Som utdannet siv.ing. innen Industriell Økologi er nok jeg over middels interessert i LCA-studier på livsløpsregnskapet til elbiler vs. fossilbiler, altså hvor man ser på totale utslipp over hele verdikjeden til to sammenlignbare biler. I slike studier er alle ledd i livsløpet tatt med, som utslipp fra produksjon av bilen (inkl. batteriet til elbilen), utslipp fra bruksfasen (inkl. utslipp fra utvinning, foredling og forbrenning av drifstoff og utslipp fra elektrisitetsproduksjon til lading av elbil), og utslipp forbundet med avhending av bilen etter endt levetid.
Det er disse studiene som gir det beste svaret på det vanskelige spørsmålet om hva som er best av elbiler og fossilbiler. Denne studien ser kun på klimagassutslipp, hvor alle utslipp er normalisert til såkalte CO2-ekvivalenter. Denne debatten er tidvis preget av lettvinte kommentarer ala "elbiler er verst pga. produksjon av batteriene", eller "elbil ladet med kullkraft har høyere CO2-utslipp" etc., og tilhengere på begge sider av saken har en tendens til å overforenkle og polarisere.
Det finnes en del slike studier allerede, men i et marked som opplever stor teknologisk utvikling, særlig innenfor elbiler og batteriteknologi (men også innenfor elektrisitetsproduksjon med stadig større innfasing av fornybar kraft i el-miksen), blir studiene raskt utdaterte og det er behov for oppdaterte tall.
Nå har NTNU produsert det som så vidt meg bekjent er den siste studien på dette, og resultatene er interessante.
Linken finner dere her:
http://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/11/5/054010/meta;jsessionid=EFA0E157B06D9F5EC5645B972664E193.c3.iopscience.cld.iop.org
For dere som ikke orker å lese alt (forståelig nok!) anbefaler jeg å lese innledningen og hoppe til resultatene og konklusjonen.
Elbiler kommer ikke uventet best ut stort sett, men det er interessant at store elbiler har et svært stort carbon footprint før den forlater fabrikken, og derfor bruker lang tid før etterslepet er innhentet.
Det skal sies at basisscenariet benytter en Europeisk el-miks, men det er gjort følsomhetsanalyser for å vise hvor mye bedre elbiler blir med en renere el-miks.
Et viktig poeng er at all bilbruk gir klimagassutslipp, noe denne studien viser med all tydelighet. Når Nissan skriver "Zero emission" bak på elbilen min så synes selvsagt jeg at dette er litt tåpelig (selv om de kan si at de mener lokale utslipp...). Likevel gir elbiler i de fleste reelle situasjoner reduserte klimagassutslipp, selv om reduksjonen kanskje er noe mindre enn mange tror og håper.
Uansett jobber tiden på lag med elbilene, da både teknologien er relativt sett lite utviklet, og kraftproduksjonen vi lader batteriene med blir stadig renere.
Det er disse studiene som gir det beste svaret på det vanskelige spørsmålet om hva som er best av elbiler og fossilbiler. Denne studien ser kun på klimagassutslipp, hvor alle utslipp er normalisert til såkalte CO2-ekvivalenter. Denne debatten er tidvis preget av lettvinte kommentarer ala "elbiler er verst pga. produksjon av batteriene", eller "elbil ladet med kullkraft har høyere CO2-utslipp" etc., og tilhengere på begge sider av saken har en tendens til å overforenkle og polarisere.
Det finnes en del slike studier allerede, men i et marked som opplever stor teknologisk utvikling, særlig innenfor elbiler og batteriteknologi (men også innenfor elektrisitetsproduksjon med stadig større innfasing av fornybar kraft i el-miksen), blir studiene raskt utdaterte og det er behov for oppdaterte tall.
Nå har NTNU produsert det som så vidt meg bekjent er den siste studien på dette, og resultatene er interessante.
Linken finner dere her:
http://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/11/5/054010/meta;jsessionid=EFA0E157B06D9F5EC5645B972664E193.c3.iopscience.cld.iop.org
For dere som ikke orker å lese alt (forståelig nok!) anbefaler jeg å lese innledningen og hoppe til resultatene og konklusjonen.
Elbiler kommer ikke uventet best ut stort sett, men det er interessant at store elbiler har et svært stort carbon footprint før den forlater fabrikken, og derfor bruker lang tid før etterslepet er innhentet.
Det skal sies at basisscenariet benytter en Europeisk el-miks, men det er gjort følsomhetsanalyser for å vise hvor mye bedre elbiler blir med en renere el-miks.
Et viktig poeng er at all bilbruk gir klimagassutslipp, noe denne studien viser med all tydelighet. Når Nissan skriver "Zero emission" bak på elbilen min så synes selvsagt jeg at dette er litt tåpelig (selv om de kan si at de mener lokale utslipp...). Likevel gir elbiler i de fleste reelle situasjoner reduserte klimagassutslipp, selv om reduksjonen kanskje er noe mindre enn mange tror og håper.
Uansett jobber tiden på lag med elbilene, da både teknologien er relativt sett lite utviklet, og kraftproduksjonen vi lader batteriene med blir stadig renere.