Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - 1000kwh

#1
MG ZS EV / Enorm økning i forbruk med takboks (Thule XT 400L)
fredag 11. juni 2021, klokken 08:20
Har montert en takboks på bilen og prøvde meg på motorveien for å sjekke forbruk. Kan slå fast at i 110km/t så fortsatte forbruket å krype mot 25kwt/100km og jeg måtte ned til 100km/t for å ikke gå tom for strøm. Tror fort det kunne stabillisert seg rundt 25-26kwt/100km.

Det kan likevel se ut til at ved 80-km/t-100km/t er det vesentlig bedre. Lå rundt 19kwt/100km i 100km/t og 17kwt/100km i 80 km/t.

En del mer støy i en allerede veldig bråkete bil må man også leve med.  :laugh:
#2
MG ZS EV / Elendig rekkevidde på vinter!
onsdag 23. desember 2020, klokken 14:16
Skulle 160km i dag med 800m høydeforskjell.

Viste seg at etter ca 117km var 90% borte og bilen viste —.

Det som er underlig er at forbruket var bra, ca 2,3kwh/10km.

Jeg tror at veldig mye av kapasiteten er utilgjengelig grunnet kaldt batteri. Først da vi hurtigladet fikk vi regen av betydning
#3
Epost i dag:
"Denne oppdateringen er gratis for deg som kunde i Norge, mens den er en betalingstjeneste i andre Europeiske land.

Programvare oppdateringen inneholder følgende endringer:

- Batterioppvarming. Enkel betjening på skjerm hvor man setter batteri oppvarming «alltid på» som øker ladehastigheten i kaldt vær.

- Smartlading. Tilpasset programvare for lading med Smartlader hvor ladeprosessen stopper og starter etter strømforbruket i boligen/ladestedet.

- Ladelogikk. Optimalisert med tanke på ladehastighet i forskjellig temperatur og ladenivå.

- Bilen behøver ikke låses under AC lading. Bilen starter å lade når bilen oppnår kommunikasjon med laderen. (Låses bilen opp, pauser ladingen men gjenopptas etter en tid hvis ladekabelen ikke tas ut).

-Anslått kjørelengde justeres etter faktisk energiforbruk.

Denne programvare oppdateringen fra MG er gratis og helt frivillig for deg som kunde, med andre ord det er ingen service- eller tilbakekallingskampanje.

Oppdateringen kan gjøres samtidig ved for eksempel en service. Samtidig vil også følgende bli oppdatert, definert som en servicekampanje."


Denne måtte jeg krangle for å unngå å betale for en liten tid tilbake. Dere som har betalt må få pengene tilbake.

Det jeg stusser på er at man kan sette på batterivarmen, men har ikke sett det valget. Kanskje denne oppdateringen legger til ting som ikke var innkludert for å få bilen til å lade på smartlader?
#4
MG ZS EV / Bilen lader 3-4kwh på Zaptec 3-fas og stopper
torsdag 26. november 2020, klokken 17:22
Som overskriften tilsier lader bilen i alt fra 10 til 30 min før den stanser helt og må startes igjen manuelt.

Ladeboksen er 32A 3 fas. Hva er det som forrårsake dette? Vet at bilen ikke støtter 3 fas, men den lader jo riktig med 7 kw.

Bilen har fått smartladeoppdatering uten at det hjalp
#5
Lade hjemme / Begrense ladenivå med Tibber ladeboks.
torsdag 06. august 2020, klokken 10:31
Noen som vet om det lar seg gjør å stille maks ladenivå på Tibber sin ladestasjon eller om det finne andre ladebokser hvor dette lar seg gjør?
#6
Model X 2014 - 2022 / 80 km tap på 6 dager
tirsdag 14. juli 2020, klokken 22:20
Et familiemedlem er på ferie og bilen taper strøm i et ekstremt tempo.

Er en 75D og har programvare 2020.20.1.

Bilen er allerede ladet opp en gang ved hjelp av noen som kunne bistå. Er det noe med programvaren eller bilen?
#7
Model S 2013 - 2022 / Vil DNB sette ned renta på 0%-bilene?
fredag 13. mars 2020, klokken 08:44
Da har vi kommet til en situasjon hvor renta skal NED. Hvem hadde trodd det?

Så da blir spørsmålet; tror dere DNB setter ned renta på lånene våre? Er det noe krav om at de må det?
#8
Tesla / Tesla har laget 1 million elbiler!
tirsdag 10. mars 2020, klokken 08:33
En gladsak fra verdens største og ledende elbilprodusent; 1 mill biler er nå produsert :D

Hvem skulle tro det i 2014 da en gjeng med nordmenn tok sjangsen på Musk og kjøpte dyr elbil fra en helt ukjent produsent :D

https://electrek.co/2020/03/09/tesla-produces-1000000th-electric-car/
#9
MG ZS EV / Har folk fått bil?
lørdag 29. februar 2020, klokken 14:51
Ikke hørt om noen som har fått sin bil i Norge. Noen som har fått og hva er erfaringen?
#10
Model S 2013 - 2022 / Model S som utrykningskjøretøy!
torsdag 07. november 2019, klokken 11:26
Dette krever en egen tråd selv om det bare er en Youtubevideo; https://www.youtube.com/watch?v=pLLT8BTI8ic

Tøft å se høre kjørelæreren (litt krokete) forklare at de kjører i 230km/t med en Model S som utrykningskjøretøy! :D

Må si Model S kler blålysene bra..
#11
Kjøpe elbil? / Plass: Ioniq 28kwh eller Leaf 40kwh?
tirsdag 05. november 2019, klokken 15:57
Blir ikke klok på hvilken av disse som best takler bakovervendte bilstoler + barnevogn.

Ioniq har et bra utformet bagasjerom, men færre liter og ikke takstativ kontra Leaf. Leaf har et dypt bagasjerom, og muligens dårligere bakseteplass? Men hele bilen er jo større.

Noen med tanker? Har ikke prøvekjørt nyeste Leaf.
#12
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Chademo; et fremtidig problem?
fredag 11. oktober 2019, klokken 08:23
Vurderer å gå til innkjøp av en brukt 40kwh Leaf. Forbruket skremmer meg ikke da vi sjeldent kjører så langt. Ellers er vel bilen kurrant og relativt god plass.

Men, hva skjer med Chademo i fremtiden. Er det på tur til å bli faset ut og vil det være mulig med et CCS adapter?
#13
Model 3 / Model 3 eiere leker seg med SOS knapp
lørdag 02. mars 2019, klokken 20:45
https://www.aftenposten.no/norge/i/BJoxKv/Brannvesenet-ringt-ned-av-Tesla-eiere

Hvem av dere er skyldige  :P

Visste ikke Tesla har en sånn funksjon. Hva med S/X?
#14
Model S 2013 - 2022 / Bestille AP light på eksisterende biler
fredag 01. mars 2019, klokken 08:51
I dag er jo AP helt uspiselig dyrt å bestille på eksisterende biler.

Noen som har hørt om man etterhvert får lightversjonen av AP også til model S og eksisterende biler?
#15
Model 3 / Vervekode etter bestilling?
fredag 25. januar 2019, klokken 22:14
Kanskje basic, men kan man legge inn vervekode etter noen har bestillt men ikke fått utlevert bil?
#16
Model S 2013 - 2022 / 14 dagers testing av Autopilot
torsdag 09. august 2018, klokken 15:25
Electrek skriver at enkelte har fått epost om å få prøve autopilot. Fodrer at man har AP2 bil.

Noe her som har fått epost?
#17
Noe som har en formening om hva som er billigst av de to type 2 alternativene fra Grønn kontakt eller Fortum, og Chademo med Tesla adapter?

Fortum har en snedig kostnad på 0,75 kr pr kwh pr 15 min.

Begge Chademo er 2,5,- pr min.
#18
Model S 2013 - 2022 / Dørhåndtak bak
mandag 11. juni 2018, klokken 13:51
Er det slik at dørhåndtakene bak skal komme ut når man presser på de og bilen er låst (med nøkkelen i nærheten).

For meg virker det som om kun de fremre håndtakene responderer på trykk.

Noen ideer? Instillinger? (Barnesikring på vinduene er på)
#19
Model S 2013 - 2022 / Dere som fikk Model S i vinter
søndag 13. mai 2018, klokken 19:10
.. hvordan føles det nå med 20 grader og sommerdekk? :D jeg fikk min 75D i fjor høst med vinterdekk montert. Etter en hard vinter har det ikke akkurat vært lagt opp for ivrig kjøring.

Men nå som tørr asfalt har kommet fram igjen må jeg bare si at jeg digger hvordan denne bilen kjører! Forbikjøringer gjøres med hakket mer akselerasjon enn nødvendig
#20
Model S 2013 - 2022 / Appen er nede (hacket??)
søndag 22. april 2018, klokken 06:44
Får ikke koblet til bilen eller logget inn på appen. Ser på utenlandske forum at det er trøbbel.

Noen med samme problem? Gikk fra network error til temporary maintenance. Hadde vi stolt på appen nå måtte vi ventet lenge!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA