Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Sandvika

#1
Model Y / Track mode på plass på Performance
fredag 16. desember 2022, klokken 17:58
Den aller viktigste funksjonen på bilen jeg ALDRI kommer til å benytte. Hadde håpet på at de hadde prioritert virtuelle avstandsmåler.
#2
Model Y / Svingradius 2021 vs 2023
tirsdag 13. desember 2022, klokken 14:45
Byttet nylig fra 2021 modell til Tysk 2023 modell. Jeg har en litt trang gårdsplass som krever litt frem og tilbake for å snu. Dette blir litt subjektivt siden jeg ikke fikk sjekket side om side, men sitter med en klar formening om at den nye har bedre (evt. mindre elendig) svingradius. Vi vet jo at det er gjort justeringer på understellet på disse bilene, men finner lite dokumentasjon på svingradius. Er det bare jeg som har dette inntrykket?
#3
Model X 2014 - 2022 / Rekkevidde TMS vs TMX
tirsdag 27. april 2021, klokken 07:49
Klarte ikke å finne noen gode diskusjoner på dette fra før.. Vurderer å bytte ut min 85D TMS som har tjent oss godt siden 2015 med en TMX. Kjører ikke så mange langturer i året og er i prinsippet nesten aldri utenfor 20-80%, så jeg begynte å tenke på om det egentlig holdt med en 75D fra rundt 2019 denne gangen... 

Når jeg legger inn disse to for sammenligning i a better routeplanner så virker det som om rekkevidden på 85d bare er marginalt bedre, men at så fort jeg må innom en ladestasjon feks Oslo - Bergen så gjør den raskere ladingen at TMX 75d faktisk kommer før frem?

Noen som har erfaring som bekrefte at dette faktisk er tilfelle i virkeligeligheten?
#4
Model X 2014 - 2022 / Brann TMX
lørdag 17. april 2021, klokken 18:51
https://www.blv.no/nyheter/nodetatene-pa-vei-til-bilbrann-i-bo/
Model X tok fyr i Bø. Uklar om den ladet, men at det er batteriet som har tatt fyr synes rimelig klart!
#5
Mii electric / Nyttig oppdatering fra Seat.
tirsdag 28. januar 2020, klokken 17:11
Sikkert flere som har blitt oppringt, men var en hyggelig kar som ringte meg i dag og kunne fortelle at;

-Kart ble tilgjengelig så snart Norge kom som valg i appen. Dette var planlagt å rulles ut allerede før helgen.
-Samtidig skal Seat connect appen rulles ut slik at vi får status på lading/forvarming etc.
Dette er i så mye tidligere enn de har indikert til meg tidligere.
#6
Twizy / Hvorfor så dyr?
søndag 11. november 2018, klokken 12:37
Har lenge hatt lyst på en Twizy som bil nr.2. Tar lite plass i gårdsplassen og i trafikken. Rekkevidde, plass og hastighet som dekker 90% av mitt behov. Overbevist om at med litt tilrettelegging og riktig pris så kunne denne bilklassen gjort unna 50% turene i og rundt byene og løst mange samfunnsutfordringer. 

Det som holder meg igjen er prisen. Om man normliserer med ekstrautstyr som er standard på andre biler så er man kjapt på 120.000. For å dekke transportbehovet sammenlignet med en annen ny bil så er det ikke så ille, men kjapp "should-cost" analyse får meg til å føle at Renault har gjort denne bilen alt for dyr!

Enkel sammenligning.
Renault Zoe fra samme selskap ligger nå på 230'. Trekker man ut hjemmelader så er man kanskje på 220'.  41kwh batteri x 1500- 2000kr/kwh  så er man på ca.150' i "råpris" på bilen uten batteri.

Tilsvarende for Renault Twizy er 120`- 6.1kwh batteri x 1500- 2000kr/kwh = 110' i råpris for  bilen.

Altså ca.150.000 for 1500kg "ordentlig bil" vs. ca. 110.000 for 450kg med minimumsløsninger.

En vindusvisker vs to vindusviskere, to seter vs. fire seter osv. 5 dører vs. 2 dører osv. Mindre rotasjonsstøpte plastdeler vs. store stålplater.  Bortsett fra ratt, pedaler og styringssystemer så er burde materialkostnaden jevnt over være under halvparten på Twizy vs. Zoe?

Overbevist om hadde man satset på volum så kunne denne bilen kostet 50-60.000,- og hatt en månedskostnad som konkurrerte med busskort. 

Hva er årsaken til at Renault (eller noen andre produsenter) ikke mener alvor med denne bilklassen?
#7
Model Y / Model Y??
torsdag 10. mai 2018, klokken 21:46
#8
Model S 2013 - 2022 / Når tror vi på Autopilot (firmware 7.0)
tirsdag 12. mai 2015, klokken 09:25
Selv tenker jeg
Pro`s
Teknologien ble demonstrert på lukket bane i Oktober, testbiler har visstnok kjørt langt allerede. 
Mye prestisje å tape om dette blir veldig forsinket.
Det er Bosch som står for mye av dette, ikke Tesla(?)

Con`s
Notorisk forsinket tidligere, Tesla uker vs. vanlige uker.
Fortsatt mye rar oppførsel i TACC, her må man kunne krype før man skal gå.
#9
Model S 2013 - 2022 / Bremselys som ikke virker
torsdag 30. april 2015, klokken 11:54
Som mitt brukernavn her indikerer så kjører jeg daglig i det kanskje mest Tesla tette området i landet (verden).

Har lagt merke til at det er ekstremt mange Model S hvor 30-90% av av bremselysene i bakruta ikke fungerer. Dette er en åpenbar feil som mange kanskje ikke er klar over selv og som heller ikke Tesla får gjort så mye med da bilene sjelden eller aldri er på service.  Oppfordrer alle til å få sjekket og reklamert på disse slik at man er godt synlig når man bremser (+ at det dårlig reklame for kvaliteten på bilene våre).
#10
Lading av Tesla / Minimumsløsning i garasje
tirsdag 24. mars 2015, klokken 09:20
Ikke funnet et godt svar på denne på forumet. Ser i sikringsskapet at garasjekursen min er en "avlegger" av en 16A kurs som går til noen rom i huset (kun enkel belysning i disse rommene). I løpet av et år planlegger jeg oppussing i huset og ny kabel/dedikert kurs til garasjen (32a/230). I mellomtiden tenkte jeg å gjøre det beste ut av situasjonen. Er det trygt å sette bilen på 13a (schuko evt. 16a blå) og bare risikere sikringen eller burde jeg legge inn høyere margin ved å holde meg på lavere ladehastighet? 
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA