Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - gbzdoc

#1
Model S 2013 - 2022 / Første store utfartdag med superladerkø?
torsdag 13. februar 2014, klokken 21:34
Da nærmer vi oss vel første virkelig store utfartsdag etter at over 2000 Teslaer rullet i land i Drammen.

Er det mange som skal til fjells i vinterferien, og superlade på veien?
Eller kan vi vente plenty med plass til alle?

Blir en spennende test til helgen! :)
#2
Hei!

Er det noen som vet om et ok amperemeter man kan montere helst ved (ikke i) sikringsskapet for visning av monentanforbruket i ampere (eller KW) på hovedinntaket?

(Tenker montert av elektrikker)
#3
Leaf 2010-2017 / Nissan Live
fredag 05. april 2013, klokken 11:42
Møtte på en hel haug med Leaf i dag ved Tjuvholmen/Akerbrygge merket med "Nisan Live". To av de stod også utenfor The Thief. Gutta som kjørte bilene virket som de ikke snakket norsk (overhørte de i forbifarten), så virker som et eller annet i regi av Nissan sentralt.

Bilene hadde forøvrig norske skilter, og ut fra nummerseriene var de ikke splitter nye.
(Omtrent samme nummer på de som jeg har på min godt over ett år gamle Leaf.)

Noen som kjenner til hva dette er?
#4
Snublet over en test av Fisker Karma og ble litt overrasket over at det stod at den hadde 1300 Nm dreimoment til sammen på de to elmotorene.

Sjekket derfor opp sidene deres, og jo da, de hevder 1300 Nm!
http://fiskerautomotive.no/files/fisker_karma_spesifikasjoner.pdf

Burde ikke den bilen da ha vært en rakett, fremfor å bare ha helt grei aks.?

Mistenker at motorene som er brukt KAN yte til sammen 1300 Nm, men at dette ikke er den faktiske ytelsen man får i kombinasjon med ytelsene på batteri og generator.

Dere som har peiling på slikt, hva tenker dere? Eller enda bedre, hva vet dere om saken? ;)

(Til sammenlikning har jo Tesla S Perf. 600 Nm dreimoment, og kjører fletta av Karma.)
#5
Elektriske utfordringer / Firmware surr
tirsdag 04. september 2012, klokken 06:31
Har omsider fått somla meg til å ta de oppdateringene som skulle inn på bilen hos BNH, men er litt skuffa.

Har ikke fått to desimaler på gjennomsnittsforbruk slik mange av de nye bilene nå har. Og den "viktige" oppdateringen som skulle pipe om man åpnet døra uten å ha bilen i Park piper jo uansett så lenge man åpner døra. Da blir jo den funksjonen helt meningsløs...

Hva har dere andre opplevd rundt disse oppdateringene? Var visstnok tre forskjellige som måtte inn på min bil.

Spesielt dette med to desimaler irriterer meg veldig... :(
#6
Lading / Lander ved 2300 tiden, får ikke svar fra bilen...
fredag 03. august 2012, klokken 18:35
Frykter 12v er tomt etter 14 dager selv om bilen har stått uten å være tilkoblet, med solcelle panel... :-/

Burde nesten ringe Viking med en gang...
#7
Model S 2013 - 2022 / Model S med hengerfeste?
mandag 16. juli 2012, klokken 23:22
Snublet over denne på Telsa Motors club mens jeg googlet etter noe helt annet...

http://www.flickr.com/photos/richardslehfeldt/7527558756/

Ser ikke veldig stilig ut, men likevel...
#8
Er det noen som har oppdatert drift-info på hurtigalderne på Minnesund, Hamar og Lillehammer? Noen som har brukt de i det siste?

Skal oppover til Skei/Gålå på fredag kveld om er litt avhengig av strøm på veien... ;-)
#9
LeafSpy / OBD-II BT interface med app noe for Leaf?
onsdag 11. april 2012, klokken 23:11
Noen som vet om dette er noe som kan funke på Leafen?

http://www.mobili.no/guider/ta-full-kontroll-pa-bilen/

Ville jo vært midt i blinken å kunne lese av nøyaktig SOC, batteri temp, +++ med en app kntra en ekstra boks med kabel. :)

Kan jo se ut som alt man mangler er en egnet App for Leifen, om det ikke lar seg gjøre med en widget i den nevnte appen.
#10
Hjulene er brukt en sesong og har fortsatt bra mønster. Felgene er de originale standard Mitsubishi i-Miev felgene som kommer på bilen fra fabrikk. Passer til alle trillingene.

Kom med bud. :-)
#11
16A EVSE selges. Passer til trillingene og Leaf, samt evt. andre biler med samme system.

Original Panasonic EVSE levert fra Mitsubishi. Lite brukt.

Pris antydning: 5500,-

Send PM.
#12
Hurtilading av Leaf / Kø på hurtiglader for første gang
lørdag 28. januar 2012, klokken 10:35
Da har det skjedd, det som måtte skje: Kø på hurtigladeren

Måtte ut et ekstra ærend i går kveld med lite guffe på batteriet. Tenkte å kjøre safe og svippet derfor innom laderen til BNH på Ski. På vei bort så jeg lysene fra en annen Leaf i speilet som fulgte meg helt inn, og på laderen stod det jaggu en iMiev og ladet.

Altså var vi plutselig tre i kø...

Jeg valgte å prøve lykken uten å lade, og det samme gjorde Leaf #2.

Blir nok mer av dette fremover... :-/
#13
Jeg har de siste årene kjørt med Nokian dekk på fossilbilene mine, og har vært meget fornøyd på alle måter.

Dekken jeg fikk levert på Leafen fra BNH, som vel er noe Continental greier om jeg husker riktig, er jeg ikke spesielt fornøyd med. De sitter ok så lenge der går rett frem, men i svinger og rundkjøringer gir de vesentlig dårligere egenskaper enn det jeg er vant med. Jeg har derfor ved flere anledninge hatt hjertet i halsen fordi bilen går rett frem når jeg skal svinge. (Vi snakker normalt lav fart inn i f.eks. en rundkjøring)

Er det bilens vektfordeling, eller rett og slett dekkene som er skyld i dette?

Toyotaen (Avensis stasjonsvogn, diesel) er på identisk føre vesentlig mer styrevillig med sine Nokian dekk. I-Mieven jeg cruiset rundt med i fjor vinter var også trygg og fin synes jeg. (Kan skyldes de smale dekkene foran.)

Hva opplever dere andre som gikk for den enkle løsningen med dekk fra forhandler?
#14
Fikk en "spam telefon" fra Fortum som ville selge meg kraft, og i den forbindelse sjekket jeg de opp litt. De mente jo som alle andre at de var ekstremt konkurransedyktige... ;-)

Men når jeg rotet rundt på sidene deres snublet jeg over denne, som jeg tror kan være et spennde produkt for de her inne som produserer egen kraft:

http://www.fortumnett.no/no/Nett-og-nettleie/Smaskala-kraftproduksjon/

Nå er Fortum sitt nett kun i Østfold så vidt jeg kunne finne ut, men det sier jo litt om hvordan selv kraftprodusentene tenker om kraft selv i nær fremtid. :)

Er dette noe dere brenner for, dere som har investert i "hjemmebrent" anlegg?

Kjør debatt!  ;D
#15
Lading / Batterivarmeren
tirsdag 13. desember 2011, klokken 23:17
Så vidt jeg har skjønt virker batterivarmeren nærmest bare som en beskyttelse for batteriet i temperaturer under -20 grader.

Men jeg stusser litt, for jeg har jo fire streker på temperaturmåleren selv når bilen har stått 12 timer i -8 grader. Enten så må jo den måleren være svært lite nøyaktig, eller så holder batteriet veldig gjevn temperatur.

Min misstanke er at batterivarmeren varmer batteriet også ved høyere temperaturer når bilen er tilkoblet strøm. Kan dette stemme? Noen som har testet ut dette ved å la bilen ikke stå tilkoblet? Tenkte å teste dette selv når temperaturen igjen skal synke til rundt -10 i helgen.

Ville jo i så fall vært bra for rekkevidden vinterstid. :-)
#16
Etter ha trøkka i kø som kosta meg 30 minutter i dag morges var det veldig hyggelig å veksle noen ord med en delegasjon med representanter fra Mitsubishi Norge og Japan. Veldig hyggelig og imøtekommende gjeng som hilste på da jeg satt bilen til lading. :-)

Morsomt å kunne gi tilbakemeldinger direkte på den måten. Utrolig morsomt at Mitsubishi i Japan viser slik interresse for Norge. :-)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA