Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - AmocoCadiz

#1
Kia Niro EV / M3 nå i Norge, alternativ til eNiro?
tirsdag 13. november 2018, klokken 13:48
Ikke til hensikt å helle bensin på bålet,
men for oss og kanskje flere er Tesla Modell3 blitt et mer mulig alternativ til eNiro, når prissettingen av eNiro ble 400k pluss.
Vi synes merverdien er større for M3 selv om noe dyrere og at M3 er en langt mere fremtidsrettet og spennende bil.

Den ser bedre ut også.
Epler og pærer?
ja men slik er jo elbilmarkedet nå,
man ender opp ofte tvunget til å ta noen valg som ikke er preferanser i utgangspunkt,
pga lange ventelister
man kjøper større og dyrere enn tiltenkt (modelS)
eller mindre enn tenkt (Kona)
for å få andre kvaliteter siom feks rekkevidde.

Alternativet Modell 3 ble jo plutselig mer aktuelt og reellt siden første bil nå demovises i Teslas showrom Skøyen i Norge fra imorgen!
#2
Hyundai KONA / Veiskilt
mandag 05. november 2018, klokken 12:59
"Ser" Kona veiskilt eller kommer de fra kart i navigasjon?
Selger mener bestemt at Kona kan se veiskilt,
men da trenger bilen briller for bl.a. i Oslo får den ikke med seg alle nylige hastighetssenkinger til sykkelfart, men viser de gamle hastighetene på veiskiltene.
I manual står: veiskilt vises i HUD (hvis montert)
#3
Mange lurer nok veldig hva de skal gjøre nå med AE kontrakten.
Det er mye usikkerhet og ulike faktorer rundt dette,
f.eks. som holder Opels prisøkning og korte frist mål juridisk, er AE et godt kjøp til den nye prisen med manglende ACC, seter mange sliter med, når leverer faktisk konkurentene i samme bil klasse 60kWh sine elbiler i Norge, taper AE raskt verdi når salget er stoppet og merket oppslukt i PSA strategiene, hvordan blir oppfølging og service fra OpelChevy/Peugeot for norske kunder, osv osv

Hva skal man gjøre?

Ps Hvis alternativ mangler kan jeg legge inn de. Og greit å ombestemme seg, avhengig av f.eks hvor dårlige/bra eller manglende tilbakemedlinger man synes Opels blir fremover
#4
Nettavisen melder om ny amerikansk rapport.

Et poeng er jo at det er mange måter å forbedre strømmen, da blir elbilklimaregnskapet bare bedre og bedre fremover også i land med mye skitten el miks
fossilbrensel kan deremot ikke forbedres videre uansett hvor moderne teknologi  man håper skal utvikles til dette.


http://www.side3.no/motor/rapport---selv-med-den-mest-skitne-kullkraften-er-elbiler-mer-miljvennlig/3423386236.html
#5
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Ladekabel lås på AE?
tirsdag 30. mai 2017, klokken 02:00
Låser AE fast ladekabel når den lader?

Har stadig opplevd folk som drar i ladekabel om natten på offentlige ladestolper,
noen er fulle, noen prøver seg, uansett irriterende og kan bli dyrt.
#6
Normallading i O&A / Nye parkeringsbegrensninger i Oslo
torsdag 25. mai 2017, klokken 01:49
Plutselig var gateparkeringen på Majorstuen/Slemdalsveien forandret uten varsel.

Vanlig gateparkering på venstreside har nå fått skillt om "Kun for ladbar motorvogn, maks 8 timer".
Håpet først at byrådet endelig tok stafettpinnen fra Guri Melby og satset på miljø og fossilfri transport og skulle installere sårt tiltrengte ladepunkter, siden det alltid er fullt om dagen her.

Det var det dessverre ingen tegn til,
dette er tydeligvis bare en ny type skilting for å skvise bort vanlige biler. Stort sett alle hadde fått bot som takk.

Verre er den andre siden av gaten med elbilladeplasser, noe som er livlinen for alle tusenvis beboere i blokker uten egen ladeplass, men som har et reellt transportbehov som ikke lar seg dekke av sykkel og buss.

Her er det klistret ny makstid på kun 8 timer mot tidligere 12timer. Men en begrensning på maks 8 timer over den tidligere 12timers ladeplassen for en
boligladeplass skaper store problemer for utnyttelse over natten.
Kommer du kl 19 må bilen nå flyttes kl 03, kommer du kl 20 må den flyttes kl 04. osv

I tillegg vil nye biler med 60+kWh knapt rekke å lades opp på 8 timer.

Er dette ny praksis  at ladeplasser skal strupes ned også i boligområder?
Dagtid er en ting med tidsbegrensninger, men natt er natt og folk trenger nattesøvnen. Hvem gidder styre med elbil, når de gjør det så tungvint?
#7
Kjøpe elbil? / Etter Ampera E, hva bør man satse på?
fredag 05. mai 2017, klokken 19:18
Opel og spesielt GM har nå rotet til produksjon og levering av AmperaE til å nærmest havarere sin egen gullposisjon og marked.

Med en rett og slett tåpelig leveringstakt i 2017 av AE med kun 120 biler i juni og 1-200 i august står det igjen ca 3700 kunder uten utlovet bil.
Levering var publisert i et lavt men jevnt tempo gjennom 2017 og videre, noe som innebar en overskuelig situasjon.
Nå står folk igjen med en skriftlig kontrakt, hvor Opel Norge likevel krever et tillegg på kr 15000 for å levere bilen i 2018 eller 2019.

Denne håndteringen svekker ytterligere Opel som et merke med lavt salg fra før, og hvordan de skal klare å håndtere oppfølging, garanti og reparasjoner for AE kan man bare spekulere i.
Den plutselig totale usikkerheten om levering  i 2018 eller 2019, gjør at man heller prioriterer å heller se etter et bilmerke som faktisk bryr seg om å lage og levere elbiler.

Både Tesla3 og ny Leaf er seriøse produsenter som vil lage et produkt vel så bra som AE. Er disse de mest seriøse alternativene når vi nå river AE kontrakten , eller er det andre produsenter som ligger i startgropen for et spennende alternativ?
( Tenker ikke primært en praktisk vurdering av typ "har 8 mil til og fra jobb om vinteren og må komme frem o tilbake", men en mer open og fremtidsrettet vurdering av ny elbil som gir noe mer enn akkurat nok av hva som trengs, men som har noe verdt å vente på eller som åpner for andre kjøreturer enn de helt basale. Og i tilnærmet samme størrelse og prisklasse som AE da)
#8
Elbiler i media / Mye juling til ladbare hybrider
onsdag 22. mars 2017, klokken 17:20
ADAC's miljøtest av ulike biltyper gir topp miljøscore til ren elbil som BMW i3 og avslører at hybridene slipper ut mye mer enn opgitt.
Ingen plugin hybrider ble anbefalt!
Dette har selvsagt vært snakket om og spekulert om en stund, men grundigheten og seriøsiteten til ADAC gir vel mer tyngde til denne konklusjonen.

Den særnorske avgiftsletten av hybrider bør snarest revurderes, til å gjenspeile reelle utslippsverdier.

http://www.dinside.no/motor/plug-in-smell-i-miljotest/67419624
#9
Elbiler i media / Forslag om billig førerkort kun for elbil
lørdag 25. februar 2017, klokken 19:44
Renault har levert forslag til Riksdagen (stortinget) i Sverige om å innføre et nytt førekort kun for elbil. Elbilkortet skal også gi gratis lading ( utvalgte ladepunkter) og gratis parkering. I tillegg gir de bort gratis kjøretimer for elbil.
Grunnen skal være å få flere elbilførere ( og mer elbilsalg)
Men interessant forslag, førere med elbil lappen velger ikke en fossilbil ved bilkjøp, men alltid elbil.

http://www.expressen.se/motor/korkort-3/forslaget-infor-billigt-korkort-for-elbilar/
#10
Elbiler i media / Finne spår Tesla konkurs
tirsdag 07. februar 2017, klokken 20:58
En finsk bensinstasjonseier, milliardær Mika Anttonen har slengt med leppa.

Godt gjort når bensinstasjonseieren (som også har ladestasjoener) har skjønt hva elbileiere gjør i vente på lading:
"– Hva tror du de gjør når de stanser og lader bilen i 20 minutter på én av våre stasjoner? De kjøper kaffe og pølser, sier Anttonen."

Her kan ikke poletten helt ha fallt ned riktig plass......


http://e24.no/boers-og-finans/elbil/finsk-bensinstasjon-gr-nder-tesla-kommer-til-aa-gaa-konkurs/23918432
#11
Vattenfall satser bra nå med sitt nye ladenettverk Incharge, foreløpig med 2732 ladepunkter i Sverige, Tyskland og Nederland.
Dette skal videre mangedobles!
"Dagens 2.732 laddpunkter i Sverige, Tyskland och Nederländerna kommer inom kort att mångdubblas, säger Susanna Hurtig, Nordenchef för Vattenfall E-Mobility"

Fordelen er at de også jobber med å forenkle betaling med kun et kort i tilegg til betalmulighet på ladestolpe
"Vi hoppas med inCharge kunna underlätta för energibolag och andra att erbjuda elbilsladdning och samtidigt förenkla elbilslivet för förarna."

Dette kan gjøre elbilsturer i Norden og nordEuropa litt lettere. Nærmeste Vattenfall Incharge lader er på Nordby, blir lettere å kunne bruke den nå med ny app.
#12
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Hvor sikker blir Bolt / AE?
mandag 24. oktober 2016, klokken 00:24
Hvilke NCAP og NHTSA rating / stjerner er det sannsynlig at Bolt AE får?
Er den godt nok utstyrt til å kunne få full pott på EuroNCAP med kommende kravene om collision autobrake osv?

Ifølge Chevy er det kun disse sikkerhetssystemene som kommer ( som tilvalg)
Available Front Pedestrian Braking
Available Forward Collision Alert
Available Side Blind Zone Alert
Available Rear Cross Traffic Alert

Står heller ikke noe på Chevrolets hjemmeside om lane-assist eller forward collision-braking ( kun alert på collision)
#13
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Er Bolt og AmperaE en koreansk bil?
onsdag 19. oktober 2016, klokken 11:25
Siden de fleste i Norge enda ikke fått prøvekjørt Bolt/AmperaE og "følt" på hvordan den oppleves og hvordan kjøredynamikken er, kan man jo lure på om den får KIA/Hyundai følelse når godt og vel halvparten av teknikken i bilen er laget i Korea?

Ikke at det trenger å trekke noe ned at det er mye LGteknikk i bilen, men det blir litt av en merke-trekant med LG+Chevrolet+Opel er sant?

https://electrek.co/2016/10/18/gm-will-produce-over-30000-chevy-bolt-evs-in-2017-says-battery-supplier-lg-chem/

"Bolt is almost as much an LG product as it is a GM product. LG Chem supplies the battery cells, but between its other divisions, the South Korean giant supplies all the main powertrain components, the HVAC system, and the instrument/infotainment cluster, among other things."
#14
Første tester på offentlig vei E16 i Sverige, med pantograf trengs ikke hydrogen for  tungtransport heller, og man slipper dyre store tunge batterier.
Spennende og smart løsning!
http://www.tu.no/artikler/her-mates-hybrid-lastebilen-med-750-volt-likestrom-langs-motorveien/348901
#15
Kia Soul EV / Kia Soul som politibil!
torsdag 09. juni 2016, klokken 02:12
Kia Soul Electric ble valgt av Politiets fellestjenester som administrasjonsbil. Bl.a. disse etatene kan nå kjøre Kia Soul electric, Politi- og lensmannsetaten, Kriminalomsorgen, Spesialenheten for politisaker, Politiets sikkerhetstjeneste (PST)

Dessverre ikke med blålys og sirene, hadde vært litt tøfft det.

Men bra kvalitetsstempel for Kia, styrende for valget av Soul Electric var kombinasjonen av rekkevidde, antall sitteplasser og pris.

http://elbil.no/nyheter/elbiler/3805-kia-soul-skal-gjore-jobben-for-lovens-lange-arm
#16
Elbiler i media / Toyotas kuvending
lørdag 04. juni 2016, klokken 20:28
Etter 19 år med den samme hybridteknologien fra Toyota, og satsingen på hydrogenbil (Mirai) har de funnet en vei ut av elendigheten over til elbiler uten å miste ansikt.
Dette ved å hevde å funnet ut bedre batteriteknologi mens de utviklet hydrogenteknologien.
Toyota mener Magnesium kan fungere bedre enn Litium til elbil batteri.

Aldri for seint å snu, bra om de kan tilføre noe til elbilutviklingen fremover.

http://www.cnet.com/roadshow/news/toyota-hydrogen-research-leads-to-better-battery/
#17
Elbiler i media / Nye batteriferjer for elbilturer til Danmark!
tirsdag 24. mai 2016, klokken 00:40
Er jo ikke direkte en elbilnyhet, men kan skape positivt momentum til fordel for elfrift og gode miljöfordeler ved å erstatte fossile ferjer på en høyintensiv ferjestrekning som Helsingborg Helsingør er. Den tette 20 min intervallen skal opprettholdes med eldrift!
Fra før av har de hybridferjer Rødby Puttgarden.

http://hhferriesgroup.se/nyheter-och-press/nyheter/

Fra P4 Malmøhus;

Scandlines färjor mellan Helsingborg och Helsingör kan komma att skifta från dieselmotorer till elektrisk batteridrift redan i år. Men det förutsätter att det byggs laddningsanläggningar i färjelägen på båda sidor av sundet.

– Det pågår förhandlingar med Helsingborgs och Helsingörs kommuner om att bygga laddningsanläggningar för färjornas batterier, säger  Men vi vet inte när de förhandlingarna kan vara klara.

Därför är det osäkert när Scandlines kan bygga om HH-färjorna till eldrift. Men målet är alltså att börja gå över till eldrift redan i år.

Scandlines har redan hybridfärjor som drivs av en kombination av batterier och dieselmotorer på leden Rödby - Puttgarden. Erfarenheterna är goda. Koldioxidutsläppen har minskat med upp till 15 procent.

Men på leden Helsingborg - Helsingör vill Scandlines alltså gå ännu längre och införa ren eldrift. Något som skulle göra att utsläppen av dieselavgaser upphör helt.

Fra Scandilines FB

Nu blir vi grönare! Två av våra färjor byggs om till batteridrift under 2017, något som gynnar miljön i och omkring Öresund.

Vi är bland de första rederierna i världen som övergår till ren batteridrift med så stora färjor som används på en högintensiv linje som HH. Batteridriften kommer inte påverka tidtabellen eller överfartstiden, men luften blir renare och det blir mindre ljud från motorerna.

Läs mer på: http://fal.cn/2oPb
#18
Elbiler i media / Full stopp i elbilsalget i Danmark
tirsdag 10. mai 2016, klokken 18:39
Dette har vi hørt om og hatt misstanke om ville bli resultatet, trist for danskene.
men viser hva som vil skje også i Norge hvis insentivene kuttes for raskt, viktig at denne erfaringen blir tatt med i politiske behandlingen av elbilinsentivene fremover

http://www.elbil.no/nyheter/elbilpolitikk/3789-full-stopp-i-elbilsalget-i-danmark

ellers er det også fasinerende å se de lave tallene som danskene opererer med , salget første kvartal før og etter 2016; totalt 684 elbiler før og 242 etter, tilbakegang 65%,
er vel omtrent som salget av Kia Soul en måned i Norge....
#19
Her er en saftig kronikk fra bladetAuto Motor Sport  for elbiler og mot  hybridbiler.....
må si jeg er litt enig i utsagnet om hvordan dagens biler sees på om 8 år;

"Om åtta år kommer du inte vilja ha en ångdriven Ferrari med en töntig liten elmotor. Nej. Du kommer vilja ha riktiga elmotorer. Och bara elmotorer. Ingen illaluktande gammal bensinmotor. "

http://www.mestmotor.se/automotorsport/bloggar/peter-ternstrom/20160505/darfor-ar-koenigsegg-regera-omodern-redan-idag

Hel-elektriska bilar är framtiden. Inte hybriddrift. Jag har sagt det förut. Och jag ska säga det igen. Så att alla fattar. Hybridbilar är skit. Jag hatar dem innerligt. Deras tid kommer vara kortvarig. De är en ohelig allians mellan bensindriven teknik och eldriven. Extremt komplicerat, dyrt och tungt. Det sämsta från två världar. Till ett vansinnigt högt pris.

Och det är inte bara Prius jag hatar. Nej, jag hatar även Porsche 918, LaFerrari och McLaren P1. Jag struntar blankt i hur snabba denna trio av hybrid-hyperbilar är. De är äckliga hybrider vars tid högst på näringskedian är högst begränsad. Så fort batterier blir lättare och kan lagra mer energi blir bensinmotorer lika heta som ångdrivna lokomotiv.

#20
Elbiler i media / Mere fossilbil juks, nå fra Mitsubishi
onsdag 20. april 2016, klokken 14:22
Bekrefter vel at vi forlengst har nådd så langt det er mulig å komme med å få ned nivåene av utslipp fra ICE motorer. Skal de lavere må man jukse med tallene eller styringscomputerne i motoren.
Fortsatt forskning på denne utdaterte transportteknologien er meningsløs,
alle resurser bør heller satses på å videreutvikle nullutslippsbilene til å gå lenger og bruke mindre.

http://www.dagbladet.no/2016/04/20/nyheter/okonomisk_kriminalitet/fritid/industri/samferdsel/43937974/

BTW, i NRK sitt innslag på tv om Mitsubishi jukset klarte de å billedlegge innslaget med video av Mitsubishi I-Miev!
-Oh, the irony.....
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA