Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Grumle

#1
Tidlige elbiler: PSA / Berlingo delebil
søndag 07. februar 2021, klokken 11:35
Hei. Om noen er ute etter meget bra celler,
sagemboks eller andre deler fra en Berlingo
er det bare å ta kontakt på 97127222.

Demonterer det viktigste i helgen, resten av bilen går på huggeren om en ukes tid.

Bilen har ingen feilmeldinger og går fint rundt 7 mil
på sommeren. Grunnen til vraking er rust i gulvet.

Kan være behjelpelig med transport om du kjøper det meste av delene. Har vel rundt 40 celler til sammen. 2 sagembokser og 3 motorer. 2 til berlingo og en til saxo/106. Kan få det for 3000,-

Send melding om du trenger andre deler også.

Delene befinner seg i Brumunddal.
#2
Tidlige elbiler: PSA / Batterikasse motorrom Berlingo
tirsdag 03. desember 2019, klokken 15:13
Hei. Har ett par defekte celler i kassen som sitter
i motor rommet på Berlingoen. Noen som har en grei beskrivelse på hvordan dette skal gjøres ? Må jeg ut med sagemboksen ? Ser nesten ut til å klare å få lirket av lokket om jeg tar bort topp dekselet og kablene inn til sagemboksen samt vannpåfyllings stussene ? Men beste er kanskje å demontere sagem boksen ? Hvordan er denne festet ?
#3
Tidlige elbiler: PSA / Problem med Ladeluke
torsdag 11. april 2019, klokken 10:51
Hei. Har den siste uken hatt problemer med å få mekanikken i ladeluken når man setter i ladekabelen til å virke. Tenkte å demontere ladeluken i dag for å se hva som kan være problemet. Noen som har vært borti samme problem og har noen tips ? :) Har 3 ladekabler og alle tre har jeg vanskligheter med å klikke skikkelig inn sånn at bilen starter å lade så tipper det er noe inni ladeluken som er slitt/ødelagt. Ser det er ett par bevegelige tapper på hver side inni luken og den ene virker å være knekt, kanskje dette skaper problemer ? Nå har bilen gått 150.000 så kanskje ikke rart luken er kranglete..   Eventuelt noen som har en lade luke til salgs,  sånn i tilfelle jeg ikke får reparert den ? :)
#4
Tidlige elbiler: PSA / Mål på simering
mandag 26. november 2018, klokken 13:34
Hei. Ser at det svetter litt rundt der drivakslene går inn på motor/gear så tenker å bytte disse. Noen som vet målene eller delenummer på dem sånn at jeg får bestilt dem før jeg demonterer ?

Er det samme type simmering på lang og kort motor ?
#5
Tidlige elbiler: PSA / Ombygd D batteri ?
fredag 23. november 2018, klokken 21:46
Pussig. Ingen av de andre batteriene jeg har av hverken D eller G har vannpåfyllingstutene på toppen vendt ut mot polene. Kan dette være ombygget for å fungere som ett G batteri ? Ser ingen tegn til at det har blitt plugget igjen hull på andre siden.
#6
Tidlige elbiler: PSA / Stivere fjæring Berlingo ?
mandag 30. juli 2018, klokken 15:25
Hei. Synes Berlingoen min er så lav forran! Subber fort nedi om det er noe ujevnheter i underlaget.   
Noen som har en løsning på dette ? Finnes det stivere fjærer kanskje ? :)
#7
Tidlige elbiler: PSA / Bremsepedal siger.
torsdag 18. januar 2018, klokken 19:06
Synes bremsepedalen tar så langt inne, pumper jeg ett par ganger så blir den bedre, men holder jeg trykket så siger pedalen nesten helt i bunn.
Har også lagt merke til at håndbrekk lampen lyser/blunker av og til.

Har ikke luftet bremsene, men tror kanskje det kan være hovedsylinderen siden pedalen siger etter pumping. noen som har opplevd det samme ? Kanskje pedalen orginalt er litt slapp siden det er tromler bak ?
#8
Tidlige elbiler: PSA / Diesel webasto
torsdag 11. januar 2018, klokken 17:20
Har en webasto fra en p106 jeg tok en litt nærmere titt på i dag. Der står det at det er en type Termo Top C og at brennstoff er Diesel ? Går disse på både bensin og diesel ?
#9
Tidlige elbiler: PSA / Egen tråd for delenummer til psa ?
lørdag 06. januar 2018, klokken 12:33
Hei. Kanskje vært en ide med en sticky med delenummer for el psa ?

Ringte Citroen nå for å finne litt deler, men de hadde problemer med å finne rett del ut ifra bildene de hadde tilgjengelig.

Har man delenummer så er det veldig mye enklere å finne rett del.

Det er også mulig og google delenummeret sånn at man kan finne rimeligere alternativer.

Mange av delene man trenger er tatt fra andre biler, men ikke nødvendigvis bensin/diesel utgaven av samme bil man har.

Ett eksempel på dette er drivakselmansjettene som jeg har forsøkt å lett etter på div nettsider hvor man taster inn reg nummer. Dette har jeg ikke lykkes med og endte opp med å kjøpe en universal muffe fra biltema. Denne sitter fortsatt fast i drivleddet, men er ikke optimal da den orginale muffen har en gummiforhøyning innvendig som skal låse den ytre ringen på gummien til drivleddet. Dette mangler på biltema muffen.
Fikk i sta pris og delenummeret til indre og ytre drivaksel mansjett fra citroen. 1000,- pr stk orginalt. Altså 4000,- for komplett sett på begge sider.

Søkte så opp delenummeret og finner ut at mansjettene til min berlingo er orginal vare til bla. citroen Xsara og Peugeot 106/306.
og tilgjengelig fra 100,- pr stk.

Delenummer er 328783 og 329305
#10
Da ble det full stopp på E6. La meg på rødfeltet da jeg skulle forbi en traktor. Etter 15 secunder så rykker bilen ett par ganger og så er det null pådrag etter det. Fikk trillet av E6 å inn på en busslomme. Prøver å restarte motoren men da kommer elfeil lampen på. Søker så opp feilkode via Checkelec og da står det Hastighetssensor og permanent feil. Lukter litt svidd en liten periode..  Er det ikke det ene så er det det andre ser det ut til :/ Noen som har noe tips til hva det kan være ? Er det greit å taue Berlingoen 1 mil hjem i Neutral ? Batteripakken var på 70% så tror ikke det er noe feil med dem.
#11
Tidlige elbiler: PSA / Batteri rekondisjonering
torsdag 28. desember 2017, klokken 16:10
Hei.


I vår hadde jeg en meget god batteri pakke fra en p106 som jeg tok 11 og 6 kassen fra og puttet rett inn i Berlingoen min. Begge bilene hadde jeg kjørt ned til 20%. Mens berlingo pakken fikk ladelampe ved 40% så kunne jeg sikkert kjørt p106 pakken langt under 10% før lampen hadde kommet på så det var nok stor forskjell i volt på de to pakkene.

Bilen fungerte meget godt en liten periode, men har blitt gradvis dårligere.

Skal nå bruke noen dager på å forsøke å rette på dette så godt jeg kan. med begrenset utstyr og med den informasjonen jeg har tilegnet meg ved å søke på forumet her og google.

Ladelampen har nå kommet på ved 40% så tenkte å kjøre hele pakken ned til 20% ved hjelp av lys og kupevifte.

Etter det så demonterer jeg pakkene, nummererer alle blokkene og tar en runde med batteritesteren fra Biltema før videre utlading.

Min tanke er å ta 4 blokker og sette på en 12/45W pære på hver blokk, uavhengig av hverandere.
og kjøre disse ned så langt dem kommer sånn at jeg får ballansert cellene og bedret minne effekten.

Kobler så på en 24v -1.75A strømforsyning jeg har liggende og lader alle 4 cellene i serie til de kommer opp i 5v.
Kjører deretter igjen cellene så langt ned jeg kommer og gjentar dette sånn at det blir 3 sykluser pr blokk. Lader deretter opp til 5v.

Når alle blokkene har vært igjennom denne prosessen putter jeg de tilbake i bilen og lader fullt opp.

Har dessverre hverken tid eller utstyr til å ta en fullkapasitets test av alle cellene, men håper dette vil få
en mye bedre ballanse, enn sånn det er nå. 


Hva tror folket ? Noe jeg burde endre, være obs på ? :)





#12
Tidlige elbiler: PSA / Instrumentpærer til Berlingo
onsdag 22. november 2017, klokken 17:17
Hadde vært kjekt å hatt pærene før man gyver løs på jobben, har googlet men finner ikke ut hvilke type pære som sitter der. Noen som vet ? Gjerne led pærer. Lurer også på om det er andre pærer i dashbordet, feks rundt varmeapperat brytere ?

Fant en fin instruksjonsvideo om dashbord bytte på Berlingo/partner her.

https://youtu.be/3pRaGbdAiPE
#13
Tidlige elbiler: PSA / Forstillings problemer
lørdag 18. november 2017, klokken 21:35
Lånte bort Berlingoen ett par uker her.Da jeg fikk den tilbake sto rattet litt på skakke da jeg kjørte rett frem ^^ Hadde også en utslitt bærekule som jeg byttet her om dagen. Sjekket i samme slengen om det var noe skader på styrestag da jeg trodde kanskje ett kunne være bøyd iom styret ikke er helt 100% rett. Så ingen skader og ytre ledd var tighte og fine så tenkte bilen bare trengte en forstillingskontroll. Men i går så kjente jeg en plutselig endring i forstillingen og tattet står nå nesten 90 grader feil
#14
Tidlige elbiler: PSA / Defa warmup
søndag 12. november 2017, klokken 19:35
Hei. Er det noen gamle tråder her som omhandler montering av defa warmup i Berlingo eller noen som husker hvordan den monteres ? Har koblingsskjemaet til defa, men hadde vært kjekt å vite hvilke kabler man kobler seg på, på bilen. Søkte på forumet men fant ingen.
#15
Tidlige elbiler: PSA / Berlingo lader ikke.
lørdag 11. november 2017, klokken 15:42
Hei. Min Berlingo vil plutselig ikke ta lading.

Satte den på lading tidligere i dag, men la merke til at det orange lyset ikke kom på. så sjekket om energimeteret var aktivt, noe det var. Det lyste også at den sto på lading i dashbordet. Har nå stått to timer, men energimeteret har ikke beveget seg så virker ikke å ta imot ladingen. Vannpumpen har gått hele tiden. Har forsøkt å ta ut og inn kontakten en 3-4 ganger uten at de orange lysene har kommet på.

Noen som har noe ide om hva det kan være ?
#16
Tidlige elbiler: PSA / Bytte batteripakke i Berlingo
lørdag 15. juli 2017, klokken 15:15
Da er jeg i gang med å bytte batteripakken i Berlingon.

Fikk tak i en 99mod p106 som det viser seg at ble satt i ny batteripakke når den ble importert til Norge pga lang lagring. Så håper å tror at cellene var helt nye da de ble satt i ? om så har de vært med på 45.000km i p106'n. Står iallfall  110701 på alle cellene, noe jeg tolker som produksjonsdato ? og siden peugoten var 99mod så tyder mye på ny pakke ? Alle cellene har samme dato så tyder også på at pakken har gått 45.000 uten noe trøbbel.

Har kjørt begge bilene ned til 20% og målt alle pakkene. P106 pakken har stått en måned uten bruk.

Berlingo pakkene målte 6 bak 36.3v = 6.3v pr.
11 64.9 = 5,9 pr. 6 front 36.2 = 6.03 pr. 4 24,2 = 6.05 pr.

Berlingo'n fikk jeg ikke fyllt batterivann på 11 kassen da jeg forsøkte for en månes tid siden, bilrn har også fått ladelampe ved ca 30-35%

P106 pakke måler 3 18,86 = 6,28 pr. 6 37,79 = 6,30 pr. 11 69,2 = 6,29  Og her var det ingen ladelampe ved 20%

Min tanke er å la 4 kassen i Berlingoen være som den er og finne de tre beste cellene fra Berlingoen å pare dem med 3 er kassen i p106 å sette dem bak. 11 kassen å 6 kassen forran tar jeg hele fra p106'n.

Hva tror folket ? Noe spesielt jeg burde tenke over ved å gjøre dette
#17
Hei.

Har lagt merke til at min Berlingo kutter strømmen ved fullt rattutslag..  Er dette normalt ?

Ved fullt rattutslag så stopper motor og bilen vlir helt svart ett sekund eller to for så å slå seg på igjen. Bilen fungerer normalt etter at dette har skjedd..

Kan det være en kortsluttning som gjør det ? Usikker på om det er til begge sider da jeg ikke ønsker å fremprovosere det.

Noen andre som har noen tanker rund hva årsaken kan være eller berolige meg med at det er normal oppførsel ? :p
#18
Tidlige elbiler: PSA / Hva ville dere gjort og hvorfor ? :)
lørdag 27. mai 2017, klokken 12:10
Hei.

Har nylig kjøpt en 5 seters 2000mod Berling som har gått 125k. Gått igjennom kvitteringer å sett at det er byttet rundt 8 celler opp igjennom historien til denne bilen.


Dum som jeg var leste jeg meg ikke opp om psa før kjøp og med den lange turen med biltralle for å hente bilen tok jeg meg heller ikke tida til å teste rekkevidden.

Kjøpte bilen for 38k.


Da jeg fikk bilen i Februar i år, hadde den stått fullladet i en lengre periode så på min første tur kom ladelampen på rund 40% og gimp mode etter det. . rekkevidden var ca 2 mil.

Fant da dette forumet å begynte å lese meg opp og konkluderte med at jeg hadde flere defekte celler og begynte straks å lete etter delebil.

Sendte også melding til forrige eier "som forøvrig bare hadde hatt bilen ett halvt år før han fant ut at rekkevidden ble for liten for hans bruk" spurte om han ville gi tilbake 5k på kjøpssummen for å sponse i til en delebil, siden han hadde skyld i at batteriene hadde stått fullladet så lenge.

Fikk ikke svar på melding og ikke tok han tlf da jeg forsøkte å ringte. Søkte han deretter opp på fb og sende han en pm. Jeg så at han hadde åpnet meldingen og lest den, svaret var blokkering^^

Kontaktet deretter han som hadde hatt bilen i mange år før han jeg kjøpte den av, som tipset meg om å prøve flere opp og utladninger for å se om det hjalp. og etter noen turer så jeg forbedring så nå går bilen ca 5-6 mil på en lading og ladelampen kommer på mellom 10-20% alt etter hvor hard jeg er på gassen mot slutten.

Jeg og ungene har blitt mere å mere glad i den lille praktiske bilen så har bestemt meg for å ikke heve kjøpet.

Har derfor kjøpt en 99 mod Peugeot 106 som har gått 61k for å ha tilgang til deler.

Hvilke deler dere ville tatt vare på fra 106'n og er det er noe spesielt man må tenke på før man begynner å demontere bilen ?

Men hovedspørsmålet mitt er om det er lurt å sette batteripakkene fra 106'n rett inn i Berlingoen og heller ha de pakkene som har gått lengst som reserve celler ? :)

#19
Tidlige elbiler: PSA / Leaf pakke i Berlingo/Partner
onsdag 01. mars 2017, klokken 19:50
Hei :)

Noen som har noen tanker rundt hvordan
man bygger om en PSA til å bruke batteri pakke fra Nissan Leaf ?

Er det i det hele tatt gjennomførbart/mulig ?

Hvor mye utenom batteripakken må man ha ?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA