Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - 3irikur

#1
Ampera-e/Chevrolet Bolt / 230V ut av bilen?
onsdag 22. august 2018, klokken 10:11
Lader Ampera-E 12voltsbatteriet automatisk selv når bilen er av?

Lurer på å kjøpe en sånn for camping: HQ Inverter 150 W



Kom på det etter å ha lest denne artikkelen: BMW i3 skal få «strømdispenser» ombord
#2
Jeg har bestilt Opel Ampera-e og tenkte å få meg en skikkelig type2-kabel. Helst spiral, og helst så lett som mulig. Er det noen som selger spiralkabel 1-fas? Finner bare for 3-fas på nettbutikkene jeg kjenner til!
#3
http://www.nrk.no/hordaland/her-endte-biltyvens-kjoretur-1.12972515

Her endte biltyvens kjøretur
Bilen ble stjålet i Bergen 19. mai. I dag dukket den opp på Radøy.

Kjipt å få bilen stjålet, men greit at den ikke havnet i vannet da...

Edit: Jeg var uklar der: det er ikke jeg som hadde fått bilen stjålet, tenkte bare det var en interessant sak, også var jeg litt uklar over her :p
#4
LeafSpy / Leaf Spy - Mer nøyaktig om sommeren?
onsdag 11. mai 2016, klokken 17:59
I vinter oppga leafspy at jeg fikk ladet til 22kWh og hadde 100% State Of Health. Nå når sommeren er kommet og batteriet er varmere har SOH falt til 92%!

Er dette tilfeldig, eller er LeafSpy unøyaktig om vinteren? Eller er det noe annet?
#5
Ladeplasser og ladekabler / Er det rart ting tar fyr?
søndag 08. mai 2016, klokken 15:55
Her om dagen var jeg på IKEA, og hadde lite strøm så jeg stilte meg på en ladeplass.
Ved siden av meg var det en annen som var plugget inn i type 2-uttaket, men MED kladd?!


Ved nærere ettersyn var det noen som hadde importert en bil fra USA, og brukt adapter så det var schuko-plugg (I seg selv brannfarlig?!), i tillegg var denne trykket inn i type 2-uttaket.

Se bilder her:
http://imgur.com/a/mkpv8


Det er jo egentlig bare tragisk. Ikke ble det noe lading ut av løsningen, og det er tydelig behov for opplæring, det er jo sånne løsninger som gjør at elbiler blir regnet som brannfarlige. Hva kan vi gjøre?


Edit: Staving
#6
e-up! / Én e-up færre på veiene
tirsdag 08. desember 2015, klokken 11:30
Uff, der forsvant en E-up fra veiene i Norge: http://www.nrk.no/ostfold/_-det-smalt-mye-mindre-enn-pa-film-1.12693028
#7
Leaf 2010-2017 / Leaf kan faktisk bli skikkelig varm
fredag 27. november 2015, klokken 14:21
Hallois!

Jeg poster dette fordi jeg hadde misforstått det selv.

Da jeg kjøpte Leafen min synes jeg at varmeanlegget aldri ble skikkelig varmt. Jeg googlet raskt, og fant mange (rikitgnok flest på amerikanske forum) som mente at varmeapparatet ikke ble varmt, og varmepumpen ikke klarte å få skikkelig varme i kupeen raskt (eller i det hele tatt). Naturlig nok trodde jeg at jeg bare måtte leve med dette.

Dette var feil. Kort fortalt stoppet hele anlegget opp i vinter, og gav meg bare kald luft.

Etter under ett døgn (!) hos Birger N Haug i Oslo fikk jeg bilen tilbake. Det var en helt annen verden! Varmen var der etter bare noen sekunder, og jeg kunne for første gang i vinter kjøre bil uten jakke!

De fleste her vet det nok allerede, men nå kan det hende at noen har samme problemet som meg og får vite at bilen skal kunne bli varm! :)
#8
elbil.no og elbilforumets nettsider / Blokkere enkeltbrukere?
torsdag 26. november 2015, klokken 11:20
Finnes det noen muligheter for å blokkere enkeltbrukere på forumet? Jeg er glad i å lese om lading og forskjellige ladekabler, men skulle gjerne sluppet å måtte rulle gjennom side på side med ac43kw-pjatt...
#9
Hei!


Har hørt at Tesla ønsker å fjerne sidespeilene for å få mindre luftmotsand. Hvis vi ser bort fra det sikkerhetsmessige, ville man kunne brettet inn speilene og få lavere luftmotstand, eller er sidespeilene laget på en sånn måte at det egentlig ikke lønner seg? Ville man kunne fått mer rekkevidde ved å ha speilene brettet inn når man kjører i >80kmt?

Jeg vet at det er teknisk mulig å brette inn speilene i fart i min Nissan leaf, men jeg vet ikke om det egentlig ville hatt noe for seg.
#10
Hei!


Jeg har en 2014 Nissan Leaf. Jeg har nylig kjøpt en type 2 mode 3 kabel som gjør at jeg kan lade på nye offentlige ladestasjoner.

Like vel ser jeg et "hull" i lademulighetene mine: Ladestasjoner med type 2 kabel, for eksempel VW-forhandlere som har satt opp ladestasjoner med kabel som kan plugges rett i sine modeller.


Finnes det et adapter som gjør at jeg kan sette en sånn kabel inn i min Leaf? For eksempel et adapter mellom type 2 og type 1? Eller type 2/Combo til ChaDeMo?


Regner med at Combo er for mye å forvente, men siden jeg kan bruke type 2 stikk, så ser jeg for meg at det teknisk er mulig å lage et adapter fra ledningen til type 1 også?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA