Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - t85

#1
Audi e-tron / WLTP-rekkevidde: 364 - 415 km eller 417 - 480 km ?
torsdag 06. desember 2018, klokken 18:39
Ny informasjon har kommet ut siden denne posten ble opprettet. Audi oppgir en rekkevidde på 364 km for Limited med 21'' hjul og 415 km for std.-utgaven med 19'' hjul. Dette henger ikke sammen med oppgitte forbrukstall. - Se https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=42810.msg739833#msg739833 for mer.

https://www.e-tron.audi/en er følgende WLTP-data nå publisert under bildegalleriet:
Audi e-tron: Combined electric power consumption in kWh/100 km (62.1 mi)*: 26.2 - 22.5 (WLTP); 24.6 - 23.7 (NEFZ)

Vi vet at bilen er typegodkjent (men ikke offentliggjort), så det er en god sjanse for at dette er endelige offisielle tall.

Til sammenligning oppgis WLTP-forbruk på i-Pace Jaguar.no til 22 kWh/100 km med 18'' hjul, mens man kan anta at e-tron da får 22,5 kWh/100 km med 19'' hjul , eller ca 2% høyere WLTP-forbruk.

e-tron har 95,4 kWh brutto og ca 84 kWh netto , i-Pace 90 brutto og 84,7 netto ifølge Jaguar (ca 82 ifølge Teslabjørn). Basert på dette kan man gjette seg frem til 470km minus 3% = 455 km offisiell WLTP for e-tron.

i-Pace er lettere (ca 2150-2250 kg vs ca 2490 kg for e-tron), men e-tron har bedre luftmotstand (0,27-0,28 cd for e-tron vs 0,29 for i-pace), så i vanlig kjøring vil nok disse på papiret være ganske like. Så spørs det om elmotor- og batteristyring hos e-tron kan gi den en liten fordel på Ca 5% og en EPA-range på rundt 400 km? Dette ville jo passe bra med at den i vanlig kjøring går like langt eller litt kortere enn Model X90D og lengre enn X75D.

I alle tilfeller er det interessant å se at WLTP med de største (og sannsynligvis tyngste) 21'' felgene med maks ekstrautstyr er 16,4% høyere enn for standardutgaven med 19'' felger. Ifølge dette anslaget så er WLTP under 400 km (ca 382 km) i «Worst case», noe som ikke stemmer overens med kommunikasjonen til Audi. Dette gjør jo at man kan håpe på at WLTP faktisk blir likt med i-Pace eller litt høyere for standardutgaven.

Time Will show.
#2
Audi e-tron / Bagasjerom foran?
tirsdag 24. april 2018, klokken 11:41
Vil man kunne få et bagasjerom (frunk) av en viss størrelse foran? Ref. skisse:


Har forsøkt å finne informasjon om dette, men finner ingen info utover bagasjeromsvolum som oppgis til 615 liter.

Sammenligner man skissen for konseptbilen så kan det se ut som at selv om overhenget foran har blitt mindre så har det blitt mer rom for evt. bagasje?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA