Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - jojak81

#1
Vurderer å bytte ut min fine BMW i3 registrert i Mars 2015, kjøpt fra BMW Jæger Åsane - kjørt 52000km.

Laurel Grey Metallic, Suite helskinnsinteriør, 20" sommer, 19" vinter, proff navi, hurtiglading, comfort advance pakke, ryggekamera, Harman/Kardon lyd/DAB+, connected drive services, comfort access, parkeringsassistent, etc etc etc. Kan sende deg full liste fra ordrebekreftelse om ønskelig.

Kort sagt: Alt ekstrautstyr tilgjengelig bortsett fra soltak, alarm, RTTI og acc/lane assist.

Komplett servicehefte - gjort alle garantioppgraderinger
Nye bremser (klosser og skiver) fremme Januar 2018 (gjøres denne uken)
Serviceavtale betalt ut 2019 (4år/80000km) - neste service å betale blir da 2021.
Nye vinterdekk i Oktober 2017 (Continental ContViking6 - støysvake og veldig gode)

Har en liten lakkskade foran på venstre skjerm, kun kosmetisk (delvis på hardplast og litt på lakket parti) - følger med ny original hardplastdel (frontspoiler)  - estimert pris fra Micropaint for fiksing av lakkdel var meget rimelig.

Bilen er fri for heftelser - selges kun til fordel for større bil med lengre rekkevidde.
Nyere Tesla interessant ved ev. bytte med mellomlegg fra min side.

Bilen står i Bergen, ta kontakt på PM om du skulle være interessert/bilder.
#2
BMW i3 / Nokian Hakkapeliitta R2 - erfaringer på vått føre?
tirsdag 03. oktober 2017, klokken 11:33
Hei!

Etter to vintersesonger har jeg fått beskjed fra dekkhotellet at det må nye dekk til, og jeg fikk et tilbud på 4 nye 155/70-19 (Q88) Nokian Hakkapeliitta R2 XL, omlegging, etc til 8900,-

Men blir litt skeptisk når jeg ser at blant annet NAF tester disse som dårligst på vått føre, og er det noe som er typisk vinterføre her i Bergen så er det jo nettopp det...dekkhotellet har ikke noen alternativ i sin katalog sier de, og jeg leser jo her og der på nettet at folk stort sett er storfornøyd med Nokiandekkene (men det kan jo være folk som kjører i atskillig kjøligere vær/føre)

Noen i lavlandet/kysten som har erfaringer?

På forhånd takk for svar:)!
#3
BMW i3 / Dårlige bremser i vått vær + ulik bremsestyrke
mandag 09. januar 2017, klokken 21:30
Noen flere her som opplever at bremsene tar dårlig når bilen har stått ute i vått vær, gjerne natten over? Bilen "klemmer" på skivene som den skal hører jeg før jeg drar avgårde, men har hatt et par tilfeller der jeg føler jeg må trykke pedalen i bånn for å stoppe i nedoverbakke (stopper før et lyskryss i nedoverbakke hver morgen, så merker forskjellene lett)

Det andre er at bremsepedalen av og til er veldig hard, og av og til veldig myk? Det er spesielt når den føles myk at bremsene tar dårlig, av og til så dårlig at de ikke tar skikkelig før halvsekundet før ABS'en tar over.

Syns også at både regenerering og bremsing bråker uforholdsmessig mye nå som bilen knapt er 2 år gammel. Har sett folk snu seg etter bilen når jeg seiler ned bakken her om morgenen. Lyden fra regenereringen og bremsene kommer seg etter et par km. Prøver å ta noen harde nedbremsinger med jevne mellomrom for å "rense" skivene, men både dette med bremsekraft og hvordan pedalen føles syns jeg er mer enn det man bør akseptere av en såpass ny bil.

Er ikke verdens flinkeste til å vaske og spyle bilen, men prøver å kjøre underspyling på bilvask med jevne mellomrom nå som saltingen er på det verste.
Noen som har lignende erfaringer å melde?
#4
Avansert: Batterier og Lading / Hvilken lader kan jeg ha?
mandag 22. februar 2016, klokken 17:26
Hei,

Som mange andre her inne så er ikke elektro mitt fag, så håper å få et svar her, eller rettere sagt mer en pekepinn siden jeg er begynt å lage budsjett for å legge ut strøm til min i3 her på utsiden av huset (ikke tak over) - og lurer da på hva som er realistisk å få opp og hva jeg bør investere i. Noe 22kw lader er det neppe strøm til, men håper kanskje 7,4kw er innen rekkevidde, helst fast kabel i boks, og må tåle vann/regn/snø. Vedlagt obligatoriske bilder av sikringsskap:) Påforhånd takk for svar!





#5
Hei,

Har allerede hatt mye nytte av forumet her, og har fått mange tips til hvilken elbil jeg vil ha. Men, jeg har ikke klart å komme til noen konklusjon for å kunne velge blant mine to "favoritter" - håper noen som har vurdert begge har lyst å komme med sine betraktninger.
(Tesla utelukkes pga økonomi/størrelse, sånn for ordens skyld:)

Forutsetninger:
-Bergensbeboer - var minus 2 i dag tidlig, men vintrene er sjeldent kalde her. 22 grader Auto på A/C er standard.
-Stort sett 1-2 pers i bilen, max 4 til hverdags, 1 barn (10 år)
-16 km til jobb/32km tur/retur. Tid: stort sett mellom 13-16 min til jobb, 18-25 hjem (avhengig av trafikk)
-Ettermiddagskjøring max 70km.
-Årlig kjørelengde 13500km.
-Familie på Voss (99km) og Sogn og Fjordane (165/195km) +  Stavanger (aktuell langturer)
-Bor i blokk så kan ikke lade hjemme, men kan lade (foreløpig gratis) på jobb, schuko 16A.
-Bor 2 km fra den nye store hurtigladestasjonen på Danmarksplass, ingen problem å kjøre dit, lade mens jeg jogger rundt storelungeren (win/win)

-Har en liten Mazda 2 som kan ta unna ev. uventede situasjoner...men vil prøve å få til at elbilen blir bil nr 1.

Kandidatene:

i3:

+Liker designet - utvendig som innvendig
+Fin og kjapp, liker at bilen ikke har creep (spesielt i revers!)
+Tilpasset sømløs teknologi innvendig, god connectivity, liker iDrive.
+Konseptet med egen fabrikk, nye materialer, karbonfiber, ruster ikke.
+BMW (men er på ingen måte noen fanatiker)
+Leveringstid - har fått anslått 10 uker.
+Ingen varmepumpediskusjon å ta hensyn til.
+Billig serviceavtale

-Uvant kjøreposisjon ift 1-serie - føler jeg sitter litt "høyt og løst", lite støtte til høyrefot, laaangt dashbord - men blir man kanskje vant til det?
-Virker litt "rå" innvendig (4 grader og regn, ingen forvarming) - dugget bak med A/C i comfort, ekstremt i eco pro +. Er dette bedre med skinninteriør? (tørker opp bedre/holder ikke så mye fuktighet?)
-Litt hard regen/fotarbeid med å kjøre økonomisk - men samme som over, vanesak?
-Føler det er litt dårlig sikt bakover/til sidene bakover.
-Harman/Kardon var litt skuffende ift Dynaudio, men kan kanskje tweakes.
-Pris ift samme utstyr på e-Golf

e-Golf

+Mye samme sittestilling/seter som 1-serien.
+Flott interiør, byggekvalitet, om enn litt "analogt" - skjermene virker litt utdatert.
+312k med alt bortsett fra alarm - good value.+Bra ryggekamera.
+Liker regen-valg, mer lettkjørt enn i3'en - men hvor effektivt det er ift fast regen vet jeg ikke.
+Dynaudio er et av de bedre anleggene jeg har hørt i bil.
(+Kan se på dvd-film når man lader, kjøl i hanskerom)


-Stilig frontparti, resten av bilen er veldig....20 000 på dusinet. Golf ER Golf.
-Felgene som følger med (innenfor mitt budsjett) trekker utseendet til bilen veldig ned.
Veldig dyrt å oppgradere felger v/kjøp.
-Salg/innbytte om noen år - status per i dag på Finn: i3: 16 vs e-Golf: 64.
-Liker ikke creep - spesielt ikke i revers.
-Leveringstid. Nå kjører jeg kanskje så lite at varmepumpe ikke har så mye å si for meg, men Møller snakker om tidligst levering i uke 26 m/VP...2-3 mnd fra nå for u/VP.
- Dyr service ift det jeg hadde sett for meg for elbil.
(-Må betale for CarNet etter ett år)


Mange ting som taler for begge bilene, og man kan jo ikke få i pose og sekk, men jeg er virkelig stuck. Hjelp!

Mvh
Joakim
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA