Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - elbikefun

#1
Mii electric / Følger det med jekk og muttertrekker?
tirsdag 09. mai 2023, klokken 20:39
Følger det med jekk og muttertrekker med mii Electric ??

#2

Er fersk trilling-eier, og har opplevd følgende noen ganger:

-Girvelgeren blir ikke låst selv om bilen er parkert/ nøkkelen ikke står i tenningen.
-Når dette har skjedd, tar ikke bilen i mot lading fra ""nødladeren, med mindre nøkkelen står i tenningen i "på"-posisjon.

Dette skjer ikke konsekvent, men har skjedd 3-4 ganger de siste 14 dagene.


Noen innspill på hva dette dreier seg om ?
#3
Er fersk trilling-eier, og har opplevd følgende noen ganger:

-Girvelgeren blir ikke låst selv om bilen er parkert/ nøkkelen ikke står i tenningen.
-Når dette har skjedd, tar ikke bilen i mot lading fra ""nødladeren, med mindre nøkkelen står i tenningen i "på"-posisjon.

Dette skjer ikke konsekvent, men har skjedd 3-4 ganger de siste 14 dagene.


Noen innspill på hva dette dreier seg om ?
#4
Ser etter bagasjeromstrau til både "over & underetasjen" i bagasjerommet på en trilling.

Har funnet slike trau som passer UP fra 2011-> . Er usikker om bagasjerommene i en 2011 fossil- up er helt likt i en f.eks 2020 trilling/ UP i EV-utgave ?

#5
Er helt fersk eier av brukt 2020 Mii.

Irriterte meg over at mobilholderen ikke hadde plass til min mobiltlf; en Samsung Galaxy S22 Ultra. Dette er en av de store telefonene. Bruker Otterbox Defender deksel på telefonen. Til Defender-dekselet, fulgte det med et plasthylster med belteklips.

Jeg har gjort følgende: Laget en "adapterplate", med et festepunkt for telefonhylsteret.
Adapterplaten festes til bilens mobilholder, som om den var en mobiltlf. Med hylsteret festet i denne; klipser jeg telefonen enkelt og trygt til mobilholderen.

Alternativt kan man skru fast andre typer mobilholdere på en slik adapterplate ( som altså bare er et stykke plywood el. som passer i bilens mobilbolder...).

Jeg har laget en liten video som viser løsningen i min bil.

https://www.youtube.com/watch?v=maRwyZ7MPbc

 



#6
Mii electric / Forskjeller på standard -og "launch"edition ?
onsdag 01. mars 2023, klokken 09:36
Noen som vet eksakt forskjellen på basis-utgaven av Mii og "Launch-edition" ??

Vet at Launch-edition har ryggesensorer -og cruise-control; men hva mer som skiller de to utgavene ?




#7
Snuser på bruktmarkedet etter pent brukt trilling.
Setter pris på om dere deler både positive og negative sider å være klar over med disse ?
Har trillingene svakheter som en bruktkjøper bør være bevisst på ?
Pålitelige hverdagsbiler ?


Bortett fra noe større batterikapasitet: Er det viktige forskjeller på Mitsubishiutgaven og de to franske merkene ?



Sent fra min SM-T810 via Tapatalk

#8
Har kjøpt en mode 3 kabel (type 2 til type 1-kontakter) ; for bruk med ladestasjoner. Bilen er en Mitsubishi Outlander Phev.
Type1-kontakten i kabelen lar seg rett og slett ikke kobles inn i bilens strømkontakt !

Det er i utgp en flott kabel; en charge amps "beam".

Ikke noe galt med bilens el-kontakt. Brukes daglig med mode 2 charge amps "ray".

Kabelen er helt ny; og jeg kan ikke se noen fremmedlegemer som skulle hindre sammenkoblingen.

Tips ?


#9
Skal få montert stasjonær lader i garasjen; med egene kurs og jordfeilbryter fra sikringsskap. Har forstått det slik at potensialet i hjemmenettet mitt; blir å montere en enfaset kurs på 32 a.

Er det uproblematisk å montere en hvilken som helst 16 a stasjonærlader til en slik kurs ?
#10
Jeg er mer aktiv i Outlander Phev-forumet enn noen side; fordi jeg er nært å tegne kontrakt på en slik :-)

Har forsøkt å sette meg inn i funksjonaliteten og virkemåten til bilen, men har stadig "huller" å fylle. Har hatt bilen en helg, og fått kjørt en 3-4 timer til sammen.

Kan noen være så vennlig forsøke forklare hvordan forvarmings-systemet fungerer på disse bilene ?
Noen detaljspørsmål også:
-Varmes kjølevannet på ren strøm og sirkuleres på noe vis ?

-Kan bilen forhåndsvarmes på ren batteristrøm, eller kun når koblet til strømnettet ? Begge deler ?
-Når bilen er koblet til strømnettet; er det nett-strømmen som varmer bilen, eller tappes det av batteriet ?
-Separat forhåndsoppvarming av batteriene og kupeen ?

-Når skikkelig kaldt; er det noen av dere som kjører fossilmotoren på "charge"; for å ta vare på bensinmotoren ?

Det har vært skrevet innimellom om bruktimporterte Phev`er som ikke har samme forvarmingssystem. Gjelder dette oppvarmingen av batteriene kun ? Er det full forvarmingspakke på de nyere bruktimporterte Phev`ene ?


All imput mottas med takk :)
#11
Er i siste fase ift. at det veldig sannsynlig står en Outlander Phev på gårdsplassen ;-)

Hadde en S-edition til låns sist helg; og likte bilen godt.

Lurer på hva slags "standard"-matter som følger disse bilene ? De som lå i test-bilen dekket ikke så godt syntes jeg.

Lurer også på om skvettlappene som sitter "originalt" holder mål; eller om dere ettermonterer større slike ?

#12
Nå som Outlander Phev har vært på markedet noen år; er jeg nysgjerrig på i hvilen grad batterikapasiteten på de "eldste" Phev-årgangene består eller har blitt vesentlig redusert ?

Hvilke erfaringer har dere ? ? ?

#13
Snuser seriøst på Passat GTE og Outlander PHEV. To vidt forskjellige biler; med eneste fellesnevner at de er plug-in-hybrider. Har prøvekjørt begge bilene; og leser alt jeg kommer over av info og forum-tråder om disse.

Ta en kikk på denne youtube-videoen; hvor en skarp australsk stemme; "slakter" Outlander Phev.

https://www.youtube.com/watch?v=z54jWVE6JSg

Slik jeg vurderer videoinnslaget; kunne det like gjerne vært Passat GTE eller nær sakt hvilken som helst annen hybrid han snakket om. Det er nok slik at Outlanderen er av få hybrid-modeller som har blitt markedsført i Australia. Australia er også et helt annet marked; ift beskatning av motorkjøretøyer, incentivordninger osv.
Tross dette; har han en del gode poenger syntes jeg.

Hva tenker dere ?
#14
Plugg-inn hybrider / 2018 Honda CR-V plug in hybrid.......
søndag 20. november 2016, klokken 01:23
Var på "Ny-bil"-jakt for et knapt år siden. Ville ha en plug-in hybrid. Ville ha en slik, fordi jeg kun kan ha en bil, og hadde ikke klart meg med elbil til mine behov.
Prøvde Outlander Phev flere ganger; og ville veldig gjerne ha valgt den. MEN med tre barn i baksetet; ble sittekomforten dårlig for det eldste barnet mitt, som måtte sitte i midten. For trangt i bredden rett og slett.

Måtte derfor ser bort fra Phev`en. Det endte opp med splitter ny Honda CR-V med diesel-motor. En veldig god bil; men som kjent ingen el-drift der i gården. MEN baksetet var merkbart bredre i denne; slik at den egnet seg langt bedre som familiebil for to voksne og tre barn.

For noen uker siden, så jeg flere oppslag om ny CR-V -modell i emning.
Det jeg leste, var at det sannsynligvis ville bli en 2018-modell som lanseres siste del av 2017. "Godbiten" ift. dette; er at det sannsynligvis vil komme en plug-in hybrid-utgave :-)

Da har man plutslig to modeller å velge imellom i dette SUV-segmentet.

:-)
#15
Større batterikapasitet og knapp for dedikert kjøring på strøm uten "overformynderi" fra automatikk: Har Mitsubishi faktisk sluppet noe offisielt rundt dette ?

Er det noen forskjell på 2016 vs 2017-modellene ?
#16
Leste i en VG-artikkel; at det i 2015 ble stipulert solgt rundt 8000 elsykler; som var en fordobling fra året før med rundt 4000 sykler, videre at det i 2016 ville bli fordobling av salget fra 2015...
Med smått og stort; elsykler fra tidligere år; burde antallet elsykler være 30000++ totalt.
Tross det store antallet elsykler i Norge;er det allikevel ingen markante (om noen) forumer spesielt rettet mot brukere av elektriske sykler..... Rart.

Greit nok at en stor andel av eierne ikke er "lidenskapelig" opptatt av elsykkelen sin ;-)  . Men noen tusen "entusiaster" burder det jo begynne å bli.

Håper derfor en nett-vant elsykkelentusiast ser sin besøkelsestid og oppretter et dedikert forum for elsyklister.

Dette er ikke til "forkleinelse" for elbilforum.no . Men et elbilforum; er i hovedsak nettopp det;et "elbil"-forum. Elbiler og elektriske sykler er tross alt to vidt forskjellige ting.

Noen tanker rundt dette ?
Det er mange utenlandske slike forumer;som er bra.
#17
Som tittelen sier, er jeg undrende til om noen faktisk har registrert elsykler som mopeder , når elsyklene har effekt & presterer mer enn det som er lovlig ?

Må en elsykkel man gjør dette med ; ha blinklys, bremselys, skiltlys og e-merket lykteglass osv ?

#18
Jeg har siden nyttår fulgt med i markedet med plugg-in hybrider.
Ettersom både 4x4 og romslig  bagasjeplass var blant kriteriene; var Outlander egentlig eneste reelle alternativet jeg fant. Like viktig som firehjulsdrift og romslig bagasjeplass var selvsakt tilstrekkelig bakseteplass for mine tre barn som pt. er 5, 8 og 11 -år gamle.

Prøvekjørte Outlander over knapt fem timer; fordelt på to prøveturer. Mye å mene om Outlander som modell, for ikke å snakke om plugg-in hybrid -løsningen.

Jeg valgte å stryke Outlanderen fra "listen"; pga ikke optimal bakseteplass for barna mine. Problemet var at midt-setet er for trangt. Ben/takhøyden er det ikke noe å utsette på.

En liten "sorg" for meg; fordi jeg ville så gjerne like & ende opp med Phev`en. Tanken på å kjøre på el-drift til og fra jobb var besnærende.

For å gjøre en lenge historie kort: Har nå bestilt en ny Honda CR-V diesel. Den har større bagasjerom enn Outlandren; og et bedre baksete. Helt flatt gulv faktisk.

Diesel-motoren er den mest moderne på markedet. 160 hester/ 350 NM av 1600 kubikk. Skal ha forbruk ved langkjøring ca 0,5 liter og Ca 06 på blandet kjøring. Så er slik sett en ganske miljøvenlig bil; 1,7 tonns vekt tatt i betraktning.

Eneste, men ikke uvesentlige feil med bilen ( når jeg skriver om dette i et elbil-forum.....); er nettopp at den kun bruker fossilt drivstoff....

Regner med at EV/ plugg-in -trenden bare vil fortsette å utvikle seg; slik at jeg om 4-5 år har langt mer å velge imellom.

Kanskje at biler som CR-V og Outlander har doblet kjørelengden på ren strøm ?   Det hadde vært noe det !!!
#19
Spørsmål til alle som har kjøpt ny eller nyere plug-in hybrid:

Hva tenker dere om bilene ift. driftsikkerheten når garanti-tiden er over ?

Mye elektronikk, motorer og infrastruktur som kan i stykker på disse bilene; for ikke å snakke om batteriene...
Et relativt nytt konsept med plug-in-variantene.....

Jeg vet at "mange" mekanikere som ikke har jobbet direkte med disse; er skeptiske til nettopp stabiliteten/ påliteligheten for slike biler; når disse får litt alderpå seg.

Om man kjøper en plug-in hybrid som ny; og ikke akter å ha den mer enn 1-5 år (innen for garantitiden for bla. Outlander Phev); vil man jo være "trygg". MEN når uforskyldte feil oppstår etter dette.....  Dette gjør meg skeptisk.



Hva tenker dere ? ? ?
#20
Mitsubishi Outl. PH / Prøvekjørt PHEV
søndag 17. januar 2016, klokken 01:35
Har innenfor en uke; hatt to prøvekjøringer med 2016 Outlander PHEV Instyle+. Har tilbrakt ca 5 timer i bilen; med kjøring på motorvei samt svingete landevei. Hentet barn på skolen og i barnehagen. Bruk under varierte kjøreforhold mao.

Mitt utgangspunkt:
Har behov av familiebil; med plass til to voksne og tre barn. God bagasjeplass; og helst 4x4. Må kunne trekke varehenger. Ønsker en drivstofføkonomisk og miljøvennlig bil; som kan brukes såvel til småkjøring som ferieturer / lang-kjøring.
Mitt kjøremønster består 90 % av tiden;av kjøring 25 til 40 km. daglig.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inntrykk
Liker facelift-endringen på den nyeste modellen. Bilen har nå tydelig "Mitsubishi"-identitet; tilsvarende det svenske og tyske bilmerker har hatt. Ligner nå på storebror Pajero. Et bra forbilde :-)

Bagasjerommet er romslig. Ikke noe mindre enn i en Honda CRV jeg hadde for 7-8 år siden.

Komfort og plass i kupe

Som fører satt jeg bra i stolen. Strevde litt med å finne en grei nok sittestilling ift. ratt, pedaler og armlene. Men regner med at man finner god stilling ved å prøve seg mer frem.

Baksetet gir god plass for to barn. Romslig benplass i baksetet; selv om forsetene var skjøvet godt tilbake. Ikke fullt så greit for tre barn (mine barn er 5,8 og 11 år); da midt-setet er trangt. sikkerhetsbelte-festene på begge sider av midtsetet bidrar til dette. Min datter på 11 som fikk midt-plasseringen; var meget kritisk.


Kjøreopplevelser/ bruk/ utstyr

Jeg ønsket å prøve/ kjøre bilen; som en "hvilken som helst annen bil"; uavhengig av EV-fungeringen. Fungerer bilen som "hverdagsbil"; uten behov for lading ? I hvilken grad blir kjøreopplevelsen preget av "kompromiss-følelse" ?

Kjørte på varierte veier. Alt fra 110-sone motorvei til svingete riksveier. Kø-kjøring.
På motorveien; kom bilen raskt opp i marsj-fart. Faktisk veldig god aksellerasjon innenfor norske fartsgrenser.Litt mer tungpusten ved aksellerasjon i høy fart. Bilen er imidlertid mer en tourer/ cruiser enn et fartsfantom. Men ingen som helst problemer med å holde 120-130 på motorvei; med 5 i bilen. Det vet jeg nå ;-). Gass-responsen var god innenfor normale hastigheter.  Riktig bra. Bedre enn på min Volvo med automat og 163 dieselhester.
Støyen fra bensinmotoren var "innenfor".Det er ikke summingen fra motorlyden man tenkte over. Snarere dekk -og veistøy. Men ikke mer enn i f.eks. Honda CRV; som jeg selv har hatt tilbake i tid.

Mye av min motivasjon for å gi PHEV`en "sjanse"; er muligheten for å kjøre på bare strøm til og fra jobb. Har ca ti km til jobb hver vei; så med litt småkjøring i tillegg; skulle jeg allikevel være godt innenfor 3-4 mil ved daglig bruk. Kjører en og annen helg på 8-15 mils turer. PHEV`en skulle derfor passe godt utifra hva Mitsubishi lover.

Fikk også prøvd "el-bil"-funksjonen. Det var gøy :-)  Kan godt forstå at man kan bli litt manisk ift. å holde bilen i EV-modus; samt å spare strøm, regenerering osv.

Min nåværende 6 år gamle Volvo har dab+, el.bakluke, filskiftevarsler, adaptiv cruise-controll og mere til. Så jeg er godt vant. Liker godt at dette og mer til er å finne på Outlanderen !

Mye sikkerhetsutstyr har funnet veien til Outlanderen. Bra. Opplever finishen i interiøret og dashbordet som bra. Bedre enn generasjonen som hadde to-delt bakluke. Prøvekjørte en slik; og opplevde dashboard og interiør i overkant "hardplast". At hele dashbord-bredden er polstret/ myk; bidrar til kvalitets-følelsen. Har hatt 3 Mitsubishi`er tidligere i livet; og vet at byggekvaliteten er holdbar og traust. Så syntes at forholdet kvalitets-opplevelse og pris er akseptabelt.

Et (for meg) uforståelig "minus"; er at bilen ikke leveres standard med gitter eller gardin som skiller bagasjerommet fra resten av bilen. Ved kollisjon eller rundvelt; vil gjenstander fra bagsjerommet utgjøre livsfare for passasjerene i bilen. Greit nok at det følger med horisontalt bagasjeromstrekk. Jeg vil ved mange anledninger ha behov for å benytte hele høyden av bagasjerommet; slik at medfølgende gardin ikke har noen nytte. 3-3500 kr koster et "hundegitter"; som er solid; og dekker fra toppen av bakseteryggen og opp til taket..

Alt i alt liker jeg bilen såpass; at jeg fortsatt vil finne ut om familien skal bytte til denne.

Det største "mot-argumentet"; er egentlig om mine tre barn sitter godt/ trygt nok. To barn satt altså helt perfekt; men ikke tredjemann som måtte sitte i midten. Må undersøke nærmere rundt dette.

Om noen har erfaringer med tre barn i baksetet; vil jeg gjerne høre om det !


Setter pris på å lese spørsmål, svar og erfaringer dere alle har med PHEV`en. :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA