Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - vartli

#1
Model Y / Model Y og stor skaphenger
mandag 05. februar 2024, klokken 08:33
Vurderer å gå for en Model Y, men har en rimelig stor skaphenger som jeg tar med meg av og til. Det er en  Ifor Williams BV126 med egenvekt på nesten 1200 kg. Ikke mye lastekapasitet igjen, men greit å slippe å bytte henger samtidig. Trenger normalt ikke å laste så mye, så drøyt 400 kg nyttelast kan aksepteres.

Noen som har erfaring med å trekke noe tilsvarende? Hva kan jeg forvente av rekkevidde? Har ca 23 mil til hytta, og må vel lade minst en gang underveis.
#2
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Alternative dekkdimensjoner
onsdag 09. august 2023, klokken 20:54
Må ha nye sommerdekk til to Leafer, 2018 og 2020. Ser at prisen på 215/50-17 som står på, er mye høyere enn for eksempel 225/45-17. Noen som har erfaringer med andre dekkdimensjoner enn standard på Leaf? Påvirkes kjøreegenskaper og forbruk merkbart?
#3
Kjøpe elbil? / Tre tenåringer og 1500 kg henger
mandag 26. juni 2023, klokken 12:45
Vurderer å bytte ut vår praktiske fem år gamle VW Sharan med elbil i løpet av et halvt års tid. Hvordan er bakseteplassen for tre tenåringer i de ulike elbilene?

Kjenner lite til hvordan bredden i baksetet er og hvordan midtsetet er å sitte i. Må også kunne trekke minst 1500 kg tilhenger, helst mer, men ser at utvalget at biler stuper da. Har sett litt på blant annet Y, Ionic 5, e-tron, MachE, Ariya, X på finn.no, men aldri prøvd noen av dem.
#4
Leaf 2010-2017 / Må trykke to ganger for å låse opp alle dørene
tirsdag 21. august 2018, klokken 09:34
Tidligere har det fungert slik at ett trykk på knappen på dørhåndtaket har låst opp alle dørene. Nå må jeg trykke to ganger. Ett trykk åpner kun den døren jeg trykker på. Gjelder både førerdør, passasjerdør og bakluke.

En ting er hvorfor dette har skjedd, men hvordan kan jeg stille det tilbake igjen? Er så mye greiere å låse opp alle med ett trykk.

Bilen er 2011-modell og det har endret seg vel for rundt et par uker siden.
#5
Elbiler i media / Israel vil kutte ut kull, bensin og diesel
fredag 02. mars 2018, klokken 17:21
Israel mener det vil styrke freden å kutte ut kull, bensin og diesel. De vil også kutte fossilbiler fra 2030. La oss håpe de får rett.
https://www.miff.no/miljo-natur-og-dyreliv/2018/03/02israel-kutte-kull-bensin-diesel.htm
#6
Elbiler i media / Shell kjøper produsent av ladestasjoner
fredag 13. oktober 2017, klokken 10:08
Har ikke tilgang til selve saken, men overskriften og bildeteksten tyder på at Shell satser på ladestasjoner:
https://www.aftenbladet.no/aenergi/i/w77WA/Shell-satser-pa-elbil-markedet

Mange oljeselskaper er aktive innen fornybar energi og dette er nok en mulighet for en større satsing på elbiler. Kan bli spennende om oljeselskapene virkelig satser på dette markedet. De har jo mengder av bensinstasjoner med attraktive plasseringer for ladestasjoner. Kjenner ikke til hvordan dette er for Shell, men Statoil har gitt fra seg den muligheten ved å selge bensinstasjonene.
#7
Har en Ratio ladekabel 31313 for å lade vår Leaf: http://www.ratio.nl/en/catalog/e-mobility/portable-chargers/type-1/mode-2-type-1/ev-portable-chargers-type-1/31313/g+c+s+i+a+nr Tidligere mener jeg at den var villig til å starte lading på mer enn 6A, men nå må jeg manuelt velge 16A hver gang jeg kopler til. Det er utrolig upraktisk. Kabelen er konstant tilkoplet egen kurs med B-vern med CEE-kontakt. Hadde den blitt koplet til veggen på nytt, kan jeg forstå at den startet på 6A, men så lenge den ikke har blitt koplet fra burde den huske sist brukte innstilling ved neste lading.

Er det noen triks for å få den til å stå på 16A?
#8
Leaf 2010-2017 / Førerløs Leaf med henger
torsdag 08. desember 2016, klokken 12:38
Nissan tester ut selvkjørende Leaf for internlogistikk.
http://www.tu.no/artikler/her-frakter-en-forerlos-nissan-leaf-biler/365857
Hastigheten er nok lav hele tiden, men den trekker jo ganske tungt. Burde jo vært mulig å å trekke 750 - 1000 kg på vanlig Leaf også.
#9
Det lover veldig bra at Shell vil henge seg på Statoil og bygge ut ladestasjoner:
http://www.tu.no/artikler/enda-en-bensinstasjonskjede-far-ladestasjoner-for-elbil/320953
#10
Elbiler i media / Audi: Hybridbiler er bare en mellomløsning
torsdag 10. mars 2016, klokken 14:40
Audi-sjefen tror helelektrisk danker ut hybrider om ti år.
http://www.tu.no/artikler/audi-hybridbiler-er-bare-en-mellomlosning/320971
#11
Elektriske utfordringer / Elektrisk støt under lading
tirsdag 17. november 2015, klokken 14:04
Skiftet i går til vinterhjul og la merke til litt kiling i fingrene mens jeg skrudde. Det var litt vått i hjulsporene på gulvet og jeg merket det kun når jeg la knærne der det var litt vått.  Noen andre som har opplevd dette? Var ikke kraftig, men nok til at det ble ubehagelig og litt vanskelig å arbeide. Benyttet original lader.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA