Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - tkjoerlaug

Sider: [1] 2
1
Lading av Tesla / Ladekø i påska
« på: søndag 01. april 2018, klokken 20:35 »
Satte ny «pers» i dag og talte seks biler i kø på SC Dombås. Ventetid var nok rundt en time. Egentlig lite trafikk på veien i dag mot Trondheim, så tipper det blir veldig mye kø på Dombås i morgen.

Møtte forresten en Tesla-ansatt på SC Gol som dirigerte trafikken og anbefalte de raskeste tilgjengelige stolpene. Han sa at Tesla kom til å ha mannskap der på utfartsdagene.

Andre erfaringer fra påska?

2
Model S / Dekksensorer - hvordan er de programmert?
« på: lørdag 30. september 2017, klokken 15:43 »
Jeg byttet til vinterhjul i dag, og dro på bensinstasjonen for å etterfylle litt luft. For å unngå at luftslagen lagde riper på panseret fylte jeg først på den ene siden og så snudde jeg bilen etterå. I det jeg snudde bilen så jeg at bilen oppfattet at høyre fremhjul og venstre bakhjul hadde fått mer luft (altså ett hjul på hver side, mens jeg hadde fylt på kun venstre side).

Er dette fordi alle hjul er kodet forskjellig, mens det er bare en mottager som leser signal? (Jeg hadde kanskje tenkt meg at alle hjul hadde en egen radio-mottager som kun leste sitt hjul).

Ser også at to sommerdekk er slitt 1mm mer enn de andre, men glemte å notere meg om disse stod bak eller foran. Når sommeren kommer igjen, bør jeg sette de med mest mønster foran eller bak?

3
Lading av Tesla / Europatur - trenger jeg backup?
« på: onsdag 07. juni 2017, klokken 19:21 »
Drar på min første skikkelige langtur i sommer og kjører til Sveits, Østerrike og Italia via Sverige, Danmark og Tyskland. Stedene vi skal bo på (Zürich, St. Anton, St Moritz og Lugano) har alle superladere, så lading for evt. lokalkjøring der vi bor er enkelt. Jeg har type2-kabel og Chademo-adapter i tillegg til UMC.

Ruta vi følger ser ut til å være godt utbygget med SC, så alt ser egentlig ut til å være relativt uproblematisk. Trenger jeg likevel å ha noe backup med meg, eller går det greit å kjøre en sånn tur å basere seg 100% på SC?

Tar gjerne imot noen tips til andre ting en bør være obs på (bompenger, sære lokale regler, parkering, grensepasseringer etc.)

4
Model S / Takstativ nytt vs gammelt panoramatak
« på: mandag 06. mars 2017, klokken 07:02 »
Hei

Jeg har kjøpt ny bil og bytter dermed fra første generasjons soltak med store takstativluker som vippes opp til 2. gen med de små lukene. Jeg har Whisbar i dag, men ser at Autoload selger to versjoner av takstativet.

Må jeg ha nytt stativ, eller kan det jeg har brukes på begge bilene?

5
Lading av Tesla / Kw vs km/time på superlader
« på: torsdag 23. februar 2017, klokken 08:07 »
En ting jeg har lurt på er hvorfor kw ladeeffekt ikke er proporsjonal med km/t ladehastighet på superkader. på et relativt tomt batteri får jeg typisk 100kw og kanskje 430km, men på rundt 30% får jeg kanskje 97kw og over 500km/t.

Noen som har en god forklaring?

6
Model S / Prisvekst
« på: søndag 17. juli 2016, klokken 00:28 »
Jeg husker da jeg bestilte min bil for ett år siden, så fikk jeg høre fra flere at jeg hadde betalt mye mer enn de hadde gjort for sine egne biler. Samtidig ett år senere så ser jeg at nypris for min bil har steget med nesten 200k. Lurer derfor på hvor stor prisveksten faktisk har vært siden de første kom til Norge. Er det noen som vet sånn ca hva en toppspecccet P85, 85D og P85D kostet da de kom (dvs uten 7-seter)?

For oss som kommer fra passat-stasjonsvogn segmentet begynner Tesla etterhvert å bli en veldig dyr bil, og personlig er jeg veldig i tvil om hva jeg kommer til å ende opp med som neste bil. Mulige alternativ er:
- samme bil, men akseptere at den har blitt dyrere
- mindre batteri
- mindre utstyr, kutte ut luft, hifi, premium
- hoppe av tesla-toget og velge noe annet
- ikke bytte, men kjøre til den er brukt opp

Akkurat nå tenker jeg at det blir trist å nedgradere, og skulle jeg kjøpt på nytt i dag ville jeg trolig svelget en kamel, kjøpt akkurat den samme bilen og akseptert at den har blitt dyrere. Lavt verditap på den jeg har i dag vil kompensere for noe av dette. Dersom mva/avgifter blir innført kan det likevel vise seg å være et bra kjøp. På den annen side, er jeg skeptisk til hva model 3 har å si for bruktpriser på S.

Kan være interessant å høre hva dere gjør med deres neste bil?

7
Model S / Kudos til SC Trondheim!
« på: torsdag 30. juni 2016, klokken 20:29 »
Lang ventetid og dårlig service på service-sentre er en gjenganger her på forumet. Voksesmerter, rotete organisasjon, dårlige systemer, manglende oppfølging, uerfarne ansatte, rangering av de best/verst SC-er osv.

Her kommer en solskinnshistorie!

Jeg har nå snart vært lykkelig tesla-eier i ett år, men har desverre hatt bilen min på reparasjon 6 ganger for mye i løpet av dette året. Hver gang en ny feil kommer snikende har jeg med gru tenkt på at nå blir det min tur å vente i 6 måneder på å få dette fikset. Men jeg har aldri måttet vente mer enn 10 dager for å komme til en ledig time. I dag hadde jeg min beste opplevelse hittil, etter å ha oppdaget at en felg var mye mer møkkete enn alle de andre. Jeg fryktet bremseveskelekasje og kjørte innom service-senteret uten time i dag tidlig. Timingen kunne ikke vært værre, bare en uke før planlagt bilferie. 6 timer senere hadde de byttet en drivaksling som lakk olje og bilen var klar til bruk igjen!

Servicen, standarden på venteområdet og det at man får gratis leiebil har jeg aldri opplevd på biler jeg har hatt tidligere.

8
Model S / Skru av alarm?
« på: lørdag 25. juni 2016, klokken 10:12 »
Alarmen på bilen min går med (u)jevne mellomrom når jeg låser den opp (typisk 1-2 ganger i måneden). Det er noe jeg kan leve med, men hvordan skrur man den av når den først går? Jeg har prøvd å trykke på FOB, og selv når jeg setter meg i bilen og kjører av gårde så kan den fortsette (da har bilen åpenbart skjønt at FOB er tilstede).

Noen tips?

9
Model S / Kjørelys vs. Nærlys
« på: fredag 25. mars 2016, klokken 18:41 »
Nå som det blir lysere er tesla med kun de karakteristiske kjørelysene (led-stripa langs kanten) et mer vanlig syn. På min bil settes alltid lys til auto når jeg starter bilen, og selv om jeg skrur av lys går de tilbake til auto neste gang jeg starter bilen. Jeg kjørte Gudbrandsdalen på mandag i ett-tida, og de fleste tesla-ene jeg møtte hadde da bare LED-stripa tent, men min bil viste at også nærlys (dvs. spotten i tilleg) var tent. Jeg har da også to varsel-grønne lamper tent i den lille skjermen.

Dere som kjører med kun LED-stripa tent, kjører dere med lys satt til auto eller off? I dagslys midt på dagen, har dere da de grønne lys-lampene tent?

10
Model S / Forvarming av batteri og regenering
« på: fredag 25. mars 2016, klokken 10:52 »
Er på påsketur og står parkert 1000m over havet uten lademulighet. Har grei nok rekkevidde på bilen nå, men ser at det er kø på superladere og opplevde veldig treg ladehastighet på Lillehammer på mandag da alle båser var opptatt og to biler stod i kø. Totalt sett ville det nok vært kjappere å bruke Chademoen der fremfor å først stå i ladekø og så lade med 120km/t.

Dersom jeg vil maksimere rekkevidden min, bør jeg da starte med kald bil og rangemode på og så gradvis kjøre den varm eller bør jeg makse på med forvarming for så å få regenert mest mulig av de 1000 høydemeterne jeg har tilgode?

11
Model S / Range-mode på eller av på vinterstid?
« på: mandag 07. mars 2016, klokken 08:09 »
Hei

Kanskje noe relatert til forbruk-diskusjonen på D-modeller, men synes dette fortjener en ny tråd.

Jeg mener å ha lest at Tesla har sagt at range mode bør kun brukes på langturer der man har marginal rekkevidde, da range mode skrur av batterivarming. Mesteparten av min kjøring er småturer i by-områder, og jeg ser at på vinterstid får jeg svært høyt forbruk pga bilen prøver å varme batteriet selv om jeg kun skal kjøre 5km. Disse turene er likevel såpass korte at batteriet blir noe særlig varmt til at jeg får regenerering.

Har i det siste testet litt med å skru på range-mode. Jeg ser ingen negative effekter her bortsett fra noe bekymring for at jeg skader batteriet. Forbruket er vesentlig lavere, forvarmer jeg bilen holder klima-anlegget likevel fin temperatur i bilen og bilen er fortsatt mer enn sprek nok. Jeg hadde en loaner fra tesla i forrige uke og den var satt opp med range mode på da jeg fikk den utlevert.

Hva kjører folk med på vinterstid ved småkjøring? Range mode på eller av?


12
Model S / Tide forsikring
« på: mandag 15. februar 2016, klokken 11:13 »
Jeg har fått et godt forsikringstilbud gjennom Tide forsikring og vurderer å slå til. Selgeren til Frende forsikring som jeg har i dag advarte mot tide som ikke godkjent forsikringsselskap. (Dette synes jeg dog er svært uproft av Frende, å slenge dritt om konkurrentene i stedet for å fremme seg selv).

Ser Tesla owner club har avtale med Tide, så regner med at det er en del Tesla-eiere som har Tide i dag. Noen som har lyst å dele noen erfaringer?


13
Model S / Holdbarhet vinterdekk
« på: mandag 05. oktober 2015, klokken 14:59 »
Jeg la om til vinterdekk på bilen min i dag, da jeg skal kjøre over fjelloverganger i høstferien (er meldt minusgrader). Dekkene er Nokian R2 på 19" felger og jeg har en 85D. Førsteinntrykket er at dette føles en hel del mykere enn Michelin PS3 som stod på i sommer. 

Tåler vinterdekkene kreftene som bor i en tesla (flat pedal fra stillestående på tørr asfalt?), eller er slik "lek" forbeholdt sommerdekk? Det hender at jeg har førstereis-passasjerer ombord, og alle vil selvsagt kjenne på tesla-suget fra 0-100.

14
Model S / Bulket bil
« på: lørdag 26. september 2015, klokken 19:45 »
Jepp, da har jeg prestert kunststykket å miste en drill ned på bilen fra garasjeloftet...!

Da bilen er bare 2 måneder gammel er dette et forholdsvis stort skår i gleden. Det viktigste for meg akkurat nå er å få fikset det raskest mulig og at bilen blir 100% som ny igjen, at det vil koste flesk jeg mentalt forberedt på. Er dette noe Tesla gjør på sitt verksted (...og som man må vente 6 måneder på å få fikset), eller bruker man andre bilopprettingsfirma/lakkeringsverksted for å utbedre slike skader? Evt. noen tips til hvilke firma i Trondheim?


15
Model S / 3rd parts spoiler
« på: tirsdag 16. juni 2015, klokken 11:57 »
Jeg har bestilt en 85D, men kunne gjerne tenkt meg en spoiler på bilen. Er det noen som har erfaring med 3 parts spoilere som f.eks denne?

http://www.ebay.com/itm/Carbon-Fiber-Trunk-Boot-Lip-Spoiler-Wing-Fit-For-Tesla-S-Model-2012-2014-/181631664294?fits=Make%3ATesla&hash=item2a4a1740a6&vxp=mtr

Ser at denne gjelder årsmodell 2012-2014, og velger man 2015-modell får man denne advarselen:

"This part is not compatible with 2015 Tesla S 85D Sedan 4-Door -CC -Cu. In. --"

Har Tesla endret bakluken på 85D eller i 2015, eller bør denne være kompatibel? (og advarselen bare indikerer at spoileren ikke er testet på siste versjon).

Kina-kopier i karbon er jo nokså vanlig på sykkel-rammer og foto-stativ, og disse har forholdsvis godt rykte på seg.

Går det evt. an å ettermontere original spoiler fra Tesla?

Sider: [1] 2