Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Karl-Wilhelm

#1
Kjøring i lovens forstand, men ikke i praktisk forstand? Er Tesla sin summon funksjon egentlig noe mer i din kontroll enn for eksempel en taxi-sjåfør du betaler for å frakte deg?

Utdrag fra artikkel:
SitatBot og betinget fengsel
Tesla-eieren som ble stanset av politiet forklarte at han hadde røykt hasj kvelden før, men blodprøven viste senere at han hadde over det som tilsvarer 0,5 i alkoholpromille.

Han ble dømt til 20 dagers betinget fengsel og må betale 67.500 kroner i bot.

Gulating lagmannsrett har nylig avvist mannens anke. Men 36-åringen slipper å ta helt ny førerprøve når førerkortet har vært inndratt i seks måneder.

«Det dreier seg om kjøring på et avgrenset område og over en svært kort distanse uten at det oppsto noen faremomenter», heter det i dommen.

https://www.tb.no/nyheter/kriminalitet-og-rettsvesen/bergen/da-tesla-eieren-ble-tatt-for-ruskjoring-var-det-en-mobil-app-som-styrte-bilen/s/5-8-946784
#2
Noen som tilfeldigvis har takrails til overs fra disse kjøretøyene?
#3
Spaken på den ene baksete ryggen slapp plutselig etter å ha vært løs ganske lenge, satt i gang med å demontere for å gjøre et forsøk på reparasjon.

Demonteringen er ukomplisert, dette greier hvem som helst, men reparasjonen i dette tilfellet krever TIG-apparat, MIG og pinne burde fungere. Kanskje også to-komponent epoksy. Har ikke sveiset med TIG før, kun bittelitt med MIG, men dette er barnemat for en hvilken som helst sveiser og det tar svært kort tid å gjennomføre.

1. Ta ut setebenk, matte i bagasjerom og finn de fem maskinskruene og den ene mutteren som holder seteryggene nede.
2. Ta så ut seteryggene, skru ut skruene som holder spak på plass og plastdekselet under.
3. Du vil nå se denne tappen som er presset på akslingen. For sveising behøver den ikke være så løs at den kan taes av, men for liming er det kanskje nødvendig.
4. Brukte et TIG apparat med Argon i flaske på 120A i DC-modus. Plasser jordklemma på tappen og dekk til stoffet. Korte pulser var nok for å smelte sammen delene, 4 punkter rundt bør holde. Husk å merke hvilken retning tappen pekte for å få spaken på rett plass.
5. Ta hensyn til restvarme på sveisa deler før montering og bruk noe fett rundt skruer for å hindre rust der de festet mot chassis.

Vennligst se vedlagte bilder.

[ You are not allowed to view this attachment ]
[ You are not allowed to view this attachment ]
[ You are not allowed to view this attachment ]
[ You are not allowed to view this attachment ]
#4
Elbiler i media / Forbrukerrådet Elbil-garantiguiden 2018
søndag 18. februar 2018, klokken 16:48
Tesla havner nederst på lista i år igjen på grunn av manglende garanti på batterikapasitetstap. Er det et sted denne bilprodusenten klarer seg best i praksis basert på tall fra eiere, så er det vel nettopp her?

Gjør forbrukerrådet en feil i sin vurdering, eller er dette en ren prinsippsak?

SitatHyundai dytter Volkswagen ned fra tronen. I tillegg må Volkswagen finne seg i å dele sølvmedaljen med BMW og Mitsubishi. Årets guide inneholder også to nye elbilmerker; Opel og Smart. Nederst finner vi Tesla.
Volkswagen stakk av med gullmedaljen da Forbrukerrådet i fjor kåret Norges beste batteri- og kapasitetsgarantier i elbil-klassen. Volkswagen garanterte at batteriene i merkets elbiler skulle ha minst 70 prosent kapasitet etter 8 år/160 000 km (det som inntreffer først). I tillegg var Volkswagen ett av svært få merker som ikke knyttet et servicekrav til sine batteri- og kapasitetsgarantier, noe merket ble belønnet for i vårt poengsystem. Resultatet ble 41,7 poeng og gullmedalje.

https://www.forbrukerradet.no/guide/no-guidekategori/elbil-garantiguiden-2018/
#6
Kia Soul EV / iPhone blåtann tilkopling, svært lavt volum
tirsdag 16. januar 2018, klokken 20:20
Hei!

Dette ser ut til å ha inntruffet med siste oppdatering av bilen, se programvare versjon under.

Android ser ut til å fungere helt fint. Med iPhone derimot så er det vanskelig å høre den man snakker med, bilen er ikke i stand til å justere volumet på samtalepartneren, dette øker kun bakgrunnstøyen.

For ordensskyld så fungerer Apple telefonen fint i andre kjøretøy.


[ You are not allowed to view this attachment ]
#7
Kapasiteten til det første batteriet er på 12kWh og motoren har ~67hk eller 50kw effekttall. Det kan dermed antas at det nye batteriet fort har to ganger så høy kapasitet. Hvorvidt rekkevidde tallene inneholder nød kapasiteten er noe uklart.

Det planlegges nå en større utgave med plass til fire.

En av deres nærmeste konkurenter er Pipistrel fra Slovenia, som har Alpha Electro i produksjon og i bruk i dag.

Så, hvorfor er dette kult? Med en cruise-hastighet på 110km/h og i beste tilfelle 2 timer i luften har vi kommet 220km av gårde, strekningen mellom Oslo < - > Bergen, Haugesund og Stavanger er under 100km lengre enn dette i luftlinje. Med neste generasjon litium batterier med fast anode og potensielt en dobling av kapasitet er dette nå i nærheten av hva som kan gjøre korte elektriske flyruter en realitet. Første utgave av disse batteriene er allerede i produksjon i dag: http://www.solidenergysystems.com/hermes/

SitatFirst unveiled in 2015, the RX1E originally had a 45 minute flight range. Now, in November 2017, the RX1E-A was unveiled and has a 2 hour flight range. After the flight, it was announced that a larger four-seater would be developed. The original RX1E went into mass production in 2016 but RX1E started development in 2012.

https://cleantechnica.com/2018/01/04/chinas-1st-electric-airplane-gets-range-boost/


SitatGeneral characteristics

Crew: one
Capacity: one passenger
Length: 6.58 m
Wingspan: 14.5 m
Height: 2.45 m
Wing area: 12 m2
Empty weight: 270 kg
Gross weight: 500 kg
Propellers: 2-bladed wooden fixed pitch

Performance

Cruise speed: 110 km/h (59 kn)
Stall speed: 73 km/h (39 kn)
Never exceed speed: 160 km/h (86 kn)
Endurance: 60 minutes
Service ceiling: 1,400 m (4,600 ft)
Wing loading: 41.7 kg/m2 (8.5 lb/sq ft)

https://en.wikipedia.org/wiki/Liaoning_Ruixiang_RX1E

https://www.eaa.org/en/airventure/eaa-airventure-news-and-multimedia/eaa-airventure-news/2015-eaa-airventure-oshkosh/07-25-2015-rx1e-is-worlds-first-certified-electric-lsa
#8
Hei tidligere eiere av Mitsubishi i-Miev. Disse bilene fra og med 2012 ble levert med en fjernkontroll for forvarming/kjøling.

Dersom dere har en slik liggende å slenge, kontakt meg så kjøper jeg den! =)

Et lurt sted å starte er i den roteskuffen alle har hvor det både er tilgang på gammel utgått valuta, tomme AA-batterier, reflekser som ikke blir brukt og spiker til retting.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=108035435&fks=108035435
#9
Kia Soul EV / Torque for Kia Soul: Batterikapasitetsmåling
lørdag 04. november 2017, klokken 14:43
Ren og uforskammet kopi av emne og intensjon til kapasitetsmålingsoversikten på trillingforumet. Vi vet ikke helt hvordan dette måles, men vi kan kanskje ta oss noen friheter og anta "beste" resultater etter en full lading fra under 20% opp til 100%.
Dersom dette er interessant og mer data blir rapportert inn så setter jeg dette inn i en graf også.
Hvis dere ikke vil legge resultatet åpent kan det sendes på PM til meg =)

Guide til å sette opp Torque for lese ut data, .csv vedlegget inneholder verdier for å få ut data under uten å ta med "alt" som kan hentes fra bilen:
http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?t=471
Dersom denne guiden ikke er god nok kan jeg godt lage en litt mer utbrodert en, det gikk veldig fint dog, første forsøk uten noe plunder med kontakt med bil eller at torque ikke fant filene.
Hent heller PID's fra github:
27kwh - https://github.com/JejuSoul/OBD-PIDs-for-HKMC-EVs/tree/master/Soul%20EV/extendedpids
30kwh - https://github.com/Lorride/OBD-PIDs-for-HKMC-EVs/tree/patch-1/Soul%20EV/extendedpids

OBD som fungerer, legger til fler etterhvert:
https://www.teknikmagasinet.no/produkter/lyd-o-bilde/bilstereo/tilbehor/vgate-obd2-icar2-wifi
https://www.ebay.com/itm/KW902-WIFI-ELM327-OBD2-OBDII-Car-Diagnostic-Scanner-For-iPhone-Android-M/222623627130?hash=item33d566f77a:m:mTeNyv9BEFubZLNTHTXFxWg

Plasseringen til OBD porten:
http://www.aveq.ca/uploads/9/3/4/2/9342609/image00_orig.jpg

Torque + Kia Soul tråd på forumet:
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,36336.0.html

Noen innvendinger på noe som bør gjøres annerledes?

Mal for rapportering
SitatÅrsmodell: 2016
Kilometerstand: 60.850
SoC (000_State of Charge BMS): 95%
Laveste verdi kapasitetfall (000_Minimum Deterioration): 5,7%
Høyeste verdi kapasitetfall (000_Maximum Deterioration): 7,2%
Dato: 04.11.2017

Kapasitetsfall = 100% - (7,2% - 5,7%)/2 = 100% - 6,45% = 93,55%

Resultater, 27kwh:
2016 |  60.850 | 93,55% | 04.11.2017 | @Karl-Wilhelm

Resultater, 30kwh:
2017 |  6.000  | 100% | 05.11.2017 | @Usikker
2017 |  3.000 | x% | x | @EV666km
#10
Mulig jeg er helt på jordet her nå, men får en Datsun(Nissan) 2x0z vibe her. Og synes ellers denne ser utrolig spenstig ut!
(Har kanskje mer til felles med Toyota 2000GT etter litt omtanke)



https://electrek.co/2017/10/25/honda-unveils-retro-all-electric-sports-coupe-platform/
#11
Elbiler i media / Tesla Bjørn uheldig med sin Model X igjen
mandag 11. september 2017, klokken 16:18
Avventer diagnose i spenning.


https://www.youtube.com/watch?v=Wanr0LThvkM&t

James Cooke opplevde noe liknende i Januar, hvor MCU ble erstattet:

https://www.youtube.com/watch?v=u1Yuf7qdKSQ


https://youtu.be/Scdo2fogsyY?t=422
#12
Hei!

Kjøpte denne bilen brukt og er 3.Eier, hørte om fjernkontroll ved kjøp men dette var ikke der. Begynner å lure på om 1. eier har rotet denne bort, da det sannelig er antenne på bilen for akkurat dette.

Ringte Mitsubishi forberedt på de ville gi en uaktuell pris på ny fjernkontroll, men at de kanskje ville kunne bekrefte om denne skal ha eller ikke basert på chassisnummer. Noe de tilsynelatende bekreftet.

Noen som har vært igjennom dette og eventuelt har noen kloke ord? Bilen er en 2012 modell, men med varme i begge forseter, integrert radio og rødaktig interiør med hvit kant.
(Vet ikke om det er LEV50 eller LEV50N batterier)

https://vindecoder.eu/check-vin/JMBLDHA3WCU001597
#13
Hei!

Byttet "hjelpebatteri" på bilen og gjorde en sjekk på væskenivå i tankene, den ene er bak og kan bare nåes ved å ta av dekselet over motorrommet akter. Alle nivåer var ok, men det var mye oppkaking av smuss og skit overalt under, samt noe rust.

Det står ikke noe i manual om vasking av motorrom annet enn "ikke gjør det", mulig jeg har oversett noe. Det gikk helt fint å spyle forsiktig rundt med haveslange, bilen har ikke gitt noen feilmeldinger eller oppført seg rart etter dette. Gitt Japan sitt nedbørsnivå forventer jeg faktisk at Mitsubishi ikke tar noen kjangser med fuktsikring av elektronikk, dog ville jeg aldri trykkspylt motorrommet på denne.

Vil dog bemerke noen få ting når det gjelder rust,

  • Rust på vakuum og bremserør
  • Rust på ramme som holder motor, lader og inverter
  • Rust på vingeskruer for motorrom deksel
Børst/Rens området på utsatte steder, og bruk for eksempel et hulromsfett for å forsegle/beskytte overflatene, tørk bort overflødig.
Vingeskruene som holder dekselet kan også begynne å sitte over tid, og det er ikke lett å komme til med CRC fra undersiden, smør disse også.
#14
Kjøp og salg av deler og utstyr / ØK: OBD Adapter (Ikke ELM327)
torsdag 15. juni 2017, klokken 17:35
Hei!

Dersom noen har et OBD adapter til overs etter bilbytte eller mangel på bruk/behov kjøper jeg den gjerne av deg.

Må være basert på STN1110 chipset, som eksempelvis:
ScanTool OBDLink LX

Takk!
#15
Hei!

Fikk tak på en Type 1 lader som tilsynelatende ga "Fault" da den ble satt i bilen, så jeg gjorde det som alle ville ha gjort, ignorer manualen, skru tingen ifra hverandre så fort som mulig... alt så fint ut oppi gitt, sikringen var det ei heller brudd på.

Dog etter å ha kikket i manualen så ser det ut som denne ikke har noen feil, men passord beskyttelsen er aktivert. Og det er visst ikke trivielt å låse den opp igjen i følge manualen.

Kan ikke se noe som helst batteri, så antar det er tatt i bruk en såkalt "EEPROM" her, som til og med husker når strømmen er borte, du for en tid vi lever i! :D

Noen som har vært borti dette som kan gi noen klok tilbakemelding?

Takk!

Manual:
http://www.charge-amps.com/wp-content/uploads/2016/06/Usermanual_6.2_en.pdf
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA