Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - yhafting

#1
Hyundai Ioniq / Rekkeviddebetraktning
lørdag 28. april 2018, klokken 19:29
I dag kjørte jeg Fjerdingby (Rælingen) - Charlottenberg (Hypermat) - Fjerdingby.
Den første delen tok angivelig 40% og jeg hadde gjennomsnittsforbruk på 12,0 kWh/100km. DVS nøyaktig 12 kWh siden turen var eksakt 100 km.
Turen hjem endte jeg opp på 11% batteri igjen, og et totalt forbruk på 12,1 kwh/100km for 200km totalt(DVS hjemturen skulle tatt nøyaktig 12,2kWh.
På veien hjem, så enten gjemmer bilen unna noen kWh, ellers så slutter den å vedkjenne seg den kapasiteten den har. i praksis har jeg kjørt nesten like økonomisk begge veiene og ender opp med nesten 9% mer angitt forbruk på vei hjem kontra til Sverige. Det er jo litt for opplagt at noe må være feil, spørsmålet er hva? 12.2kwh/100km hjem, eller 11%  igjen...
#2
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Upålitelige CCS ladere i kulda?
lørdag 06. januar 2018, klokken 20:16
Heisan
I dag forsøkte jeg å lade på Fortum sin hurtiglader på kiwi Moane i Kongsberg. Det var cirka -13C, og jeg var sjanseløs til å få igang lading med CCS (saktelading med Mennekes kontakt gikk greit).

I praksis så registrerte ikke noen av CCS-laderne at bilen var koblet til. Siden jeg kjører Ioniq og så vidt jeg husker har mange på IONIQ-facebook-gruppen klagd over at Garo laderne virker dårlig, så jeg tenkte jeg fikk prøve noe annet. - Derfor fylte jeg langsomt akkurat nok til å kjøre til laderen til Grønn kontakt på Marienlyst i Drammen- fordi jeg visste jeg hadde fått til å bruke den i sommer. Men det viste seg jo raskt at laderne til Grønn kontakt også var av typen Garo.

På Marienlyst var det en BMW-i3 som stod til lading på den ene laderen, og den andre laderen hadde nøyaktig samme problem- ingen lading (merk jeg kontaktet både Fortum og Grønn kontakt mhp alle laderne- og alle prøvde de å restarte å fjernstarte lading uten hell). Etter å ha forsøkt å få i gang lader nr 3 for dagen i en halvtimes tid, kom eieren av BMW'en som også hadde opplevd at den andre på Marienlyst ikke virket. Han mente det var mange av laderne som virket dårlig i kulda. Da han dro fikk jeg til alt hell igang laderen som han nettopp hadde brukt. Dermed fikk enden på visa her en lykkelig slutt, selv om jeg hadde kastet bort over en time på å få igang døde ladere. Mens jeg ladet, dukket det opp en Soul, hvor eieren kom fra et annet sted i Drammen der ingen av laderne hadde virket..

Så kommer spørsmålet
- er dette her typisk for alle ladere?
- eller er det et spesielt ioniq fenomen?
- Er det typisk GARO?
- eller var jeg bare svært uheldig når 3 like ladere (det er jo en del av dem ute...) feilet for meg på rad på samme måte?
- eller er det bare ladekontaktene som slites ut så fort at de fleste laderne som står ute egentlig ikke virker?
-...?

Jeg fikk jo ladet der CCS-laderen var holdt varm av BMW'en foran meg. På kongsberg hadde også den ene laderen vært brukt rett før meg, men det var en LEAF, så det var vel Chademo..(?)
#3
Hyundai Ioniq / Navigasjon til hurtiglader
lørdag 22. juli 2017, klokken 23:19
Jeg synes det mangler en rekke ladestasjoner (mange fra Grønn kontakt og Cricle K) i Navigasjonsappen.
F.eks kjørte jeg strekning Grimstad - Oslo i dag, og i området omkring Drammen manglet det en rekke stasjoner, og jeg ble henvist til stasjoner i Moss, fremfor ting som lå både nærmere og langs ruta jeg fulgte (i navigasjonssystemet) langs E18.

Løsningen denne gangen ble å benytte en ladeapp, på mobilen, fremfor å benytte navigasjonssystemet som burde være ganske ferskt (jeg fikk bilen fra forhandler i midten av juni).

Er det fler som har denne erfaringen, eller kjenner til noe jeg kan gjøre for å bedre dette?.
Per i dag har jeg bare én kontakt aktivert (Combo), for jeg ønsker kun å stoppe på hurtigladere. 
#4
Hyundai Ioniq / Utlading av 12V batteri
fredag 07. juli 2017, klokken 00:02
Heisan
Etter tre uker klarte vi også å lade ut 12V batteriet-
Bilen selv skjønte ikke at det var problemet og gav feilmeldinger som at den ikke godtok nøkkelen, + en masse klikking med låser ol. som i prinsippet er ensbetydende med noe galt. Litt skremmende at bilen holdt på å bli umulig å låse opp, men ved å stoppe helt og gå tilbake igjen fikk vi åpnet den etter at den gikk i vranglås.

Heldigvis viser det seg at det bare var 12V batteriet som hadde ladet seg ut. Men hvorfor gjør den det?
I prinsippet har vi vært flinke, så det burde ikke være noe som dro strøm, og aux sparer var på---

Det vi ikke visste var at USB-minnepinner og potensielt 12V uttaket kan bidra til å tømme 12V batteriet  :P. Vi har hatt en minnepinne stående i, siden jeg bruker å høre på musikk fra den, men det bør man altså ikke gjøre. To netter og en dag uten lading viste seg å være nok (Planen var å teste hurtiglading dagen etter en lengre kjøretur, men det ble visst utsatt en dag for lenge...). I tillegg har vi et USB-uttak for sigarettenneruttaket, som man kan ha bidratt. Det er riktignok vanskelig å si, for det er ingen LED på denne som lyser annet enn når noe er koblet i USB kontakten. Men at USB-minnepinnen er på har vi sjekket ved at fruen ble igjen i bilen etter at jeg låste og gikk ifra- og tydelig nok så lyser det i leds, så den bruker strøm når bilen er av.

Ellers har vi hatt et problemfritt bilhold så langt. Men jeg lurer jo litt på om 12V batteriet allerede skades av to måneder i transit fra korea..? Alle driftstoppene som skyldes 12V batteriet tyder jo på at tiden er moden for å fase det ut. Siden jeg til daglig kjører motorsykkel uten 12V batteri, så tenker jeg at det burde gå ganske greit...
#5
AC fleksilading / "230V" AC lader med mennekes plugg
søndag 18. juni 2017, klokken 23:08
Heisan
Nå som jeg har fått laget meg 3-fas lader på 5kw til motorsykkelen, så registrerer jeg at ladeappene gjerne oppgir "230V 16A" f.eks, mens andre ganger 400V..

Betyr det at vi har både IT-nett og TN- nett kobling på 3fase til mennekes (type 2)-kontakter?

Siden laderen min er koblet mellom fasene og nøytralleder vil jeg bare få 130V i tilfelle jeg velger en 230V lader?

Eller er det bare tull alt sammen fordi det alltid er 400V mellom fasene og bare 230V i tilfelle man har en fase (L1) og nøytralleder (=> 230V)?

Spør mest for å kunne styre unna 1-fas som vil bli ulidelig treg (1kw) lading.
3Fas 230V mellom fasene vil fungere, men noe redusert ladeeffekt. 3Fas 400V vil alltid være raskest.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA