Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - ladov

#1
Hyundai Ioniq 5 / Et par spørsmål om lading
onsdag 29. desember 2021, klokken 21:20
Jeg lånte bort hjemmeladeren min til noen med ioniq 5 og da var det et par ting vi ikke fant ut av..

Er det mulig å begrense ladeeffekten fra bilen? Jeg har et gammelt 11kW ladepunkt som kan bli dyrt å bruke på full effekt om det blir noe av den nye nettleia. På min egen bil kan jeg begrense ladeeffekten fra bilen, er det mulig på ioniq5?

Er det mulig å stoppe lading fra bilen? Har bare klart å gjøre det fra app. Litt upraktisk om du står der uten dekning, eller låner bort bilen..
#2
Model 3 / Problem med avstandsholder i nedoverbakke
mandag 22. juli 2019, klokken 12:32
Jeg kjørte i en av de *dype* undervannstunellene langs E39 i sommer og slet litt med avstandsholderen. Jeg satt cruisecontrol på fartsgrensen og 3 sekunders avstand, og endte med å ligge et halvt sekund bak bilen foran mer eller mindre hele nedstigningen. Prøvde å stille på avstanden underveis uten at noe endret seg..


Er dette en kjent mangel ved TM3?
#3
Model 3 / Stemmestyring i Model 3
torsdag 04. april 2019, klokken 22:48
Er det noen som har klart å bruke stemmestyringen i bilen til noe fornuftig? Jeg prøver å får bilen til å ringe noen i kontaktlista mi men selv navn som *burde* funke like greit på engelsk som norsk klarer den ikke. Er det uttalen min som er håpløs eller er bilen ille svak på å skjønne navn?
#4
Zoe / Indre ladelokk løsnet..
tirsdag 19. februar 2019, klokken 22:31
For noen dager siden merket jeg at det indre lokket oppførte seg litt rart. Nærmere undersøkelse viste at hengslet hadde sprukket opp i nedkant. Godset har en tykkelse på 2-3mm der det sprakk. Usikkert på hvordan det har skjedd men når jeg ser hvor tynt det er tenker jeg at det ikke skal sleives mye under til/frakobling før noe ryker.. :(

Samlet opp restene og la det i hylla. Er dette lokket egentlig nødvendig? Så lenge det ytre lokket er intakt har knapt det indre lokket noen funksjon..


Noen som vet hvor dyrt det blir å fikse dette? Ser ut som hengslet er en del av kontakten i bilen og da kan det jo bli dyrt hvis 400v anlegget må kobles ut osv..
#5
Zoe / Next-Gen Renault Zoe 2019
mandag 11. februar 2019, klokken 20:49
Litt nytt fra ryktebørsen :)
https://electrek.co/2019/02/11/renault-zoe-refresh-range-charging/

Oppdatert utseende, både utvendig og innvendig. Sprekere motor, 109hp med opsjon for 130(!). Oppgradert batteri fra 400km NEDC til 400km WLTP. Betydelig raskere lading med 100kW CCS. Til sist skal prisen senkes til €30k.

Originalartikkel på fransk:
https://www.largus.fr/actualite-automobile/renault-zoe-2-2019-tout-savoir-sur-la-nouvelle-zoe-electrique-9620390.html
#6
Zoe / Zoe får DC-lading i 2019
onsdag 14. desember 2016, klokken 08:07
Bedre sent enn aldri..
http://insideevs.com/renault-zoe-to-be-ready-for-ccs-combo-dc-fast-charging-by-2019/

Burde ikke Renault og andre heller ta i bruk Teslas modifiserte Type2 DC-lader? For en bil på Zoes størrelse vil 120kW være rikelig, og du slipper den store stygge 'frankenpluggen'..
#7
Zoe / Ny 2017 Renault ZOE ZE 40
onsdag 28. september 2016, klokken 08:09
Da ser det ut som Renault ikke klarer å holde seg lenger, de har nå sniklansert den nye Zoe.
http://insideevs.com/new-2017-renault-zoe-ze-40-400-km-range-41-kwh-battery/

Gammel modell(22kWh) vil fortsatt være tilgjengelig som inngangsmodell(entry) mens det bare er £2,5k opp til billigste modell med 41kWh batteri.

DC-lading er ikke nevnt, så da ender vi med 22kW AC lading eller 43kW for quickcharge-modellene(med litt kortere rekkevidde).

Mer info kommer nok om få dager..
#8
Zoe / Aktiv kjøling under lading
tirsdag 31. mai 2016, klokken 21:08
Satt bilen til lading for en time siden og vifta suser virkelig godt nå.. Regner med at det er den plutselige sommervarmen som gjorde utslaget, riktignok bare 23 grader ut men den sto parkert i sola før den ble kjørt hjem og satt til lading. Noen flere som merker at aktiv kjøling av batteriet slår inn? Jeg hører det aldri ellers?
#9
Zoe / Praktisk minimimstemperatur Zoe
tirsdag 19. januar 2016, klokken 07:50
Jeg kjørte en tur i kulda i går kveld. Startet med kald bil i -20 og kjørte ca 15km før jeg satt bilen til lading på 3,6kW i kald garasje(-5) en halvtime før jeg kjørte hjem igjen. Første turen ble aldri bilen skikkelig varm, det var så vidt lunk i varmeapparatet og defrosteren måtte kjøres halve tiden for å holde frontruta kondensfri. På vei hjem virket varmeapparatet bra første 5km men etter det ble bilen kaldere og jeg var tilbake til der jeg var på turen ut..

Det virker som -20 ligger under en grense, hvor det ikke lenger er mulig hverken å varme opp bilen skikkelig, eller holde den varm. Forvarming hjelper heller ikke all verden.

Hva opplever dere? Klarer deres biler å holde varmen i -20?
#10
Zoe / Test av DAB-løsning på dinside.no
mandag 30. november 2015, klokken 22:36
http://www.dinside.no/935386/test-autodab-smart
Dinside.no har testet en DAB-løsning for ettermontering. Den bruker AUX-inngangen og styres fra mobilen. Fikk terningkast 4 og koster 1395,-

Kanskje den kan være av interesse for noen her?
#11
Zoe / Kjørte Zoe fra Nederland til Geiranger.
fredag 11. september 2015, klokken 19:47
Nederlenderen Harm Otten kjørte sin Zoe 2000km til elbiltreff i Geiranger:
http://www.tu.no/samferdsel/2015/09/08/harm-44-kjorte-elbil-fra-nederland-til-geiranger

En artig historie. :)

Noe av det jeg spesielt merker meg er hans merknader om rekkevidde og optimal ladetid i forhold til ladeeffekt..
"Nederlenderen forteller at han kom rundt 100-110 kilometer da han kjørte i 120 kilometer i timen og mellom 160 og 180 kilometer i 80 kilometer i timen."


"For raske ladere er den ideelle farten for å komme raskest til målet rundt 120 kilometer i timen for en Renault Zoe. Hvis laderne er trege er det også bedre å kjøre tregere, sier han."

Jeg vet hva jeg ønsker meg nå, en reiseplanlegger som tar hensyn til nettopp tilgjengelig ladeeffekt på min valgte rute. Noen som vet om sånt finnes?
#12
Hvis du lager et offentlig ladepunkt, hva er kost/inntjeningsmuligheter på det?

Hvis du for eksempel eier en veikro, har 400V-TN nett, plass i sikringsskapet til ekstra kurs og parkeringsplasser å avse.. Hvor mye koster det deg å få på plass et AC-ladepunkt? Hvilke muligheter har du for å tjene inn det ladepunktet? Er det best å styre det fra innsiden? Med andre ord ha lading som punkt på menyen og styre tilgang med tidsbryter, eller henge deg på noen av ordningene som finnes allerede, med ladebrikke osv?
#13
Zoe / Bruk av timer for å lade
torsdag 07. mai 2015, klokken 12:53
På sikt vil det antagelig bli innført effektprising i Norge, siden forbrukstoppen fra før er mellom 15 og 23 så kunne det vært greit å lade Zoen *etter* 2300, spesielt for de med 11kW-lader(det inkluderer meg).

Er det noen som har brukt lade-timeren noe særlig? Hvor avansert/enkelt er det mulig å programmere den? Ideelt sett kunne jeg tenkt meg at når jeg plugger inn bilen i tidsrommmet 15-23, så utsettes ladestart automatisk til 23. Merk at det *må* være en form for varsel om at bilen er i 'utsatt lademodus' og en knapp for å 'lade nå'. Hvis ikke kan jeg forutse kraftig irritasjon fra min s.k. bedre halvdel..

Artikkelen som trigget dette spørsmålet:
http://www.tu.no/kraft/2015/05/07/vil-endre-nettleien-dyrere-a-bruke-mye-strom-pa-en-gang
#14
Zoe / Moment hjulbolter
torsdag 20. november 2014, klokken 20:31
Jeg har akkurat satt på vinterhjulene (lettmetallsfelger) og lurer på hvor hardt jeg skal dra til boltene. Prøvde å 'måle' med momentnøkkelen da jeg plukket hjulene men stoler ikke helt på at det ble nøyaktig.. Så uansett ut til å være sånn ca 80-90Nm. Jeg stilte momentnøkkelen på 100Nm da jeg festet hjulene igjen,

Dette er kanskje greit nok men hvis noen har nøyaktige anbefalinger setter jeg pris på det. ;)
#15
Zoe / Hvordan bruker jeg r-link?
søndag 02. november 2014, klokken 13:07
Det skal visstnok være mulig å oppdatere ting på multimedia-anlegget. Oppdatere kart, legge inn apper osv.. Hvordan gjør man det? Jeg fant fram til 'r-link store' men den var ikke grei å bli klok på, jeg fikk ikke engang lov til å opprette konto?!?
#16
Zoe / Det snør..
torsdag 16. oktober 2014, klokken 15:43
Og da er det på tide å tenke på vinterdekk. De står i kjelleren, så nye og pene at det nesten er synd å bruke dem.

Så til det jeg egentlig lurer på: Hvor hardt skal man skru til boltene? Jeg har en momentnøkkel et sted men nå har jeg lest gjennom kjøretøyheftet 2 ganger uten å finne hvilket moment jeg skal bruke så jeg kan like gjerne gjøre som vanlig, skru til jeg synes det er passe. ;)



Obligatorisk røverhistorie: På noen verksted er man sløve når man trekker til hjulmutterne og køler på til trykkluft-trekkeren stopper. Min pers så langt er at jeg vred hjulkrysset skjevt da jeg skulle løsne boltene etter et verkstedsbesøk. Ouch.
#17
Zoe / Ladeproblemer med helt ny bil
lørdag 20. september 2014, klokken 17:53
Hentet min nye Zoe for 2 dager siden men da jeg skulle lade den på mitt nyinstallerte 11kW ladepunkt hjemme så skjedde det lite..

På selve ladepunktet endrer statuslampa seg fra blå til rød når jeg plugger inn kabelen, uavhengig om bilen er i andre enden. På dashbordet står det 'ongoing checks' ganske lenge før det ikke skjer noe mer..

Prøvde også et offentlig ladepunkt (strømmen storsenter) med ca samme resultat.. For øyeblikket er kabelen hovedmistenkt men jeg skulle gjerne visst hva rød statuslampe på ladepunktet betyr(fikk ikke bruksanvisning)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA