Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Supermann

#1
e-up! / Nervøs navi
tirsdag 22. august 2017, klokken 16:43
Hei. Har ikke oppgradert min navienhet så den har filla peil på hvor jeg kan lade bilen min. Det er greit nok, navigasjonen er elendig uansett. Problemet er uansett at den får nerver med en gang man er borte fra oslo-området og gir advarsler om at jeg ikke har nok rekkevidde til neste mål(begynner jo med 75%prosent batteri!!). Dette er selvfølgelig bare tull. Jeg har full kontroll. 8)

Hvordan får jeg bort denne advarselen permanent? Denne advarselen er nemlig i veien for kjørecomputeren som jeg bruker aktivt for å kalkulere meg komfortabelt til neste ladestasjon...
#2
e-up! / Utnyttbar kapasitet ihht til kjørecomputer
mandag 24. april 2017, klokken 17:03
Hei!

Hvor mange kwh klarer dere å få ut av batteriet? Legg gjerne inn info om alder på bilen.

Klarer maksimalt ca 14kwh ihht til kjørecomputer. 101km med snittforbruk 13,1kwh/100- restrekkevidde 8km, dvs. ca 6km til skilpadde. Bilen har gått 30tkm og er 3 år gammel.

Jeg kan i hvert fall ikke kjøre 100km med 15kwh/100km. Kan det virkelig være så mye buffer i batteriet i forhold til de oppgitte 18,7kwh bruttokapasitet? Er det noen som får ut mer enn 15kwh for eksempel?
#3
e-up! / Redusert ladehastighet etter "hard" bruk
mandag 05. september 2016, klokken 13:07
Hei! Er det flere her som har opplevd redusert ladehastighet etter "hard" bruk? Kjørte t/r Gøteborg i helgen fra Oslo og på siste ladingen i Råde på vei hjem så opplevde jeg merbart redusert ladehastighet som jeg anslår å være ca. 25kw istedenfor de 40kw som jeg vanligvis får.

Kjøreturen involverte start med fulladet batteri og kjøring fra hurtiglader til hurtiglader med godt tempo, til elbil å være, ca. 100km/h reelt ved å følge trafikken. Har lest på Leaf-forumet at temperaturen i batteriet kan bli så høy at hastigheten blir redusert, og antar at det er nettopp dette jeg opplevde.

PS: Prøvde forresten tipset i en annen tråd om å ligge på 3 sek på biler som flytter mye luft(SUV'er med takboks, varebiler etc). Det fungerte veldig bra og bidro til økt tempo uten nevneverdig økt forbruk. Forbruket endte allikevel på 13kwh/100km. Siden forbruk per tidsenhet ble økt så vil jeg anta at dette bidro til økt temperatur sammenlignet med norsk landeveiskjøring(eller lunking bak/sammen med lastebiler)

Spørsmål er da: Har andre opplevd tilsvarende? Hvordan kan jeg overvåke temp i batteri? Målet må være å kunne tilpasse kjøringen for å få ned temp i tide til evt. neste hurtiglading når man er på tur.
#4
Kjøretips / Motbakker og hastighet
fredag 09. oktober 2015, klokken 13:51
Hei. Har lest noen steder at man anbefaler å kjøre rolig i motbakker for å spare energi. Er det slik at merforbruket av å kjøre fort opp bakker er høyere enn merforbruket av å kjøre fort på en flat vei?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA