Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Softblue

#1
Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron / Q4 35 med 55/51,5 kw batteri?
lørdag 27. august 2022, klokken 21:33
Hei. Har noen kjøpt Q4 35 med 55/51,5 kw batteri?

Vurderer en Q4 Sportback 35 e-tron, startpris kr. 442.000,-

Utstyr:
Florettsølv metallic L5L5 kr. 9.740,-
Assistenstpakke plus (ryggekamera) PYL kr. 14.780,-
Bilens verktøy med dekkreparasjonssett 1S3 kr. 590,-
Fjernlysassistent BG1 kr. 1.150,-
Garasjeportåpner VC2 kr. 2.700,-
Interiørpakke 2 med standard seter i brunt skinn/kunstskinn PWA kr. 26.610,-
Privacy-glas (sotede ruter) QL5 kr. 4.580,-
Uten modellbetegnelse og effekt-/teknologimerking 2Z0 kr. 0,-
Totalt utstyr: kr. 60.150,-

Totalpris: 502.200,-

Noen erfaringer?
#2
TAYCAN / Konfigurasjon Taycan RWD?
torsdag 27. mai 2021, klokken 14:27
Jeg vurderer Taycan RWD?
Har gjort følgende konfigurasjon (el cheepo!)  :)
Jeg synes ikke det er vits i å putte masse dyrt utstyr på den billigste utgaven, men må ha noe av det jeg er vant til fra TM3.

2021 Taycan 755.600 kr
+
Standard eller utstyr uten ekstra kostnad:
79 kwh batteri 0 kr
stålfjærer 0 kr
Tofarget standardinteriør i 'Black/Clack beige' 0 kr
Komfortseter (8-veis elektrisk betjente) 0 kr
Standard 47F 19" Taycan Aero-felger 0 kr
Bortfall av modellbetegnelse 0 kr
Standard Led lys 0 kr
Standard Audio / Radio med 10 høytalere og 150W (DAB+) 0 kr
+
Individualisering: Det som koster ekstra er:
Coffee Beige Metallic 10.700 kr
Elektrisk innklappbare speil inkludert belysning 2.900 kr
Øverste felt i frontrute farget grått 1.100 kr
ParkAssist foran og bak med ryggekamera 6.600 kr
InnoDrive inkludert adaptiv cruisekontroll 29.900 kr
HomeLink® (garasjeportåpner) 2.800 kr
4+1 Setekonfigurasjon 4.700 kr
Minnepakke for førersete og eksteriørspeil 3.600 kr
Oppvarmbare for- og bakseter 9.000 kr
Accent Package i 'Neodyme' (dekorative interiørelementer) 5.300 kr (Fjernet etter forslag fra Kortstokk og Kanutten)
Tilvalg er til sammen 71.300
Engangsavgift inkl. vrakpant 2.400 kr
Totalpris 829.300 kr

Dette holder prisen nede:
ståltak -15.700 i forhold til panoramatak,
uten varmepumpe -8.300 (Fant vel ut fra rekkeviddekalkulatoren, at ved 0 grader var forskjellen i rekkevidde bare 12 km, og +15 grader 7 km. I Eco Plus blir forskjellene enda mindre.)
oppvarmet ratt -2.700
Mobile Charger Plus er erstattet med mode 3 ladekabel -2.900.
Ungåtte kostnader, til sammen -29.600 kr

Sport chrono utgår, da mange av funksjonene ikke kan brukes uten luftfjæring. RWD blir uansett en cruiser.

Er det noe utstyr som man burde ha eller kan kuttes ut?
Har noen erfaringer RWD?
Holder det med radio med 10 høytalere og 150W?

Noen youtube videoer av basis versionen:
https://www.youtube.com/watch?v=QqCHF1Pt-gw (Rekkevidde med standard batteri)
Config av standard Taycan https://www.youtube.com/watch?v=kUqC0d4_RBo&t=0s
https://www.youtube.com/watch?v=gueOfwKMFnE (en ganske standard bil med stålfjærer, uten adaptiv cruisekontroll, 8 veis seter og standard sound system)
#3
Model 3 / Forbruk model 3
mandag 08. juli 2019, klokken 21:52
Lenge siden jeg har sett noen forbrukstråd.
Jeg kjørte litt langkjøring i går i sol og tørt sommerføre ca 22 grader ute med AC på 20.
Jeg har en 2019 LR RWD med 19 tom sport felger.
35 mil, omtrent halvparten i 110 på motorvei. Fulgte trafikken på cruisecontrol.
Bilen oppga et forbruk på 144 wh/km.
#6
B-Electric / Mercedes Zoe
lørdag 18. august 2018, klokken 02:06
Mercedes har en del samarbeid med Renault. Skulle ønske Mercedes lagde en Zoe til erstatning for B-klassen.
#7
B-Electric / B electric battery teardown video
søndag 17. juni 2018, klokken 18:34
I denne videoen åpnes et B electric batteri.
https://www.youtube.com/watch?v=RhtlYDoQM38&feature=youtu.be
#8
B-Electric / Mangel av reservehjul
tirsdag 06. mars 2018, klokken 22:35
Electric B leveres uten reservehjul og jekk, men med en kompressor med skum.
Vinterveiene er i oppløsning og i mørket kjørte jeg ned i et hull som rev opp dekksiden så stort at jeg kunne stikke inn hånden. Opelen som stod med nødblink 100 meter lengre fram hadde vist hatt erfaring med samme manglene vedlikehold av veien han også. Jeg ringte NAF, men de hadde vist så mye å gjøre at de ikke hadde tid til å ta telefonen, så jeg ringte kona og ba henne komme med et sommerdekk. Fikk kjørt avgårde rett før NAF kom å reddet Opelen.
Men når hullet i dekket er så stort at du kan titte inn, så hjelper ikke skum. Aldri mer bil uten reservehjul. Neste gang er det kanskje 10 mil fra nærmeste redningsbil. Her skal nødhjul og jekk kjøpes inn.
#10
På grunn av avbestilling av Tesla S selges,
4 stk nye ubrukte uorginale vinterhjul med TPMS kjøpt av Dekkmann i sommer. Var dessverre litt for ivrig med en gang bilen var bestilt.
Felg: Rial Lugano 19x8.5, ET32, sølvfarget. http://www.dekkmann.no/felg/41554/lugano
Dekk: 245/45R19 Continental Viking Contact 6 (piggfrie)
Det følger ikke med muttere. Orginale muttere skal passe.
Pris: 15.000,-
Er i Akershus
Send PM om du er interessert. Dekksparkere kan bruke tiden på annet.
#12
Model S 2013 - 2022 / Inventory S75D, nå 0-100, 5,4 sek.
tirsdag 26. september 2017, klokken 20:03
Var ikke inventory S75D tidligere avertert med 0-100 på 4,2 sek?
#13
Model S 2013 - 2022 / Frustrasjonen koker over.
fredag 15. september 2017, klokken 16:46
Bestillingen min på S75 RWD ble produsert 12.06.2017.

Den 19.06.2017 ble det gjort en ytelses oppgradering 0-100 fra 5,8 til 4,6 sekunder.

Tesla deliveryNO skriver den 5 juli til meg:

"Hei "Softblue",

Den oppgraderte hastigheten gjelder dessverre kun på biler produsert fra og med 19 Juni på Model S 75.
Din bil er produsert før dette, og vil dessverre ikke ha dette.
Når det gjelder den oppgraderte laderen så har ikke fått noe bekreftelse på at dette er standard på 75 kwh.

Håper dette ar oppklarende.

Ha en fin dag! J"


Dette endte i at jeg avbestilte bilen.

Nå aventeres den til salgs med 0-100 på 4.6 sekunder.
https://www.tesla.com/no_NO/new/5YJSA7E11HF203234

Hvordan er det mulig???
#14
Model S 2013 - 2022 / Tesla angir forskjellig rekkevidde på S75 rwd
tirsdag 29. august 2017, klokken 12:30
Under tilpasset bestilling oppgis rekkevidden på S75 rwd til 480 km NEDC.

På inventory (biler fra utstilling) oppgis rekkevidden til kun 400 km NEDC?

https://www.tesla.com/no_NO/new/5YJSA7E13HF203932

https://www.tesla.com/no_NO/new/5YJSA7E16HF212804

Er det da slik at biler som har fått oppgradert ytelse, får kortere rekkevidde?
#15
Model 3 / Model 3 Long range med 80 kw batteri
mandag 07. august 2017, klokken 00:40
Spoiler Alert + Mild Speculation] Tesla has created a monster!

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/spoiler-alert-mild-speculation-tesla-has-created-a-monster.95652/

Det skriver seg vist fra en EPA certifiseringrapport:
https://www3.epa.gov/otaq/datafiles/CSI-HTSLV00.0L13.PDF

Side 8 av 12 i rapporten 351 volt x 222 Ampertimer =77,9 Kw
#16
B-Electric / Strynefjellet med Mecedes B Electric?
tirsdag 27. juni 2017, klokken 19:10
Tenkte jeg skulle kjøre Oslo-Stryn T/R med Mercedes B Electric. Har noen forsøkt? Jeg er mest bekymret for etappen Stryn til Bismo på returen, hvor det er en ganske kraftig stigning opp til Strynefjellet og igjennom tunnelene før man kommer til Grotli og det begynner å tippe ned på østsiden igjen. Vil helst ikke bli stående i en av tunnelene uten strøm.
#17
Model S 2013 - 2022 / Alcantara dashbord er ute av Premiumpakken
mandag 19. juni 2017, klokken 22:49
Tesla Motors Club forum melder at alcantara dashbord er ute av Premiumpakken.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/no-more-alcantara-upper-dashboard.92394/
#18
Model S 2013 - 2022 / S90D avsluttes
fredag 02. juni 2017, klokken 19:29
Model 3 Club rapporterer at 90Kw batteriet vil ikke lenger tilbys av Tesla som en del av forenkling av produksjonen.

Fra 8 juni 2017 skal det vist komme et nytt designstudio hvor man kun kan velge 75, 100 eller P100 batteri.

http://www.teslarati.com/tesla-design-studio-packages-discontinues-90kwh-battery/

Tesla vil "boundle" bilene i pakker. Av bildene, ser det ut som om S75 vil leveres som Standard, mens S100 vil leveres som Premium eller Performance. Det virker som om Premium og Performance vil få det meste av utstyr inkludert. Det står ingenting om det vil bli nye priser.

Options vil nå benevnes som "included", "available" og "custom".
Mulig at "custom" er en mulighet for ettermontering fra servicesenteret?
#20
Model S 2013 - 2022 / UHFS Premium sound
torsdag 18. mai 2017, klokken 22:10
UHFS Premium sound eller standard lyd?
Jeg ser at premium sound pakken har subwoofer, men er den verdt 20.700 som den koster pr. i dag?
Jeg ser varierende anbefalinger. Noen sier de ikke kan høre forskjell og noen kan ikke leve uten premium lyd.
Liker ikke tanken på å rive en ny bil fra hverandre for å oppgradere lydanlegget fra 3de parts leverandører med tanke på fabrikkgarantien. Så enten standard eller premium lyd?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA