Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Beckern

#1
BMW i3 / BMW anbefaler "Reduced" som maks for gamle 12A ladere.
onsdag 28. juni 2017, klokken 09:47
Bilen min er inne til reparasjon (igjen) pga ombordlader. Vet ikke hvorfor de ikke bare bytter hele uniten men det er nå så. Før de tok imot bilen så hadde jeg en lang og utmattende diskusjon med kundeansvarlig om lading.
Han mente at jeg måtte kjøre på redusert ladehastighet, det var deres sterke anbefaling. Å lade på max var et stort problem. Jeg ser at de har et problem i forhold til nye forskrifter med maks 8 A trekk når det pågår mer enn 2 timer på schuko kontakt og kan forstå en anbefaling utfra et slikt ståsted, men han mente det var andre graverende tekniske årsaker og høyst sannsynlig årsaken til at min feilet og det kan jeg ikke forstå.  Han ble noe utydelig når det kom til Mode3  men sa på et tidspunkt at den også måtte kjøre på redusert.
Og ikke minst måtte han også be meg kun bruke BMWs ladekladd og ikke min egen Mennekes (16A med CEE kontakt).
Noen som har betraktninger rundt dette?
Og en annen ting, er det fra bilens ståsted noen vesentlig forskjell på Mode2 og 3 lader?
Er ikke den vesentligste forskjellen at den ene er fastmontert og den andre ikke?
Iht Wiki er Mode 2 koblet til "Household" kontakt, hva er da min mennekes med CEE plugg?
#2
BMW i3 / Høyt forbruk
tirsdag 29. november 2016, klokken 19:32
Den siste måneden har forbruket gått til værs og selv om jeg kompenserer for kulda bruker jeg 20-30% over normalt.
Jeg ligger nå i omårdet 16-18kwh/100km og da kjører jeg pent og bruker lite varme og setter den i eco pro modus.
I vinterhalvåret i fjor hadde jeg et snitt på under 15, eller var det under 16. I sommerhalvåret har jeg ligget på 13.5 men på noen uker nå har snittforbruket over de siste 8mnd økt fra 13,5 til 14,5. Forbruket ligger altså skyhøyt over vanlig.
GoM regner veldig optimistisk feil og er batteriet kaldt så er jeg på godt over 1% forbruk/km.
Nå har jeg ganske konstant 100-110 km reel rekkevidde noe som er langt under hva jeg hadde på disse tider i fjor.

Nå er bilen på verksted fordi den ikke lader og det kan selvsagt være en sammenheng der. Men så akkurat at den er satt på lading så det var nok en fillefeil.
Hvordan reagerer stjerne "premieringen" på snilt varmeforbruk i disse dager? De to gangene jeg har sjekket på  den siste måneden får jeg bunn score for aux forbruk. De andre ligger i topp unntatt akks stolpen.
Lurer på om varmepumpe kan ha tatt kvelden elns.
#3
BMW i3 / Batterikondisjonering og aux forbrukere i kulda
tirsdag 01. desember 2015, klokken 18:12
Har nå fått en liten forsmak på vinterkulda og det er ikke bare fryd.
Når jeg starter om morgenen har bilen et ekstremt høyt forbruk den første mila. Snittet ligger på mellom 20 og 25kW/100km. Da kjører jeg rett etter planlagt start på timer funksjon. Kupeen er god og varm, batteriene er varmet og jeg setter den rett eco pro og som regel 19 grader.
Det jeg legger merke til er at sidespeilene blir fri for is så der skjer det noe utenfor min kontroll.
ACC virker nesten aldri ettersom det også ligger igjen is midt i trekanten foran kamera og dermed danner det seg også dugg på innsiden.
Når den første milen er unnagjort så faller forbruket og innen jeg har kjørt 30km kan snittforbruket ha fallt så lavt som til 14-15.
På vei hjem på kalde dager er den en drøm. Fra oppvarmet garasje på jobb er forbruket ute i kulda ubetydelig større enn på varmere dager.
Jeg er med andre ord veldig fornøyd med forbruket når bilen er varm og veldig missfornøyd med forbruket ved oppstart med bil stående ute i kulda.
Jeg har ikke sjekket batteritemp selv men andre rapporterer om 8-9 grader ved oppstart. Er det alt for lavt når utetemperatur er 20-30 grader lavere? Burde bilen regulere batteri-temperatur etter slike kriterier? Inntrykket mitt er at ekstremforbruket ved oppstart fort stjeler 20-30 km av totalrekkevidden. Altså ikke helt ubetydelig.
Jeg ville trodd at det skulle gå an å får software endringer som
1. Vurderte batterioppvarming i forhold til utetemperatur og progressivt varmet det mer jo lavere utetemp.
2. Slå på kamera varmetråder som en del av kupe oppvarmingen når temperatur er under 8-10 grader.
3. Gi bedre kontroll over speilvarme og kamera varme til bruker. Jeg trenger ikke speilvarme hvis jeg skraper dem selv. (men det forbruket er kanskje ubetydelig?) Jeg trenger derimot kamera-varmetråder når det er dugg problemer. Defrost på vifte 1 er IKKE et alternativ i -10. Det blir dritkaldt i bilen.

Hva er andres inntrykk av dette?
Er det noe sted man kan sende inn slike inntrykk til BMW for å få det vurdert som feature request på software oppdateringer?
#4
BMW i3 / Første langtur
onsdag 21. oktober 2015, klokken 23:32
Skulle forsøke på en mellomlang tur på ca 32 mil i dag. Startet i Oslo på ettermiddagen med forvarmet bil men frøsen passasjer i motvind og lett regn.
Kapasiteten forsvant faretruende raskt så på Grelland måtte vi ta en nødstopp og lade 15 minutter. Det generete noen km omvei siden ladestasjon var på feil side så vi måtte kjøre litt tilbake før vi igjen var på rute. Batteristatus var kontinuerlig for optimistisk på motorveien og rekkevidden falt hele tiden litt raskere enn km igjen til målet. Dette på tross av at vi stadig senket både fart og temperatur.
Det passet dårlig da vi hadde dårlig tid men vi kom frem i tide, men med 18km til nærmeste hurtiglader og 18km på rekkevidde fikk vi for alvor kjenne på rekkeviddeangsten. Som jeg håpet gikk det likevel greit og vi hadde et par km igjen ved ankomst. Men hurtigladeren var ute av drift, og AC laderen fikk jeg ikke igang. Med hjelp av passasjer som holdt kontakten samtidig som jeg scannet rfid fikk vi den igang og vi hadde fått tips om neste hurtiglader bare 5 km unna. Etter bare 5-10 minutter avbrøt jeg derfor ladingen men nå ville ikke kontakten slippe. Vi endte med å nappe i nødutløser bak døra og kom oss avgårde. Vi kom frem til neste hurtiglader som dog var godt gjemt og vi hadde jo hele 2km igjen på tanken. Nå var det derimot ikke mulig å få startet lading. Forsøkte to combo og min egen Type2 kabel mot et AC uttak, samme resultat. Bilen ville ikke låse stikket.
Min antagelse er at vi brennte en motor/solenoide/sikring når ladekontakten ikke løsnet av seg selv når vi ladet type2 på forrige stopp. Fikk tilkallt assistanse og 4-5 timer etter planlagt hjemkomst er jeg nå hjemme med leiebil og min nye i3 på verksted 15 mil unna.
Ble skuffet over rekkeviddeberegningen og bekymret for robustheten i combo/type 2 ladesystemet. Ingen stor suksess og det blir nok vår siste langtur. :(

#5
Kjøpe elbil? / Vurderer sterkt denne i3'n.
tirsdag 29. september 2015, klokken 20:03
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=63438838&searchclickthrough=true

Bruk: Jobbpendlebil til Oslo, 2 x 50 km pr dag med lademulighet i begge ender.
Ingen onger, ingen bikjer. Bensinbil med hengerfeste står som bil nr.2 hjemme.

Kommentarer?
#6
Kjøpe elbil? / Kia Soul eller Renault Zoe
tirsdag 17. mars 2015, klokken 19:12
De to klasseledende på distanse.
Noen som har noen mening om fordeler og ulemper med de to?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA