Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - xyzzy

#1
Mach-e / Spørsmål om Mach E
søndag 20. februar 2022, klokken 15:39
Spørsmål om Mach-E

Kona og jeg ser på muligheten for å bytte ut vår nåværende elbil (en Jaguar i-Pace, så det blir evt opp i rekkevidde og ned i standard), og i den sammenhengen har jeg noen spørsmål om Mach E (AWD, LR):

- Støtter den trådløs CarPlay og Apple CarKey? Jeg ser at den kan bruke en app på mobilen for å låse opp (pluss pinkoder), men å bruke AppleWatch hadde vært best for oss.

- Støtter den bruk av navigasjon fra CarPlay (Apple Maps og Google Maps) på den lille skjermen over rattet? Synd det ikke er en HUD, men dette fungerer vel nesten like bra - noen erfaringer der?

- Hvordan er det med seteminne? Formuleringen i konfiguratoren er litt uklar...
  I beskrivelsen av teknologipakke+ står  dette:  «forseter med minne i førersetet (standard til AWD)» «8-veis elektriske forseter med minne (standard til AWD)». Så jeg er usikker både på om det kommer på «førersetet» eller begge, og om man må ha teknologipakke+ eller om det er med i AWD.

- Hva med sidespeilene - har det også minne konfigurert sammen med setene?

- slår sidespeilene seg automatisk inn når bilen parkeres?

- Hvordan oppdateres det innebygde kartet? På bilen jeg har i dag kan man laste ned alt på USB en gang i måneden (tar lang tid), og kan så installeres når bilen er i gang (tar lang tid, kan ikke avbrytes).

- Jeg ser at det er perforerte seter - betyr det at de har nedkjøling, eller bare varme?

- Hvor er knappen for rattvarme? For noen år siden hadde jeg en Ioniq, og knappen var i midtkonsollen hvilket var veldig upraktisk...  Nå har jeg den på rattet, og er fornøyd med.

- Hvordan er støynivået på motorveien? (E6 mot Sverige) Og rekkevidde når det meste er 110 km motorvei?

- Hvor god er den på lading når starter på 20-30% om sommeren, og man vil ha den opp til ca 80%?
#2
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / "Nissan med solid priskutt på Leaf"
tirsdag 11. februar 2020, klokken 08:57
Nissan kutter prisene med opp til 48 000 kroner.

Konkurransen med nyere modeller (også med mer kurant lading) er blitt hardere, og dermed må prisene ned.
#3
i-Pace / Innvendig plass med setene nede
mandag 18. mars 2019, klokken 08:20
Hvor god plass er det innvendig (dimensjoner, ikke volum) når setene er nede? Hvor god dybde er det?

Det jeg lurer på er hvor god plass det er til ski eller andre lange ting inne i bilen med hele eller deler av setet nede.

Skiboks er et alternativ, men problemet der er plassen når den ikke er i bruk (pluss å få den av og på). Skistativ i et par hundre kilometer høres umiddelbart ikke ut som noe skiene har godt av.

#4
Lade hjemme / Hjemmeladeboks? Med eller uten fast kabel?
torsdag 01. juni 2017, klokken 14:33
Jeg skal få innstallert hjemmelader, og i sluttfasen av dette har jeg to alternativer.


  • En lader med fast 4.8 m kabel, type 2
  • En lader uten kabel

Jeg har i dag en Hyundai Ioniq, men den er bare leaset for et år fordi jeg aldri hadde hatt elbil før og ville begrense risikoen i et marked der det kommer nye biler hele tiden. En av fordelene med en lader uten kabel er at det ikke vil være et problem om neste bil bruker type1. Ulempen er at den er dyrere.

Noen spørsmål:


  • Er det noen problemer med å la en kabel henge fast i laderen som ikke har kabel, slik at den bare kan plugges rett i bilen?
  • En fast kabel har også en fast lengde... i dag vil det gå greit, men om neste bil har ladepunkt et annet sted vil kanskje kabelen måtte henge mellom bil og lader, og ikke ligge det meste av lengden på gulvet. Er det et problem?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA