Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Burger

#1
Hyundai Ioniq 5 / Ioniq 5 og rekkevidde med campingvogn
onsdag 04. august 2021, klokken 12:25
Finner ikke noe om det så håper noen har tips.

Ioniq 5 + VTL + en liten campingvogn som f.eks Adria Action virker jo som en kjempekombo. Noen som vet eller tør å gjette på hva rekkevidde blir?

Prøvelånte ioniq 5 og testa kaffemaskin på VTL, og det fungerte jo knaill.
#2
Bra at det dukker opp reelle tall på at staten sparer penger på elbil. De kutter 4 av 6 ventilasjonssjakter

https://www.nrk.no/rogaland/sparte-300-millioner-i-kroner-i-rogfast-med-hjelp-av-elbil-1.15365567
#3
https://www.dinside.no/motor/ny-studie-knuser-elbil-myte/72966267

Mener jeg har lest noe tilsvarende før, så unnskyld om den er postet, men artikkelen er fra i går.
#4
https://www.youtube.com/watch?v=PVnQ87Fvsk4

Jeg fant celleinndelingen veldig informativ, en del på slutten var "swosh" og må lese mer.
#5
Litt gammel, men utrolig hvor oppdatert Erik Andresen som er direktør i Bilimportørenes Landsforening. Dette er jo gladnytt :-)


SitatBilimportørene tror årsaken til at elbilsalget vil skyte ytterligere fart i løpet av året, er at det kommer mange nye familievennlige modeller på markedet i løpet av året.

Sitat– Elbiler har jo den fordelen at de kan starte hver dag med full «tank» hvis man har lademulighet hjemme, men til gjengjeld tar det lenger tid å lade enn å fylle drivstoff når man først må stoppe. Derfor mener vi antall ladepunkter raskt må opp på et vesentlig høyere nivå enn i dag, og her har myndighetene også et ansvar for å tilrettelegge, mener Andresen.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/70Mgpo/over-halvparten-av-alle-solgte-biler-i-2020-vil-vre-elektriske-iflg
#6
Blir interessant å lese konklusjonen på hva gikk galt.

SitatBut an April fire and explosion at a massive battery west of Phoenix that sent eight firefighters and a police officer to the hospital highlighted the challenges and risks that can arise as utilities prepare for the exponential growth of the technology.

https://www.apnews.com/5cd81a81345a40f5b1ac2e5556a68ff7
#7
Elbilen i Samfunnet / Kraftig nedgang i utslipp fra norske biler
tirsdag 25. juni 2019, klokken 19:10
https://www.dinside.no/motor/kraftig-nedgang-i-utslipp-fra-norske-biler/71212197

SitatMer elbil - mindre diesel

- Nøkkelen til suksessen ligger i summen av alle tiltakene som er gjennomført. Det er alt fra europeiske utslippskrav til lokale byvekstavtaler. Det er ikke ett enkelt tiltak som har løst floken med utslipp av helseskadelig nitrogendioksid (NO₂), sier sjefingeniør Karl Idar Gjerstad i Statens vegvesen til Dinside.
#8
https://www.tu.no/artikler/wk-bygger-80-leiligheter-for-oslo-kommune-med-fossilfri-byggplass-br/466898

Blir interessant å se hvordan de løser det, ett år til byggestart. Har jo sett gravemaskin med batteri og gravemaskin koblet til strømnettet. Men det er vel mer som må elektrifiseres. Håper vi får lese mer om dette.
#9
Noen flere som har fått denne?

Fikk denne i posten og ordnet meg time. Skulle ta to dager på verksted og de kunne ikke gjøre det selv på Sulland i Trondheim. Måtte komme folk langveisfra.

Får i3 lånebil, så egentlig fornøyd med utfallet.
#10
Tenkte å ta en NAF garantitest, men i tillegg så er jeg misfornøyd med følgende jeg lurer på om det finnes noen fiks jeg kan krangle med forhandler på.

1 - Vanskelig å få levlig kupevarme på vinteren, ved -5 eller kaldere så setter jeg bare 30 grader på klimaanlegget, selv da synes jeg det ikke er nok futt. Sagt i fra om dette ved to servicer.

2 - Mye fukt på vinduer når det er slapseføre og veldig fuktig. Levert inn bila for sjekk. Kjører noen tuneller med resirk av luft og ved kysten som er ganske fuktige. Kan bruke A/C men det virker ikke som A/C drenerer fukten så da kommer det fuktgufs når jeg starter opp igjen. Må kjøre en del mil for å bli kvitt all fukt etter A/C er brukt. A/C spiser også for mye rekkevidde til at jeg klarer tur/retur jobb komfortabelt.

3 - Lading, det er hips om haps om man klarer å starte Chademo lading. Det er bare å prøve gjentatte ganger til det virker. Det er så random at alle tips har blitt prøvd uten at jeg klarer å se sammenheng. Blir litt som å holde pusten og skru av lyset for å laste ett C64 spill fra dårlig kopiert turbotape. Det som er prøvd er : Koble fra leafspy dongle, parkeringsbrems, ladetimer av, vente ett par minutter før start av hurtiglading, flytte bila når det er trøbbel, sjekke at alle dørerer er igjen, låse dører. Om noen sier slå på kupelys så pælmer jeg en Leaf på de og kjøper meg en C64 i stedet for å bedrive 'Cargo Cult' der i stedet ( https://en.wikipedia.org/wiki/Cargo_cult#Post-war ) :-)

Noe jeg kan krangle med forhandler på?
#11
https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2019/02/10/Elbilene-m%C3%A5-betale-i-bommen-i-Trondheim-18442361.ece

Noen som har abonement og kan fortelle hva det blir? Jeg har antatt at det blir halv pris første januar 2020 for bom og parkering.

Det viktigste fra artikkelen

SitatTore O. Sandvik sier det er et problem at når man skal regne ut om man har nullvekst, teller man kjørte kilometer, ikke antall biler. Slik vil en ekstra biltur fra Stjørdal til Trondheim innebære at fire turer internt i Trondheim må kuttes, for å få nullvekst. Når det så kommer en ny motorvei fra Stjørdal til Trondheim, sier det seg selv at man vil få vekst i biltrafikk.

SitatInnføring av bomavgift for elbiler vil kreve vedtak både i Trondheim bystyre og i fylkestinget i Trøndelag. Hvor raskt det vil kunne skje, er ikke mulig å si helt nøyaktig nå

Edit: Fikk tak i artikkelen.
#13
Håper det er passende sted for dette, jeg er iallefall veldig glad for at det kommer mer vindkraft.

https://www.tu.no/artikler/tysk-energigigant-bygger-ny-vindkraft-i-trondelag/454653
#14
Fulgte en diskusjon på internettet om utrulling av elbiler og en kar sa fritt oversatt fra engelsk "Vekk meg når behovet for bensin og diesel minker i så stor grad at prisen tanker og det første raffineriet går konkurs"

Det satte i gang en del tanker i hodet mitt, men jeg kjenner ikke bransjen godt nok til å ha noen som helst formening om det.

Noen som vet noe, ev hvor man bør begynne å grave?
#15
Elbilen i Samfunnet / Så billig blir det å lade elbil i Oslo
mandag 26. november 2018, klokken 17:22
https://www.tu.no/artikler/sa-billig-blir-det-a-lade-elbil-i-oslo/452064
SitatDet er en stund siden det ble avgjort at Oslo kommune innfører betaling for lading av elbiler. Det kommer etter at mange har klaget over at det i praksis ikke er mulig å finne ladeparkering på offentlig parkeringsplass i byen.
Whee, endelig forståelse av at alt som er gratis blir brukt av de uten behov :-)
SitatPrisene som foreslås er delt opp i flere nivåer basert på effekt og tidspunkt.

For normallading, det vil si med effekt inntil 3,6 kilowatt, foreslås en pris på 10 kroner per time på dagtid, og 5 kroner per time på kveld og natt.

Semihurtiglading med effekt på 7,2 til 22 kilowatt foreslås priset til 15 kroner per time, og 5 kroner på kveld og natt.

Syntes det ikke var så gæli pris jeg.
#16
Humor og kanari / Hjelper slikt mot bompenger?
lørdag 17. november 2018, klokken 22:20
#17
Elbiler i media / Launch av Mercedes sin SUV
tirsdag 04. september 2018, klokken 20:21
https://www.tu.no/artikler/her-er-mercedes-nye-elektriske-suv/445325

Spennende : Batteri skal produseres ved ulike fabrikker. Fem i Europa, en i USA og to i Asia. Disse forsyner fabrikkene hvor bilene settes sammen.

Satses det virkelig eller er det fem små fabrikker?
#18
BMW i3 / i3 på grusvei med telehiv
søndag 29. april 2018, klokken 18:30
Jeg er fornøyd med i3 og fremkommelighet på vinteren, men jeg lurer på om noen har erfaringer med telehiv på grusvei. Nabofruen likte vår i3 men skeptisk med over 5km dårlig grusvei til hytta.

Er det et problem? Graver de tynne dekka seg ned og fast?

Håper noen med erfaring kan si noe så jeg kan gi riktig råd videre :-)
#20
BMW i3 / Hurtiglader veldig raskt til 98%
onsdag 04. april 2018, klokken 23:51
Har 94a i3, og jeg synes den lader raskt veldig høyt på hurtiglading og er bekymret for batteriet. For meg så er det helt greit om det begynner å gå sakte når det nærmer seg 90%.

Ser det er en setting på lading om man vil at hurtiglading skal gå kjapt eller middels, men ikke funnet ut hva den settingen gjør.

Noen som kan være snill og forklare? :-)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA