Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - M@rtin

#1
Som tittelen sier ...
#2
Lading av Tesla / App og bil oppgir ulik amper og kw
fredag 02. november 2018, klokken 10:00
Møter på et merkelig fenomen etter oppdatering til v9 og siste app-versjon:
mens bilen sier at jeg lader med 4kw og 16/16A, kan jeg samtidig se på app´en som sier at jeg kun lader med 3kw og 15/16A. Gjenværende ladetid og prosentsats er den samme begge plasser. Flere som har?

Martin
#3
Model S 2013 - 2022 / Jaguar I-Pace vs. Model S
fredag 20. juli 2018, klokken 12:06
En av de første direkte sammenligningene mellom I-Pace og Model S mht. forbruk, kjørelengde og ladehastighet:

Tysk tekst:

https://t-magazin.de/2018/07/i-pace-der-tesla-killer-bei-verbrauch-und-ladeleistung/

Tysk video:


https://youtu.be/2LlqOm7xVaU

Ifølge denne ikke-vitenskapelige undersøkelsen kjørte en Model S og en I-Pace sammen på en strekning i underkant av 160km gjennom paddeflate Nord-Tyskland og Jylland. Gjennomsnittlig forbruk Model S = 20,0 kw, I-Pace = 29,0 kw med moderat og blandet kjøring på Autobahn og i by (Flensburg). I-Pace´n var splitterny, hadde så langt kjørt ca. 440km og Jaguar-medarbeideren visste ikke om og i så fall hvordan bilen beregnet forbruk ut fra tidligere kjøring. Likevel, på en 160km lang strekning burde dette ha jevnet seg ut.

Mannen bak denne testen, Dirk Henningsen, beregnet totalt kjørelengde til i underkant av 300km for I-Pace´n med dette kjøremønsteret. I-Pace´n ble sammenlignet med Model S 75, fordi det er Henningsens egen bil. Ifølge Henningsen ligger Model X ca. 15% i forbruk over Model S, slik at også X´en klarer seg langt bedre enn I-Pace mht. forbruk.

Så fikk han også testet ladehastighet på en av de første fungerende Ionity-chargerne (Aabenraa). Ladehastigheten var klart under det Jaguar selv angir. Likevel, her var det mange faktorer som kunne ha påvirket resultatet.

Alt dette altså ifølge de ovennevnte kildene.

Martin
#4
Model S 2013 - 2022 / Software lastes ned, men installeres ikke?
lørdag 17. mars 2018, klokken 12:34
Med de siste software-versjonene minsker ikke akkurat lysten til å få lastet dem ned. Sitter selv fortsatt på 2017.53 og har begynt å lure på, hvorfor jeg ikke har sett noe update siden jul. Dro innom Skøyen igår og der kunne man konstatere at bilen faktisk holdt på å laste ned nyeste software. Ingen feilmeldinger på sensorer, kameraer eller 12v-batteriet heller. Teknikeren mente at manglende installasjon skyldes som oftest dårlig nettforbindelse (?!). Har for så vidt ikke noe trådløst nettverk koblet til bilen, men 4G funker alltid. Tidligere software-versjoner ble lastet ned via 4G uten problemer. Bilen ser ut til å laste ned software, men installerer den ikke. Ba om timeavtale på Skøyen for å finne ut av det.

Noen som har vært bort i lignende eller kan by på en quick-fix? ;)

Martin
#5
Tesla / 2017.50.3.f3425a1 - auto sensing wipers!
mandag 01. januar 2018, klokken 15:22
!


#6
Model S 2013 - 2022 / Én forandring i app´en!
torsdag 14. desember 2017, klokken 14:54
Jeg gikk på et lite smell her om dagen, da jeg satt på forhåndsoppvarming av bilen, når den var parkert i gata og oppdaget en og en halv time senere at oppvarmingen fortsatt fungerte med dertilhørende reduksjon av batteriets kapasitet. Tenkte først at dette var en eller annen glipp/bug, siden oppvarmingen ikke sluttet etter en halv time som den egentlig skulle, men  ...  så sjekket jeg app´en på Google Play. Der står det nå:

"NYHET: The 30-minute time limit on preconditioning has been removed so your car will be ready when you arrive – even if it takes you a little longer than you expected.  Preconditioning will continue running until you start driving, or your battery reaches 20%. Note: Requires vehicle software version 2017.46 or above."

Kan være greit å være klar over, tror jeg.

Martin
#7
Lading av Tesla / Type 2 ved ladestolper i Oslo
onsdag 22. november 2017, klokken 21:11
Jeg har nå ha hatt bilen i enogenhalv uke og kun ladet på type 2-stolper i Oslo (bortsett fra en supercharger-tur til Sverige). Jeg trodde at når bilen var fulladet, så hentet den strømmen den trenger fra stolpen. Det ser ikke ut til å være tilfellet. Batteriekapasiteten forringes også mens bilen er koblet opp. Dette er ikke et stort problem, da jeg for tiden forvarmer bilen, før jeg bruker den og setter også igang ladning før dette (men også her ser det ut til at forvarmingen henter energi fra batteriet).

Mine spørsmål:
- Er dette type-2 spesifikt? Vil dette forandre seg ved bruk av UMC, slik at bilen da henter strøm fra en ekstern kilde istedenfor for å bruke eget batteri?

- Jeg har ennå ikke opplevd at batteriekapasiteten ble redusert såpass mye at bilen igangsatte ladning selv (dette skyldes at bilen kun kan stå i 10 eller 16 timer ved stolpen). Kan noen bekrefte om bilen selv setter igang ladning dersom det går nok tid?

Martin



#8
Tesla / Gulvmatter uten moms?
lørdag 16. september 2017, klokken 18:52
Den dagen min bil blir utlevert, er det nok lurt å få på plass gummimatter asap. Derfor mitt spørsmål: dersom jeg kjøper matter slik at de er på plass ved utlevering, er da momsen trukket fra?

Jeg ser for tiden på diverse matter og synes Tesla sine er rimelig dyre. Uten moms derimot ...



Noen som forøvrig har samlet erfaring med disse: http://www.all4cars.dk/shop/premium-bundmaatter-med-202p.html

Martin
#9
B-Electric / Offisiell sluttermin for produksjon av B250e
fredag 16. juni 2017, klokken 11:00
https://ecomento.tv/2017/06/16/mercedes-elektroauto-b-250-e-laeuft-demnaechst-aus/

Tredje kvartal 2017 er det ifølge linken slutt på produksjonen ...

Nye elektriske modeller er ventet først i løpet av 2019.

Martin
#10
B-Electric / Ladekabel-spørsmål
lørdag 02. juli 2016, klokken 18:17
Heisann, da er jeg blitt eier av en flunkende ny elektrisk Mercedes B-klasse, jeg også. Alt fungerer utmerket hittil, men jeg har et spørsmål angående ladekabel: jeg har fra før av en type 2-ladekabel (maks16a med Schuko i den andre enden) som jeg brukte på en VW E-UP som jeg tidligere eide. Kontakten passer jo også i Mercedesen, men jeg får feilmelding i app´en på at det foreligger en funksjonsfeil når jeg bruker denne kabelen og bilen lades selvfølgelig ikke. Den med bilen medfølgende Schuko-kabelen funker uten problemer. Jeg antar at min gamle ladekabel ikke fungerer fordi det er "Tesla inside"? Likevel ser jeg i norske webshops også ladekabler tilsalgs som skal passe både E-UPen og Mercedesen. Og Mercedesen skal jo kunne lades med maks 16a på vanlig Schuko-kontakt? Derfor er jeg litt i villrede: skal denne kabelen kunne fungere eller ikke?

Martin
#11
e-up! / Starter alltid på 22 grader innetemperatur
fredag 04. mars 2016, klokken 10:28
Ikke noe big deal, dette, men ...

Fikk ny E-UP februar 2016. Hver gang jeg starter motoren etter 2 timer uten bruk, starter vifteanlegget på 22 grader. Greit nok nå om vinteren, men ikke så fet til sommeren. Da blir jeg nødt til å regulere remperaturen hver gang jeg setter meg i bilen.
Hvorfor kan ikke anlegget bare huske på sist innstilt temperatur?

Er det bare meg som har dette problemet? Noen der ute som har opplevd at problemet forsvant etter en update?

Martin
#12
Jeg ser at f.eks. Biltema annonserer for en 12v-kupévarmer her:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Vinterbil/Kupevarmer/Kupevarmer-12-V-2000019426/



Er dette et alternativ for å få opp varmen raskere i en Miev eller få fjernet is på frontruta?
Eller blir dette en for stor belastning for 12v-batteriet? Det er jo mindre enn et vanlig bilbatteri (kun 6 celler?). Eller bør det være mulig å bruke varmeren mens motoren går?

Martin
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA