Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Toalmar

#1
EQC / Pendlerrute velger rute uten bomvei
torsdag 15. februar 2024, klokken 21:23
Har aktivert pendlerrute i min navigasjon og synes dette er en ok løsning.
Jeg har ikke lagt inn at bomveier skal ungås i innstillingene i navigasjonen.
På veien mellom hjemmeadressen og hytten vår er det en bom.

Når jeg velger og starte navigasjon med kjørerute enten hjem eller til hytta så går ruten på veien med bomstasjon.
Om jeg ikke starter kjørerute, men bilen starter pendlerrute selv så velger bilen at jeg skal kjøre utenom bomstasjonen, denne ruten er både lengre og bruker dermed også mer strøm. Når vi kommer til plassen bilen mener jeg skal kjøre så velger jeg selvsagt og kjøre den korte med bomstasjon, da kommer det hele tiden at jeg skal snu helt til jeg er ved bomstasjonen da blir pendlerruten borte.

Hva må jeg gjøre for at bilen skal velge bomveien i pendlerruten?

Til info så er Electric Intelligence aktivert og er usikker på om dette spiller noen rolle, bør ikke gjøre det da det ikke påvirker når jeg selv lager kjørerute
#2
EQC / 3 års inkluderte tjenester utløpt
lørdag 13. januar 2024, klokken 15:56
Ja da er bilen 3 år og jeg har "mistet" en del tjenester. Har faktisk ikke satt meg inn i hva som er borte, men ser at appen har langt mindre ikoner hvor man kunne gjøre noe.
Vet at kartoppdatering er borte. Nå skal ikke det være noe problem da bilen ble oppdatert forrige uke da jeg hadde service.

Hva har dere andre som har bil som er over 3 år gjort?
Kjøpt tjenester eller ikke, noe dere savner?


#3
EQC / Batteri - Hopping i prosent og tilgjengelig power
mandag 19. desember 2022, klokken 23:56
Når jeg legger inn en destinasjon i navigasjonen har leg lagt merke til at noen ganger så endrer bilen SOOC med 2-3 % begge veier. Hvis det f eks står jeg skal komme frem med 43 % SOC så etter kort tids kjøring så hopper den til 45 %, ikke 44 % først så stå der en stund før den hopper til 45 %. Nå på torsdag så reiste vi til fjells og vi ankom da med 46 % igjen på batteriet og en ute temperatur på rundt -20 grader. Det hold seg ganske kaldt helt frem til lørdag kveld, hvor temperaturen begynte å stige. Søndag formiddag lå den på ca -5. Bilen viste da 38 % SOC og jeg satte i gang laderen 1 time med 7,4 kWt. Plugget ut laderen ca 09:30. 2 timer etter dette startet vi på turen hjem, husker ikke hvilken SOC vi hadde da, men jeg la merke til at vi ikke hadde Max Power. Etter omtrent 15 minutters kjøring så har vi en god nedstigning og her opplevde jeg at selv om bilen regenerere nedover hele denne nedstigningen så mistet jeg 2 % SOC. Jeg fikk aldri Max Power på batteriet på denne turen, og jeg opplevde at den blå stripen flyttet seg litt begge veier flere ganger uten å ende på fullt. Selve turen tar ca 1 time og 35 minutter og starter på 860 moh og ender på 260 moh. Tidligere har jeg sett at bilen har startet uten Max Power, men aldri opplevd at den ikke har kommet på 1 time 35 minutters kjøring
#4
Alt det andre / Spare til elbil - Start med fondssparing
fredag 16. desember 2022, klokken 20:39
Har du ikke begynt fondssparing, kanskje du bør begynne nå?
Eventuelt har du fondssparing via din bank, hva med å prøve Kron?

Nå har du muligheten til å teste ut dette med Kron sin løsning. Jeg sparer i Kron, tjenesten som gjør det enkelt å spare i fond. Bruk linken min fo å teste selv og få kr 200 i startbonus

https://kron.no/app/invitert/6xlzj

#5
EQC / Innkalling software oppdatering
søndag 14. august 2022, klokken 20:20
Da datt det en brev ned i postkassen med varsel om å kontakte min forhandler på telefon eller booke verkstedtime via brevets QR kode for å få oppdatert bilens software.
Bilen har jo OTA løsning så hva dette kan være vet jeg ikke.

Litt spesielt nå i 2022 og få brev om oppdatering da de har både mobiler og e-postadresse på eierene. I tillegg har vel de fleste Mercedes Me appen.

Har faktisk hatt bilen inne for ett par garanti utbedringer nå siste måneden så denne oppdateringen er kanskje helt fersk.

#6
EQC / Dugg i baklykt
søndag 10. juli 2022, klokken 20:19
Da har jeg oppdaget dugg i høyre baklykt dessverre.
Da blir det ny tur på verkstedet til uken  :-1:
#7
EQC / Cruisekontroll ville ikke starte
lørdag 25. juni 2022, klokken 23:38
I dag da jeg var ute å kjørte ville ikke cruisekontroll starte når jeg aktiverte den. Den kom opp km/t tegn i display, men ingen tall. Kunn symbol og noen streker i noen sekunder.
Etter at jeg hadde prøvd å aktivere den ca 30 ganger og etter ca samme antall kjørte kilometer virket den.
#8
EQC / Front kamera virker ikke - LØST
onsdag 11. mai 2022, klokken 22:42
Parkerte bilen i går kveld etter en kort kjøretur, da var alt ok.
Da jeg skulle ut en tur i ettermiddag så ser jeg at frontkamera har fått kryss over og virker plutselig ikke. Er dette en kjent feil?
#9
EQC / Ladeluke åpner ikke
lørdag 23. april 2022, klokken 14:55
Plutselig får jeg ikke opp ladeluken. Den har vært litt rar de siste dagene. Akkurat som den ikke vil låse seg, men stått litt utenfor uten å åpne seg. For at den skal åpnes har jeg måtte trekke den ut. Da har det føltes som den har kilt seg litt fast, eller at den går borti noe.

Har noen ett godt tips med få den åpnet??


Sent from my iPhone using Tapatalk
#10
EQC / Ladeluken flyttet - Markedstilpasset
lørdag 29. januar 2022, klokken 13:52
Kom over ett bilde i dag fra en Mercedes forhandler i Japan hvor ladeluken på EQC var på høyre støtfanger hjørne bak og ikke på høyre bakskjerm.
Er det forskjellige plasseringer i forhold til merket, eller er den flyttet på de nyeste bilene?
#11
Kjøp og salg av deler og utstyr / Jordfeilbryter type B
mandag 27. desember 2021, klokken 00:54
Selger en Chint NL 210 jordfeilbryter type B

Se annonse på finn.no

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=242795508

#12
EQC / Kjøretøytjenester oppdatert
tirsdag 19. oktober 2021, klokken 22:39
Fikk i ettermiddag melding om at kjøretøytjenestene var oppdatert. For å se endringene må man se etter statusendringer i tjenesteoversikten. Logget meg inn på kontoen og min bil og fant en ny tjeneste som jeg har aktivert.
Den heter individuelle anbefalinger hva nå som kommer der må gudene vite
#13
Hvilket dekktrykk kjører dere på og hva med støy, dekkslitasje og rekkevidde får dere?
#14
Ønsker å kjøpe ladekabel type 2, 3-fas, 32A.
Helst ca 7m eter lang, men ikke noe krav.

Send gjerne PM om du har en du skal selge
#15
Lade hjemme / Montere sikringsskap i garasje - opplegg lovlig?
mandag 17. mai 2021, klokken 21:59
Har i dag engen kurs i garasje for strøm til både lys, og stikk kontakter, i tillegg har jeg en dedikert kurs med B-vern fra sikringsskap til Easee ladestasjon
(B-vern var montert i sikringsskap pga tidligere ladestasjon manglet dette)
Huset har i dag 230V og 1-fas. Skal endre til 230V 3-fas og legge ny kabel til ladestasjon. Det har da kommet opp mulighet til å montere eget sikringsskap i garasje for å slippe med flere kabler inn i garasjen. Så til spørsmålet mitt.
- Er det lov å bruke den nye kabelen som var beregnet til ladestasjon som tilførsel til dette sikringsskapet?
- Eventuelt hva må endres?
#16
Lade hjemme / Ladeløsning på hytte
torsdag 13. mai 2021, klokken 16:48
Hvilken ladeløsning bør man velge på en hytte hvor det er er 400v anlegg.
Er usikker på om vi skal montere ladestasjon fast, eller bare ha en kontakt ute så vi bare kan plugge inn ladestasjonen i når vi er der.
(Kontaktpunktet vil være beregnet for ladestasjon)

Hva gjør andre på hytta?
Hvilken ladestasjon har dere?
Er den fastmontert eller koblet via kontakt så den kan tas inn når dere ikke er der?
Har i dag Easee ladestasjon hjemme som jeg er godt fornøyd med så det er selvsagt ett alternativ

Ønsker en lovlig og økonomisk grei løsning.
#17
EQC / Forbruk - Rekkevidde
torsdag 13. mai 2021, klokken 16:31
Dagens tur ga ett hyggelig forbruk må jeg si. Startet i dag formiddag med ca 90% SOC på batteriet og en ute temperatur på 8 grader. Turen gikk fra Hunndalen ikke langt fra Gjøvik og til Golsfjellet hvor vi hadde en liten stopp, før vi returnerte, men da via Leira. Da vi kom hjem hadde vi kjørt 216km og hadde ett forbruk på 19,4 kWh/100km som jeg synes var svært fint.
Høydeforskjellen fra utgangspunktet til der vi snudde er omtrent 600m (258moh - 850moh)
Temperaturen på turen var 8 grader når vi startet og gikk opp til ca 14 grader når vi passerte Dokka. Oppe på Golsfjellet hvor vi stoppet så var det ca 10 grader. Vi startet hjemturen etter en god times stopp. Når vi kom hjem var temperaturen ca 16 grader
Kjørte hele turen med bilen i Comfort og med AC på 20 grader i kupeen.

Har ikke regnet på hva jeg ville ha fått som rekkevidde om jeg hadde kjørt fra 100% SOC til 0% SOC med samme gjennomsnittlig forbruk, men må vel være omtrent rundt hva WLTP sier.
#18
EQC / Skarpe bremser
fredag 12. februar 2021, klokken 16:18
Har lagt merke til at jeg ved flere tilfeller opplever at bilen hugger til når jeg bremser.
Dette skjer når jeg bremser svært svakt f.eks mot kryss og rett før bilen står stille hugger dem til. Er man passasjer så blir man da litt overrasket.
Har ikke merket dette om jeg kommer i litt høyere fart og bremser som jeg gjorde med fossilbil.
#19
EQC / Klimatisering til avreisetid ikke startet
fredag 22. januar 2021, klokken 19:18
Stilte inn klimatisering til avreisetid i går fra app. Tidspunkt kl 06:20 i dag tidlig. Har Easee ladeboks som er koblet mot Tibber. Ettersom Mercedes ikke kan aktiveres via Tibber er bilen lagt inn i Easee under Tibber. Der er det stilt inn at lading skal skje når det er billigst og vanlig fast avreisetid er satt til kl 06:15
I dag tidlig kom jeg ut i bilen kl 06:07, fjernet ladekabel og satte meg inn i bilen. Like kaldt der som inne i garasjen. Altså 2 + grader. På min iPhone har. jeg fått melding om at klimatisering var ferdig kl 06:07 tror denne ble trigget av at jeg låste opp bilen på samme tidspunkt.
Kan det være at bilen ikke behøvde mer en ca 12-14 minutter på å varme opp kupeen og at kanskje batterivarmen har vært på?
Hvordan kan jeg eventuelt kunne se at batterivarmen har stått på når temperaturen er rundt 0 grader?
#20
Skal selge vår BMW i3s 94Ah med tungt hjerte da vår nye elbil kommer ila kort tid.
Bilen er fullspekket med utstyr og har rundt ca 21.500 km, den har takluke, harman kardon anlegg, 2 sett lettmetallfelger 20" på sommer og 19" på vinter.
Bilen har nydelig fargekombinasjon, rød og svart med svarte lettmetallfelger.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=204587636
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA