Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Vroom

#1
Leaf 2010-2017 / Når ble kartet oppdatert?
torsdag 19. februar 2015, klokken 07:30
Hei,

fikk meg ny Leaf i romjula og kjører hovedsakelig i Oslo. Bruker ikke kartet mye, men legger merke til at den hyggelige dama ikke er klar over at det er fotoboks i Operatunnelen. Denne tunnelen ble åpnet i 2010.

Er det noen måte å se hvilken versjon av kartet jeg har og om jeg faktisk har fått siste versjon?

#2
Hurtilading av Leaf / Er dette hurtig-lading på Leaf?
torsdag 08. januar 2015, klokken 11:25
Hei,

som ny elbil-eier ville jeg prøve ut hutiglading. Stemmer det at dette er tregt og dyrt eller er det noe feil med bilen min?

Testet først hos ABB Bryn i Oslo en kveld for å se om jeg fikk det til. Holdt ikke på i mer enn 10 minutter, men la merke til statusskjermen på ladestasjonen. Den begynte på 70amp/400V og falt raskt ned til 40amp. Jeg hadde ca litt over 40 prosent på mitt batteri. 40 amp tilsvarer vel 16kw og er et stykke unna 50kw som er oppgitt på disse stasjonene. Utetemperatur var vel ca et par plussgrader.

I går testet jeg utenfor McDonalds og bet meg merke i et par parametere:

- Ladetid 32 minutter
- Batteri start 49%
- Batteri slutt 77% (28% økning)
- Strøm levert i underkant av 6kwh
- Ladestasjonen leverte i snitt 12kw? (langt unna 50kw...)
- Pris 80 kr
- Utetemperatur ca 0 grader. Batteritemp cirka midt på i displayet.

Litt grov hoderegning på forbruk så kommer jeg frem til at jeg cirka har betalt 20kr/mil for å kjøre på denne strømmen. (1,5kwh/mil). Er ikke dette svindyrt?

Er det slik at man må ha lav kapasitet på batteriet for å få mest for pengene på disse hurtigladerene? De tar jo betalt pr. minutt og ikke for det de faktisk leverer.



#3
Lading / Redusere ladehastigheten
torsdag 18. desember 2014, klokken 12:50
Hei,

sitter og venter på en ny Leaf som kommer i romjulen. I påvente av at borettslaget skal utarbeide retningslinjer for EL-bil og jeg får lagt en ny kurs så ønsker jeg å lade i garasjen med lav hastighet (6-8 amp).

Har den medfølgende kladden til Leaf noensomhelst muligheter for å redusere under 10amp?

#4
Leaf 2010-2017 / Hva er en god pris på Leaf om dagen?
onsdag 10. desember 2014, klokken 07:11
Hei,

har et stående tilbud fra offisiell forhandler på en Nordic Leaf:

- metallic
- DAB
- 6.6kw
- vinterhjul

kr 245 000

Er dette bra?

Det var så mye kampanjer, avslag etc at regnestykket ser veldig bra ut på tilbudet. Ser ut til å være 50 000+ pluss i avslag, men det taes med en klype salt.

Har denne bilen noen sinne kostet oppunder 300 000?

Ser hos parallell-import forhandlere så kan jeg få samme pris feks på en tilsvarende Tekna. Dvs at jeg får med skinnseter til samme pris. Hva er fordel med å holde seg til vanlig forhandler?

Takker for hjelp!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA