Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - daktari

#1
BMW iX3 / Neue klasse iX3
fredag 15. mars 2024, klokken 18:50
#2
ID. 7 / ID.7 Tourer - priser, størrelser, egenskaper m.m.
mandag 19. februar 2024, klokken 21:21
Så da er stasjonsvogna, elegant kalt Tourer, lansert.

Ser flott ut dette, med 105 cm dypt bagasjerom og masse benplass i baksetet. 67 cm høyde i bagasjen med gulvet i høyeste posisjon, det er vel 10 cm ekstra med fulvet lavest.

Har rails også.

Prisen starter €55.000, så får vi se hva Møller kommer med.

https://youtu.be/GnCrUs51Lt8
#3
ID.4 / Luftfilter til kupé
fredag 13. oktober 2023, klokken 09:54
Hva tror dere om effekten av et dobbelt luftfilter?  Ser enkelt ut å sette inn, og ryktet er at kinesiske biler har doble filter.
Må vifta gå på høygir for å skaffe nok luft?
https://youtu.be/2LdIxAwAcA4?si=m17a2LAPPOBbVBHQ
#4
Peugeot (PSA) / e-5008
fredag 22. september 2023, klokken 17:48
Første spionbilder. Med større batteri enn ID4 kan det jo bli spennende.
https://uk.motor1.com/news/687951/peugeot-e5008-spy-photos/
#5
Elbilen i Samfunnet / Hvordan legge ned europeisk bilindustri
tirsdag 19. september 2023, klokken 09:08
https://www.tv2.no/broom/dette-bor-bekymre-mye-mer-enn-elbil-bremsen/15913510/

Redaksjonell kommentar i broom. Noen analyser mangler.

Vil folk egentlig ha en gammel dieselbil fordi det er bedre - eller er det en ren økonomisk drevet beslutning - smalhans på bilfronten for å håndtere gjelda?

Regjeringens ville renteøkning samt annen kostnadsvekst og reallønnsnedgang krakker bilmarkedet (og egentlig boligmarkedet).

Tesla er unormalt, folk kjøper Y med begge henda - hvorfor?

Hva er egentlig potensialet for besparelser med dagens diesel og bensinteknologi?

Etter min mening må EUs produsenter satse alt på å lage elbilene mer attraktive. Alle ingeniører til el. Å holde liv i fossilt er døden.
#6
Audi Q6 e-tron og SQ6 e-tron / Interiør
søndag 03. september 2023, klokken 23:39
https://insideevs.com/news/684799/2025-audi-q6-e-tron-interior-revealed-front-passenger-display/

Interiøret er sluppet.
En slags oppdatering av classic e-tron, jeg er positiv.
I all hovedsak pent og moderne. Passe med 14,x" hovedskjerm. Veldig kul AR hud som overgår ID.4 sin.
Start/stopp knapp forhåpentligvis bare til pynt? Det er showstopper for meg.
Ambient lys oppunder frontruta som på flere biler...
Rattet på standardutgaven ser tåpelig ut, de burde fjernet den metalbøylen i bunn, men S-rattet ser bra ut.
Hvor lade mobilen?
Mest irriterende for oss med 3 barn er at de trekker midtkonsollen så utrolig langt bak; hvorfor? Også potensiell showstopper.

Synes kanskje ID.7 interiøret er minst like tiltalende.
#7
KIA / EV5
tirsdag 29. august 2023, klokken 20:35
#8
Model S 2023 - / Elgtest med yoke
lørdag 19. august 2023, klokken 14:35
Det ble mye skryt fra spanjolene i 77 km/h.
Sammenligning med Taycan GTS også. Går mer i dybden i en skriftlig test.
https://youtu.be/AHjOCJAPhCE
#9
Audi Q6 e-tron og SQ6 e-tron / Q6 - tester
onsdag 26. juli 2023, klokken 11:40
Autogefühl har flott gjennomgang, inkl. Video av bagasjerom.
https://youtu.be/u98CRbjN7M4


Elbil24 har også fått prøvekjørt. https://www.elbil24.no/nyheter/nye-audi-q6-e-tron-en-fryd-a-kjore-men-hva-skjer-med-prisene/79953929
#10
ID.4 / Planlegge lading i navi
mandag 10. juli 2023, klokken 13:54
Gjelder 3.2 og oppover.

Man kan lage en rute i VW-appen og sende til bilen. Den vil da foreslå en tilfeldig lader på ca 15% soc og forventet ladetid frem til nødvendig ladenivår for å nå målet.

Denne ruta kan man så gå inn og fikse på i bilen, den beregnes på nytt i navigasjonen i bilen.

Trykk deretter på foreslått ladested. Man får da opp et valg "andre ladestasjoner". Klikk og en lang rekke ladere, inkl. Tesla sine (de billigste og minst utsatt for kø) dukker opp. Maxfart på lader vises.
Laderne vises i kartet også.

Ved å velge en av disse erstattes det foreslåtte med ditt personlige valg. Slik kan man tilpasse ruten ganske detaljert.

Ved første forsøk vises både AC og DC lading. Dette fikser man i kartet. Nede i venstre hjørne av kartet er et burger-ikon. Der kan man velge minimum ladefart og om navi skal kun velge Ionity og/eller WeCharge eller kun ledige ladere.

Man bør vurdere å droppe disse valgene, kjør på med kun 100 kW-filter, og velg Tesla sine ladere inntil de andre setter ned prisene. Hvis man derimot vil  bli flådd på Ionity (eller Mer, Kople eller Eviny) så kan man jo bruke det filteret og få opp kun de stasjonene.
#11
ID.4 / SW 3.2 - erfaringer, tips
onsdag 10. mai 2023, klokken 17:33
Har vært heldig og hatt bilen på 2-års service. 3.2 er nå installert (fikk 2.4 høst 22).

Alt funker fint. Masse nytt. Noen tips finnes bl.a. på MeinID-forumet, men skal ta noen høydepunkter:

Sett av tid til å logge inn i bilen på WeConnect. Etterhvert behøves S-pin.

Husk s-pin som du lagde da bilen var ny, har du glemt den, gå på myVW på nett og endre pin.

Så må man skru på lokasjonstjenseter i bilen hvis man vil at appen skal vise bilens posisjon.

Videre må man innom "app shop" eller hva det heter. Der laster man spill, plug&charge osv. Disse installer mens man kjører.

Takluke må kalibreres på nytt. Hold 5 sekunder. Kjør den helt opp, hold 5 sekunder. Så helt igjen hold 5 sek. Samme prosedyre som ved 2.4, rart at man må dette, men funker fint etterpå.

Erfaringer i bruk er ganske begrenset, men allerede nyttig å se SOC i lille displayet. Lyden fra stereoen var fin. Bilen bruker lite strøm, men det er jo varmt og tørt. 360-kamera funker bra. Plug&charge ikke testet.
ID sw viser 3.2.0.
#12
Skoda ENYAQ / Enyaq kan trille avgårde?
søndag 07. mai 2023, klokken 18:36
Mange har fått en advarsel i bilen om å parkere trygt siste dagene.
Årsaken kan være en svenske hvis Enyaq startet å kjøre avgårde etter at han gikk ut av bilen. https://www.facebook.com/groups/140265663428845/permalink/1397511034370962/

Hvorfor kan det skje, og hvilket mønster må til?

På ID.4 så går bilen i park når rumpen løftes fra setet, alltid, hvis jeg husker rett. Vi har også en P-knapp på girvelgeren.
#13
ID. 7 / ID.7 lansering
onsdag 04. januar 2023, klokken 17:22
ID.7 blir vel navnet på denne nye. Ser jo snasen ut, med oppdatert interiør og 15" skjerm.
https://www.bilnorge.no/id7-miljo-og-bil-volkswagen/volkswagen-viser-neste-elbil-pa-ces/4036154
#15
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Plug&Charge eller Autocharge
mandag 20. juni 2022, klokken 07:58
TU har hatt 2 interessante artikler om disse to konkurrerende standardene for enkel betaling ved lading. Her er det den enkelte aktørens prioritering som forsinker standardisering.

Såvidt jeg forstår er det 3 standarder: Tesla, Autocharge og Plug&charge.
-Tesla er lukket og ganske så hemmelig.
-Autocharge baserer kommunikasjon på MAC-adresse og kunden må knytte MAC til hvert enkelt ladefirma
-Plug&Charge baserer kommunikasjon på sertifikater og kunden har kun et kundeforhold til bilprodusentens valgte aktør, som igjen snakker med én nav-organisasjon som sørger for roaming hos ladeaktørene. (Som BBS?)

Jeg aner ikke hva som er best, men standardisering er ikke lett. Spørs om myndighetene ikke burde regulere dette snart så vi kommer fremover? En fin trussel krav er jo kortleser på alle ladere som kanskje kan få bransjen til å heller bli enig om en auto-løsning?

https://www.tu.no/artikler/denne-teknologien-kan-gi-tesla-opplevelsen-ved-ladestasjonen-men-en-stor-bilprodusent-glimrer-med-sitt-fravaer/520185

https://www.tu.no/artikler/teknologien-skulle-revolusjonere-hurtiglading-hva-skjedde-med-plug-charge/520363
#16
EL7 / EL7 lansert
onsdag 15. juni 2022, klokken 22:31
Masse snadder men bilen blir kanskje litt kostbar? 2T hengervekt, softclose, Amoled skjerm, stor HUD, massasje i bakseter, V2L, lidar. Pent interiør også.
Eneste jeg lurer på om den er littegranne kort? Hva er lengden?

https://www.nio.com/no_NO/es7
#17
ID. Buzz / Rekkevidde - spekulasjoner og erfaring
torsdag 10. mars 2022, klokken 08:56
Utgaven som er lansert har cd 0,285. Men den er bred og har ikke en aero hekk.
Den er antagelig tyngre enn ID.4 også, Cargo har oppgitt 3000 kg totalvekt inkl 650 kg last.

Videre oppgir Automotorundsport.de Ab dem 3. Quartal 2023 wird dann auch für den Cargo der 52-kWh-Akku bestellbar sein. Wir wissen: Die kleinere Akku-Einheit ist für bis zu 300 WLTP-Kilometer gut, der große Akku bietet über 500 Kilometer Reichweite.

Det er naturlig at en større og tyngre bil med samme drivlinje går kortere enn ID.4. Samtidig er ID.buzz nærmere dimensjonene til iX.

Jeg trekker fra 70 km fra ID.4 og gjetter på 450 km en rolig sommertur (NAF-testen).
#18
BMW iX / Tips og triks
torsdag 30. desember 2021, klokken 20:56
Fant ut at man kan lage snarveier.

Har savnet en "klimatiser nå-knapp" ved parkering. Den klarte jeg fonne, hold inne og lagre som snarvei. Kan også lage en bevegelsesgest for den funksjonen.

Man kommer til snarvei-menyen ved å dra ned fra toppen, tror jeg, muligens bare høyre hjørne.
#19
BMW iX / Driving Assistant Pro og andre assistanse-system
tirsdag 21. desember 2021, klokken 22:44
I dag har jeg fått testet kjøreassistenten skikkelig. Jeg er veldig imponert. Selv på dagens snøføre holder den fila stabilt og fint, både på 2-felt og 4-felt. Med valget i menyen kalt "Tilpasse hastighet til strekningsforløp" holder den farten nede i svinger, rundkjøringer også.

Fartsjusteringen er genial. I manuell modus sier den fra om kommende fartsgrense. Litt nærmere, og man kan trykke "set" på rattet, og ny fartsgrense velges, både reduksjon og økning. Man kan sette individuelt påslag også. Auto fartsjustering er mulig, men jeg foretrekker manuell.

Automatisk filskift på motorvei: Filskiftassistent heter den. På motorveien trykker man en lett gang på blinkern. Bilen skifter symbol på rattet ca 1 sek mens den kikker i blindsona, så skifter den fil mykt og retter opp. Etter min mening funker denne raskere og mykere enn Tesla sin, og man trenger bare en liten touch. Hvis man har bra situasjonsoversikt går det raskere å gjøre det selv.

Assisted driving plus, som høres ut som level 3 maks 60 km/t i kø på motorvei fikk jeg ikke prøvd.

Har heller ikke fått testet lyskryssassistentent som skal varsle om røde lys, ta over bremsingen og varsler når det blir grønt igjen.

I Tyskland kan man få bilen til å trekke ut mot sidene ved kø på motorvei, "rettungsgasse"/nødkorridor, men den er deaktivert her i Norge.
#20
Audi e-tron / Facelift på gang
mandag 22. november 2021, klokken 17:04
Mange endringer; beskjedent eksteriørt ser det ut til, men interiør og motorer får endringer ifølge denne nyheten.
https://www.auto-motor-und-sport.de/neuheiten/facelift-audi-e-tron-sportback-2022/

Så da blir det både en Q6 på PPE, e-tron facelift på MLB, Q4 på MEB men også en Q5 7-seter i Kina basert på MEB gitt. Senere kommer Q7/Q8 på PPE angivelig.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA