Jeg prøver å finne i mest optimal løsning til hjemmelading og har sålangt kommet frem til en konklusjon. Jeg tenker at det mest optimale for oss er en 32A Type2-lader. Jeg tenker at lading ved 7,2 kW vil dekke vårt behov hjemme, også de dagene vi har mest behov for strøm ved mye kjøring. Og at bilen stort sett lades over natta og strengt tatt ikke trenger mer enn 6A eller 10A for å fullade.
Bilen vi har i dag, en Leaf 2012, lader ved maks 16A så strengt tatt trenger vi ikke mer enn det pr i dag. Men så er det jo slik at vi sannsynligvis kommer til å bytte bil når neste generasjon blir tilgjengelig. Om det blir en 40 eller 60 kWh Leaf vet jeg ikke. Men at laderen er på minimum 32A er jeg rimelig sikker på. Jeg skulle gjerne sett at en slik modell har minst 11 kW eller 22 kW lading for å optimalisere ladingen ute, men ser samtidig at vi neppe har behov for slik strømstyrke hjemme til den daglige drift.
Så kom jeg i diskusjon med en kjenning som jobber som elektriker. Han mener at dersom jeg bare skal lade på 16A må kursen også være 16A sånn at laderen ikke brenner opp. Kan det stemme? Er det slik at jeg må få lagt inn en 16A kurs nå, og så øke denne til 32A når vi bytter bil? Jeg har hele tiden tenkt at jeg fint kunne få montert en 32A lader nå som fint fungerer på 16A slik at det ikke blir mye ekstraarbeid når neste bil kommer. Laderen snakker jo med bilen slik at maks spenning på bilen ikke overstiges. Har elektrikeren rett, eller er mine vurderinger riktige? Noen med kompetanse som kan svare?
Bilen vi har i dag, en Leaf 2012, lader ved maks 16A så strengt tatt trenger vi ikke mer enn det pr i dag. Men så er det jo slik at vi sannsynligvis kommer til å bytte bil når neste generasjon blir tilgjengelig. Om det blir en 40 eller 60 kWh Leaf vet jeg ikke. Men at laderen er på minimum 32A er jeg rimelig sikker på. Jeg skulle gjerne sett at en slik modell har minst 11 kW eller 22 kW lading for å optimalisere ladingen ute, men ser samtidig at vi neppe har behov for slik strømstyrke hjemme til den daglige drift.
Så kom jeg i diskusjon med en kjenning som jobber som elektriker. Han mener at dersom jeg bare skal lade på 16A må kursen også være 16A sånn at laderen ikke brenner opp. Kan det stemme? Er det slik at jeg må få lagt inn en 16A kurs nå, og så øke denne til 32A når vi bytter bil? Jeg har hele tiden tenkt at jeg fint kunne få montert en 32A lader nå som fint fungerer på 16A slik at det ikke blir mye ekstraarbeid når neste bil kommer. Laderen snakker jo med bilen slik at maks spenning på bilen ikke overstiges. Har elektrikeren rett, eller er mine vurderinger riktige? Noen med kompetanse som kan svare?