Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - nojac

#1
e-Golf / Målt forbruk - netto eller brutto?
mandag 26. november 2018, klokken 07:41
Når bilens computer angir forbruket (kWh/100 km), er det da motorens forbruk som angis? 

Eller er det et bruttoforbruk som også inkluderer klimaanlegg, radio, lys, sensorer osv?

Og hvis det er bruttoforbruket, vil da også forbruk mens bilen står stille (forhåndsvarming av kupe etc) inkluderes?

I andre fora har jeg sett ulike tolkninger av forbrukstallene.
#2
Når bilens computer angir forbruket (kWh/100 km), er det da motorens forbruk som angis? 

Eller er det et bruttoforbruk som også inkluderer klimaanlegg, radio, lys, sensorer osv?
#3
Enkle batterispørsmål / "Daukjørt" batteri?
lørdag 20. oktober 2018, klokken 15:39
Jeg lader en e-Golf FL hjemme med kladd permanent tilkoblet anlegget via schuko.. Og siden jeg ikke har en egen kurs til uttaket i garasjen og kjører bare et par mil pr dag, har jeg valgt å sette ladestrømmen ned til 5 A (eller ca 1 kWh/h) Selv om jeg ikke har indikasjoner på varmgang med 10 A lading.

Jeg antok i utgangspunktet at en lav ladehastighet bare var en fordel for batteriet, men nå har jeg begynt å lure på om batteriet kan bli daukjørt, at det finnes en "optimal ladehastighet".

Eller kanskje saktelading med en full hurtiglading en gang iblant er det optimale for å redusere degradering av batteriet?

Noen som vet? 

(At en 0-100 % lading på 5 A ville tatt over 30 timer er ikke en problemstilling her)
#4
e-Golf / Motoreffekt i vognkort - ulik praksis
tirsdag 02. oktober 2018, klokken 21:02
Noen som vet hvorfor de europeiske eGolf er oppgitt med full motoreffekt (85.00 kW / 116 HK) eller 100.00 KW / 136 HK), mens de US-importerte med et par unntak har fått "24.00 kW (33 HK) " hos Vegvesenet?

Det snakkes om «kontinuerlig effekt», og flere andre elbiler, som Tesla og Soul, ser ut til å ha en svært lav oppgitt motoreffekt. Mens andre, som Leaf og Ionic, har full effekt i vognkortet.

Hvorfor så ulik praksis?
#5
Noen som ikke har fått med seg denne?

https://www.youtube.com/watch?v=Ti0rN-6C2MA&list=RDTi0rN-6C2MA&index=2

Beklager hvis den er linket til tidligere, men et gjensyn skader sikkert ikke annet enn lattermusklene:)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA