Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Hænningsen

#1
Lade hjemme / Hjemmelading!. Hva skal jeg velge?
torsdag 22. desember 2016, klokken 16:57
Jeg prøver å finne i mest optimal løsning til hjemmelading og har sålangt kommet frem til en konklusjon. Jeg tenker at det mest optimale for oss er en 32A Type2-lader. Jeg tenker at lading ved 7,2 kW vil dekke vårt behov hjemme, også de dagene vi har mest behov for strøm ved mye kjøring. Og at bilen stort sett lades over natta og strengt tatt ikke trenger mer enn 6A eller 10A for å fullade.

Bilen vi har i dag, en Leaf 2012, lader ved maks 16A så strengt tatt trenger vi ikke mer enn det pr i dag. Men så er det jo slik at vi sannsynligvis kommer til å bytte bil når neste generasjon blir tilgjengelig. Om det blir en 40 eller 60 kWh Leaf vet jeg ikke. Men at laderen er på minimum 32A er jeg rimelig sikker på. Jeg skulle gjerne sett at en slik modell har minst 11 kW eller 22 kW lading for å optimalisere ladingen ute, men ser samtidig at vi neppe har behov for slik strømstyrke hjemme til den daglige drift.

Så kom jeg i diskusjon med en kjenning som jobber som elektriker. Han mener at dersom jeg bare skal lade på 16A må kursen også være 16A sånn at laderen ikke brenner opp. Kan det stemme? Er det slik at jeg må få lagt inn en 16A kurs nå, og så øke denne til 32A når vi bytter bil? Jeg har hele tiden tenkt at jeg fint kunne få montert en 32A lader nå som fint fungerer på 16A slik at det ikke blir mye ekstraarbeid når neste bil kommer. Laderen snakker jo med bilen slik at maks spenning på bilen ikke overstiges. Har elektrikeren rett, eller er mine vurderinger riktige? Noen med kompetanse som kan svare? :)
#2
Leaf 2010-2017 / DAB i Leaf
torsdag 15. desember 2016, klokken 00:15
Hei. Er det noen som har erfaring med å installere DAB i Leafen? Jeg ser at det er en boks tilgjengelig på markedet som kobles via USB. Hvordan løses dette praktisk? Får man DAB-funksjoner på radioen som om det var originalt montert?
#3
Lading i Europa / Tysklandstur - Reiserute
onsdag 14. desember 2016, klokken 18:51
Hei. Jeg planlegger å kjøre fra Harstad til en liten landsby like sør for Bern der vi skal bytte hus med en sveitsisk familie som skal bo i vårt hus. Jeg har lyst til å gjøre denne kjøreturen elektrisk og ser på mulige løsninger på turen nedover. Med god planlegging av overnattinger i Norge og et par lengre stopp ser det ut til å gå greit å komme seg til Oslo. I Oslo tenker jeg at Kiel-ferga kan være et godt alternativ. Den koster en del, men vi sparer oss mellom 30-50 mil kjøring. Så kommer jeg til Tyskland og merkelig nok ser ting litt verre ut. Men jeg har prøvd å tråkle meg nedover Tyskland og har satt opp ei reiserute. Jeg trenger litt hjelp til å se på den. Kanskje noen har prøvd disse ladepunktene?

1. Reinfeld - 50 kW CHAdeMo. Alternativ i Lübeck.
2. Lüneburg - 20 kW CHAdeMo. Flere Type-2 alternativer.
3. Celle - 44 kW CHAdeMO. 20 kW CHAdeMO. Flere Type-2
4. Hildesheim - 40kW CHAdeMO. Rhüden alternativ.
5. Einbeck - 20 kW CHAdeMo.
6. Göttingen
7. Wehretal
8. Eichenzell
9. IKEA Frankfurt
10. IKEA Mannheim
11. Pforzheim
12. Archern
13. Freiburg
14. Bad Säckingen
15. Schönbuhl (Sveits)

Det er mye 20 kW CHAdeMo. Men jeg tenker at vi har ferie, så vi har god tid. Om noen har gode tips til både ladesteder, abonnement og overnattingssteder så er jeg veldig interessert :)
#4
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Lading på ChaDeMo i Tyskland (20 kW)
tirsdag 13. desember 2016, klokken 21:04
Hei

Jeg sysler litt med planlegging av kjøretur fra Harstad til Bern i Sveits i sommer. Jeg ser at det er en del ChaDeMo-ladere i Tyskland med bare 20 kW effekt. Hvordan er det å lade på disse? Vil de også kun lade opp til 80%? Eller kan man lade mer på grunn av lavere effekt?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA