Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - mack_

#1
Lading av Tesla / TWC, regn og snø
onsdag 05. juni 2019, klokken 13:46
Planlegger å sette opp en TWC på hytta. Den må stå ved parkeringsplassen ca 25meter fra hytta, så den kan ikke monteres på vegg. Er det en dum ide å gjøre dette? Tenker å sette opp et stativ med et lite tak og vende den bort fra den verste vindretningen. Blir stående oppe på en forhøyning for å unngå den verste snøen, men i verste fall vil den bli dekket med snø (skrur av sikring når jeg forlater hytta). Noen som har tips?
#2
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Trøbbel for Fortum sentralt
søndag 29. oktober 2017, klokken 19:41
Hadde behov for hurtiglading mellom Stjørdal og Trondheim i dag. Kjørte først på Værnes, men der var det fullt. Kjørte videre til Malvik senter og prøvde meg der. Den ene laderen fikk jeg ikke kontakt med. Kjørte til den andre og den fikk jeg kontakt med, men ville ikke gi lading. Etter mange forsøk med flere forskjellige ladebrikker og SMS fikk jeg det plutselig til. Da hadde det kommet en Leaf til og prøvde uten hell på den første laderen. Min bil stoppet plutselig å lade etter å ha stått på i ca 5 min. Prøvde å ringe Fortum tre ganger før jeg kom igjennom og sto som nummer 18 i kø...Tok et kvarters tid før jeg kom gjennom til den svenske tjeien som rebootet og satte på lading for meg. Satte også på den andre laderen. Sistnevnte stoppet etter kort tid igjen. Min stoppet aldri (jeg ba henne sette på 25 min), og etter 37 min stoppet jeg vha nødstopp. Jeg spurte om Fortum hadde problemer og hun kunne bekrefte at de hadde store problemer sentralt, og det virket som det var problemer over hele landet. Noen som vet hva dette skyldes? Det er ekstremt sårbart når hurtigladerne går ned, og dette er ikke første gang! Jeg har hatt problemer med Fortums ladere på Malvik senter (ville ikke lade), Værnes (ville ikke stoppe) og Meråker (lading stoppet) i tillegg til Storlien (ville ikke lade x2, men dette er nok ikke Fortum). Dette betyr at jeg har hatt trøbbel rundt 25% av gangene jeg har prøvd meg på hurtiglading hos Fortum. Ikke akkurat tillitvekkende!
#3
Tesla / Ta ut S eller bytte til X?
torsdag 21. september 2017, klokken 21:08
Hei. Har kommet opp i et stort dilemma her nå. Vi blir snart fem i familien og får før den tid utlevert en ny model S75D. Faktisk blir den sannsynligvis levert innen to uker. Men... Da vi bestemte oss for S var frakt av ski og rekkevidde hovedgrunnene til at vi ikke valgte X. Nå har ny 7 seterconfig kommet og vil etter mening gjøre det mye lettere å frakte ski samtidig som man kan ha tre barn på 2. seterad hele sommeren når man trenger mye plass. Vi er friluftsfolk som bor på gård utenfor Trondheim og har nok behov for de ekstra cm bakkeklaring som X kan gi, men er også usikre på rekkevidden på vinteren. Hengerfeste er også et must å ha på bil når man bor på en gård, så hvis vi velger S er vi nødt til å ha en Hiace som gårdsbil. Med en X kan vi nok kvitte oss med den.
Hvordan er rekkevidden vinterstid på en X sett opp mot en S med kurant skiboks?
Vi er egentlig enige om å ringe Tesla i morgen og høre hvordan det er med depositum, referrals og leveringstid, men er det noen her inne som også har noe å bringe til torgs? Kjipt å ha ventet en stund, men enda kjøpere å angre seg i mange år fordi man ikke kjøpte bilen man ville...
#4
Model S 2013 - 2022 / Takstativ med plass for to kajakker
søndag 30. juli 2017, klokken 10:55
Ser på takstativ til min kommende model s med panotak. Har mest lyst på whispbar flush fordi det er pent og har en bedre løsning enn Thule når det gjelder den remains som må tas helt av på Thulestativene. Noen som vet hvor brede et whispbar flush er? Da mener jeg den bredden som blir på tvers av bilen og har utnyttbart spor. Ser at den plastikkhetta på enden spiser ganske mye plass! Har to ganske brede havkajakker som må få plass. Erfaringer med whispbar through? Er det like "lydløst" som flush?

Neste spørsmål blir ecohitch/andre løsninger og montører for dette i Trondheim. Teslaselgeren var ikke veldig begeistret da jeg sa at jeg ønsket å ha det, men føler det nesten er nødvendig. Tenkte Tesla var mer positive til slike løsninger nå..?

Takk for svar
#5
Lade hjemme / Hårreisende pris på montering av Cee-kontakt og B-vern?!
lørdag 12. november 2016, klokken 14:08
Hei
Fikk meg mildt sagt en overraskelse da jeg fikk regning fra elektriker på ca 8000kr for montering av B-vern og 16A sikring med Cee-kontakt. Vernet i seg selv er Abb F202 B-25/0,03 og var priset til 4355+moms, men fikk riktignok 30% på det, så endte opp med 3810kr for det. I tillegg er det en jordfeilautomat DS202 til 750kr. Hadde ikke avtalt pris på forhånd, men dette virker svimlende dyrt i forhold til prisene jeg ser rundt her på forumet?! Er vel bare å betale, så får jeg ta dette som en stygg lærepenge... Synspunkter?
#6
Leaf 2010-2017 / Hente ny Leaf
onsdag 29. juni 2016, klokken 09:00
Hei. Skal hente en ny 2016 Leaf 30kWh i Sandane i morgen. Må ha den med over Strynefjellet til Otta, men lurer fælt på hva som er gunstigste kjørerute mtp lading. Eid-Skjåk er 160km med ganske mange høydemeter, og det er vel ikke noen hurtigladinger i mellom? Ser for meg at løsningen blir Eid-Hellesylt-(ferge)-Geiranger-Otta. Med lading på geiranger og evt i Lom. Hva tror dere?

Takk for svar
#7
Model S 2013 - 2022 / D eller ikke?
torsdag 10. desember 2015, klokken 14:00
Jeg har lenge ønsket å kjøpe en X, men innser at prisen for en ny X kanskje har kommet opp i et slikt nivå at den rett og slett blir for dyr. På bruktmarkedet ligger 85D fortsatt så høyt i pris at jeg anser det like greit å kjøpe en ny. Grunnen til denne posten er at jeg nå lurer på om noen kan si meg noe om hvor stor fordel det er å ha firehjulstrekk på Model S. Jeg bor på et ganske ekstremt sted og kjører mange hundre høydemeter hver dag i all slags vær. Likevel ser jeg at mange kjører med tohjulsdrevne ICE'er uten problem. Så hvordan er egentlig fremkommeligheten på en Model s? Både 85 og P85. Hvis man ser prisene på bruktmarkedet skiller over 200 000 på en 2014 85 og en 2015 85D med relativt like specs. Skulle gjerne ha ventet til sommeren og fått bedre bruktpriser på 85D, men nå ser det ut til at motoren har røket på min gamle bil... Noen betraktninger fra personer som har kjørt begge på vinterføre?
#8
Model X 2014 - 2022 / Tanker etter lansering
onsdag 30. september 2015, klokken 12:58
Satt med spenning og fulgte med på lanseringen i morges, men noen spørsmål er fortsatt ikke besvarte for min del.
Hvordan ser bagasjerommet ut med bakre seterad lagt ned? Blir det flatt? Jeg kommer sjeldent til å ha behov for 7 plasser.
Er det noen som har oppdatert info om skiboks/kajakkmuligheter på taket? Ser jo for meg at to kajakker på høykant er mulig hvis man ikke bruker den ene falkevingen. Selvfølgelig forutsatt at noe kan fastes til taket. Tviler på at sugekopper er svaret for min del...
Siste spørsmålet jeg har er om noen har tenkt noe rundt pris. E24 mener innstegsmodellen blir kostende 1,12 Mill, men det er vel bare tull?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA