Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Orbit

#1
Audi e-tron / Mulig flytting av produksjon for Q8 e-tron
mandag 05. februar 2024, klokken 17:25
VW skal skalere ned produksjonsvolumet i Europa som følge av lavere etterspørsel etter biler generelt. Som en av de minste fabrikkene, står derfor Brüssel på kuttlisten - som er eneste sted Q8 e-tron produseres. Alternativene er å flytte produksjonen til Mexico eller Kina. Det kan (min spekulasjon) være så kostbart at det ikke er regningssvarende. En flytting vil uansett mest sannsynlig bety en leveringspause på noen måneder om et års tid eller så.

Sitat fra: https://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/automobilindustrie-audi-baut-offenbar-produktionsnetz-um/100012658.htmlIfølge opplysninger fra Handelsblatt har fremtiden til Brussel-anlegget vært diskutert en stund. Fabrikken er en av de mindre, ligger midt i byen og var en VW-fabrikk frem til 2007, før Audi overtok. Siden den gang har det blitt bygget A1 der, og nå elektriske SUV-er.

I følge «Automobilwoche» vil fabrikkens eksistens være truet dersom Brussel ikke får tildelt produksjon av annen modell: Det er planer i selskapet om å bygge Q8 e-tron-modellen, som foreløpig kun produseres der, i Mexico og Kina i stedet for i Belgia. Nytt er ifølge rapporten at konsernet vurderer å produsere Audi-modellen ved Volkswagens Puebla-anlegg. Audi-anlegget i Changchun er tilgjengelig for Kina.
#2
Audi e-tron / Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
onsdag 03. januar 2024, klokken 09:32
Det har kommet en tilbakekalling i USA på batterier med E61V-celler fra LG. Jeg vil tro denne snart også kommer i Europa. Jeg har sett litt blandet informasjon om hvilke biler som har batteri fra hhv LG og Samsung, men denne hevder i alle fall at dette gjelder e55 (og ikke e50) produsert før januar 2021. Evt. tilbakekalling vil (etterhvert) dukke opp under "Online Car Care" i appen.

Tidslinjene som er angitt i tilbakekallingen indikerer at dette vil ta lang tid å utbedre:
Sitat fra: https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2023/RCLRPT-23V867-4686.PDFDescription of the Defect: A potentially critical self-discharge condition exists in certain high-voltage battery modules that, in some instances, may lead to thermal overload, possibly resulting in smoke or a fire

Estimated percentage with defect: 3 %

Description of Remedy Program: The final remedy will be the installation of advanced onboard diagnostic software that will detect potential issues related to changes in battery module performance and will warn the driver before problems can develop. This software is expected to become available in the 3rd quarter of CY 2024. For vehicles where online-data is available, the vehicles can be closely monitored through online data evaluation (customers with enrolled vehicles). Where the online data shows a potentially critical battery module, the customer will be contacted and advised to only charge the vehicle at 80% charging capacity until the affected module can be replaced at an authorized Audi dealer. For vehicles where online-data is not available, as an interim measure dealers will perform diagnostic procedures and, if necessary, replace battery module assemblies. These vehicles are advised to only be charged at 80% charging capacity and the check may have to be repeated before the software becomes available. As an interim measure, dealers will replace battery modules for these vehicles that fail the diagnostics. Audi will offer a reimbursement plan under this recall, as some vehicles are already out of the manufacturer´s warranty.

How Remedy Component Differs from Recalled Component: The software that will be installed in affected vehicles will have the ability to detect potential issues related to changes in battery module performance and/or self-discharge conditions before a thermal event may develop and warn the driver accordingly. The software is expected to become available in the 3rd quarter of CY 2024.

Identify How/When Recall Condition was Corrected in Production: Starting with production in March 2022, the affected battery cells were no longer used.

Recall Schedule: Dealers: on or before December 22, 2023 / Owners on or before February 16, 2024
Planned Dealer Notification Date: DEC 22, 2023 - DEC 22, 2023
Planned Owner Notification Date: FEB 16, 2024 - FEB 16, 2024

Dette er ikke første bilmerke med LG-celler som tilbakekalles......
#3
Ruteplanlegging i myAudi mobilapp klarer ikke lenger å beregne ruter med ladestopp. Jeg har hatt (og rapportert) denne feilen siden tidlig i juli, og har først nå fått beskjed fra support om at det (angivelig) gjelder alle 2019/2020-biler. Feilmeldingen er
SitatRuteplanlegging mislyktes

e-tron-ruteberegning er ikke tilgjengelig, da du mangler nødvendige rettigheter. Forbruksdata kunne ikke hentes opp. Ruten er beregnet uten ladestopp. OBS! Målet kan eventuelt ikke nås.
Ruteplanlegging i bil fungerer, og det er jo mange andre app'er som kan brukes (men da uten overføring av komplett rute fra mobil til bil).
#4
Jeg kom over et ladeanlegg fra ChargeNode på et hotell. De hadde en løsning som så ut til å fungere bra for deling av effekt. Det krever riktignok litt oppsett fra hver bruker, hvor en må legge inn bilmodell i app'en deres (ja, nok en ladeapp). Ved tilkobling legger en inn batteriprosent ved tilkobling i samme app, og når en ønsker bilen skal være ferdig ladet.

Anlegget vet derfor hvor mange kWh hver bil trenger i påfyll, hvor mye effekt bilen kan ta imot, og når den skal kjøre videre. Anlegget fordeler effekten slik at alle (flest mulig) skal få fulladet bil til avreise. Dvs. kommer noen innom for kun noen timer, vil den bilen kunne få maksimal effekt så lenge det ikke hindrer de andre bilene fra å bli ferdige til sin avreisetid.

Der jeg ladet hadde alle uttak 22 kW. Siden det var få biler tilkoblet, var pilotsignalet på 32 A hele tiden. (I praksis fikk jeg "bare" benyttet 16 A, dvs 11 kW begrenset av bilens ombordlader.)
#5
BMW / mi3 app (OBD2 for iOS)
mandag 05. april 2021, klokken 13:37
Starter en ny tråd for iOS-app mi3 som nå er offentlig tilgjengelig. Denne gir detaljert informasjon om batteri/forbruk/lading på BMW/Mini. Så langt testet på i3 og Mini, men den skal etterhvert også støtte flere modeller. Jeg legger derfor tråden under BMW generelt.

https://apps.apple.com/no/app/mi3/id1548538352

Sitat fra: Orbit på tirsdag 19. januar 2021, klokken 23:03
Nå er det også en "BMW EV" app under utvikling på iOS. Den vil gi mye av det samme som Electrified. Krever OBD2-plugg med BT 4.0 eller WiFi (pga begrensinger i iOS).
#6
Dette var opprinnelig annonsert som en del av iOS 14, men er ikke helt på plass ennå:
Sitat fra: https://www.apple.com/maps/
Coming Soon
Take charge of your trip with EV routing.

Now it's easier to plan trips and find the best route for your electric vehicle. Maps can track your current vehicle charge and factor in things like elevation to automatically add charging stops along the way. It knows which type of charger works for your car, making sure to route you to compatible stations.3 And it even accounts for charging time when calculating your ETA.

..snip..

3) Electric vehicle routing requires iPhone with iOS 14 and a compatible vehicle.

Målestokken per i dag er ABRP, så får vi se hva de leverer. Og hvilke biler er "compatible vehicle".....?

Det er også åpnet for at app-utviklere som tilbyr ladetjenester kan få sin app tilgjengelig i CarPlay. Så får vi se hva BKK/CK/Fortum/GK (og Elbilforeningens egen app)  kommer med etterhvert av oppdateringer.
#7
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Lade-apper og sånt
onsdag 13. mai 2020, klokken 09:37
Dukker de svenske stasjonene opp i den norske app'en etterhvert? Kan et norsk CK-kundeforhold (og tilknyttede RFID-brikker) fremdeles brukes også utenlands? Var det ikke noe krøll med moms-avregning?
#8
BMW i3 / Electrified app
torsdag 23. januar 2020, klokken 08:35
Noen tyskere som (snart) har en Android app som kan hente ut live bildata/batteristatus over ODB2, samt integrasjon mot ABRP:
https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?f=69&t=54309
Ser jo lovende ut, men er selv for tiden på feil mobilplattform......
#9
Audi e-tron Sportback / e-tron Sportback: Bilder og videoer
søndag 15. september 2019, klokken 22:24
Noen bilder fra pågående IAA i Frankfurt, selv om slippdato vel ikke er før 19. november.
https://www.engadget.com/2019/09/10/audi-teases-etron-sportback/

#10
Audi e-tron / Vindusviskere med integrert spyling i armen
lørdag 07. september 2019, klokken 14:49
Er festet på vindusviskere spesielt for Audi på biler med spylerdyser integrert i viskerarm foran/bak? Festet på viskeren ser slik ut (foran til venstre, bakvisker til høyre):
[ You are not allowed to view this attachment ]

Det jeg finner av informasjon på f.eks. Bosch AeroTwin har ikke noen fester som ligner helt, og ser det hos noen nettbutikker er merket at disse er kun for biler uten integrerte spylerdyser. Spylerdysene sitter helt inntil festet på armen. Må viskerblader kjøpes hos Audi, evt bare bytte selve gummien?
#11
Humor og kanari / Lynlading
mandag 29. april 2019, klokken 08:21
De "gamle" 50kW ABB-laderne rundt om kan tydeligvis også oppgraderes til lynladere

[ You are not allowed to view this attachment ]

(...ellers er jo det å ikke kunne holde orden på tiden et tegn på begynnnende aldersdemens....)
#12
Audi e-tron / Felg- og dekktråden for e-tron
onsdag 10. april 2019, klokken 00:46
Jeg skal prøve å holde en oppdatert oversikt over felger til e-tron her. I utgangspunktet er det bare originalfelger som er tatt med, men kan evt også utvide med tredjepartsfelger om det er interesse for det. Det er ikke mulig å få vekt på felger eller komplette hjul fra Audi, så med snarlig dekkbytteperiode, er det fint om de som allerede har bil kan ta med badevekta ut i garasjen og se hva de forskjellige oppsettene veier.

Dersom det viser seg at det er signifikante forskjeller i vekt mellom f.eks. 20"-variantene, vil det være interessant å kjøre en samtidig test av disse for å se om det har noen påvirkning på rekkevidde. Merk at det er forskjellige varianter av 19" felgen, avhengig av om disse var bestilt som sommer- eller vinterfelger fra fabrikk. Et 19"-sett med vinterfelger påmontert sommerdekk, vil være lettere enn standard 19" sommerhjul (da vinterfelgen er litt smalere, dvs mindre metall).
[ You are not allowed to view this attachment ]
#13
Audi e-tron / Ekstra understellsbehandling
mandag 25. mars 2019, klokken 13:05
Har noen fått utført/planlagt/anbefalt ekstra understellsbehandling av bilen? Det er jo mange produkter ute (tectyl, olje, linolje, lanolin, etc), og lanolin virker for meg som det som gir best beskyttelse. Men det blir smått med nybilfølelse dersom det lukter sauefjøs de første ukene.......

Det er vel en del deksler under bilen (for bedre aerodynamikk) som også gjør at saltsuppa får mange fine steder å ligge i fred for underspyling.
#14
Audi / Audi A3/A6 på testrunde
tirsdag 12. mars 2019, klokken 22:11
A3/A6 Avant observert i Kiel, ved lasting på Stena Line til Gøteborg. Elektrisk fremdift (ingen motorlyd), men er dette "bare" hybrider eller kommende fullelektrisk?
https://www.youtube.com/watch?v=C5gQzbbRhUo
#15
Ladeplasser og ladekabler / Feil avregning av ladetid hos Fortum
onsdag 08. august 2018, klokken 23:05
I den nye lade-app'en til Fortum, fant jeg uventet at min avregnede ladetid er typisk 15-20 sekunder inn i det siste minuttet, rundet opp til neste hele minutt. På grunn av prismodellen med betaling for hvert påbegynt minutt, har jeg bevisst pleid å stoppe når laderen viser 10-15 sekunder igjen av inneværende minutt. For eksempel, så trykker jeg stopp på laderen 09:45, den har stoppet 09:50 (ifølge laderens eget display), men blir belastet for 10:20 på regningen, som igjen rundes opp til 11:00.

Etter å ha dokumentert noen slike sesjoner har jeg kontaktet kundeservice. De bekrefter at dette er et problem hos dem, på grunn av lang tid mellom når lading faktisk starter og stopper, og når dette er registret i avregningssystemet sentralt. De har innført en ny plattform, men denne er visstnok ikke kapabel til å ta unna den stadig økende trafikken.

Før jeg evt gjør noen sak ut av dette, lurer jeg på om dette er et problem på flere ladere enn de jeg typisk bruker. Jeg starter derfor denne poll'en, i håp om å få litt mer fakta på hvor mange, og hvor mye feilaktig tillegg i tid andre opplever hos Fortum. Setter derfor pris på om dere følger med på display på lader ved avsluttet lading og den tiden som oppgis der, og hvilken tid som kommer på kvitteringen (uavhengig om dette gir et ekstra minutt eller ikke). Bruk avstemmingen her til å angi forskjellen. Jeg har lagt inn mulighet for flere stemmer per bruker, for de som lader ofte og har mange målinger.

Følgende er typisk sekvens ved lading med RFID:

  • RFID skannes
  • Kunden gjenkjennes sentralt
  • Lading starter
  • Lading pågår
  • RFID scannes
  • Trykker stopp på laderen
  • Lading stopper (burde egentlig skjedd umiddelbart etter forrige punkt, men tar typisk 3-5 sekunder)
  • Lading registreres sentralt som avsluttet

Lading skal betales for tiden mellom punkt 3 og 7 (dvs. tiden som vises ved avsluttet lading), mens Fortum tar betalt for tiden mellom 2 og 8. Det er denne forskjellen jeg er ute etter. I tillegg kommer avrunding opp til nærmeste minutt, men denne blir vanskelig å treffe «riktig» så lenge det er så store tregheter i de sentrale systemene.

PS: Jeg har i utgangpunktet kun tenkt å se på DC-lading, men vil også tro at AC-lading er påvirket. Den er vanskeligere å kontrollere i mangel av display på de fleste AC-stolper.

Edit: Ser ikke ut som jeg fikk avstemming til å virke. Vet ikke om det er jeg som gjør noe feil, eller generell trøbbel med forum-SW. De som vil kan evt sende resultater som svar på denne tråden.
#16
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Innvendig plass - lange kolli
tirsdag 10. juli 2018, klokken 23:57
Jeg skal muligens leie en Ampera-e (hos Bilkollektivet i Oslo), men det betinger at jeg kan få med et litt langt kolli. Dimensjoner 12x30x227 cm. Baksetene må selvfølgelig slås ned, og esken settes på høykant mellom forsetene. Men er dette mulig, uten å komme i konflikt med girspak etc? Kjører til vanlig i3, men den er opptatt med andre ting akkurat da. Elektrisk alternativ til Ae er å leie en maken i3 (dersom esken får plass), men det er jo alltid kjekt å prøve noe annet også. Skal kjøre ca 250km. (Og nødløsningen blir en fossil stasjonsvogn).
#17
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron - Bilder og video
onsdag 23. mai 2018, klokken 10:46
På en av videoene fra lyn&torden-demoen i april, vises det som nok er medfølgende ladekabel.

:+1: for rødt industristikk på denne (regner med det også er overganger til blåstikk/Schuko, uansett er dette kurant å få tak i andre steder)
:-1: for størrelsen. Dette er på linje med det monsteret Audi leverer til Q7 hybrid i dag. Her kunne Audi (og andre) tatt en titt på hva for eksempel ChargeAmps (riktignok med 1-fas) og Spark får til.

[ You are not allowed to view this attachment ]

#18
Det ny parkeringsforskrift fra 2016, og detaljering fra Statens Vegvesen på hvordan dette skal være ferdig implementert fra 1. juli 2018 med hensyn på ladeplasser. Likevel er det ingen synlig byggeaktivitet som tilsier at Oslo kommune er i rute for å klare selv minstekravene i forskriften. Hva gjør lokallaget i Elbilforeningen for å påskynde denne prosessen?

Dette gjelder spesielt områdene med beboerparkering (Gamle Oslo, St. Hanshaugen og Frogner), der denne ordningen alene har økt antall plasser som faller inn under forskriftene med 13700. Grovt regnet fra min side, inkludert alle kommunale parkeringsplasser med parkeringstid over to timer, er det bare i disse tre bydelene 20000 plasser som faller inn under forskriften. Det skulle igjen tilsi at det «alltid» skal være ladeplass tilgjengelig, eller i det minste utbygd 1200 ladeplasser kun i disse bydelene for å oppfylle forskriften.

Fasit i dag er bare en brøkdel av dette, i en by som ønsker å bli utpekt til miljøhovedstad. Dersom de skal skryte på seg noe, synes jeg de minst burde oppfylle det doble (12% ladeplasser) av minstekravet. 6% vil bare si at de marginalt har klart å unngå å bli lovbrytere.

Jeg har ikke sett tall for antall kommunale parkeringsplasser i resten av byen som er underlagt noen form for tids- eller betalingsrestriksjoner (og dermed utløser krav om tilgjengelig lading), men det er mest sannsynlig også solid underdekning her i forhold til forskriftens krav.
#19
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Demontering av Ampera-E, bolt for bolt
onsdag 21. februar 2018, klokken 07:23
Kom over denne videoserien. Selv om det ennå ikke er så aktuelt for mange å mekke selv, så er det interressant å se hvordan bilen er bygd opp. To episoder så langt; ut med batteriet, og demontering av batterikassen.

https://www.youtube.com/watch?v=N3G8JGsEjPA
https://www.youtube.com/watch?v=ssU2mjiNi_Q

#20
BMW i3 / LION Smart - 90kWh retrofit batteri til i3
torsdag 14. desember 2017, klokken 08:53
Poster dette selv om det kan være enda et "kommer snart" (men aldri) konsept:

SitatLION Smart will demonstrate the technology 2018 in a BMW i3 together with partners. The LIGHT Battery concept installed in a BMW i3 is expected to achieve a capacity of more than 90 kWh and thus a range of 700 km. In addition to the excellent energy density, very high loading speeds can be achieved due to the large internal surface area and the homogeneous flow rate.

Lenker:
http://www.lionemobility.de/en/news/first-details-of-the-lion-smart-
http://www.lionsmart.com/en/light-battery-concept/
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA