peak effect" primært er over 60km/t (8 prosent over ved 70km/t), samt at det ser ut til å være 8 prosent økning.

0-100 går unna 0.1 sekunder raskere, men 70-100 eller 100-261km/t vil nok gå en del raskere.

Kilde:
https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/b68mc5/fw_201983_actually_increased_model_3_awd_peak/
#20
Model 3 / Model 3 - OTA økte batterivarmer fra 2.5 til 6 kW
fredag 29. mars 2019, klokken 14:33
Ps: batterivarmer i Model 3 utføres ved å kjøre bakre motor "ineffektivt", det er ikke en resistiv varmer.

Sitat:
Prior to 2019.8.3, the measured amount of power this heater used (total wall power minus battery charging rate) was ~2.5 kW. This value is programmable, and per this teardown video it appears to have been coded at 2.56 kW as of last year (for the LR RWD at least). My own API measurements up to 2019.5.15 matched this amount. Here's my Model 3 AWD on 2019.5.15 charging from 80% to 90% at 2.5°C three days ago: https://imgur.com/Rcpjg7d

On 2019.8.3, my measurements suggest the battery heater now draws as much as 6 kW. Here's my Model 3 AWD on 2019.8.3 charging from 80% to 90% at 1.5°C today (I included inside temperature to show that the cabin heater wasn't running): https://imgur.com/h1FCXNM

Kilde:
https://www.google.com/amp/s/amp.reddit.com/r/teslamotors/comments/b677nd/fw_201983_appears_to_increase_model_3s_battery/
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA