Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Ampéreson

#1
Model Y / 2021 Bytte/forbedre dempere for mer comfort
mandag 04. desember 2023, klokken 12:59
Har en TMY 21 fra Shanghai, den er for å si det pent, under min toleranse vdr. comfort fra demperene. Dette har vært en verkebyll siden jeg kjøpte den og har nå for alvor begynt å leke med tanken på å fikse problemet.

Har 21" Performance hjul på sommer og 19" til vinter, og jeg må si det var liten til ingen forskjell i comforten mellom 21" og 19".

Er det noen som har byttet dempere eller fjærer på en TMY fra Shanghai hvor comforten ble bedre?

Forslag mottas med glede.
#2
Fikk nettopp en epost fra Tesla nå nettopp, hvor de informerte meg om en prisjustering på min bestilling fra 2019 på en TMYP Rød med sorte seter. Ikke helt sikkert på hva dette gjelder, muligens tillegg for hengerfeste. Økningen var på 10300 kr.

Står selvfølgelig ingenting om hvorfor bilen ble 10300 kr dyrere i det vedlagte oppdaterte bestillingsbekreftelsen.
#3
Tesla SW og AP / Spotify uten premium connectivity
tirsdag 25. oktober 2022, klokken 15:45
Min premium connectivity gikk ut for halvannen måned siden. Etter det har jeg brukt WIFI for å spille musikk fra Spotify pålogget med Tesla kontoen på Spotify.

Nå for noen dager siden fungerte ikke dette lenger med Tesla Spotify kontoen. Det står at bilens Tesla konto brukes når jeg er tilkoblet som Odd. Vel jeg er Odd og min mobil kobles til sammen med min nøkkel.

Har de endret dette slik at man må ha egen Spotify konto, eller var kanskje min bil litt treig med å stenge det av?

Har prøvd de gamle triksene fra Model S tiden, hvor dette skjedde av og til, hvor man da måtte endre språk på skjermen frem og tilbake for å få spotify til å funke igjen.
#4
Model Y / Mobil som nøkkel problematikk
tirsdag 16. november 2021, klokken 10:08
Det har vært en del meldinger på forum og Facebook grupper at det er mange som opplever problemer med mobilen som nøkkel. Dette fungerte strålende for meg de første ukene, frem til jeg ble lot meg irritere over de mange notifikasjoner som appen gir. Ikke tilkoblet, tilkoblet, ikke tilkoblet konstant en notifikasjon på mobilen.

Slo så av meldingene fra appen, og da sluttet mobilen å fungere som nøkkel, eller den ble veldig mye dårligere, måtte frem med kortet eller slå av og på blutooth på mobilen for å åpne bilen.

For to dager siden slo jeg på alle notifikasjoner fra appen igjen, og da fungerer plutselig mobilen som nøkkel helt utmerket. Bare fryd og gammen ikke noe problemer med å låse opp bilen lenger. Får bare holde ut med alle de notifikasjonene.

Andre som har opplevd dette?
#5
Jeg kjøpte noen mutterhetter og senter kapsler til min Model Y. Fargen var feil, noen som vil ha de så kan de få de.

Fargen er mørk grå metallik på senter kapsler og mutterhettene er mørk grå.

4x Senterkopper
20x Mutterhetter
1x verktøy til å ta av mutterhetter



Hente på Nesttun i Bergen eller sende via posten, mottakker betaler porto på 55kr.

Send en personlig melding om interessert, førstemann til mølla.
#7
Lading av Tesla / TWC Gen II firmware update
onsdag 06. oktober 2021, klokken 22:04
Har sett litt rundt på forskjellige fora etter hvordan jeg kan lade min Model Y raskere. Trodde min TWC Gen II ville gi 11 kWt til min Model Y, men den lader på 7 kWt står det i bilen og app. Detaljer som vises i app og bilen er: 19 ampere, 230 volt i tre faser. Jeg tror jeg har IT nett.

Jeg har lagt ut 32 ampere i tre faser, så det er muligheter for 11kWt. Når min forrige bil, en Tesla Model S ladet på samme lader, ladet den med 8 kWt og da stod det 32 Ampere, 230 Volt i tre faser.

En forum tråd jeg fant på temaet.
Charge connector update in progress

Og her er det en med en Model 3 som lader med 11kWt på samme oppsett, men annen lader.
Model 3 som lader med 11kWt på 230v, 32a i tre faser

Det ryktes at man kan oppdatere firmware til å få ut 11kWt, noen som har erfaring med dette?
#8
Tesla / Notifikasjoner fra oppdatert Tesla app
onsdag 29. september 2021, klokken 10:06
Etter jeg hentet min Model Y kom det en Mobil App oppdatering rett etter (versjon 4.0.2-657). Siden da får jeg så mange notifikasjoner fra tesla appen, det er alltid en der. Tar jeg vekk notifikasjonen, kommer en ny en to minutter etter.

Mobilen lyser opp og viser disse hele tiden:
- [Navn på bil] Disconnected
- [Navn på bil] Connected

Har lett etter innstillinger som kan fjerne disse, men det er ingen valg for tilkoblingsstatus. Eneste som funker er å sperre for notifikasjoner fra hele appen.

Andre som erfarer dette evt. har noen tips. Jeg har Google Android.
#9
Ønsker å kjøre uten kapslene, men det mangler tesla logo og mutter hetter. Noen som har fått dette med da bilen ble levert?

Referer da til disse som er til salgs på amerikansk nettbutikk:
Model Y Gemini Wheel Cap Kit
#10
https://www.finn.no/227968949

Selger den beste bilen jeg har hatt, velholdt, pen i lakken og flott inni.

Kjørt 91 000, kr 300 000.


#11
Model Y / MTY07, spørreskjema for å finne ut hva det er
mandag 23. august 2021, klokken 10:32
For å finne ut hva MTY07 er for noe, har jeg har laget et lite skjema hvor man kan registrere sin bestilling. Samme valgene som er i Model Y konfiguratoren.

Det er et anonymt skjema med valg:

https://forms.office.com/r/5knqcpk4wy

Data vil bli delt daglig i form av et excel ark.

Her er oppsummering av undersøkelsen:
https://forms.office.com/Pages/AnalysisPage.aspx?id=4GO6UMgPikq2AFKP0Q7-PmQ8FAPAvSRLq-9f8NvsvjpUQjRRMUdOM0lNUzhVNDdQUThXU0o0SE4zOS4u&AnalyzerToken=tMPqh2xBmQtVQMQIK2OB7YwLipoJiq4l

Skal se om jeg klarer å få til nedlasting av Excel fil også.
#12
Model Y / Hattehylle
søndag 22. august 2021, klokken 22:35
Ser bilen leveres uten hattehylle, mener det er risikosport i tilfelle en kollisjon, løse gjenstander i bagasjerommet komme fykende fremover.

Har sett denne, men den virker litt flimsete, skulle likt en lignende løsning som på Model S.

https://www.begood.no/products/bagasjeromtrekk-tesla-model-y-uttrekkbart

Bilde fra twitter:


https://twitter.com/RolandSchueren/status/1262464976117280768
#13
Model S 2013 - 2022 / Bilen letter på trykket
mandag 02. august 2021, klokken 13:34
De siste ukene har jeg lagt merke til at bilen "letter litt på trykket" når jeg begynner å kjøre. Starter bilen, luftfjæring korrigerer, pumpen går og stopper til slutt etter noen sekunder. Når den pumpen stiooer skjer det at jeg hører ett puff som ved at lufttrykk slippes ut. Typisk trykkluft ventil lyd. Mener bilen i de siste ukene har hevet seg en del foran, mer enn normalt. Har ikke lagt merke til disse lydene før, men det kan selvfølgelig være tilfeldig med vinduer åpne om sommeren, ikke noe musikk på f.eks.

Er dette normalt, eller er nå luftfjæringen på vei til å bli ødelagt?

Edit:

Bilen er en 2014 P85+

Som youtube videoen under, men min går ca 5-10 sekunder.
https://youtu.be/j6uYsTSHet4?t=49
#14
Har merket at det er meget vanskelig å trykke på knappene på klimaanlegg skjermen etter installasjon av nevnt firmware. F.eks. når man prøver å ta på resirkulering må jeg trykke noen ganger, den går av og på og er ren bingo om den faktisk går av eller på i henhold til min trykking. Litt som Teslabjørn gjør her i sin siste video: https://youtu.be/6hwlI11ezq0?t=840. Opplever min som litt verre, den går av og på igjen ikke bare ikke registrerer at jeg trykker på den.

Andre som har dette? Jeg har gammel 2014 med refurb MCU1 far 2020..
#15
Model S 2013 - 2022 / Ulyd fra motor på P85+
mandag 24. august 2020, klokken 12:18
Har søkt en del på forumet og det virker som at "drive unit failure" ikke skjer så ofte lenger. Men jeg mistenker at min er på vei til å bli dårlig. Den har det siste året hatt en høyfrekvent lyd som nå er blitt mer en sirkelsag lyd i senere tid. Kjører jeg mellom 40 og 50 kmt på en fin og rolig veg hører jeg det meget godt med vinduene nede. Slipper jeg aksleratoren forsvinner lyden. Så det har noe med hvor mye strøm som går gjennom motoren som skaper lyden.

Er dette et tegn på at motoren havarerer, evt. hva er tegnene?
#16
Det er mange tråder vdr. MCU1, jeg ønsker å ta opp dette temaet og få tak i oppdatert informasjon.

Kort forklart hva som skjedde: leverte bilen til Service Center i går (mandag 29.06.2020) for å fikse en lekkasje i AC anlegget. Liten reperasjon og påfylling av gass som ikke skulle ta mer enn noen timer. Bilen ble aldri ferdig og de ringte meg på kvelden og forklarte. Når de begynte arbeidet på bilen, evt. mulig faktisk på veien inn på verkstedet, røk MCUen. Han forklarte at de aldri tidligere har observert når det faktisk skjedde. Han nevnte også at det var utypisk da det ikke var noen tegn i loggen at den var i ferd med å ta kvelden. Kan også melde at det ikke har vært noen symptomer før hendelsen, kun vilkårlig frys og restart med ujevne mellomrom (hver annen måned eller en gang i halvåret, alltid vært slik). Heller ingen treghet foruten nettleser.

2014 P85+
80 000 km
Alltid oppdatert på nyeste software, helt feilfri ellers og godt vedlikeholdt bil.

Ting jeg har fått med meg vdr. reperasjon eller oppgradering


  • Integrert eMMC brikke i MCU1, feiler pga. overdreven logging, for mange overskrivelser på brikken, skjer med pre 2018 modeller
  • Man må ut med rundt 30 000 for å få bilen fullt fungerende igjen, da om MCU1 ryker etter garantien er utløpt
  • Det er mulig å oppgradere til MCU2 for 2500 dollar https://electrek.co/2020/03/02/tesla-mcu-infotainment-upgrade/
  • De er visst noe på gang i USA med NHITSA. Lenke til Tesla Time news rapport på saken fra deres siste video: https://youtu.be/_8awf-MKH-c?t=2403

Trenger konkrete anbefalinger hvordan gå frem.

A. Skal jeg skru ut MMC og sende den til reperasjon, evt. hvor?
B. Krangle og kreve reklamasjon i og med at dette tilsynelatende er en designfeil?
C. Oppgradere til MCU2, er det noen som gjort dette, frykter at det pr. nå kun er tilgjenglig i USA (ref. lenke over)

#17
Sist torsdag ble min servostyring på bilen ødelagt. Bilen er 2014 og utenfor garanti. Tauebil måtte frakte den til Service Center Kokstad. De ba om godkjennelse for en halv time diagnosearbeid for å se hva som var galt. I dag (tre dager senere) fikk jeg beskjed om at bilen var klar og jeg kunne hente den, fikk epost om å godkjenne ordre. Der stod det total sum på 0,- kr. De hadde byttet styrestag, servomotor, feste og noen bolter, det er veldig mye mer i verdi enn 0,- kr. Måtte ikke engang betale for diagnosen.

Jeg vet om denne feilen, det er noen bolter som ruster (i vårt klima) og brekker, resultatet er et meget tungt ratt og masse bråk når en svinger på rattet, men jeg trodde det kun gjaldt de tidligste Model Xene.

Så tenkte jeg tilbake, til alle mine andre biler og motorsykler opp igjennom årene, det sekundet kjøretøyet var utenfor garanti så er det slutt på godviljen, alt må betales for selv om det var en kjent feil som jeg hadde fått dekker om det var innenfor garantiperioden.
#18
Tesla / Sende og motta SMS
fredag 06. mars 2020, klokken 09:52
Fikk nettopp en oppdatering på bilen som muliggjorde sending og mottak av SMS. Det funket kjempefint, en tur med bilen, så stoppet det å fungere.

På den ene turen det fungerte så kunne jeg motta sms, få de opplest, og svare. Samt si "Send message" og finne frem nummeret på skjermen, trykke på meldings-ikonet og diktere en melding som ble sendt.

Noen andre som har erfart det samme, og muligens funnet en løsning?
#19
Model S 2013 - 2022 / Maximum battery charge level reduced
torsdag 20. februar 2020, klokken 08:39
Fikk feilmelding i går jeg ikke har sett før, og nå vil den ikke lade. Til info bruker jeg bilen vanlig, ingen synlige skader på batteriet. Lader til vanlig på 30% til 90%. Sjelden superlading, kun på tur.



Satt at den skal lade til 90%, blir umiddelbart ferdig


Søkt litt på web og de jeg finner har måttet få nytt batteri, noen som har andre erfaringer?

#20
Model S 2013 - 2022 / V10 er her:)
torsdag 03. oktober 2019, klokken 10:18
I bilen min i dag, var det en et nytt ikon, gul pil nedover, oppe i høyre hjørne. Trykket på den så kom jeg til software delen av innstillingene. Der stod det at det var en oppdatering på gang, koblet til mobilen min over wifi og lastet ned. Har nå installert og det viser seg å være versjon 2019.32.11.1 d39e85a. Slo dette opp på google, og det er visst V10. Stilig, så nå er spørsmålet, hvilke forbedringer er det til min "gamle" 2014 pre AP bil.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA