Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - DagfinnN

#1
FSD vår tids største bløff - nei, langt i fra det er FRP.
Beklager, klarte ikke å la være.
#2
Model Y / 2021 TMY MIC eller 2022 TMY MIC?
tirsdag 01. februar 2022, klokken 22:44
Hei
Fant ingen passende tråd om dette. Beklager hvis jeg overså noe.
Jeg har kommet i en situasjon at jeg har valget mellom en TMY 2021 eller en TMY 2022. Jeg har en TMY MIC i bestilling som kommer i mars (kanskje). Har ikke akutt behov for bil, men vil ha før påske. Så har det dukket opp en situasjon der jeg kan bli tilbudt en brukt TMY fra 2021.
Penger spiller selvsagt en rolle - utover det er jeg litt i villrede:

Bekreftede fordeler med Y MIC 2022
1. Ca 50 km lenger rekkevidde - spiller liten eller ingen rolle for meg.
2. Ny prosessor for Infotainment, tja, usikker på hvor viktig det er. Ser at noen sier det er dealbreaker. Forklar gjerne hvorfor.
3. Bedre støydemping (doble glass). Det har jeg lyst på. ingen kan vel svare sikkert på hvor mye det betyr for dekkstøy og lignende.
4. Nytt og bedre 12 volts batteri, tja, sikkert bra men...

Ubekreftede nyheter:
5. Høyere nyttelast - spiller liten rolle for meg. Er som regel bare to i bilen om vi har bagasje av betydning.
6. Lastsikringskroker. Kjekt. Jeg er glad i gå på ski og tenker å ha en skipose fast i bilen med skiluka oppe i vintersesongen. Lettvint og "renslig" å legge skia der, men ønsker ikke at skiposen raser fram og knuser skjerm ved bråbrems. Lastsikringskoker vil fikse den biffen, men kan kan kanskje løse ved å montere 3. parts kroker. Trenger vel ikke mange tonns styrke for å stoppe et par ski ved oppbremsing. Er det krasj er det vel andre skader som betyr mer.
7. Hattehylle, baggasjetrekk- uinteressant for meg.

Så det er kun 3 og 6 som spiller noen rolle. 6 kan kanskje løses med 3. part.

Så er det pengene: En halv års gammel bil som har gått ca 5 k. Jeg synes en slik bør ha minimum 10% lavere pris enn en splitter ny med 4 bekreftede og 3 ubekreftede fordeler.
Ser det er mange som prøver seg å legge ut slike biler til ca 20k lavere pris enn ny. Helt uaktuelt.
Synpunkter ønskes fra Y eiere og andre som ikke skal misjonere sine egne bilmerker. Det er kun Y som er temaet her for meg. Vente på en MIB er ikke tema. Ønsker ikke barnesykdommer.
Har bil med hengerfeste, så det gjør lite og måtte vente litt med det.
#3
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Tesla X 100D til salgs
mandag 15. november 2021, klokken 16:06
Har mottatt bud fra oppkjøper på denne. Blir nok lagt ut for 750+. Om noen vil gjøre et godt kjøp, selger jeg den her for 730. Frist til onsdag 17. før jeg skriver kontrakt.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=237528487
#4
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Opel Ampera-e til salgs
torsdag 05. desember 2019, klokken 14:58
Hei
Vi skal selge vår Opel Ampera-e. Km. stand akkurat under 30.000. 2 hjulsett, takstativ kjøpt av Opel, og tilhengerfeste for sykkelstativ. Det siste er original festet som brukes av Chevy Bolt i USA. Ikke lov å trekke henger med i Norge. Det er ikke montert lysuttak på festet.
Bilen er identisk med denne https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=159046094 bortsett fra litt lavere km.
Mottatt i Molde 30.mai 2017.

Jeg har vært hos Opel forhandler og de har sett over bilen og gir meg 240.000. Da behøver jeg ikke å vaske den en gang og får pengene på dagen. Opel beregner sin salgspris til 278.000. Jeg har bedt de være ærlig og har sagt at jeg forstår at de skal tjene penger.
Jeg har det veldig travelt for tiden orker ikke å legge den ut på finn. Vil noen betale 260.000 for denne, kan vi begge gjøre en god handel.
PM meg.
Ved ingen interesse leveres den inn til forhandler før jul. Bilen står på Lysaker.
#5
Model S 2013 - 2022 / chill mode
fredag 10. november 2017, klokken 11:32
Noen som har testet om dette medfører mindre forbruk?
#6
Model S 2013 - 2022 / Selge bil til utlandet
onsdag 20. september 2017, klokken 17:16
Hei
Jeg har bil til salgs på finn.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=104514328&fks=104514328
I dag ble jeg oppringt fra Ungarn fra en som ville kjøpe bilen. Jeg må innrømme at jeg er skeptisk. Kan dette være et forsøk på svindel?
Uansett vil jeg ikke selge bilen før pengene er på konto. Men om pengene blir betalt inn, er det lov å gjøre det og er det noen som vet hvordan jeg hindrer at mine gamle skilt plutselig skal kunne kjøre rundt i Ungarn?
#7
Jeg er i tvil.
Hvorfor selge med S85D og kjøpe X90D? Har prøvekjørt modell X og er ikke overbevist.
Argumenter for:
1. Innbyttepris. Etter sjekk på Finn.no ser det ut til at jeg kan få tilbake omtrent det samme som jeg kjøpte S for. Har AP, panoramatak, nextgen seter og metallic lakk, har vinterdekk. Har kostet på sykkelstativ (hengerfeste24) og har takstativ. Betalte 720 k i november 15 og har kjørt 15k. Hvor lenge vil dette vare?
2. Har ikke luftfjæring og S er litt lav. Kan dunke nede på skarpe fartsdumper og det er litt problem, men ikke uoverkommelig på hytteinnkjøringen. Går greit, men må være svært forsiktig. Deilig med opp til 22 cm bakkeklaring med luftfjæringen i X
3. S har stort bagasjerom, men det litt lavt under taket mot slutten av bilen der kofferter må ligge.
4. Har ikke hatt noe problem med bilen fortsett fra litt kjølig trekk mot beina av og til. Er det samme problemet på X? Blir det mer eller mindre problem med X?
5. Mye større frunk
6. Herlig frontrute
7. Flotte vingedører men delte meninger om det.
8. Vil den holde seg bedre i pris??
9. Flott midtkonsoll og lagringsplass i frontdører
10. Lov å trekke henger
11. Justerbare bakseter

Argumenter mot:
1. Andre seterad kan ikke legges ned. Har sett på 6 seteren.
Pga. seterad nr.3 er det høgt innløftingsgulv i bagasjerom. Kanskje har 5 seter lavere gulv og dermed større bagasjerom?
2. Ingen mulighet for å feste noe på taket.
3. Selv med 90 KW/H batteri blir det nok noe kortere rekkevidde.
4. Noe svakere akselrasjon, ikke så veldig avgjørende egentlig
5. Ligger ikke like godt å vegen - tror jeg
6. Bilen er bredere = enda vanskeligere i trang garasje m.m
7. Bagasjerom bak er smalere så det ut til.

Tror jeg må ut med ca 250 k i mellomlegg. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Sikkert mange som har meninger her :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA