Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Nilsern

#1
Model Y / Bedre støydemping?
mandag 16. januar 2023, klokken 12:11
Jeg har en model Y LR 23 model (hentet ut 30.12), produsert i Tyskland. Jeg har også en model 3 SR fra mars 22 (som skal selges). Det som slo meg er at model Y 23 model er mye bedre støydempet enn model 3 (mars 22). Jeg har ikke målt, men den føles mye stillere. Begge bilene går på Nokian piggfrie vinterdekk kjøpt sammen med nybil. På model 3 har dekkstøy vert en av de få tingene som har irritert meg litt, mens på model Y er støyen det jeg vil kalle "fullt ut akseptabel". Fjæringene er også mykere på Y.

Noen som vet om det har vert slik hele tiden, eller når forbedringene evt. har skjedd?

#2
Model Y / Angrerett
fredag 13. januar 2023, klokken 08:34
Betydelig prisnedgang...
Vi hentet ut en model Y fredag 30 desember (edit: skrev feil november først...), altså 14 dager siden.
Vi har ingen interesse av å levere tilbake bilen.
Noen som vet om det er noen mulighet for å få tilbakebetalt prisnedgang (gjennom angrerett)?
Vi er så vidt jeg kan se akkurat innenfor fristen?
Noen som har erfaring med dette?
(jeg forsøker å få kontakt med Tesla...)
#3
ID.3 / Strømtyvene / reelt strømforbruk
mandag 24. januar 2022, klokken 12:28
På pendlerkjøring med ID.3 så ligger mitt forbruk vinterstid sånn omtrent på rundt 1.8-2 kwh/mil ifølge kjørecumputeren.
Men, jeg har etterhvert funnet ut at det går mye strøm som ikke blir registrert av kjørecomputeren, spesielt med forvarming og mye småkjøring. Jeg har regisrert at bilen ofte står og "summer" etter at den er parkert og fortsetter å bruke strøm, men har ikke helt funnet ut av "mønsteret". Rekkevidden og %strøm på batteriet går VELDIG fort ned ved mye småkjøring, spesielt ved bruk av forvarming. Jeg har fått en fornemmelse av at reellt strømforbruk til ID.3, spesielt med småkjøring, er mye høyere enn for min tidligere e-Golf.
Er det noen med "smart" ladestasjon (mulighet til å lese av forbruket til lading) som har sammenlignet forbruket på kjørecomputeren med hvor mye strøm som går til lading? Jeg har en mistanke om at det går mer strøm enn man antar, og at prisen for å bruke bilen vinterstid med dagens strømpriser er høyere enn man tror...

Jeg vet at dette er litt sånn "hvor langt er et tau" spørsmål, men er ute etter eksempler :-) Dette spørsmålet kunne like gjerne stått på ID.4 forumet.
#4
ID.3 / Erfaringer med ID.3
onsdag 22. september 2021, klokken 16:01
Jeg har nå kjørt godt og vel 20.000 km med min ID.3 1st PLUS og legger ut litt erfaringer – både ris og ros. Beklager at innlegget er litt langt og rotete...
Ting som er bra eller OK:
•   Å kjøre: Bilen er behagelig og god å kjøre. Størrelsen er kompakt, men romslig og slik at man setter seg «inn», ikke «ned» - flott for daglig bruk med pendling og kjøring av unger. Bakhjulstrekken gir helt suveren svingradius og bilen er en drøm i trange parkeringshus. Jeg har opplevd framkommeligheten på vinterføre omtrent som for min gamle e-golf, men ID.3'en er mer «nervøs» når det er virkelig glatt. Bilen er sprek nok til trygge forbikjøringer og er lettkjørt.
•   Forbruk: Forbruket varierer selvsagt med vær og kjøring, men jeg vil anslå at ID.3 har et forbruk som er drøyt 10% høyere enn min gamle e-golf (FL300). Batteriet er stort nok til at rekkeviddeangst for meg ikke er noe tema, i motsetning til e-golfen. Jeg har stort sett makset på ca 60-80 KW under hurtiglading, mulig dette kan forbedres ved SW oppdateringer.
•   Førersetet er enkelt (mitt har ikke regulerbar korsrygstøtte), men er helt OK. Jeg har brukt bilen til pendling (2x1.5 time) og langtur i sommer, og jeg kan ikke si annet enn at jeg sitter bra, men uten den «go-følelsen» som noen biler gir.
•Lysene er veldig gode og matrix/automatisk blending fungerer bra.
• Varmeapparatet og aricondition er kraftigere enn på min gamle e-golf og bilen blir fort varm / avkjølt.

Og så en masse ting som jeg ikke er helt fornøyd med:
•   Interiør: interiøret er litt kjipt, alt fra fargevalg til alle overflater.
•   Infotainment: Fungerer OK til daglig, men har en del irritasjonsmomenter. Jeg savner knapper. Det er litt lite responsivt. Noen av knappene under hovedskjermen har ikke lys. «Lane-assist» går ikke an å slå av permanent (som for de fleste biler med denne irriterende funksjonen), men må slås av hver gang. På ID krever dette 4 trykk på forskjellige steder på skjermen - dette er trafikkfarlig. Knappene på nederste rekke under skjermen er "vanskelige". Jeg trodde først at Assist knappen (første jeg trykker på for å slå av lane assist) ikke virket før jeg etter hvert fant ut at det ikke funket å bruke tommelen, men istedenfor bruke pekefingeren og passe på å sikte ordentlig. Jeg får ikke Android Auto til å virke, men mulig dette skyldes min Huawei telefon. Det virket på min gamle e-golf.
•   We connect ID: har etterhvert blitt ganske stabil, men har veldig lite funksjoner. Stort forbedringspotensial.
•   stereo: Kort oppsummert så synes jeg ikke lyden er mye å skryte av. Min bil har ikke høyttalere i bakdørene, noe som burde være standard i en bil i denne prisklassen.
•   ID.3. er ikke godkjent for taklast, men virker å være klargjort for dette. Bilen er stor nok og har god nok rekkevidde til å ha fungert som fullverdig familiebil med takboks, men ikke uten dette.
•   Og så litt småpirk: ikke eget sted for briller/solbriller, ikke hevbart passasjersete.

Alt i alt en bra bil, med en masse forbedringspunkter 😊 

#5
e-Golf / Setevarme via app aller tidsinnstilling
tirsdag 05. januar 2021, klokken 08:01
Jeg har e-golf med skinn der jeg har inntrykk av at rumpa varmer opp setet raskere enn varmetrådene, men når det først kommer varme så blir det veldig varmt.
Når bilen forvarmes via app så er setet fortsatt kaldt pga at det tar lenger tid å varme opp skinn enn lufta i kupeen.
Jeg hadde en Leaf der setevarme kom på sammen med oppvarming av kupeen når det ble startet via app (dvs de gangene appen virket...).
Noen som vet om det er mulig å få til det i e-golf? Dvs setevarme slås på sammen med forvarming?

Det er masse tråder om e-golf og varme. Helt tydelig at det er en svakhet. Jeg fant ingen tråd om dette og tillater meg derfor å starte en ny tråd.
#6
Det begynner å bli en del e-Golfer som har gått ganske langt, også med det "store" batteriet (FL300).
Fint om folk kan dele erfaringer om hvor godt (eller dårlig) batteriet holder.
Batteristatus på e-Golf er vanskelig å måle direkte, så det må nesten bli en subjektiv vurdering.

Min bil er en 2018 modell som har gått 70.000 (ble kjøpt brukt i fjor). Jeg har ikke merket noe til forringelse av batteriet. Edit: fullader stor sett alltid, men har satt "nedre ladegrense" til 70% slik at den lader lader til dette først og så fullader til avreise om morgenen. På den måten står den ikke fulladet lenger enn nødvendig. Vet ikke om det har så mye å si, men det skader iallefall ikke.

Jeg er pendler og kjører ganske mye, ca 35-40.000 km pr år. Jeg vurderer å enten ha min e-Golf lenge (til den er "oppbrukt") eller å bytte i en annen elbil med litt lenger rekkevidde nå, mens jeg fortsatt får litt for bilen. Jeg har 7 mil til jobb (dvs 14 t/r). Det holdt hver dag sist vinter, men med liten margin de kaldeste dagene (og sist vinter var mild på vestlandet). Det skal dermed ganske lite batteri-reduksjon til før jeg må lade på veien. Jobben aksepterer "nødlading" med stikkontakt (og skøyteledning) en gang i blant, men ikke regelmessig.
#7
Kjøpe elbil? / Bilpriser og valutakurser
torsdag 13. august 2020, klokken 09:00
Xpeng har nylig satt ned prisen på G3 med 40k og begrunnet det med valutakursen. Kronen har gradvis styrket seg i forhold til de fleste valutaer siden bunnen i vår. Både dollarkursen, WON (Sør Korea) og Yen (Japan) er omtrent tilbake til nivået de hadde for ett år siden (august i fjor). Eurokursen er fortsatt litt høyere enn før Corona, men lavere enn i mars/april.

Kan vi forvente en prisreduksjon på flere modeller / bilmerker?
Hva tenker de kloke hoder på dette forumet?

Edit: har laget en figur med oversikt over de viktigste "bilvalutaer" sist år, som ligger som vedlegg et par poster lenger nede. Får ikke til å lime inn som bilde.
#8
e-Golf / Lys helt av mens varmeapparat er på - tips?
tirsdag 29. oktober 2019, klokken 06:15
Jeg tar ferge på vei til jobb og sitter ofte i bilen med varmeapparat på. Setter lysvelgeren i posisjon 0 og lysene går da ned til parklys. Her en dag kom en fra mannskapet og sa at jeg blendet styrmann (sto helt framme). Jeg får ikke til å slå lyset helt av med varme på. Noen som vet om dette går an? Har 2018 mod med keyless. Takker for tips :-)
#9
Det er ganske mange av oss som har opplevd mye rar kundebehandling fra Tesla. Mitt spørsmål er om vi som kjøpere / forbrukere har noen rettigheter som Tesla ikke bryr seg med? Kan Tesla selge en bil som noen har fått RN/VIN på til noen andre for å oppnå egne salgsmål i kvartalet og så sette opp en annen bil med betydelig forsinkelse av levering? Finnes sikkert også andre eksempler.

Selv bestilte jeg 12 desember med levering i Stavanger. Bilen kom visstnok til Zeebrugge 22 februar. Fikk final invoice 22 februar og etter det har den forsvunnet. Har ringt flere ganger, flest ganger uten å komme gjennom på telefon. Standardsvaret har stor sett vert; du får snart bilen. Snakka med Tesla i dag og fikk vite at "min bil" var solgt til noen andre og at jeg var satt opp med en annen bil, som ennå ikke hadde forlatt fabrikken i San Francisco. Ny antatt levering i midten av mai. Ikke snakk om noen som helst kompensasjon.

Noen som har noen formening, eller har vert i kontakt med forbrukerrådet? Hilsen lettere frustrert  i Stavanger.
#10
Jeg har en Nissan Leaf 2013 modell med varmepumpe som har vert en knallgod bil, men har siste året hatt en garantisak gående mot Nissan og forhandler. Saken er behandlet i forbrukerrådet uten å komme til noen løsning og jeg har nå bedt om at den videresendes til forbrukerklagenemnda. Legger ut saken her for å om mulig få noen råd. Har kommentert saken i andre tråder tidligere, men legger det nå ut som egen tråd.

Problemet med varmeapparatet er at det ikke gir varme når AUTO knappen brukes. Istedenfor må både AC og HEAT brukes sammen. I det jeg trykker på AUTO så slår AC seg av (som det skal) og varmeapparatet slutter helt å gi varme. Har sjekket med Leaf Spy og det er veldig tydelig at det ikke lenger drar strøm.

Saken er så kortfattet som mulig forklart under, beklager at det blir litt langt.
Varmeapapratet begynte å fuske i fjor vinter mens bilen hadde nybilgaranti og bilen var inne til sjekk hos Bilsenteret Haugesund, som nå har Nissan her i regionen. Etter 9 dager fikk jeg bilen tilbake med beskjed om at varmeapparatet virket, men hadde funksjonalitet som beskrevet over. Avgjørelsen var tatt i samråd med Nissan Norge og ble begrunnet med at noen bilen var sånn. (min var ikke "sånn" før dette oppstod i fjor vinter). Jeg var i kontakt med Haugaland Bilsenter, som hadde Nissan her fram til ca 2016 (som jeg kjøpte bilen av. Har bare godt å si om dem). De kommenterte at de aldri hadde sett en Leaf med varmeapparat som virker som virker på den måten min gjør nå, men de kan ikke benekte at det finnes. Nissan ville ikke snakke direkte med meg som privatperson, men henviste til Bilsenteret Haugesund. Jeg kontaktet så advokat gjennom NAF. Han så på saken og mente jeg hadde en god sak, men kom ingen vei mot Bilsenteret Haugesund / Nisssan. Advokaaten anbefalte å prøve forbrukerrådet noe jeg gjorde (med flere måneders ventetid). Nissan ble tatt med som part og måtte dermed svare på henvendelser. De har egentlig svart mest i stilen "goddag mann - økseskaft". Nissan gikk imidlertid med på at jeg kunne be et annet Nissan verksted se på bilen og ta en funksjonstest av varmeapapratet. Jeg kontaktet da Ålgårds Auto i Haugesund. De ville imidlertid ikke se på saken og konkluderte (via mail) med at: "vi kan ikke se det som hensiktsmessig at vi ser på funksjonen til varmeapparatet på din bil. Dette er allerede sjekket ut av forhandler i Haugesund i samråd med Nissan".

Så der står saken. Noen råd?
Jeg vil også spørre her om noen har en Leaf der AUTO funksjonen i varmeapparatet ikke kan brukes?

Jeg har en Tesla Model 3 i bestilling og skal snart selge Leafen. JEg kan ikke forstå annet at dette må gjøre Leafen vanskaligere å selge (dvs lavere pris).?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA