Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Bellefield

#2
Kjøretips / Stjørdal-Karmøy
torsdag 15. juni 2017, klokken 23:24
Hei! Om noen dager skal vi, en familie på to voksne og to barn, kjøre distansen Stjørdal-Karmøy. 810 km er denne distansen. Underveis skal vi ha en overnatting på Fagernes noe som er ca halvveis.

Vi kjører en Nissan Leaf 2016-modell med 30 Kw. Er forresten strålende fornøyd med bilen! Men tar svært gjerne imot tips til optimalisering av denne kjøreturen. Både tips til hvordan vi kan optimalisere strømforbruket og hvilke ladestasjoner vi bør bruke. Vi skal starte meget tidlig på dagen for å ha god sikkerhetsmargin hvis ting skulle skjære seg. Med to barn på tur er det uansett en god regel å starte mens de er våken og opplagt tenker jeg.

Her er mine tanker om stopp underveis. Ønsker å ha en relativt god sikkerhetsmargin mellom ladestoppene:

Stjørdal - Støren  82 km
Støren - Oppdal  68 km
Oppdal - Otta     125 km
Otta - Beitostølen  108 km
Beitostølen - Fagernes 38 km

På Fagernes vil vi overnatte. Det hadde på mange måter vært mer naturlig å inkludert Dombås som en av ladestasjonene, men hvis jeg forstår det rett er det ikke mulig å lade med mobilen der pga ArcticRoads som strømtilbyder?? Ellers er det etappen Otta-Fagernes på 108 km jeg er mest nervøs for her. Både på grunn av kun en hurtiglader på Otta, og på grunn av endel hundre høydemeter mot Beitostølen.

Håper på å lade opp til ca 90 % før de lengste etappene (til otta og beito). Hvordan bør jeg gjøre dette? 80 % med CHAdeMO og resterende 10-20 % med Type 2?

Har lite erfaring med dette så veldig takknemlig for tips!

PS: Andre etappe fra Fagernes til Karmøy tar jeg i neste omgang :-)
#3
Elbilen i Samfunnet / Positiv bi-effekt av å bli EL-bil eier
lørdag 09. april 2016, klokken 00:00
Fikk meg en ny Nissan Leaf Accenta 30 KW i januar og er til nå strålende fornøyd med bilen! Dette er vår første EL-bil, og den eneste bilen vi har. Selv om vi har to barn på under 4 år går det faktisk helt fint :)

Miljøaspektet er det som ofte blir dratt frem i media og blant politikere som EL-bilens fremste egenskap. Men hovedmotivasjonen blant elbil-kjøperne er som regel ikke miljøargumentet, selv om det nok finnes en god andel idealister blant elbil-eierne også.

For min del tipper jeg at jeg har sånn cirka det samme synet på klima- og miljøutfordringene i verden som den gjennomsnittlige elbileier. Fint å redusere klimaavtrykket, men ikke noe som engasjerer meg i nevneverdig grad. Hovedmotivasjonen for å kjøpe el-bil var for å redusere bilkostnadene. Mens miljøaspektet anser jeg som en bonus.

Men det jeg faktisk har merket meg etter å ha kjørt rundt i en klimavennlig bli de siste par månedene har overrasket meg litt. Slapp av, jeg har ikke meldt meg inn i MDG eller Bellona eller lignende. Men jeg merker faktisk en ørliten bevegelse i retning av et litt mer positiv syn på miljøbevegelsens kamp. Mulig fordi en får litt "selvtillit" og faktisk føler at en bidrar med en dråpe i miljøhavet ved å kjøre utslippsfritt. Hovedargumentet mitt for å kjøre elbil er fortsatt økonomiske hensyn. Men jeg tror faktisk at jeg har fått et litt større engasjement for miljøsaken enn jeg hadde når jeg kjørte rundt i min Ford Focus. Og det har overrasket meg :D

Andre med lignende erfaringer?
#4
Elbilen i Samfunnet / Når fases EL-bil fordelene ut?
onsdag 25. november 2015, klokken 21:07
Har nettopp gått til innkjøp av en ny Nissan Leaf 2016 Accenta med 30 KW batteri. Gleder meg som en unge til levering i midten/slutten av januar :)

Naturligvis, etter EL-bil eksplosjonen de siste 5 årene, vil incentivene(som det heter så fint) fases ut/modifiseres. Ser at myndighetene har bestemt at El-bilen er fredet frem til 2017. Det jeg lurte på er dette; Er det slik at incentivene/fordelene vil bli endret fra 01. januar 2017 eller er det slik at den er fredet frem til utgangen dvs 31.12 2017??

For min del har gratis parkering, kollektivfelt og ferje liten/ingen betydning. Men da jeg kjører gjennom mange bomringer er gratis bomavgift det viktigste for min del. Også lav årsavgift er fint.

Hva tenker dere om hvordan myndighetene vil angripe alle disse fordelene EL-bilene har idag? Momsen? Kollektivfelt? Bompenger?? Andre ting?
#5
Kjøpe elbil? / Trenger råd fra erfarne Leaf-folk
torsdag 29. oktober 2015, klokken 22:22
Har idag en Ford Focus 2007-modell som jeg akkurat har brukt over 20 000 kr i verkstedutgifter på. Er møkk lei og har regnet litt på kostnader ved bilbruk. Fant ut at min Focus koster meg ca 4000 kr i måneden, og da er absolutt alt inkludert (Verditap, diesel, vedlikehold, forsikring, årsavgift, bompenger ++ men ikke avdrag eller rente da jeg ikke har lån på bilen). Jeg ser at det i det hele tatt er vanskelig å inneha en bil som har en kostnad på noe særlig mindre enn 3500-4000 kr pr måned.

I min frustrasjon (mens Focusen var på verksted) gikk jeg innom en Nissan forhandler og prøvekjørte en Nissan Leaf. Og jeg ble straks litt småforelsket. Selger har gitt meg et tilbud på en ny 2016-model Nissan Accenta 24 kwh på kr 226 200 kr. Da er ikke metallic-lakk inkludert da dette betyr nada for meg, men vinterdekk og 2000kr fra Fortum er inkludert.

Så da spør jeg dere. Er dette er greit tilbud?

Som den over gjennomsnittlig prisbevisste bileier som jeg er, har jeg regner meg frem til at også denne bilen vil gi meg en månedlig kostnad på ca 4000 kr. Da har jeg tatt høyde på verditap på 35 000 kr pr år, strøm for 2000 kr (12 000 km), 6000 kr i årlig vedlikehold,  og årsavgit på 450 kr. Er jeg på viddene da eller kan dette stemme?? Kontant betaling derfor ingen rente/avdrag.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA