Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Crown

#1
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / 2016 Leaf 30kWh Nordic
lørdag 01. juni 2019, klokken 20:17
Veldig fin Leaf 30kWh kjøpt ny hos merkeforhandler selges.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=148989344
#2
Audi e-tron / Fotgjengervarsling
onsdag 13. februar 2019, klokken 21:09
Ser fra instruksjonsboken dette utklippet, og ser at flere som har prøvekjørt bilen har merket seg en lyd i lave hastigheter, regner med dette er fotgjengervarlingen. Men er det ikke mulig å slå den av? Har jo dette i både Ioniq og Leaf, den kommer alltid på ved start, men har egen knapp for å slå den av. Noen som vet?
[ You are not allowed to view this attachment ]
#3
Hyundai Ioniq / Beste bilkjøpet noen gang
torsdag 01. november 2018, klokken 11:26
Er det noen som husker da Ioniq ble lansert? For lite batteri sa man. For sent. Utdatert allerede før lansering. Kom til å gå kortere enn Leaf 30kWh (for den hadde jo større batter). Ville bli et enormt verditap for det kom så mange bedre biler de nærmeste årene. Vel - sjelden har jeg vært så fornøyd med å kjøpe en bil usett.

Bestilt august 2016, levert desember 2016. Betalte 271.000 ferdig med teknikk, metallic, skinn og vinterhjul, var før prisstigning på teknikk og mens det fortsatt var Agrol-rabatt.

- Jeg kan få ca det samme igjen for den nå hvis jeg selger (hvilket jeg ikke gjør) Og har spart så utrolig mye penger i drivstoff, bompenger, service etc etc i forhold til dieselbilen som bare har fått et par tusen km tilsammen i perioden.
- Har ikke vært NOE tull med den, bare en ulyd i bremsene når den var helt ny.
- Fortsatt er ingen andre modeller i nærheten av effektiviteten.
- Jeg kan ikke måle noe batteritap/kortere rekkevidde på den fra ny, 2016 Leaf 30kWh'en vår har 11% batteritap i følge Leaf Spy...
- Fortsatt er det ingen som har mer utstyr i klassen.
- Jeg har vært en rekke ganger Bergen-Oslo med den, og sist sommer var vi 4 i familien på bilferie over 3000km. Fungerer som bare det med det utrolig lave forbruket og konstant hurtig lading, og veldig god komfort.
- "Alle" nye elbiler i klassen har store leveringsproblemet med unntak av Nissan, men de har sin rapidgate og Leaf 40kWh har i prakis ikke mer rekkevidde enn Ioniqen.
- En drøm om vinteren med lynraskt varmeapparat, varme i rattet etc.
- En drøm om sommeren med kjøling i setet etc.

Steike så fornøyd jeg er med det bilkjøpet :-D Er det flere av tidligkjøperne som har det som jeg?
#4
LeafSpy / SOH 89% på 30kWh, hvordan telles antall ladinger?
fredag 19. oktober 2018, klokken 20:01
Hei, har endelig fått meg en dongle som fungerer, og fått Leaf Spy til å virke. Ser at SOH er 89%, vi har bare hatt 3 hurtigladinger på bilen (mai 2016 30kWh Nordic, har også Ioniq som brukes på langturene), men L1/L2 på 1224 - betyr det antall "vanlige" ladinger? Har følgende spørsmål:

1) 89% var litt mindre enn jeg trodde, men bilen har ikke fått den siste oppdateringen, kan vi fovente at den går opp igjen?

2) 1224 ladinger var utrolig mye synes jeg (hvis det er det tallet antydinger). Vi lader som regel ikke hver dag, og ikke på høy %. Hvordan teller den ladinger? Si at bilen er ferdig å lade kl 04 om natten (100%). Så starter forvarming kl 07 om morgenenen. Da faller SOC, vil bilen da begynne å lade igjen og telle det som en lading til?

Noen andre kommentarer til vedlagt screenshot til dere som er erfarne LeafSpy-brukere?
[ You are not allowed to view this attachment ]
#5
Audi e-tron / Hvilken e-tron-kunde er du?
onsdag 03. oktober 2018, klokken 18:20
Jeg innbiller meg at Audi med e-tron kommer til å få en masse kunder utenom de rene Audi-entusiastene. Dette er kunder som har ventet på en familie-elbil fra et etablert merke, med god plass, 4WD, hengerfeste med grei hengervekt, og mulighet for takboks. De henger seg på den første og beste bilen der, som "tilfeldigvis" ble Audi. Jaguar var litt før, men i-Pace har for laber hengervekt samt man er litt usikker på hvordan forhandlernettverket vil takle en plutselig mangedobling i kundemassen.

Disse kundene er _egentlig_ ikke så interessert i masse fancy utstyr, status eller hvor deilige knappene er å beføle, eller om bilen bruker 5 eller 8 sekunder 0-100, og har nok i utgangspunktet tenkt å bestille billigst mulig versjon som har det mest nødvendige av utstyr.

Selv tilhører jeg nok den kategorien som har ventet på en stor stv-aktig bil med 4WD, hengerfeste og ikke måkevinger, men jeg ser samtidig at jeg antagelig, og lettere vantro over hva som ikke er standard i Audi, må koste på meg en helt haug med utstyrspakker for å få minimumsutstyret som jeg har blitt vant til å ha fra den billige Hyundaien jeg kjører nå (Ioniq). Det gjelder f.eks. ACC, 12-veis  el-skinnseter m/ventilasjon og minne, og en masse med sikkerhetsutstyr. Samtidig er det jo veldig lett å bli fristet til mye mer når utstyrslisten først foreligger :)

Det blir spennende å se fremover!
#6
Hyundai Ioniq / Bruktprisene...på vei opp?
tirsdag 24. juli 2018, klokken 18:26
Går Ioniqene for de prisene som de annonseres for nå? Det er jo noen helt drøye priser for tiden, og relativt få biler, særlig hvis man vil ha en norsksolgt bil. Det ser jo ut som om de forsvinner fort også. Skal hjelpe en kollega å finne en elbil, hun har bestemt seg for Ioniq og har ikke lyst til å vente de 6-8mnd som er ventetid på ny nå, men selv 2017-modeller som har gått 30-40.000km annonseres jo for 20-30k _mer_ enn jeg gav for min ny :-o det er jo helt galematias.

Det var jo noen som advarte mot at Ioniq-prisene ville synke som en stein nå som Kona kom, men det ser ut som om det absolutt ikke skjer.
#7
Kia Soul EV / "Ny" Soul men ikke merkeforhandler
mandag 23. juli 2018, klokken 14:49
Hei, jeg holder på å hjelpe en bekjent som ikke er særlig bilkyndig med å kjøpe elbil, helst ny. Problemet er et budsjett som bør være mest mulig under 300k. Hun vil helst ha Ioniq, men så var det denne leveringstiden, og de som ligger til salgs på dagen er overpriset så det holder. Leaf liker hun absolutt ikke utseendet på. Bilen må ha skinnseter, ha plass til en liten barnevogn og kunne hurtiglades. Ventetid kortest mulig (helst nå).

Ny Soul fra forhandler kommer på 289k for Exclusive, selv med kampanje og det synes jeg er dyrt nå i forhold til Ioniq. Men det er jo hauger av importbiler til rundt 250k pluss vinterhjul, som har gått bare noen få km.

Er det noen gode grunner til å ikke kjøpe en slik f.eks.?
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=122857155
#8
Elbiler i media / Antall elbiler solgt i Europa 2017
onsdag 13. september 2017, klokken 23:06
Litt pussig/artig tabell dette. Sammenligner vi med norske tall så virker det som det for noen modeller omtrent utelukkende selges biler i Norge (VW f.eks.), mens for andre ser det ut som om resten av Europa har forrangen (Ioniq f.eks.)

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170911/nu-okar-elbilarna-snabbare-an-suvarna-men-fran-extremt-laga-nivaer/


Elbilstoppen i Europa
EDIT: Til og med juni 2017

Bilmodell   Sålda bilar
1. Renault Zoe   16.783
2. Nissan Leaf   10.961
3. BMW i3   10.384
4. Hyundai Ioniq   10.078
5. Tesla Model S   6.801
6. Tesla Model X   5.298
7. Volkswagen e-Golf   3.652
8. Kia Soul EV   2.184
9. Mercedes B 250 e   1.790
10. Volkswagen e-Up   1.382
#9
Carwing / Problemer med Nissan Connect nå?
torsdag 31. august 2017, klokken 17:01
Hei, er det flere som har problemer med å logge inn i appen eller styre fra you+ nettsiden nå? Virker ikke hos meg. Appen enten bare krasjer eller sier "tjenesten kan ikke utføres".   Får logget inn på you+ på nett, men går jeg videre til bilen får jeg bare 401-autentiseringsfeil.
#10
Hyundai Ioniq / Da var det gjort :-(
lørdag 29. april 2017, klokken 11:20
Til vanlig kjører kona Leafen og jeg Ioniq'en til jobb, hun har egentlig ikke prøvd Ioniqen mer enn en liten testrunde da vi kjøpte den. Men fredag kjørte jeg Leafen til ettårsservice og hun hadde Ioniq. Nå sier hun at hun syntes Ioniqen var mye bedre å kjøre enn Leafen, så da var den hemmeligheten blåst! ;-)
#11
e-Golf / Serviceintervall e-Golf, FAKTA (skriftlig eller lenke)
onsdag 22. februar 2017, klokken 10:55
Hva er egentlig det dokumenterte serviceintervallet på e-Golf? Alle skriftlige kilder jeg har funnet sier at det er 2 år/30.000km til første service, deretter er det 1 år / 30.000km, det som kommer først. Dermed må bilene inn til service minimum hvert år uavhengig av kjørelengde.

Likevel er det mange som hardnakket påstår at det er 2 år uansett, uten at de er i stand til å dokumentere det. Hva bilen sier selv teller mindre, ettersom det er avhengig av at noen manuelt har satt riktig intervall der etter første service. De norske VW-sidene klarer jeg ikke å finne noe nyttig på om emnet. Kildene jeg har er:

http://www.vwcorporatefleet.com/vw/documents/pdfs/MY15%20e-Golf%20-%20Maintenance%20Schedule.pdf

Riktignok amerikansk, men er det ikke samme bilen?

e-postsvar fra Møller da jeg spurte om emnet: "Er 2 år eller 30 000 km fra bil er ny, deretter hvert år og 30 00 km."

Har også lest andre emner her på forumet at det er dette svaret folk har fått når de har spurt Møller.

Er det noen som har noe skriftlig som dokumenterer at serviceintervallet er 2 år også etter første service, eller noen som faktisk jobber i VW som kan si noe sikkert? Tro kan man gjøre i kjerka, som man sier. ;)
#12
Hyundai Ioniq / Regenerering ved fullt batteri
mandag 06. februar 2017, klokken 09:05
Virker som Ioniqen fortsetter å regenerere selv om batteriet er fulladet. Er det noen som har hatt fullt batteri før de skulle kjøre en lang nedoverbakke og sett hva som skjer etter en stund? Får man over 100% på batteriet? :-D

På Leafen slutter regenerering å virke når batteriet er fulladet, litt irriterende å måtte bremse på "vanlig" måte de første km.
#13
Det er mye skremsler om å ikke kjøpe ny elbil nå for det kommer så mye nytt og bedre, og det blir økonomisk ruin og prisras på de eksisterende. Dette mener jeg er veldig overdrevet pga det er et stadig økende marked for elbiler, også brukte.
Her er en grei artikkel fra Broom-Benny som oppsummerer akkurat det jeg mener:

http://www.side3.no/motor/bilekspert---kjp-elbil-na/3423307585.html

Sitat:
"Det der er alltid et dilemma. Utviklingen går jo fort. Uansett hva du skal kjøpe, enten det er TV, mobiltelefon, PC eller bil, er det noe enda nyere og enda bedre på gang.

Skal man alltid vente til det neste kommer – så får man ikke kjøpt noe i det hele tatt.

Når det gjelder akkurat elbil så er mitt lille råd veldig enkelt: Kjøp nå!

Grunnen er enkel. Mye tyder på at deler av intensivene som har gjort elbiler ekstra attraktivt i en periode nå sakte, men sikkert delvis vil fases ut.

Det vil si at jo før du kommer i gang, jo mer vil du spare. Det gjelder selvfølgelig også på drivstoff.


Dessuten er noe ventetid på flere av de mest populære også, om du tenker helt ny. Så det kan gå noe tid før du er i gang med elbil-livet uansett.

Etter hvert som flere nye modeller med bedre rekkevidde dukker opp, vil naturlig nok prisen på de litt eldre med kortere rekkevidde falle noe.

Men flere og flere mennesker gjør som deg og vurderer elbil. Også på bruktmarkedet, så noe prisras snakker vi garantert ikke om. Til det er biltypen altfor populær. "
#14
Hyundai Ioniq / Manglende kjørehistorikk
torsdag 19. januar 2017, klokken 22:07
Oppdaget i går at historikken for kjøreturer tilsynelatende sluttet 11/1, selv om jeg har kjørt hver dag siden. Men etter turen hjem fra jobb i dag, fant jeg igjen den turen, men den lå helt nederst på listen (måtte scrolle nedover), helt utenfor "tur" da de andre var sortert stigende etter dato... Noen som har merket noe lignende?
#15
Hyundai Ioniq / 3. parts app-tråd på Soul-forumet
lørdag 07. januar 2017, klokken 12:59
Merk at det er en tråd på Soul-forumet om det er interesse for å få laget en 3. parts-app for Soul og Ioniq
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31601.0.html

#16
Leaf 2010-2017 / Batteritap ved forvarming selv på 32A?
onsdag 09. november 2016, klokken 23:22
Sikkert debattert før, men jeg blir ikke helt klok på det likevel. Scenario:
Leaf 30kWh 6,6kW, har 32A ladestasjon.
Ladetimer er satt til å starte kl 23 om kvelden, og tar den tiden den tar (innstilt til kl 1000)
Typisk er da bilen ferdig å lade til 100% rundt kl 02.
Har programmert timeren til å ha forvarmet bil kl 07:40.
Nå som det har vært kaldt (-8 sist natt) så har da bilen 97% lading når vi kommer ut ca 07:40. Bilen er god og varm.

Hvorfor trekker den 3% fra batteriet ved forvarmingen, burde ikke alt gått på 32A-kursen særlig når batteriet alt var oppladet?

#17
Hyundai Ioniq / Test i Broom
fredag 28. oktober 2016, klokken 21:18
Fin test i Broom
http://www.tv2.no/broom/8642789/

"Konklusjon: 5/6
Med Ioniq har Hyundai gjort noe smart. Dette er i prinsipp tre forskjellige biler i samme skall.

Elbilen som vi her har testet, er etter alle solemerker den som kommer til å bli bestselgeren i Norge.

Moderne, pen, praktisk, smart, velutstyrt og billig. Den byr i tillegg på god rekkevidde både på papiret og også i praksis."

#18
Hyundai Ioniq / Ikke noe 12V-batteri
torsdag 22. september 2016, klokken 14:27
Så vidt jeg forstår blir Ioniq en av de (den?) første bilen på markedet uten 12V-batteri, men bruker en del av selve hovedbatteriet. Det er jo en befrielse å bli kvitt blyklumpen, men samtidig lurer jeg på hvordan det blir hvis den biten blir dårlig/utslitt som så ofte skjer med de "vanlige" 12V-batteriene. Skifter de bare noen celler da?
#19
Leaf 2010-2017 / Irriterende pling plong på navigasjonen
fredag 19. august 2016, klokken 23:07
Sånn hist og her, tilsynelatende uten noen grunn, så kommer det en pling plong på navigasjonen, så kommer spørsmål om jeg vil spille det igjen eller lagre... se vedlegg. Spiller jeg av så går det bare et par sekunder og den viser ikke noe spesielt, kan trykke lagre, og ikke no annet skjer enn at den hopper tilbake til kartet, eller kan velge tilbake-knappen.

Hva er dette for noe, og hvordan får jeg det vekk? :)
#20
Brukte Leafen til hytten for første gang pga lite bagasje, og kjørte Askøy-Jondal i helgen. Startet på 100% og da vi parkerte på fergekaien etter 106,5km var det fortsatt 50% igjen på batteriet. Det synes jeg var meget pene tall, det er jo noen bra stigninger på veien og jeg var slett ingen sinke, kjørte bl.a. forbi et par biler oppover som ikke klarte å holde fartsgrensen. Må sies at været sikkert var helt ideelt, 14-15 grader og tørre veier. Bilen "slukte" 7% på vei opp til Kvamskogen, men fikk igjen 4% av dem nedover igjen.

Vel over med fergen så var det tid for å prøve Grønn Kontakt sin 14 dager nye hurtiglader i Jondal, første hurtiglading også for vår del. Det gikk som en drøm, og på de 14 minuttene det tok oss å handle på butikken hadde bilen ladet fra 50-90% og dermed hadde vi nok strøm til resten av helgen.

På vei hjem startet vi på 79% på fergekaien, men det høljeregnet store deler av turen og vi hadde ikke mer enn 16% igjen da vi kom hjem. Uansett blir det nok flere elbilturer til hytten når bagasjemengden tillater det!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA