Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Jon Braathen

#1
Elbilen i Samfunnet / Bompenger - elbil og kjørebok
mandag 29. oktober 2018, klokken 15:04
Jeg lurer litt på dette med bruk av privat Elbil i næring og bompenger.

Scenario 1:
Bruker fossilbil og fører kjørebok/abax el.l. skriver opp fullpris for hver bompassering - selv om man har brikke som ofte gir 10-20% eller mer i rabatt ref.diverse rabattordninger med forskuddsbetaling osv..

Scenario 2:
en stakkar kjører elbil og har ikke bombrikke - kan da selvsagt fylle ut kjørebok på vanlig måte og får/tar betalt for bompasseringer..

Scenario 3:
en elbil-eier som har Autopass avtale benytter bilen til arbeidskjøring og fører kjørebok og får dekket utgiftene etter statens satser - elbileieren får 100% rabatt ved bompasseringer. Kan han da skrive opp fullpris på bompenger i kjøreboka og få betalt av arbeidsgiver??
#2
BMW i3 / 2014 i3 får kun 5,1kw ladeeffekt - defekt/strupet KLE
tirsdag 11. september 2018, klokken 16:30
Vi kjøpte nettopp en brukt i3, en 60Ah 2014.
På vei hjem synes jeg at den ladet litt tregt på DC (ca 29kw) selv om vi stoppet lading ved ca 80%.
Da vi kom hjem på kvelden plugget jeg den inn i ladestasjonen hjemme og oppdaget at den kun trakk 5,1kw (22A) fra 32A ladestasjonen.
Ladestasjonen er fra Schneider Electric er på 22kW (3fas 32A 400V).
Begge innstillingene i bilen står på max.

Etter litt research på facebook gruppa fant jeg ut at de første 2014 modellene hadde en feil på lademodulen som førte til overoppheting av ombordladeren ved lading på 32A..   Dette ble "fikset" med en sw-update som strupet ladeeffekten til 22A.
Deretter har BMW utbedret designen på ombordladerne og etter det jeg har forstått skulle alle de berørte bilene få ny ombordlader (KLE) på garanti (tilbakekalling).

spm 1:Er det flere her med 2014 modeller som ikke får 7,4kw på AC?

spm 2:Dersom vi får ny ombordlader, vil de nye fra 2017 modellene med 11kW passe i en 2014? (betaler gledelig noen kr for å få 3fas lading på den gamle bilen hvis KLE modulen allikevel må byttes..)

mvh Jon
#3
Vi har Zoe. Fikk da med ladestasjon ferdig montert med bilen på 230V IT NETT.

Elektrikeren som monterte den satte opp 20A D kurs og vanlig jfb ut til trafoen, så 16A automat og jfb type B etter trafoen.

Mitt spørsmål: Er det behov for jfb type B når det er trafo?
Jeg trodde jfb type B var for å stoppe eventuelle feil i bilens lader som forårsaker DC jordfeil tilbake fra bilen. DC jordfeil kan jo ikke komme igjennom en trafo, er ikke da denne overflødig?
#4
Zoe / Podpoint Ladeboks levert med Zoe
tirsdag 10. oktober 2017, klokken 15:18
Har fått levert PodPoint med trafo (pga IT nett) på hytta ifm kjøp av Zoe i 2016.
Noen som vet om det går an å justere pilotsignalet litt opp/ned?

jeg har nemlig lagt merke til at vår BMW i3 trekker 3,7 kw fra kursen ved lading og Zoe'n trekker bare 3.5 kw.
Dette er inkludert tap i trafoen, og tyder på at Zoe'n trekker ca 1A mindre enn den kan.

Har også planer om å koble forbi trafoen da det er stort sett BMW i3 som brukes, og det er lagt 4mm2 kabel og 20A sikring fram til trafoen.
#5
Zoe / Carplay
tirsdag 15. august 2017, klokken 16:27
Noen fortalte meg på Facebook at Zoe har fått carplay fra april 2017.
Kan noen bekrefte dette?
Og er det mulig å oppgradere vår R240 kjøpt i høst (med dab+) tro?
#6
Vi har en R240 Zoe kjøpt i september 2016.
Oppdaget her om dagen at skiltplata bak er festet litt skeivt og at det er benyttet skruer som er boret rett inn i metallet på bakdøra.. De originale hullene er fortsatt ubrukte med sort tape som dekker hullene!
Er det fler som har det slik?

Vi har forsøkt å ta det opp med forhandler, men  de bare avviser at det er noe problem.

Hva kan vi kreve som erstating? Det kommer garantert til å begynne å ruste der en gang..

Bilen er levert av motorforum i Skien.
#7
BMW i3 / Mest mulig effektiv lading av i3
tirsdag 06. juni 2017, klokken 14:10
Jeg kom over denne siden vedr effektiv lading av Zoe: http://pushevs.com/2016/12/17/renault-zoe-charging-time-efficiency/
Der kommer det fram at chameleon laderen er lite effektiv ved lading under 11/22kw og har tap på 29% ved 230V/10A.

Har noen tilsvarende data for BMW i3, dvs hvilke effekter som gir minst ladetap?

Ved hurtiglading er det for 94Ah modellen lurt å stoppe på ca 90% SOC pga fallende ladehastighet.  men hjemme betaler man jo ikke for minuttpris men for antall kwh, og da kan det være lurt å vite om det er mest effektivt å lade med kladden på 10A, 16A (1-fas), 7,4kw (1-fas) eller 11kw (3-fas) for de som har mulighet til det..
#8
Zoe / Effektiv lading av Zoe
tirsdag 06. juni 2017, klokken 13:57
Jeg kom over denne siden: http://pushevs.com/2016/12/17/renault-zoe-charging-time-efficiency/

Her kommer det frem at saktelading med chameleon laderen er veldig lite effektivt og de anbefaler 11 eller 22kw hjemmelader for få mest mulig effektiv lading.

Har noen sjekket dette, fått råd av selger til å kjøpe 11kw hjemmelader eller gjort tilsvarende erfaringer?
#9
BMW i3 / Comfort vs ECO Pro / ECO Pro+
tirsdag 23. mai 2017, klokken 08:21
Jeg har stort sett kjørt bilen i Comfort modus, (17800km siden 1.des.2017) men har i det siste forsøkt å bruke ECO Pro og ECO Pro + for å se om forbruket går ned..

Etter det jeg har funnet ut er det omtrent ingen forskjell på rekkevidden, når jeg kjører i Comfort modus med lett høyrefot så bruker den ikke mer strøm enn om den står i ECO pro - med forutsetning om at varmeapparatet ikke står på fullt da, selvsagt.

Når jeg skal kjøre langt og temperaturen er ok ute, så velger jeg heller Comfort og slår av vifta på varmeapparetet i stedet for å velge EcoPro+, lufter da heller litt med takluka innimellom. Jeg synes dette fungerer like godt som å sette bilen i EcoPro(+).

Er jeg helt på vidda her?
For meg virker det som at EcoPro/+ modus er laget mest for folk som ikke har følelse i høyrefoten.. :)
#10
BMW i3 / Ruteplanlegging langtur
tirsdag 16. mai 2017, klokken 10:05
Jeg planlegger en tur til Rørvik på www.goingelectric.de.
Der har jeg lagt inn og endret ladestopp slik at jeg bruker kun Fortum sine ladestasjoner (har gratis lading der ut september).
Jeg har planer om å hurtiglade til 90% på alle stopp siden det er da ladehastigheten stuper, og har da rikelig med buffer.
Det jeg stusser over er at beregnet ladetid øker med over en time dersom jeg krysser av på at den skal lade til 80% ved bruk av hurtigalder.
på 94 Ah i3, har jeg erfart ganske stabil hurtiglading opp til 90% som tidligere.
Den siste ladingen vil selvsagt ta noe lenger tid om man fortsetter til 90% mot å stoppe på 69% som beregningen foreslår, men ladingene underveis bør gå omtrent like fort så lenge man stopper på 90%?

Dette må vel være feil i beregningene i denne ruteplanleggeren?
link til planlagt rute (huket av lading til 80%) viser 3:19 ladetid:
www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/1277198/

her er samme rute uten kryssing av for å lade til 80%. her beregner den ladetid til 2:23:
www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/1277188/

jeg ville tro at forskjellen burde kun bli tiden på siste ladestopp hvor det lades fra 69-80% SOC, dvs ca 10 min..?

setter pris på alle innspill  :)
#11
Lade hjemme / Installere 22kw "flexilader" hjemme i garasjen
torsdag 01. september 2016, klokken 18:05
Som mange andre som poster spm her er jeg også fersk mtp elbil.

Jeg har bestilt ny BMW i3, den såkalte 94Ah (33kW) utgaven.
Jeg forstod fort at selgeren ikke hadde peiling når han ville selge meg ladeboks med 3,6 kw kapasitet.. jeg fortalte at jeg ønsket 11kw lade effekt hjemme.
Dette med noenlunde rask hjemmelading er viktig for vår bruk.

Det jeg lurer på er om det er noe problem å bruke en 22kw boks f.eks fra schneider, salto el.l. for å lade en bil som trekker 11kw.
Greit å være forberedt for 22kw tenker jeg i tilfelle det blir Zoe eller annen elbil etterhvert som bil nr 2


Har 400v nett i huset og planer om å legge ut 5g10mm2 kabel ( 32A 3fas).


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA