Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - hawK

#1
Lading av Tesla / TMY vil ikke alltid AC lade på full hastighet
lørdag 15. juli 2023, klokken 12:28
Hei.
Har to stk Easee ladere seriekoblet på en 40A kurs. De er satt opp med lastbalansering og en enhet som «master».

Benytter oss av smartlading gjennom Tibber, og av og til når Model Y skal starte lading så trekker den kun 12A, selv om 32A er mulig og satt på roboten. Skjer kanskje hver fjerde ladeøkt.
Da må jeg stanse lading, ta ladekabel ut og inn, så er det full pupp.

Jeg har testet med begge laderne. Vår andre bil (Leaf) virker ikke å ha dette problemet. Siden det er gamle Leaf så har den type 1 plugg så har ikke fått testet med annen kabel. Har heller ikke fått testet lading andre plasser med 32A AC.

Noen som har vært borti lignende?

Har kontrollert innstillinger både i Tibber og Easee appene, alt ser tilsynelatende ok ut der.
#2
TMY Hjul, dekk og felg. / Skjevslitte dekk
lørdag 01. juli 2023, klokken 09:14
Hei. Vet dette har vært en mye omdiskutert tema med Teslaer, men prøver meg på spørsmål her før jeg kontakter Tesla selv.

Hentet ut bil (SR) med 19" gemini for ca 1mnd ca og kjørt nå rundt 1800km.
I følge min egen kompressor og digital på stasjonen har jeg kaldt dekktrykk på anbefalt 42psi. I følge bilen selv så er det rundt 47psi.

Jeg har nå sjekket mønsterdybden og bemerker meg at de dybden mot senter ligger rundt 1mm over ytterkantene. Er dette normalt eller skal det være mer eller mindre helt likt? Jeg har dessverre ikke noe referansemåling fra da bilen var ny.. men stort sett rundt hele bilen er det nærmere 7mm i senter og 6mm på ytre mønster. Jeg måler kun i mønstrene som «går rundt hele dekket», altså ikke de som «peker utover».
#3
Model 3 / Vindsus etter bytte av frontrute
torsdag 20. mai 2021, klokken 10:00
Heisann

Fikk byttet frontrute på min 2019 LR for en måneds tid siden, umiddelbart etter merket jeg betydelig vindsus som ikke har vært der tidligere.
Riis Bilglass som utførte jobben tok inn bilen igjen og hadde den inne en dag for sjekk hvor de ikke klarte å finne noe galt.

Fikk tatt en test hjemme i går med kompressor og det virker å være betydelig i nedre hjørnene av ruta, særlig på passasjersiden.

Er det noen her som har erfaring med bytte av frontrute og kan gjenkjenne seg i det her?
#4
Model 3 / Tesla service imponerer stort!
fredag 29. mars 2019, klokken 19:36
Har skrevet noen innlegg under "feil og mangler", ettersom at bilen min har hatt noe fuktighet i rommet under bagasjeromsplata.
Jeg leverte bilen på drop-in service Grorud i går (torsdag) kl13, men de hadde ikke vært borti problemet, så kunne ikke si hva det kunne være. Bare at de fleste fuktproblemene åpenbart kommer ovenfra, som ikke var tilfellet her.. Men det kom 3-4 teknikere ut og tittet på bilen før jeg ble bedt om å kjøre den inn i hallen.
Totalt brukte jeg vel 50 minutter fra jeg ankom til jeg dro med en S75D lånebil.

Fulgte litt med i appen tidligere i dag, hvor jeg kunne se at de jobbet på bilen (dører etc. var åpne, rekkevidde gikk nedover osv). Hørte ikke noe, så antok de måtte se videre på det til uken.

kl18:45 i kveld (fredag) ringer Tesla meg og sier at bilen er ferdig, og lurer på om det passer at de leverer bilen kl22 i kveld. Jeg ble mindre sjokkert over dette, men takket selvfølgelig ja. Da tar de også med seg lånebilen tilbake (naturligvis).

Nå har jeg ikke mottatt bilen enda, så vet ikke nøyaktig hva som var galt, annet enn at han mente det var en ventil som skapte problemene. Rapport skulle jeg få.

Den største utfordringen er nok hvis deler må bestilles, der tror jeg logistikken kan bli bedre. Men jeg har ikke hatt Tesla tidligere, så det baserer jeg kun på historier som går..
#5
Lading / Overgang fra type 2 til type 1 - adapter
søndag 22. juli 2018, klokken 17:56
Hei! Har en saltolader med fastmontert type 2 kabel. Ønsker å få ladet en Leaf med type 1 kabel og har sett at det finnes adaptere som kan benyttes som f eks.
https://www.elbilgrossisten.no/products/type-2-til-type-1-adapter

Noen som har erfaring med dette og om det er trygt å bruke?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA