Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Taffelman

#1
Model 3 / Varmt gulv på lengre turer
fredag 01. november 2019, klokken 20:20
Er det flere som opplever veldig varmt gulv på turer over 30-40 min ?

Liker å ha det relativt varmt i bilen (21-22 C) og tar som regel av jakke og av og til sko når jeg skal kjøre litt lenger. Men etter 30-40 min blir gulvet så varmt at klima må stilles ned til 19 C for at det ikke skal bli ukomfortabelt varmt.

Er dette normalt i TM3 pga batteri temperatur eller bør jeg be Tesla sjekke batteri/kjølesystem?
#2
Elbiler i media / Tesla redder liv
søndag 05. mai 2019, klokken 10:38
#3
Tesla / Feil på nye biler, kundeservice og ventetid
tirsdag 23. januar 2018, klokken 02:27
Dette er den dyreste bilen jeg noen gang har kjøpt, så jeg hadde kanskje litt for høye forventninger, men her er ihvertfall min erfaring som nybakt Tesla eier.

Hentet ny X75D 19. Des.

- Første feilmelding kom på vei ut av utleveringshallen: "Steering Assist Reduced" - hærlig!
- Feilmeldingen ble fjernet med en "reboot" av mekaniker, men den dukket sporadisk opp de neste dagene. Det påvirket ikke styringen, men min tiltro til bilen sank flere hakk.
- Kraftig skrangling fra magnetfestet til solskjermen på førersiden.
- FWD løftet litt på lysarmaturet i garasjetaket, usikker på om det var sensor feil.
- Etter 50.2 oppdateringen har nye oppdateringer feilet, indikasjon på sensor feil?
- Etter ca 10 dager røyk vindusheisen når førervinduet for første gang ble kjørt helt ned så satt det seg fast nedi døra og kom ikke opp. Veihjelp ville ha meg til å kjøre bilen 8 mil i minusgrader og sludd uten sidevindu til et servicesenter. Til slutt forstod de at det ikke kom til å skje, så da ble det avtalt at jeg hadde bilen i garasjen over nyttårshelgen.

2. Januar ble bilen hentet av Falck redningsbil, men uten leiebilen det var avtalt at skulle leveres hjemme hos meg, så da måtte jeg hente den selv 3 mil unna på kveldstid.

Litt uggen følelse å levere fra seg en ny bil til 750.000 til en ukjent ungutt uten egentlig å vite hvem som har ansvaret for den, eller om den blir lagret innendørs eller ute i snøvær og evt transportert uten tildekket siderute i slapseføret på E6. Etter mye tlf mas og feilinformasjon fra "sentralbordet" blir jeg endelig oppringt av Tesla Rud som har bilen, en uke etter alt bilen ble hentet!

Tenkte at å bytte noen stag eller en regulator/vindusheis burde ta en times tid, så bilen kanskje var klar for henting, men neida, det måtte bestilles deler så de lovte (igjen) å ringe meg tilbake for nærmere info.

Nå har de hatt bilen i 3 uker, og fortsatt ingen telefon fra Tesla Rud, til tross for flere purringer til "sentralbordet" hver uke,og nye løfter om at de skal ringe meg tilbake...

Nå har jeg har kjørt 3 uker og over 3000 km i leiebil pga av en vindusheis som burde kunne sendes med ekspressfrakt fra US på 2 dager og skiftes på under en time.

Fint med ny bil....
#4
Model X 2014 - 2022 / Vurderer barebone X75D Hva går jeg glipp av?
onsdag 23. august 2017, klokken 23:56
Med kun metallic, 19" vinterhjul og refferal rabatt havner ny TMX 75D på ca 695.000,-

Med rentekampanjen og lavere driftskostnader ser totale bilkostnader faktisk ut til å kunne bli et par tusen kr lavere pr mnd enn på eksisterende Outlander PHEV, så det frister veldig å bestille nå.

Har forstått at uten AP så har den ikke dynamisk cruisecontrol (ACC), og det er forsåvidt greit da denne bilen vil bli kjørt lite på motorvei, men er det andre ting jeg går glipp av uten AP? Hva med ryggekamera, er det standard?
#5
"TPMS service required" dukket opp etter at jeg satt på originale sommerhjul (ny bil, første hjulskift).

Får fjernet beskjeden fra infodisplay ved å holde knappen for infodisplay inne et par sekunder, men får ikke opp menyen for å nullstille, slik det er beskrevet i manualen.

Er det et triks for å få frem nullstillingsmenyen, eller må jeg booke verkstedstime?
#6
Sitat
"The goal is to move forward as quickly as possible on electric vehicles," Schaeuble told reporters, adding that the aim is to begin offering the incentives next month. "With this, we are giving an impetus."

1.2 mrd. € (Ca 11 mrd. i NOK) til elbilsubsidier. Ca 300 millioner € investeres i ladeinfrastruktur.

Tilskudd på opptil 4000 € pr elbil og 3000 € pr plug-in Hybrid.

Bilbransjen tar halve regninga.

Kilde: http://europe.autonews.com/article/20160427/ANE/160429860?template=mobile02&X-IgnoreUserAgent=1
#7
Plugg-inn hybrider / BMW 2-serie active tourer hybrid
lørdag 31. oktober 2015, klokken 15:47
BMW 2-serie active tourer hybrid

http://m.dinside.no/934924/bmw-2-serie-active-tourer-den-ladbare-versjonen-faar-en-super-pris

Noen som har bestilt denne enda, eller vurderer den?

#8
BMW i3 / Lithium ladepakke vs hurtiglading
søndag 18. oktober 2015, klokken 06:35
Skriver dette i BMW forumet da beregninger og forutsetninger et basert på i3.

En teoretisk ladepakke på 7,2 kW med vedlikeholdsfrie Lifepo4 batterier vil veie ca 90 kilo og koste ca 40.000 kr med lader og inverter. Ca 5,2 kW bør kunne tilføres bilen netto som gir ca 3-5 mil ekstra rekkevidde.

Ladepakken plasseres i bagasjerommet og ingen inngrep i bilen trengs annet enn kanskje noen festebolter. Bilen  lades med std ladekabel på "low" (6A) mens man står parkert på jobb.

Dette er dyrt, men kan være et alternativ hvis man ikke har lading på jobb og har så lang pendlevei at man må stoppe på en hurtiglader på vei hjem. Til sammenligning koster en REX 100.000 ekstra og veier 120 kg mer enn BEV. Med REX så får man heller ingen elbil fordeler.

Avskriver man kostnaden over 8 år så blir km kostnaden omtrent lik med ekstrakostnaden for hurtiglading, forutsatt at man holder seg til kun å lade 5-6 kW på hurtigladeren.

Det finnes ikke.noe hyllevare å kjøpe pr i dag, men det finnes egnede batterier med innebygget overvåking som fint klarer charge/discharge raten. En ren-sinus 1,5 kW inverter bør holde for lading på 6A og ladingen bør ta ca 4 timer.

Regner med at jeg ikke er den eneste som har vært inne på tanken med å putte noen ekstra batterier i bagasjen :) men har dere vurdert dette litt mer seriøst og evt har innvendinger mot det eller tips til hvordan en slik ladepakke kan lages for å gjøre dette trygt og funksjonelt?
.
#9
Ladeplasser og ladekabler / Lade 2 biler samtidig på 16A
mandag 05. oktober 2015, klokken 01:41
BMW i3 = type2, 7 timer på std kladd
Outlander = type1, 5 timer på std kladd

Regner med at begge bilene kan programmeres med "forsinket" lading, slik at de i praksis lader en om gangen med std ladekladd, men da mister vi vel forvarming på en av bilene?

Vil vi få forvarming på begge hvis vi kjøper 16A justerbare ladekabler til hver av bilene og lader de på 6A hver?

#10
Kjøpe elbil? / Hjelp! trenger råd til valg av pendlerbil
onsdag 23. september 2015, klokken 17:30
Blir snart gal av å søke rundt i elbil jungelen.

Trenger råd om valg av pendlerbil til maks 300k.

Bruksmønster:

3 dager i uken: E6 nordfra til Skøyen (150 km t/r). Ingen lademulighet på jobb men passerer flere hurtigladere og semi-hurtigladere.

2 dager i uken: 30 km t/r til jobb + ca 50 km t/r til treninger/ungekjøring etter jobb. Ingen lademulighet eller hurtigladere i nærområdet, kun hjemmelading.

Viktige egenskaper:

- God rekkevidde i motorveishastighet (90-100km/t), helst en som kan klare 150-160 km når det er plussgrader og bar vei.

- DC Hurtig eller AC semi-hurtiglading, (gjerne begge deler)

- Mulighet for å koble seg på en 10A kontakt i nødstilfeller

- Minimum 16A (3.6kw) hjemmelading

- Mulighet for å få enda raskere hjemmelading (7kw eller mer) hvis jeg legger opp en ny kurs i garasjen.

- Ikke for lav bakkeklaring, vi har en litt lei bakke om vinteren som det blir dype hjulspor i.


Har bare fått testet Zoe hittil og skal teste i3 til helgen, men her er mine foreløpige tanker rundt de aktuelle bilene:

Leaf: Sikkert bra siden den selger så godt, men helt uaktuell for oss pga utseende og utstråling.

Soul: Har ikke vurdert den, sikkert fordi jeg er litt usikker på hva jeg synes om fremtoningen.

eGolf: Golf er en OK bil, om enn litt traust. Slik jeg forstår det så har den for treg hjemmelading. Har derfor ikke vurdert den seriøst ennå.

MB B klasse: Ser for meg ut som den beste "bilen" blant elbilene for motorveipendling, men med stort batteri og maks 11kw på semi-hurtig, så er jeg redd at selv klattlading kan bli et mareritt. Hadde den hatt 22kw lading ville denne vært høyt på listen.

BMW i3: Som "BMW mann" rager denne høyt allerede før prøvekjøring, men er usikker på rekkevidde og om jeg klarer å beherske meg til ikke å gå over 300k på utstyrslista, i tillegg kommer evt. ekstrakostnader til forbedret lading hjemme. Praktiske fordeler er vel at med "hurtiglader" option så kan den lades på DC hurtig og AC Semi-hurtiglader ute, samt 10-16A kurs hjemme + evt opp til 7,4kw hjemme hvis man koster på seg en  veggboks og ny 32A kurs.

Renault Zoe: Prøvekjøringen var en positiv overraskelse. En enkel og lettkjørt bil man ble "glad" av å kjøre. OK komfort, bedre kjørefølelse enn forventet og nok av "gadgets". Bagasjerom med plass til et par store sportsbagger og grei rekkevidde, men litt usikker på om den klarer pendlerunden. Lav pris og rask hjemmelading (11kw) som kan inkluderes i prisen gjør den attraktiv, ca 250k med alt. Klattlading på 22kw stolpe fungerer også helt greit i praksis.

Før jeg begynte å se nærmere på elbil så ville jeg trodd valget kom til å stå mellom Golf, B-type og med i3 som "outsider". Men i skrivende stund ser det, merkelig nok, ut til å stå mellom og BMW og Renault!!!! så vennligst opplys meg...



#11
Zoe / Spørsmål ang. wallbox 11kw på IT nett.
tirsdag 22. september 2015, klokken 01:13
Hei

Ble positivt overrasket av Zoe, men etter en prøvehelg med kun type2 kabel så ser vi at relativ rask hjemmelading blir viktig for oss. Tilbudet med 11kw hjemmelader gjør Zoe til vårt førstevalg for å elektrifisere bil nr 2. Har nylig bestilt 2016 Outlander PHEV som bil nr 1, så nå forsvinner dieselbrennerne fra gårdsplassen før jul  :)

Men vi har 3-fase 230v IT nett med 3x50A inntak, noe jeg har fått inntrykk av at er minimum for å få 11kw lader på IT nett, da det må legges en ny 3-fase 230v 32A kurs til skilletrafo som omgjør kursen til 3-fase 400v 16A.

Fra før har vi en 20A kurs til komfyr, 8 stk 16A kurser, hvorav en går til garasjen og til slutt en 3-fase 32A kurs til jordvarmepumpe/vvbereder som kan trekke opptil 11kv tilleggsvarme ved behov. Er langt fra noen Elektriker men for meg ser det ut til at vi har for liten inntakksikring til å installere enda en 3-fase 32A kurs, så hvilke alternativer har vi hvis det stemmer?

Kan inntakksikring økes til en fornuftig kost? Ser det står max 80A på måleren. Anlegget er fra 2007.

Hvis vi må gi opp håpet om 11kw lader, hva er alternativene for å få til 7kw? Kan den omtalte zaptec laderen gi 7kw fra en 32A enfase 230v kurs? Eller er det mulighet for oppgradere easycharge veggboksen hvis vi får lagt inn en enfase 32A kurs,? PHEV'en skal også lades, men den kan vi vel bruke med vanlig kontakt på eksisterende 16A kurs i garagen. Med to ladbare biler så vurderer jeg å isolert garasjen og montere en luft/luft varmepumpe, men den trenger også strøm.

Det er mange spørsmål som har dukket opp den siste uken, og hos forhandleren har det ikke vært særlig informasjon å få annet enn at hvis montørene ikke kan montere 11kw lader så monterer han 3.6 kW lader. Men for oss er en avklaring rundt dette avgjørende for om vi skal velge Zoe. Hvis vi må ned på 3.6kw så blir det ikke Zoe, men med 7kw kan vi leve med den samtidig som den er en god del rimeligere enn konkurrentene.

Har dere med 11kw lader på IT nett hatt samme problemstilling? Og hvordan løste dere det? Evt. Har dere funnet gode alternativer for å lade hurtigere enn 3.6 kw hjemme?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA