Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - hELgenen

#1
ID.4 / Piggdekk - ID.4
lørdag 13. april 2024, klokken 19:15
Årets vintersesong var tøff - masse is og det gikk rundt både her og der - så neste år satser jeg på piggdekk. Så hvilke piggdekk har folk best erfaring med på ID.4? Jeg har Hakka 10 på en annen bil - byttet i vinter - bare måtte ha pigg på en av bilene for i det hele tatt for å overleve og karre meg til butikken i de verste periodene. Nå tenker jeg at jeg like gjerne kan gå for pigg på ID.4'n også.
Synes forøvrig Hakka 10 dekken støyet en del og funderer på om det er bedre alternativer der ute.......


#2
Elbilen i Samfunnet / Kollektivfeltet i Oslo stenges for elbiler
tirsdag 02. april 2024, klokken 09:29
Her er saken på nyhetene :

https://www.vg.no/nyheter/i/KnEL2M/midlertidig-elbil-forbud-i-kollektivfeltet-i-oslo-og-akershus

Er vel bare å forvente at dette blir en varig ordning tipper jeg....

Dagens regjering ser jo helst at alle går tilbake til fossil igjen uansett.
#3
Min svigerfar har kjøpt og fått installert 2 ladere i et borettslag. Ettersom strømmen går på felles anlegg ble det ordnet slik at strømforbruk og slik jeg forstår adminstrasjon av laderen går via noe som heter Smartly. Laderen ble ordnet gjennom borettslag, men han betalte alt sammen selv.

Det har fungert greit i lang tid, men for en tid tilbake så opplevde min svigerfar at ladekabelen på den ene laderen ikke lot seg løsne fra laderen slik som før. Han har forsøkt å registrere laderen i zaptec app på seg for å se om en kunne låse opp kabelen fra app - men han får ikke lov å registrere den vanlige zaptec appen fordi dette er en pro versjon som da, slik jeg forstår det, administreres av Smartly.

Se : https://support.smartly.no/hc/no/articles/4413765517457-Zaptec-Charger-Pro-brukerveiledning

Han får ikke registrert laderen via den portalen som står i brukermanualen (ikke lov som det står) - han har altså null kontroll på laderen som han selv har betalt og fått installert - og det verste er at styret i borettslaget ikke har noen som vil ta i dette - ingen vil ha noe som helst med el-bil laderene å gjøre - og ingen kan hjelpe noe overhodet.

Problemet er idiotisk enkelt - han vil bare ha løst kabelen fra laderen! Måten min svigerfar
har løst dette på er å ta hovedsikringen på hele garasjerekken - ikke særlig populært, men eneste løsning.

Jeg har sagt at han må ta kontakt med Smartly - som trolig styrer laderen og sikkert har gjort et eller annet grep som gjør at kabelen nå låses som default på hans ene lader. Jeg ble egentlig ganske så forbannet på hans vegne av måten han behandles på - han har som sagt betalt laderen og installasjonen helt selv og gjort slik styret i borettslaget har sagt - å la Smartly håndtere selve lading og betaling for dette. Men han har altså NULL tilgang til laderens innstillinger og nå har trolig, slik jeg ser det, en eller annen smart tulling i Smartly satt kabelen som default til låst på laderen......

Noen som har tips og erfaringer på hva man kan gjøre her?
Styret vil ikke løfte en finger - ingen i borettslaget vil løfte en finger - Kontakt smartly er mitt tips til han, men jeg vet strengt tatt ikke.
#4
ID.4 / Kulde og ID.4
fredag 05. januar 2024, klokken 09:55
Det er i skrivende stund rundt 30 minus ute og en bil som står i garasje. I garasjen er det ca 10-12 minus.
Forsøkte å starte forvarming av bilen via mobil uten å lykkes. Var ikke mulig å få kontakt med bilen.
Så gikk ut i garasjen og det som normalt møter meg da er at velkomstlystene skrues på - men ikke denne gangen.
Fikk heldigvis åpnet bilen og fikk da etterhver starter forvarming.

Men denne opplevelsen var ikke klokkeren for å si det slik, spesielt ikke da det nettopp er slike dager som i dag jeg trenger forvarming. Er det noen andre som opplever at bilen "skrur" seg helt av i kulden?

Jeg har hatt bilen stående i garasjen med lading aktivert - og den har stått på 80% et par dager nå. Hadde jo forventet at klimatisering skulle fungere som gull gitt at bilen står tilkoblet i garasje....


#5
Elbiler i media / Elektriske busser - fungerer det egentlig?
lørdag 30. desember 2023, klokken 16:59
Kom over denne :
https://www.dagbladet.no/nyheter/rekevidden-nesten-halvert/80738775

Og med kommende uke der vi sikkert vil se 20 minus så er det vel ikke 100 km rekkevidde igjen på disse bussene.
Skal de som er avhengige av disse bussene bare bli borte fra jobben nå etter nyttår inntil kulden gir seg?

Slike busser burde jo defintivt ikke satse på lading, men batteribytter, men ingen ser ut til å ha tenkt tanken.


#6
Bak betalingsmur :

https://www.dt.no/var-nar-ved-a-stanse-driften-ved-tesla-verkstedet-ikke-godt-nok/s/5-57-2265183

"DRAMMEN: 28. september i år gjennomførte veivesenet en stikkprøvekontroll ved Tesla i Drammen, etter at et tilfeldig kjøretøy som var inne til EU-kontroll hos Tesla var trukket ut til en kontroll av Statens vegvesen."
.
.

"Det var altså i høst kontrollørene tok turen innom Tesla i Drammen. Der fant de flere avvik:

Bremsevæske
Hovedlykter – innstilling
Tåkelys – innstilling
Lydsignal
Krav til teknisk utstyr"

"Det endte imidlertid ikke med noe stenging av driften for Tesla, men en advarsel"

At det ikke ble stenging skyldtes av Tesla kastet seg rundt og fikk orden på dokumentajsonen SVV krevde.
Det var også teknisk leder på Tesla som gjennomførte den "slurvete" kontrollen der flere punkt som inngikk i kontrollen ikke ble sjekket.


Forøvrig rasles det med sablene i fellesforbundet mot Tesla også:

https://www.nrk.no/norge/fellesforbundet_-_-tesla-er-en-fagforeningsfiende-1.16629815

#7
Elbiler i media / Levetiden på en elbil
søndag 22. oktober 2023, klokken 10:45
Det har vært skrevet mye negativt om elbiler i media i det siste og spesielt Tesla har fått gjennomgå.

Ett eksempel som fikk meg til å tenke litt er denne :

https://www.nettavisen.no/okonomi/tesla-eier-advarer-mot-bilen-matte-ut-med-180-000-kroner-for-batteri/s/5-95-1404905

Alle, vel det fleste her inne vil jeg anta, vet jo at elbiler er relativt rimelig å drifte vs fossiler.
Men dersom du IKKE kjører langt på kort tid og bruker opp bilens antatte levetid i km, men kjører lite og vil ha bilen i mange år - blir da regnestykket annerledes?

Det skrives i denne saken at :

Sitatbiler med forbrenningsmotor i snitt lever ca 17 år.

En elbil har jo sjeldent mer garanti enn 8 år på batteriet. Så etter 8 år risikerer man en gedigen utgift på batteriet som de fleste aldri vil ta - man skroter da bilen selv om den kanskje ikke har kjørt mange km.
Motorhavari på fossiler skjer jo også - men selv med et motorhavari så blir kostnaden ikke så høy som for batteribytte. Og et motorhavari på fossiler skjer vel som regel også etter ganske mange km? En elbil som knapt kjøres på 8 år vil jo oppleve at batteriet degraderes pga. elde i mye større grad enn en fossil motor som står lagret i 8 år - eller hva tenker dere?  Basert på det jeg leser sitter jeg igjen med et inntrykk av at elbiler vil skrotes raskere enn fossiler fordi elbiler vil eldes i større omfang basert på år, enn av km kjørt.
Så elbiler vil i mye større grad være bruk og kast objekter enn en fossiler? Litt det samme som vi ser på f.eks mobiler der vi bytter mobiler etter 2-3 år pga. at batteriene ikke lenger holder på en tilfredsstillende måte.

https://www.nettavisen.no/okonomi/tesla-biler-raser-i-verdi-betydelig-mer-enn-normalt/s/5-95-1395114

Jeg leste en artikkel, husker ikke nøyaktig hvor, men det handlet om bruktbilmarkedet i Kina på elbiler og essensen var den at kunder helst ikke vil kjøpe brukte elbiler. Dermed var verdifallet på elbiler enormt. Gjerne ned mot 50% etter ett år. Gjennom "teardowns" av Munro and associates har vi også fått se at Tesla sine biler er ekstremt vanskelig å reparere - ja i det hele tatt å demontere. Megacastings og batterier som inngår som en del av konstruksjonen har gitt enorme besparelser i selve produksjonsleddet, men samtidig gjort det mye vanskeligere å reparere. Og de siste dagers skriverier i avisen om misfornøyde Tesla kunder som sliter med å få reparert feil på sine biler viser vel at Tesla selv sliter med få rettet feil på sine egne biler?

https://www.nrk.no/nordland/tesla-drommen-ble-et-mareritt-for-ruben-jonassen-fra-bodo-1.16599324

https://www.nrk.no/nordland/el-bil_-ny-tesla-fungerte-aldri-_-pa-verksted-syv-ganger-pa-tre-uker-1.16589471

Stadig flere bil produsenter kikker  Tesla i kortene og prøver å kopiere dem for å effektivisere sin egen produksjon og på den måten få ned kostnader - men hva betyr dette for levetiden til elbilen? Er det slik at vi vil gå mot et marked der restverdien på elbilen defineres som null når garantitiden går ut? Går vi mot et marked der kundene ikke lenger vil kjøpe en elbil - men kun leie pga. disse utfordringene?


#8
ID.4 / Vinterfelger
mandag 16. oktober 2023, klokken 12:01
Noen som kan komme med gode anbefalinger til nye vinterfelger til 19" vinterdekk. Antar vi snakker om.8" felg. Ønsker sorte og eneste krav ut over fargen er at de kvalitetsmessig er knallbra og gode på en elbil mhp forbruk.
Pris betyr nada.
#9
Elbiler i media / EU med nye førerkortbestemmelser
lørdag 23. september 2023, klokken 09:33
Synes denne saken passer her :

https://dinside.dagbladet.no/motor/kan-fa-store-konsekvenser/80235288

Kort fortalt foreslår man i EU at unge førere under 21 år ikke får kjøre tyngre kjøretøy enn 1800 kg.
I praksis så tvinger man da unge førere over på fossil biler eller elbiler med svært kort rekkevidde. Og sånn sett kan det også tolkes som en beskyttelse av nettopp fossil biler...

Norge har jo null de skulle sagt - og selv om vi hadde noe vi skulle sagt ville vel en stemme imot fra vårt lille land bety nada.
#10
ID.4 / Feil/Mangler
tirsdag 01. august 2023, klokken 07:28
Finner ingen tråd for dette så starter en nå - og begynner med en feil jeg opplevde i morges.
Nemlig varsel om at setebelte må festes...når det selvfølgelig var festet.

Etter ca 40 km kjøring begynte setebetevarsel å blinke...for så å forsvinne like raskt som det kom..og 2 min etterpå kom det tilbake...og etter noen få sekunder forsvant det igjen...og ble borte resten av turen.
Fikk også varsel om at p-sensor bør rengjøres en gang...også den forsvant raskt...

Beltet var selvfølgelig festet - ingenting jeg kjenner til skulle kunne trigge dette setebetevarselet.
Og bilen var ikke møkkete slik at p-sensorer var rene...

Noen andre som har opplevd dette?

Synes også det luktet litt "brent" fra hjulbuene bak når jeg stoppet - det luktet slik det lukter når tranistorer ryker (for de som kjenner til dette og har mekket litt elektronikk så har slikt en ganske så spesiell lukt).

Skal uansett ha bilen inn på verksted snart - så skal ta det opp - men er det noen som har opplevd noe lignende?
#11
Lurer på å skaffe meg en ny elbil i familieklassen og beholde den et par år.
Hvilken ny bil i denne familieklassen vil dere anta har minst verditap i kroner?
Prisklassen er fra 400k kr til 1 mill kr - så ganske godt spenn der.

Ønsker lavest mulig forventet verditap i kroner.

Biler jeg har snust litt på er :

BMW iX1
Tesla model Y RWD
Polestar 2
Xpeng G9

Jeg er ikke så nøye på utseende eller ytelse - men bilen må ha plass til et par kofferter der bak og jeg vil forsøke å specce den opp med tanke på minst mulig verdifall i løpet av 2 år...
Bilen MÅ ha mulighet for hengerfeste på min 1000 kg.
AWD er jo en fordel, men Tesla AWD mener jeg gir for stort spenn i kroner mot RWD versjonen, derfor utelatt den fra listen - men dersom HW4 leveres til samme pris til høsten kan jeg jo vente på den

Jeg har i dag en Polestar 2 og en VW ID.4 - Det er ID.4 som er den som trolig skal ut og erstattes av noe annet.



#12
CCS / ChaDeMo hurtigladere / App til Android Auto
mandag 03. april 2023, klokken 18:55
Finnes det en lade-app til Android Auto som gir løpende oversikt over tilgjengeligheten på laderene man har i nærheten samt angir trafikken på laderene siste time?

Kjørte en nødvendig langtur som dessverre falt på utfartsdagen i starten av påsken her.
Opplevde masse kø og krangler i ladekø. Dvs. jeg slapp heldig fra det da jeg forsøkte å tenke utenfor boksen
og kom til ledig lader 2 ganger direkte på turen - men det ble kø etter meg også på disse laderene - noe jeg ikke forventet. Jeg så også masse kø på andre ladere på veien. Ved det ene stedet måtte jeg inn å mekle mellom 2 som begge mente det var sin tur etter meg. Jeg visste jo hvem som kom først og fikk stoppet hissigproppen.

Det var i forbindelse med dette at jeg savnet en app som viste løpende trafikk på laderene på min rute.
Jeg har ABRP,ChargePoint på Android Auto samt en del andre apper på mobil f.eks chargefinder.
Mobil app'er kan jeg ikke fikle med underveis - og ABRP samt ChargePoint synes jeg ikke var bra nok.
Det jeg ønsker er at man på kartet på ruten hele tiden ser hvor mye trafikk det er på laderene på ruten i "realtime" - og samt hvor mange ladere som er ledige.  Ladetrafikken kunne f.eks presenteres slik som trafikken presenteres på veien i google maps - mao. med fargekoder som indikerer om det er kø,økende kø eller null kø.
Ellers foretrekker jeg Waze fordi den gir god info om trafikken og fartskamera på veien - men den gir jo null info om ladere - så her er ingen app perfekt....
 
Er det noe man trenger på slike utfartsdager er det jo akkurat dette å vite hva slags trafikk det er på laderene der fremme slik at man kan gjøre gode valg mhp sine stopp. Så noen som vet om en fantastisk Android Auto kompatibel app?
#13
Lade hjemme / Den beste laderen på markedet mhp fleksibilltet
søndag 26. mars 2023, klokken 12:02
Jeg er en av disse som sitter med 2 stk easee ladere hjemme. Det har fungert ok, men de er på ingen måte perfekt.
Dersom det skulle bli bruksforbud på disse trenger jeg å finne et minst like godt alternativ.
De viktigste egenskapene ved Easee er for meg :

1. Mulighet til å dele belastningen mellom 2 ladere trådløst (altså ingen ekstra kabel mellom disse 2)
2. Laderene kan indivduelt startes og stoppes via app fra hvor som helst i verden
3. Laderen kan programmeres og styres via integrasjon (mot f.eks smarthus)
4. Laderen sin effekt kan justeres løpende via app

Alle disse 4 punktene er for meg å anse som minimumskrav. Jeg er ferdig med ladere jeg ikke kan kontrollere!

Jeg har ikke saumfart markedet ennå, men antar jo at det må finnes andre løsninger der ute som er minst like bra. Faktisk er Easee sine funksjoner som et lite minimum å regne i dagens samfunn hvor vi skal kunne styre alt av effekt.

Jeg har forsøkt å stille spørsmålet i tråden om Easse - men der er folk bare opptatt av å diskutere den saken - ikke hva slags alternativer kundene i dag kan gå til - og det er akkurat det jeg har interesse av.

Jeg ser også at Easse kutter kostnader og det er vel ikke lenge før 4G støtten fjernes - og da sitter jeg med en løsning jeg ikke er fornøyd med lenger så fremt man ikke åpner for Wifi styring slik at jeg kan åpne noen porter på ruter og på den måten nå laderen og så krysse fingrene for at APP kan fungere den veien. Blåtann styring er bare gårsdagens løsning og det eneste fornuftige den kan duge til er vel strengt tatt å bruke det mellom laderene.
#14
Elbiler i media / Bort med elbiler..ja noen jobber faktisk for det
tirsdag 17. januar 2023, klokken 16:28
Plukket opp denne :

https://www.nettavisen.no/nyheter/usa-foreslar-forbud-mot-elbiler-innen-2035/s/5-95-859467

Snakk om å gå baklengs inn i fremtiden...
#15
ID.4 / Hva kan VW forbedre med ID.4
søndag 30. oktober 2022, klokken 16:11
Det er egne tråder for ditt og datt med ID.4 - så tenkte å forsøke å samle disse forslagene til forbedring i egen tråd.

Noen irriterer seg over touch knappene på rattet. Jeg synes disse fungerer greit, men har en lei tendens til å bli vekket til livet når man ikke ønsker det. F.eks dersom man beveger handen over rattet og stryker over knappene.
Så jeg håper VW kan gå vekk fra dette i fremtiden.

Det andre er en egenskap jeg holder på å bli sprø av - det er en funksjon som omtales som "Rear traffic alert"


https://youtu.be/8cAvCph-3Vg

Denne fungerer IKKE bra når man rygger nedover mot en flate - i alle fall er min erfaring da at bilen tror veien der bak plutselig er en hindring og bråbremser....og da mener jeg brå!!! bremser..

Nå kan man skru den av dersom man skal rygge ned...men jeg rygger ned hver bidige dag ut av garasjen..og denne fungerer forsåvidt når det er flatt...Så den har en misjon..men den er ikke særlig smart dessverre.

Oppløsningen på ryggekameraet er også for dårlig. Så her forventer jeg en oppdatering ved neste facelift.

Infotainment systemet burde få tilgang til streaming av filmer og tv - kjekt når man lader.
Egentlig litt latterlig utdatert dette infontainment systemet som leveres av VW. Det er kun 2 ok systemer der ute og det er Tesla sitt og Google - alt annet er bare tull..Sånn sett kunne sikkert VW bare kjøpt Google sitt....

#16
Polestar 2 / Update 2.3
lørdag 17. september 2022, klokken 08:07
Jeg fikk varsling om 2.3 oppdatering for ca en uke siden.
Jeg valge bevisst å ikke installere den gjennom uken og ville heller vente til helgen med å ta den inn.
Så jeg gjorde ingenting aktivt.

Men nå som helgen er her og jeg er klar for å installere den - så er den plutselig borte....

Er jeg stuck 2.2 fordi jeg ikke valgte å ta den inn med en gang?


#17
Har 2 stk Easee ladere som jeg har frem til ganske nylig hatt lite eller ingen problemer med for å lade 2 elbiler via lastbalanasering.

Den baserer seg på at man kan legge inn styring av tidspunkt for lading, men da KUN via skyen så vidt jeg kan skjønne.

Ønsker samme løsning (lastbalansering et krav), men da en som KUN kan programmeres via lokalt nettverk og app. Mao. ikke noe "sky dritt" - men direkte adgang til styring f.eks kun via lokalt WIFI.

Selve laderen ellers fungerer ok, men Easee har tydeligvis gått helt bananas slik at oppetiden nå er alt for dårlig for min smak.

Er det noen ladere der ute som kan by på en slik løsning?

#18
Med stadig økende fornybar, ikke regulerbar, produksjon i porteføljen som  skal dekke vårt energibehov her i landet så er det potensielt en del å hente ved å flytte last.

Den enkleste måten å gjøre dette, slik jeg tenker,vil være om bilen man har faktisk støtter V2G og at dette er
fiks ferdig satt opp f.eks i garasjen slik at bilen kan tømmes og lades etter prisene i markedet.

F.eks burde det være slik at inntil f.eks 50% av batteriet kan jeg tømme ved behov for å barbere bort en del
effekt topper.   Kanskje kan vi "enkelt" "flytte" litt energi på denne måten?

Men hva slags utstyr kreves i bolig/garasje- og hvem har eventuelt ferdige løsninger for slikt..og ikke minst,hva
vil det koste?

Noen som har den minste anelse?

#19
Alt det andre / Nye EU regler - sikkerhetssutstyr som dreper?
fredag 08. juli 2022, klokken 08:36
Etter å ha lest gjennom denne :

https://dinside.dagbladet.no/motor/na-ma-nye-biler-ha-dette/76576485

Så blir jeg faktisk litt nervøs. Min samboer kjører veldig forsiktig - terskelen for å trykke gassen hardt ned
er så høy at man i praksisk kan glemme dette alternativet. Forbikjøring gjøres ved at gassen trykkes forsiktig ned og man sklir pent forbi. Med de nye EU kravene så vil bilen strupes når man bikker fartsgrensen. En typisk seanse vil da kunne være at min samboer kommer opp på siden av en bil ifb. forbikjøring og opplever at bilen plutselig ikke vil mer - og trykke gassen videre ned er en umulighet for henne. Dermed vil panikken komme og dette vil jo lett ende med en ulykke da reaksjonen hennes da vil være å bremse.
Jeg kjenner min samboer såpass godt at jeg vet at dette scenariet ikke er oppkunstruert, men noe som reellt vil kunne skje dersom bilen strupes.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at EU byråkratene ikke har tenkt gjennom at mange sjåfører vil håndtere dette at bilen mister kraft veldig ulikt. For noen vil det regelrett skape panikk.  Jeg sitter igjen med følelsen av at dette regelverket er dårlig utredet og ikke forsøkt med sjåfører i praksis - og at det fort kan virke mot sin hensikt.

#20
Planlegger en tur nær Trysil og vil da oppholde meg i området med behov for lading under oppholdet da vi skal reise litt rundt i området og innom ulike steder.

Bor på privat hytte uten strøm. Ser at det kun finnes noen få 50 kw ladere i byen og et og annet tilbud på 22 kw.

Ser også på ulike ladekart at dekningen langs svenskegrensen øst for Elverum er nesten som en ørken å regne.

Noen som vet om det er noen ladere i området her som ennå ikke finnes på de vanlige kartene til chargefinder og elbilforeningen?

Forøvrig litt forundret over at dekningen i denne delen av landet er så dårlig

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA