Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - rth

#1
BMW i3 / Strategi for feilsøking ved avbrutt lading.
tirsdag 01. mars 2016, klokken 16:00
Vi opplever nå plutselig ladeproblemer med en kladd. Det er en Ratio 16A ladekladd. 2 dager på rappen har lading stoppet opp ved lading på arbeidsplass. Elektrikere har konkludert med at stikk er OK.

Det første jeg undrer meg over er hvorfor det ikke kommer en beskjed fra bilen om at lading feiler. Av og til får vi beskjed på mobil om feil på lading, men ikke i disse tilfellene. Ladeport blinker rødt. Lading har foregått 1 og 3 timer for det stoppet.

Men hvordan feilsøker man slik at en kan finne ut hva som er feil? Er det noen som har gjort noe slikt, slik at det holder som argumentasjon med en eller annen produsent. Her er det jo 3 stk som alle kan skylde på andre. Kanskje med rette.

Planen er å bruke kladden en del hjemme for å se om det samme skjer her. Er det bilen som sier "Stopp" eller er det kladden?
#2
BMW i3 / Strømforbruk i stigning
lørdag 12. september 2015, klokken 15:35
Sitter her og vurderer om i3'en kan brukes på hytta. Jeg har potensielt en utfordring siste strekket. Det gjelder Fagernes-Eidsbugarden. Det er en strekning på 100 km. Største delen er flatt. Fra Vang og opp til Tyinvannet, en strekning på ca 17 km, stiger det nesten 650 meter. Er det noen som har erfaring med hvor mye strøm som går med på en slik strekning på 100km?
#3
BMW i3 / Smell i forstilling?
lørdag 11. oktober 2014, klokken 14:14
Vet ikke om det er noe galt med vår bil, eller om dette er normalt.

Men når bilen har stått parkert, og taes i bruk igjen, så kommer det ofte ett smell fra forstilinga. Trodde først det var hver gang brekket ble brukt, men det smeller også uten. Smellet kommer typisk når en dreier på rattet for å manøvrere ut av garasje o.l. Nesten så en skulle tro noe ikke satt skikkelig fast i understellet. Ved kjøring etterpå er alt stilt.

Er det andre som opplever det samme?
#4
BMW i3 / Fantastisk......
torsdag 07. august 2014, klokken 18:20
Her kommer jeg hjem med ny i3. Parkerer i garasjen. Setter på lading. Går inn i huset for å hente madammens mobil for paring av den. Og når jeg kommer tilbake så er bilen låst, med 2 nøkler i forsetet.  Er det mulig???? Jeg angrer altså på at jeg ikke har Keyless. Hadde aldri tenkt meg denne varianten av fordel riktig nok.  Grmffff.
#5
BMW i3 / Klima anlegg uten problemer.
onsdag 18. juni 2014, klokken 19:30
Jeg venter på min i3 som skal komme mot slutten av august. Følger med på forumet her for å danne meg ett bilde av produktet jeg har bestilt. Og lurer litt på dette med problemene som meldes rundt klimaanlegget. Vi som er på forumet er vel bare en liten del av det totale antallet elbileiere. Men samtidig er vel bilene her snittbilen når det gjelder feil.

Lurer derfor på hvor mange det er som ikke har hatt problemer med sin AC. Jeg håper det er ett overveldende flertall av dere. Samtidig som jeg liksom får en følelse av at det er en veldig stor andel av solgte biler som har problemer.

Hvem har problemfri AC?
#6
Kjøpe elbil? / Pendling 100 km hver vei.
lørdag 15. mars 2014, klokken 15:26
Hei.

Vi vurderer sterkt å kjøpe el-bil som en pendlerbil. Kona kjører strekningen Kongsberg - Ås t/r 3-4 ganger i uka (ca 100 km hver vei).  Vi har mulighet til å lade når hun er på jobb. Usikker på om vi har tilgang til 16A. Hjemme vil det være gode lademuligheter.

Tesla er ikke ett alternativ. Den er for dyr.

Er det noen som har erfaring med slik kjøring, og vet om det er realistisk å gjennomføre. Forhandler her på Kongsberg mener det bør gå greit, men han er jo i utgangspunktet ikke objektiv. På kaldeste vinteren ser vi for oss at den vanlige bilen må brukes en del. Men f.eks hvis man sier at temp varmere enn -5 gjør at en tar El-bil.

Vet et det finnes hurtigladere underveis, men vi har ikke lyst til at det skal være løsningen på vei hjem. De må være til bruk i unntakene. Kona er innstilt på at det kanskje ikke blir samme komfort på kalde dager, og hun er flink til å kjøre økonomisk med den vanlige bilen.


mvh
Richard Thue
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA