85 KWH batteriet på min 2013 P85 døde i sommer pga ubalanse i en modul.
Det var fellesferie og gode råd ble dyre. Sjekket litt rundt og fant 3 stk 90 KWH batterier tilgjengelig på markedet. Ett til ca 125 000 kr, et for 112 000 kr men gikk for det rimeligste til 90 000 kr, og han kunne til og med levere det til meg.
Ved hjelp av 4 bukker, 4 garasje jekker, og en gaffeltruck så droppet vi det gamle batteriet og plukket det ned i deler/moduler. Batterikassen ble lagt ut som "gis bort mot henting" på finn og ble borte samme dag. Det er jo sikkert 100 kg med aluminium så han fikk sikkert noen kr for å levere det inn.
Neste dag ble 90 kwh batteriet satt inn, hadde laget med "guide-pins" av lange 8mm bolter for det er avgjørende
å treffe riktig opp i bilen. Overaskende nok var reinstallasjon av SW alt som skulle til for at bilen skulle akseptere det nye batteriet. Har kjørt nå en uke og alt fungerer supert, hurtiglading er langt raskere nå enn det gamle 85 kwh batteriet.
Fikk solgt 15 moduler fra det gamle batteriet for 102 000 kr og det var på bare en uke.
Så ikke bare fikk jeg byttet fra defekt 85 kwh til nyere 90 kwh batteri men jeg gikk 12 000 kr i pluss på hele prosjektet. Enda så har jeg igjen en defekt modul, BMS og rele som også har en verdi.
Og alt ble gjort på 4 dager fra havari til bilen var oppe og gikk, ikke 3 mnd som på Tesla SC.
Sier ikke at dette er løsningen for alle, fordi å bytte et 600 kg batteri og fikle med 400V DC krever både kompetanse og spesialutstyr, men det er altså mulig.
Byttet også pyrosikring med det samme, fra modell med innebygget batteri til den nye typen som er "self-powered".
Vil bare klargjøre at dette var et 400V batteri, jeg veit ikke om det nye 350V batteriet vil kreve noe omprogrammering i MCU/gateway men det er også mulig med root tilgang.
Alle jeg pratet med på forhånd mente at å bytte til annet batteri ville kreve omkoding men tydeligvis ikke.
Det finnes fryktelig mange revisjoner og versjoner av batterier og ikke alle er kompatible med alle biler.
Optimalt sett så hadde et 1-2 år gammelt 350V 90 KWH batteri vært best men det var ikke å oppdrive.
Man får jo en S90 med slikt batteri for rundt 230 000 kr så det hadde vært mulig å kjøpe bilen bare for å ta ut batteriet og så forsøke selge bilen i deler etterpå, men det blir litt mer styr.
I USA ser jeg de monterer 100 KWH batterier nå i gamle S85 biler på ettermarkedet verksteder, så det er muligheter der i fremtiden. En P100 RWD hadde vært litt gøy men vekten på batteriet er høyere så man er nok litt på kanten av regelverk der..
Det var fellesferie og gode råd ble dyre. Sjekket litt rundt og fant 3 stk 90 KWH batterier tilgjengelig på markedet. Ett til ca 125 000 kr, et for 112 000 kr men gikk for det rimeligste til 90 000 kr, og han kunne til og med levere det til meg.
Ved hjelp av 4 bukker, 4 garasje jekker, og en gaffeltruck så droppet vi det gamle batteriet og plukket det ned i deler/moduler. Batterikassen ble lagt ut som "gis bort mot henting" på finn og ble borte samme dag. Det er jo sikkert 100 kg med aluminium så han fikk sikkert noen kr for å levere det inn.
Neste dag ble 90 kwh batteriet satt inn, hadde laget med "guide-pins" av lange 8mm bolter for det er avgjørende
å treffe riktig opp i bilen. Overaskende nok var reinstallasjon av SW alt som skulle til for at bilen skulle akseptere det nye batteriet. Har kjørt nå en uke og alt fungerer supert, hurtiglading er langt raskere nå enn det gamle 85 kwh batteriet.
Fikk solgt 15 moduler fra det gamle batteriet for 102 000 kr og det var på bare en uke.
Så ikke bare fikk jeg byttet fra defekt 85 kwh til nyere 90 kwh batteri men jeg gikk 12 000 kr i pluss på hele prosjektet. Enda så har jeg igjen en defekt modul, BMS og rele som også har en verdi.
Og alt ble gjort på 4 dager fra havari til bilen var oppe og gikk, ikke 3 mnd som på Tesla SC.
Sier ikke at dette er løsningen for alle, fordi å bytte et 600 kg batteri og fikle med 400V DC krever både kompetanse og spesialutstyr, men det er altså mulig.
Byttet også pyrosikring med det samme, fra modell med innebygget batteri til den nye typen som er "self-powered".
Vil bare klargjøre at dette var et 400V batteri, jeg veit ikke om det nye 350V batteriet vil kreve noe omprogrammering i MCU/gateway men det er også mulig med root tilgang.
Alle jeg pratet med på forhånd mente at å bytte til annet batteri ville kreve omkoding men tydeligvis ikke.
Det finnes fryktelig mange revisjoner og versjoner av batterier og ikke alle er kompatible med alle biler.
Optimalt sett så hadde et 1-2 år gammelt 350V 90 KWH batteri vært best men det var ikke å oppdrive.
Man får jo en S90 med slikt batteri for rundt 230 000 kr så det hadde vært mulig å kjøpe bilen bare for å ta ut batteriet og så forsøke selge bilen i deler etterpå, men det blir litt mer styr.
I USA ser jeg de monterer 100 KWH batterier nå i gamle S85 biler på ettermarkedet verksteder, så det er muligheter der i fremtiden. En P100 RWD hadde vært litt gøy men vekten på batteriet er høyere så man er nok litt på kanten av regelverk der..