Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - mkaut

#1
Skoda Citigo iV / hjelp med fastinstallasjon av dashcam
søndag 17. mars 2024, klokken 18:34
Vi har kjøpt en BlackVue DR590X-2CH dashcam, som kommer med en kabel for fastinstallasjon (hardwiring).
Denne har tre ledninger: én som skal kobles til jord (merket GND), en til sikring som er alltid på (BATT+) og en til sikring som slår seg på når bilen startes (ACC+). Det høres ikke komplisert ut, men jeg støttet på et par uforutsette problem og lurer på hvordan andre har løst disse:

Plan 1 - bruke hovedsikringene under rattet (i fotbrønnen)
- ACC+ kan kobles til sikring 36 (12-V strømuttak)
- flere muligheter for BATT+, vet ikke helt hva som er best..
Utfordringer:
- ser ingen jordet skrue å feste GND til
- sikringsboksen har tettsittende plastlokk, som er umulig å lukke når man koble seg til med en flatsikringsadapter. Det ser ut å være mulig å fjerne lokket helt, men da har man ubeskyttede sikringer i fotbrønnen...

Plan 2 - bruke sikringene ved siden av rattet
- mer plass enn i hovedsikringene
- det er en jordet skrue der for GND kabelen
Utfordringer:
- alle sikringene der er alltid på, så det er ingenting å koble ACC+ til

Det burde også være mulig å kombinere de to planene ved å koble GND og BATT+ etter plan 2 og ACC+ etter plan 1 (til sikring 36). Men det løser ikke problemet med lokket som ikke kan lukkes.

Et alternativ er selvfølgelig å koble seg til 12-V uttak (sigarettenner) isteden, men da mister vi parkeringsvakt og får blokkert 12-V uttaket, så det ser jeg på som en siste utvei...

Noen som har noen idéer?
#2
Jeg vurderer å kjøpe min første hjemmelader, og da skal den være smart - men hva innebærer det egentlig?
Først litt info: jeg vil helst at laderen er smart i seg selv, dvs. å klare mest mulig uten en skyløsning (siden disse har en tendens å koste penger (på kort sikt) og forsvinne (på lang sikt)). Jeg vil også ha en lader med stikkontakt, siden vi har en C-Zero og en e-Golf.

Og nå til lista over ting jeg (som ikke har noen erfaring) tror kan være nyttig å ha, utom enkel programmering av ladetid som jeg regner med at alle smartladere har:

  • effektstyring basert på strømpris - Easee kan gjøre det med Tibber abonnement og Pulse, Zaptec kan gjøre det med Premium abonnement
  • effektstyring basert på forbruk ellers i huset, når/hvis effekttarrifene kommer - Easee + Tibber + Pulse, tror at Zappi kan også gjøre det?
  • last-balansering mellom faser (for å unngå skjevlast), på IT-nett - Zaptec kan noen gjøre det, vet ikke om andre; men er det viktig/nyttig? og får man bedre balansering med trekant-kobling som Easee muliggjør for e-Golf?
  • mulighet for å (senere) koble en ekstra lader på samme kurs og la dem last-balansere mellom seg - Easee og Zaptec kan gjøre det, vet ikke om Zappi
  • styring fra et smarthus-system (jeg kjører openHAB), via et standard protokoll eller API (dvs. ikke via mobil-app) - tror at Siemens sin kan gjøre det lokalt, vet ikke ellers
  • noe annet viktig/nyttig?
#3
Alt det andre / elbil uten elbil-skilt
mandag 03. februar 2020, klokken 08:34
Jeg har i løpet av den siste uken sett to elbiler med vanlige skilter (en i AS- og en i VF-serien).
Kan man (enkelt) gjør det slikt? Og hvorfor ville noen gjøre det - og evt. hvorfor ikke?

Forresten var begge biler en Audi e-tron - tilfeldig?
#4
Lade hjemme / Easee lader - direkte vs. via Tibber eller Cirlcle K
torsdag 23. januar 2020, klokken 21:58
Hva er forskjellen mellom å kjøpe Easee-laderen uten tredjepartsløsninger og det å kjøpe via Tibber, Circle K?

Får man forskjellig funksjonalitet?
Og hvis ja, kommer dette fra forskjellig firmware, sky-løsningen (backend), eller bare mobil-app?

Kan man enkelt bytte mellom disse?
Og hvor smart er egentlig selve laderen, dvs. hva som funker uten et abonnement?
#5
Lade hjemme / OCPP - noe å bry seg om?
lørdag 18. januar 2020, klokken 19:02
Jeg vurderer å kjøpe en smart hjemmelader og ser at flere kommer med støtte for OCPP.
Så vidt jeg kan se er OCPP et åpen protokoll for å snakke med ladere, noe som høres interessant hvis det kunne brukes for å styre ladestasjonen fra et smarthjem-system.
Men jeg klarer ikke å finne noe info om hvordan dette skulle gjøres i praksis, for eks. fra OpenHAB som jeg bruker hjemme. Er det kanskje slikt at OCPP er ment for "industriell bruk" og ikke for sluttbrukere?

Derfor lurer jeg på om OCPP egentlig er noe å bry seg om, når jeg leser spesifikasjoner til ladestasjoner?
#6
e-Golf / nulle tripteller
lørdag 31. august 2019, klokken 16:10
Sikkert et dumt spørsmål, men hvordan nullstiller jeg tripptelleren?
Ifølge manualen skal dette gjøres ved å trykke på "0.0"-knappen, men det har ingen effekt. Jeg har også prøvd å holde knappen inne, men da kommer jeg til klokkeinnstillingen...
Er det noe spesielt øyeblikk/tilstand man må gjøre dette under?

Jeg måtte har klart det en gang før, fordi tripptelleren viser mindre enn den totale km-telleren, men nå klarer jeg det ikke igjen.

Jeg har 2017 e-Golf med et manuelt dashbord.
#7
e-Golf / tenningsstrøm fra sikringsskapet?
tirsdag 06. august 2019, klokken 21:18
Jeg har fått montert en dashcam (Xiaomi 70mai) hos Bilradiospesialisten, for å ha en skjult installasjon. De bruker denne til å koble den til sikringsskapet: https://bilradiospes.no/produkter/diverse-tilbehor/universal-sigarett-tenner-kontakt/universal-sigarett-tenner-kontakt-69666, se her: https://www.dropbox.com/s/3marh9quppukpw0/sikring_bilen.jpg?dl=0.

Problemet mitt er at den får strøm hele tiden, også når bilen er av, så jeg er redd for å tømme 12V-batteriet, pluss at det sliter SD-kortet.
Har prøvd å flytte kabelen til andre lignende kontakter i sikringsskapet (fra F23 til F3, F43, og F31), men de har alle strøm hele tiden.

Er det noen måte å koble kabelen til "tenningsstrøm", dvs. en kontakt som gir strøm bare når bilen er på?
#8
e-Golf / lese data fra OBD-port
lørdag 08. juni 2019, klokken 13:15
Hei,
finnes det en Android app som kan lese batteri-status fra en e-Golf via OBD-port, med en vanlig OBD2-adapter?
Jeg har "OBDLink LX" og har testet felgende apper: OBDLink, "Car Scanner ELM OBD2" og "Torque Lite (OBD2 & Car)"; de får alle kontakt med bilen, med klarer ikke å lese noen elbil-relevante data.
Har også sett på EVNotify, som er ment for elbiler, men den har ikke e-Golf på lista over biler som støttes.
#9
Lade hjemme / OCPP + smarthus = ?
tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:07
Jeg er ute etter en ladeboks hjem, som jeg kunne styre fra smarthus-løsningen min (openHAB).
Jeg ser at noen ladebokser har OCPP, som i utgangspunktet høres ut som det jeg trenger: en åpen ladeprotokoll. Men jeg har ikke funnet noe info om hvordan man faktisk kan styre en ladestasjon via OCPP og da lurer jeg på om jeg har misforstått hva den kan brukes til.

Mao. lurer jeg på om OCPP betyr at jeg kan styre ladeboksen, direkte, uten en sky-løsning mellom?
Og hva betyr når for eks. easee sier at de har "OCPP via API"?
Merk at med "styre" mener jeg automatisk/programmert styring fra smarthus-boksen min (openHAB på Raspberry Pi).
#10
Vår Yazaki 8A/14A Schuko-Type1 ladekabel, som vi bruker til C-Zero (siden original-kabelen er på 16A), har i det siste begynt å streike. Det ser ut som en ukontakt i kabelen mellom kladden og bilen - hvis jeg vrir på den, så stopper ladingen, mens det fortsatt lyser grønt på kladden.

Det ser ut at kabelen er festet til kladden med en slags koblingmekanisme, så jeg tipper at det bør være mulig å få den byttet ut .. men spørsmålet er om det er mulig å få tak i slikt?
Og, dessuten, om det er en god idé i det helle tatt?
#11
Her er kartet over planlagte Ionity hurtigladere, i hele verden: https://insideevs.com/ionity-ultra-fast-charging-network-maps-out-planned-stations/.
Kartet viser 19 hurtigladere i Norge.
#12
e-Golf / varsle om feil i kart (i bilnavigasjonen)?
mandag 05. februar 2018, klokken 12:35
Er det noen plass man kan varsle om feil i kartet i bilen?
(Gaten vår er tegnet feil, så bilen blir forvirret hver gang, dessuten havner alle som følger navigasjonen hos naboen. Det hjelper neppe med kartoppdatering, siden gaten har vært slikt i 20 år...)
#13
Volkswagen VW / varsle om feil i kart (i bilnavigasjonen)?
mandag 05. februar 2018, klokken 12:26
Er det noen plass man kan varsle om feil i kartet i bilen (e-Golf)?
(Gaten vår er tegnet feil, så bilen blir forvirret hver gang, dessuten havner alle som følger navigasjonen hos naboen. Det hjelper neppe med kartoppdatering, siden gaten har vært slikt i 20 år...)
#14
Jeg har fått byttet bilradioen i C-Zero med Pioneer DEH-X7800DAB hos Bilradiospesialisten. Den så ut å funke fint i noen minutter, men så slått den seg av .. og det gjør det hver gang, ca. 7-9 minutt etter at jeg starter bilen - og den kommer ikke tilbake før jeg slår bilen av og på.  :(
Jeg har fått en ny time for å få det fikset, men lurer på om noen har peiling på hva som kan være feil og hvordan det kan fikses, for å øka sjansen å få det riktig.

Flere observasjoner:

  • navigasjonen får ikke GPS signal mens radio er på, få den rett etter at den slår seg av
  • trodde det kunne være at radio og navigasjonen slåss om strømmen, så jeg koblet navigasjonen av - og problemet med radio var fortsatt der
  • radio starter hver gang som etter en reset, dvs. klokken viser 12:00 og DAB starter å søke etter stasjoner

Forresten har jeg lagt merke til at de har satt en mikrofon på frontruta - er det vanlig? Jeg hadde egentlig forventet at de skulle koble seg på den som måtte være i bilen fra før. (Bare lurer, mikrofonen er ikke i veien eller noe.)
#15
Jeg har fått en dashcam og vil montere den i C-Zero. Planen er å plassere den bak speilet og få strømmen fra navigasjonen. For dette har jeg kjøpt en mini-USB splitter (så jeg kan få strøm til både navigasjonen og kameraet) og en mini-USB kabel.
Jeg vil gjerne skjule kabelen så mye som mulig og antar at det går an å plassere den bak dekslene både på taket og på A-stolpen (på vei til navigasjonen). Det jeg lurer på er:

- Hvordan får jeg dekslene av/på, så jeg kan plassere kabelen bak dem (hvis det går i det hele tatt)?

- Finnes det en bedre måte å løse dette på (enn å ta strømmen fra navigasjonen), uten å ha mye synlige kabler?
#16
e-Golf / originale eller uoriginale vinterhjul til nye e-golf?
mandag 03. april 2017, klokken 18:44
Jeg har fått tilbud på nye e-Golf som inneholder 15'' vinterhjul med Pirelli dekk (piggfrie) på Aspen felg for ca. 10.700,- kr. I nabobyen var det derimot 15'' Corvara felg og Continental dekk for 11.000,- kr med i pakken.
I prinsippet skulle det være gode priser, siden man slipper MVA, med er de det?
Hvor gode er egentlig felgene som man får i pakken og hvor mye koster tilsvarende fra en butikk?

Mao. lurer jeg på følgende:
- er det en god idé å bestille bilen med vinterhjul?
- hvis ja, hvilken av de to?
- og hvis ikke, hvilken dekk kan anbefales som en erstatning?
#17
Kjøpe elbil? / ny elbil i år: Ioniq vs e-Golf
mandag 06. mars 2017, klokken 11:22
Vi har en gammel C-zero som en eneste bil og har besluttet at dette var dens siste vinter: under 5 mil rekevidde er rett og slett litt for irriterende. Dermed gir vi opp å vente på Tesla model 3 og skal kjøpe en bil som kan leveres senest høsten i år. Minste kravet er rekkevidde i nærheten av 200 km om sommeren og 150 om vinteren, hurtiglader, og prisen ikke mye over 300 tusen.

Jeg tror ikke jeg finner noe brukt som tilfredstiller dette (Tesla starter godt over 400k).
Av nye biler fant jeg Nissan Leaf, Ford Focus, Hyundai Ioniq, e-Golf og BMW i3, men Leaf er for gammel (betaler heller litt ekstra for Ioniq), Ford har batteri i bagasjerommet og i3 er liten og generelt litt rar, så da er valget mellom Ioniq og e-Golf. Begge har levering på slutten av sommeren.
(Jeg regner med at sjansen at det kommer en ny bil som blir tilgjengelig allerede i år er temmelig liten, eller?)

Så langt har har jeg funnet følgende:

  • Ioniq er ca 50k billigere
  • Ioniq støtter hurtigere hurtiglading
  • e-Golf har en app for lading, varme, etc (mangler for Ioniq)
  • e-Golf kan ta 75 kg taklast (0 kg for Ioniq)

Hva er andre punkt jeg bør ta hensyn til?
#18
Hyundai Ioniq / brutto/netto batteristørrelsen?
tirsdag 28. februar 2017, klokken 22:46
Har det blitt bekreftet hva er brutto og netto batteristørrelsen på Ioniq? Og hvis ikke, kan noen av eierne komme med et estimat?

Jeg har sett flere steder at det er 28 kWh brutto, mens andre sier 28 kWh "usable".

For eksempel, insideevs.com skriver Bjørn Nylands test: A charging session starting from about 10% of capacity, filling up to 94% (fast charging above 94% is not available). The Hyundai's on-board reporting system indicated 25.5 kWh was charged (the battery is 28 kWh usable overall).
Og videre: "The Ioniq has a 28 kWh battery pack. That number is for available energy. I believe the car has the same battery as Kia Soul EV which is a 30.5 kWh."

Merk at 84% lik 25.5 kWh gir 100% lik 30.4 kWh...
#19
e-Golf / hurtiglading 2017 e-Golf
tirsdag 28. februar 2017, klokken 16:04
Hvor mye kan man hurtiglade og hvor mye tid det, på 2017 e-Golfen?
Deres brosjyre sier at hurtiglading tar en time - det må jo være tiden til 100%, eller er det virkelig så tregt?

Hvis jeg anslår at den bare lader til 80% av netto kapasitet (i.e. 25,2 kWh), burde det ta ca. 38 min med 40kW lading. Selv om det går saktere på slutten, kan det jo ikke ta 1 time?

Forresten, hvis det stemme at den kan hurtiglade opp til 25,2 kWh, så klarer den faktisk å få mindre strøm enn IONIQ, som hurtiglade til 25,5 kWh (litt over 90%) .. og dessuten klarer det på 33 min på 50kW ladere (og 22 min på de få 100 kW ladere).
#20
Ladeplasser og ladekabler / Har Type 1 en fremtid?
onsdag 06. juli 2016, klokken 13:50
Er det noen som vet om Amerikanske og Japanske elbiler kommer til å fortsette med Type 1, eller om de skal gå over til Type 2?

Jeg vurderer kjøp av Type 1 til Type 2 kabel for vår C-Zero og da lurer jeg på hvor stor er sjansen at den vil kunne brukes også for fremtidige elbiler (som Ampera-e eller den foreventede "nye Leafen")?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA