Ny informasjon har kommet ut siden denne posten ble opprettet. Audi oppgir en rekkevidde på 364 km for Limited med 21'' hjul og 415 km for std.-utgaven med 19'' hjul. Dette henger ikke sammen med oppgitte forbrukstall. - Se https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=42810.msg739833#msg739833 for mer.
På https://www.e-tron.audi/en er følgende WLTP-data nå publisert under bildegalleriet:
Audi e-tron: Combined electric power consumption in kWh/100 km (62.1 mi)*: 26.2 - 22.5 (WLTP); 24.6 - 23.7 (NEFZ)
Vi vet at bilen er typegodkjent (men ikke offentliggjort), så det er en god sjanse for at dette er endelige offisielle tall.
Til sammenligning oppgis WLTP-forbruk på i-Pace Jaguar.no til 22 kWh/100 km med 18'' hjul, mens man kan anta at e-tron da får 22,5 kWh/100 km med 19'' hjul , eller ca 2% høyere WLTP-forbruk.
e-tron har 95,4 kWh brutto og ca 84 kWh netto , i-Pace 90 brutto og 84,7 netto ifølge Jaguar (ca 82 ifølge Teslabjørn). Basert på dette kan man gjette seg frem til 470km minus 3% = 455 km offisiell WLTP for e-tron.
i-Pace er lettere (ca 2150-2250 kg vs ca 2490 kg for e-tron), men e-tron har bedre luftmotstand (0,27-0,28 cd for e-tron vs 0,29 for i-pace), så i vanlig kjøring vil nok disse på papiret være ganske like. Så spørs det om elmotor- og batteristyring hos e-tron kan gi den en liten fordel på Ca 5% og en EPA-range på rundt 400 km? Dette ville jo passe bra med at den i vanlig kjøring går like langt eller litt kortere enn Model X90D og lengre enn X75D.
I alle tilfeller er det interessant å se at WLTP med de største (og sannsynligvis tyngste) 21'' felgene med maks ekstrautstyr er 16,4% høyere enn for standardutgaven med 19'' felger. Ifølge dette anslaget så er WLTP under 400 km (ca 382 km) i «Worst case», noe som ikke stemmer overens med kommunikasjonen til Audi. Dette gjør jo at man kan håpe på at WLTP faktisk blir likt med i-Pace eller litt høyere for standardutgaven.
Time Will show.
På https://www.e-tron.audi/en er følgende WLTP-data nå publisert under bildegalleriet:
Audi e-tron: Combined electric power consumption in kWh/100 km (62.1 mi)*: 26.2 - 22.5 (WLTP); 24.6 - 23.7 (NEFZ)
Vi vet at bilen er typegodkjent (men ikke offentliggjort), så det er en god sjanse for at dette er endelige offisielle tall.
Til sammenligning oppgis WLTP-forbruk på i-Pace Jaguar.no til 22 kWh/100 km med 18'' hjul, mens man kan anta at e-tron da får 22,5 kWh/100 km med 19'' hjul , eller ca 2% høyere WLTP-forbruk.
e-tron har 95,4 kWh brutto og ca 84 kWh netto , i-Pace 90 brutto og 84,7 netto ifølge Jaguar (ca 82 ifølge Teslabjørn). Basert på dette kan man gjette seg frem til 470km minus 3% = 455 km offisiell WLTP for e-tron.
i-Pace er lettere (ca 2150-2250 kg vs ca 2490 kg for e-tron), men e-tron har bedre luftmotstand (0,27-0,28 cd for e-tron vs 0,29 for i-pace), så i vanlig kjøring vil nok disse på papiret være ganske like. Så spørs det om elmotor- og batteristyring hos e-tron kan gi den en liten fordel på Ca 5% og en EPA-range på rundt 400 km? Dette ville jo passe bra med at den i vanlig kjøring går like langt eller litt kortere enn Model X90D og lengre enn X75D.
I alle tilfeller er det interessant å se at WLTP med de største (og sannsynligvis tyngste) 21'' felgene med maks ekstrautstyr er 16,4% høyere enn for standardutgaven med 19'' felger. Ifølge dette anslaget så er WLTP under 400 km (ca 382 km) i «Worst case», noe som ikke stemmer overens med kommunikasjonen til Audi. Dette gjør jo at man kan håpe på at WLTP faktisk blir likt med i-Pace eller litt høyere for standardutgaven.
Time Will show.