Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - kln66

#1
BMWs hybrider / Realistisk rekkevidde på 330e
mandag 29. mars 2021, klokken 13:04
Er det noen her som har G21 (evt G20) og kan si noe om hva man realistisk kan forvente av rekkevidde på en vinterdag?
WLTP er 60km(?), men det er vel med norsk sommertemperatur.
Kan man f.eks. regne med å kunne kjøre 30km elektrisk i -10 grader med varm kupé og normal fart?
#2
i-Pace / Dimensjoner bagasjerom
mandag 28. januar 2019, klokken 08:39
Er det noen som har detaljerte mål på bagasjerommet i i-Pacen?
Jeg tenker da på høyde opp til taket, lengde fra bakkant seterygg til bakluke, bredde mellom hjulbrønnene, osv.
Med stor hund har jeg behov for å få inn et hundebur, og jeg frykter at bagasjerommet i-Pacen muligens blir i minste laget.
#3
i-Pace / Mange i-Pace på finn.no
onsdag 16. januar 2019, klokken 09:05
I øyeblikket er det 42 stk i-Pace til salgs på Finn. Priser fra 729.000 - 929.000 og km.stand fra 0 - 16.500. Det synes jeg er ganske mange, tatt i betraktning at bilen nettopp har kommet i salg. De fleste bilene selges av private eller "annet bilutsalg", bare 6 er fra merkeforhandler.
Nå har ikke jeg sjekket hvordan disse bilene er priset i forhold til tilsvarende nye biler, så dette er kanskje biler som selges dyrt i et forsøk på å tjene penger på den store etterspørselen etter elbiler? En del er kanskje også bruktimportert?

Uansett er det tydeligvis ikke noe problem å få seg en i-Pace uten ventetid, i hvert fall om man kan leve med at man ikke får bestemme konfigurasjon og farge selv.
#4
BMW i3 / BMW og GDPR
fredag 25. mai 2018, klokken 10:19
For en stund siden fikk jeg mail fra BMW group om at jeg måtte godkjenne vilkårene deres for fortsatt å motta nyheter.
Når jeg går inn på siden det var lenket til, så jeg for det første legge inn telefonnummer.
I tillegg må jeg godkjenne at
"Jeg ønsker å motta informasjon fra BMW via e-post, post, telefon/messenger-tjenester og in-car (hvis dette støttes)"
Her er det altså all or nothing som gjelder, og jeg må godta at BMW i prinsippet kan ringe meg og sende meg reklame på SMS. Og siden i3en har ConnectedDrive, kan jeg da risikere å også få reklame på skjermen i bilen?

Jeg vil gjerne ha nyheter fra BMW, men det holder å få det på mail  :)
#5
BMW i3 / Hva skjer når man setter bilen i N?
søndag 04. juni 2017, klokken 22:52
Bare sånn av nysgjerrighet: Hva skjer når man setter girvelgeren i N?
Koples motoren fysisk fra drivverket eller fjernes bare all spenning fra motoren så den snurrer fritt, uten å generere strøm?
#6
BMW i3 / Holdbarhet på lakk
søndag 26. mars 2017, klokken 17:59
Uansett hvilken farge man velger på i3en, så er det ikke til å komme fra at det er mye sort. Bl.a. er vel panser og tak alltid sort.
Dere som har hatt i3 noen år - hvordan holder denne lakken seg? Sort, ikke-metallic lakk er jo lækkert så lenge den er blank og hel, men ALT av riper og sår lyser jo lang vei.

Jeg har hatt min i3 i snart 4 mnd, og panser og tak er så langt bra (et par små steinsprutskader på panseret), men bakfangeren har fått mye riper, til tross for at det nesten bare er ladekabelen som går inn og ut der.
#7
BMW i3 / Hund i baksetet - beskyttelsestrekk
søndag 08. januar 2017, klokken 11:14
Vi har en hund som er i overkant stor for bagasjerommet på i3en, og må derfor satse på å ha den i baksetet. For å beskytte baksetet ser jeg for meg noe a la dette: http://www.hundepoter.no/products/beskyttelse-for-baksetet-svart-med-poter, men det finnes veldig mange typer der ute, og i3en har jo en litt "ukonvensjonell" konstruksjon.
Er det noen som har erfaring med slike trekk i i3, og som har noe å anbefale?
#8
BMW i3 / Første langtur i i3
mandag 19. desember 2016, klokken 08:21
I går var jeg på min aller første langtur med i3en (94Ah), og med elbil i det hele tatt forsåvidt.

Totalt 456km: Sørumsand - Forset (Gausdal), deretter Forset - Lillehammer - Forset, og så Forset - Sørumsand. 3-5 minusgrader og skikkelig griseføre hjem igjen.
På motorveien lå jeg i 95 km/t, ellers fulgte jeg fartsgrensene.
Snittfart for turen: 66,3 km/t
Comfort-modus hele veien, 21-22 grader i kupéen.

Totalt forbruk for turen ble 18,4 kWh/100km, som vel må være helt OK, forholdene tatt i betraktning.

Positivt overrasket over hurtigladestasjonene (Espa, Strandtorget på Lillehammer og Ikea Ringsaker). Var litt skeptisk etter å ha lest diverse innlegg om problemer her på elbilforum, men de var enkle å bruke og ingen problemer. Dessuten gikk det FORT! På Ikea startet jeg ladingen med ca 3-4 mil igjen, og på 36 min var den oppe i 92%/192km (som forøvrig falt til 166km så fort jeg begynte å kjøre).
Totalt brukte jeg ca 270,- kroner på hurtiglading på turen. Hadde jeg kjørt X3en hadde vi snakket ca 700,- i diesel og bompenger, så det er en del å spare. På den annen side ble vel de sparte pengene borte i handling på Ikea og boller på Espa  ;)

Klimatisering under hurtiglading fungerte forøvrig helt fint. Veldig greit når det er -3 og regnet høljer ned, så man slipper glasert bil.

ACCen er mer eller mindre verdiløs. Tåke takler den ikke i det hele tatt, og ganske flaky ellers også. Så mesteparten av turen kjørte jeg på vanlig CC, som funker greit nok. For noen uker siden kjørte jeg forøvrig en Polo leiebil med radarbasert ACC på omtrent samme strekningen, og den fungerte prikkfritt hele veien, uansett vær.

Setene i i3 er ikke vanlig BMW-standard. Savner å kunne vinkle og forlenge sitteputa sånn at jeg får skikkelig støtte for lårene.

Men alt i alt er jeg strålende fornøyd med bilen. Litt pinglete fortsatt med hvor langt ned jeg kan gå i restrekkevidde før jeg lader, men det går seg vel til med erfaring.

Og så spår jeg at et av neste års nyord blir "lademage". Disse hurtigladestasjonene ligger jo gjerne i nærheten av junkfood-sjapper, og noe må man jo gjøre mens man venter på at bilen skal lades. Kanskje ser vi konturene av et folkehelseproblem her  ;)
#9
BMW i3 / Sparepotensiale
søndag 11. desember 2016, klokken 13:45
Nå har vi hatt i3en (94Ah) i 14 dager, og er strålende fornøyd så langt  :)
Til daglig er det kona som bruker bilen mellom Sørumsand og Bjørkelangen, en strekning på ca 3 mil. Her er det snakk om comfort-modus, og en kjørestil som er opprettholdt fra forrige bil (BMW 116i) - ikke noe spesielt fokus på økonomi, med andre ord  ;)
Resultatet er et snittforbruk på 18,7 (på ca 1000km kjørt).

I dag var jeg ute på tur med i3en, og da bestemte jeg meg for å se hvor langt ned det var mulig å få forbruket. Satte på Eco Pro-modus, og var svært forsiktig på gassen. Hadde ca 10 km på motorvei, og var da aldri over 100. Start og slutt på samme sted, så like mye oppover som nedover.
Temperatur rundt 0 grader, og våt veibane.
Resultatet etter 53km er et forbruk på 17,7. Tross alle mine forsøk på å kjøre økonomisk har jeg altså spart én lusen KWh pr 100km!

Er det vanlig med så lite besparelse? I så fall er det jo ingen grunn til å være lett på høyrefoten...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA