Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Ebe

#1
Euniq 5 / Tester
fredag 11. desember 2020, klokken 20:54
https://elbil.no/test-av-maxus-euniq-mpv-budsjett-elbuss-for-familien/?fbclid=IwAR1nNfatG8Iy23-KTOyj1eWNP5g-N_FmCPqlvyR-BAluIefy0eXH-JF6J7k

Knusende nederlag for ladehastighet. Klarer aldri 50 kw, snittladehastighet rundt 40.

Stor fare for vi avbestiller vår, etter en så ræva ladekapasitet.
#2
Euniq 5 / Leveringstidspunkt
tirsdag 17. november 2020, klokken 10:47
Noen med kontrakt som har hørt noe mer om leveringstidspunkt?
#3
PM ved interesse :)
#4
Nissan e-NV200 / Plass til kjøleskap?
mandag 12. august 2019, klokken 10:13
Noen som vet om et kjøleskap med lengde 193cm får plass i bilen? Bredde og dybde er ca. 60 cm, tyngde 60 kg.
#5
Hei,

Jobben til samboeren har en litt rar situasjon med sine elbiler. De har nylig flyttet til nye lokaler, der det er satt opp ladestasjoner av typen Garo GLB type 2, 22 KW. (https://garo.no/produkt/glb-ladeboks-med-stikkontakt-type2-st-t2-14-22kw/).

Etter at de flyttet inn, har fire leafer (30kwh-versjonen) og én Peugot Partner plutselig nektet å starte. Viser seg at 12v-batteriet på alle fem bilene er døde eller utladet. En eller to av bilene har fått nytt 12v-batteri, men feilen gjennskapes etter bare noen uker. Bilene brukes på ærender rundt i en norsk storby, så daglig kjørelengde er alt fra et par kilometer til noen mil.


Ingen av disse bilene hadde samme problem på den tidligere arbeidsplassen, der de alle er brukt i flere år med vanlig schukolading. Samme bruksmønsker.


Huseier skylder på brukerfeil. Han mener kort kjørelengde er feilen, kombinert med at bilene ikke tåler å stå lenge og "hurtiglades" (huseiers ordlyd).


Er det noe hold i dette huseier sier? At han blander urtiglading og normallading er jo én ting, men elbilene skal vel tåle å stå med ladekabelen mye tilkoblet? Kan det være feil på ladeboksene eller oppsettet, slik at 12v-batteriet tappes?


Eller har noen andre noen forslag til feilkilder?
#6
Nissan e-NV200 / Vinterdekk
fredag 28. september 2018, klokken 11:26
Da var det på tide å handle inn vinterdekk til bilen. Hvilke har dere kjøpt, eller tenker å kjøpe?

Har selv kikket litt på Nikian R3, etter at R3 har fått så gode tilbakmeldinger på rullemotstand. Men ser at 185/65-serien til R3 bare har lastinndeks opp til 88, mens Evalia krever 90+.

Man må opp i 195/65 for å få lastindeks over 90. Hvordan er det å gå over til en slik dimmensjon?

Har folk noen andre gode tips av premiumdekk, eller gode tilbud? Har hørt litt negative erfaringer med Contineltaldekke ang rullemotsand.
#7
Nissan e-NV200 / Leaf spy
søndag 26. august 2018, klokken 11:26
Har nå testet men nye e-nv200 40kwh med LeafSpy, og det fungerte fint! Litt usikker på om alle funksjoner fungerer, men av de så fungerte.

#8
Nissan e-NV200 / Bekreftede leveringstidspunkt og leverte biler
fredag 06. april 2018, klokken 13:14
Tenkte vi kunne ha en tråd der folk kan poste bekreftede leveringstidspunk og når de har fått bilene sine.

Selv har jeg ikke fått noen bekreftet dato på vår grå e-NV200, og har fortsatt antatt levering i juni/juli.

Er det noen med hvit modell som har fått bekreftet dato? Eller beskjed om bilen er satt i produksjon? 
#9
Prøvde akkurat å lade på tre forskjellige hurtigladere fra Forum, fikk feil på alle tre. På Veefil-laderene kom det «error 22». På ABB-laderen kom det feilmeldingen «kommunikasjon feilet. Bilen må være avslått.»

Bilen var avslått som jeg pleier når jeg hurtiglader. Men plutselig husket jeg at jeg hadde en USB-lader koblet i kontakten i dashbordet, som ladet og spilte musikk fra  en mobil.

Når jeg koblet i fra USB-ledningen så ville bilen lade med en gang... stemmer det virkelig at elektronikken og kommunikasjonened laderene er så følsom? Flere som har oppdaget noe lignende?
#10
Har i dag en Leaf, men har ladet med vanlig schukokontakt garasjen med den medfølgende originalkabelen.

Nå har vi bestilt en ny elbil, nye E-NV200 Evalia med innebygget 6,6kw lader. I den forbindelsen vil jeg oppgradere ladepunktet i garasjen med en ny dedikert kurs og ladestasjon.

Har forhørt meg litt med forskjellige elektikkere, men de anbefaler stor sett bare «sin pakke» uten egentlig særlig tilpassning til hverken anlegget, behovet  eller bilen min. Jeg tenkte derfor å høre med dere hvilken løsning dere anbefaler? Har lagt ved noen bilder av mitt strømskap, som er splittet med ligfer under samme måler. (Den gamle kirsbetegnelsen var dør rehab).

Jeg tenker også litt fremover i forhold til andre fremtidige biler, samt kontroll på maksimal «strømpeak» på huset.

Hvilke muligheter har jeg?
#11
Mekanisk / Frontruta sprakk etter forvarming - Nissan nekter garanti
tirsdag 30. januar 2018, klokken 21:26
Har fått en kjedelig skade på Leafen. Parkerte bilen hos noen venner, og det var kaldt ute. Ikke spesielt kaldt, bare ca. -8 grader. Da var ruta helt fin. Før vi skulle kjøre hjem forvarmet jeg bilen to ganger på rappen. Når vi satte oss i bilen for å kjøre hjem, hadde frontruta sprukket helt nederst.

Jeg tenkte at det var veldig rart, men tenkte at ruta kanskje hadde fått en skade fra steinsprut eller noe slikt. Så tok bilen med på et karosseriverksted, men de kunne ikke finne noen. Jeg reklamerte da til min Nissanforhandler (bilen er kjøpt ny i norge).

Først prøvde de seg på at det skyltes steinsprut. Det tilbakeviste jeg, og de kunne heller ikke bise til hvor steinen skulle ha truffet. Så brukte de en uke på å komme på en ny forklaring; Dersom det var en feil på ruta, så ville den sprekt før. Bilen en en 2014-modell som har gått ca. 60k km.

Er det bare meg som reagerer på at de bytter forklaring når den første blir tilbakevist? Sprekken oppstod helt sikkert mens bilen stod still og ble forvarmet. Bare jeg som syntes dette er dårlig av Nissan? Hva mer kan man som forbruker egentlig gjøre, når Nissan nekter garanti?

Jeg vet det bare koster 2000,- å få ny rute, men det går litt på hvordan Nissan snor seg unna en liten kostnad? Jeg har tross alt kjøpt en helt ny bil av dem, og har bestilt ennå en bil av dem (før dette skjedde). Er det smålig av Nissan, eller meg?
#12
Nissan / Ny Nissan Serena e-power i asia
torsdag 26. oktober 2017, klokken 11:52
Synd ikke Nissan slipper denne bilen i europa, men fullelektrisk drivlinje... >:(

Hvordan vil slike drivlinjer som e-power avgiftslegges i Norge? (Det er en liten fossilmotor som lader batteriene)

https://newsroom.nissan-global.com/releases/release-1fc537356ae3aaf048d0201b770003d6
#13
Nissan e-NV200 / E-NV200 offisielt bekreftet med 40kwh!
mandag 02. oktober 2017, klokken 18:24
Nissan sin facebookkonto bekrefter endelig e-NV200 med 40 kwh!

#14
Hyundai / Niro og Stonic?
fredag 22. september 2017, klokken 09:19
Er det noe jeg ikke har fått med meg, når jeg har fått inntrykk av at Niro kommer før Kona?

Eller er nyhetene jeg leser om Niro og Stonic old news? Hva skjer med disse bilene?

Er ikke Niro mer aktuell enn Kona, siden Niro er større og har mer bagasjekapasitet?  :o
#15
Er det noen som har lyst å dele noen erfaringer om Tepee (fossil) som familiebil? Regner med dagens fossilversjon vil være noe av det samme som el-versjonen som kommer i høst?

http://m.peugeot.com/en/news/new-peugeot-partner-tepee-electric
#16
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Ny hurtigladestasjon på IKEA Bergen
torsdag 09. februar 2017, klokken 23:07
Fant ikke noen annen tråd om den nye stasjonen på IKEA Åsane, Bergen?

Men dette var i alle  fall status der i går, 6 hurtigladere snart ferdig montert:

#17
Nissan e-NV200 / Plass til ski inne i (e)NV200 Evalia?
onsdag 18. januar 2017, klokken 18:43
Er det plass til noen par langrennski i en skipose innvendig, samtidig som man har 5 personerni bilen? Tenker da i tillegg til full påskebagasje. Regner med de må ligge under setet...
#18
Hordaland Fylkeskommune har avsatt 480.000 kr i tilskudd til dobbel hurtiglader i området mellom Vøringsfossen og Sysenvatnet. Det er jo meget gode nyheter for oss som vurderer å kjøre over Hardangervidden.

http://www.hordaland.no/nn-NO/nyheitsarkiv/2016/her-blir-det-nye-ladestasjonar/

"Einskilde hurtigladestasjonar omfattar minst eitt Chademo-uttak, eitt CCS-uttak og eigen AC-ladar. Dei doble hurtigladestasjonane i regionsenterkommunen Askøy og langs RV7 i Eidfjord kommune får minst to uttak av kvar standard.

Plasseringa i Eidfjord er spesifisert av fylkeskommunen til å liggje langs RV7 mellom Vøringsfossen og Sysendammen."
#19
Observert forlatt i går...    :(

#20
Kjøretips / Oversikt hurtigladere Bergen - Oslo, Chademo
søndag 15. mars 2015, klokken 10:57
Har sett at det stadig dukker opp spørsmål om kjøring mellom Bergen og Oslo, fra meg selv inkludert. Jeg laget selv en enkel oversikt over ladestasjonene på strekningen. Jeg tenkte jeg kunne dele denne oversikten for andre som er interessert.  Dette gjelder som sagt kun Chademo, men de fleste stasjonene har både Chademo og Combo. Noen kan kanskje oppdatere excelarket om de ønsker.

Jeg er også interessert om noen av ladestasjonene er bedre enn andre, da tenker jeg på ting å finne på i nærheten av laderene. Matmuligheter, muligheter for barna osv. Jeg kommer i alle fall til å skrive den ut å legge i dashbordet, så er jeg ikke avhenig av mobilnett hele veien :)

Gi meg en lyd om noe er feil i oversikten! Legg gjerne inn erfaringer om turen her også!

Legger ved noen linker til aktuelle tråder jeg har kommet over her inne også:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18685.msg305105.html#msg305105
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20110.msg335428.html#msg335428
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17637.msg281305.html#msg281305
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18807.msg307366.html#msg307366
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15983.msg248420.html#msg248420
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7112.msg77923.html#msg77923
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA