Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Baltor

#1
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / KEWET 1998, sjelden farge !
onsdag 23. september 2015, klokken 23:28
Komplett men uten batterier og uten lader. Selges hel eller deler, vrakpantpris.
Bilen var gitt til Rogaland Bilmuseum,  men de har ikke lenger plass og ga den tilbake.
En av svært få som ble laget med denne fargen.
Står i Stavanger, trenger raskt svar.
90 83 27 07
#2
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / KEWET 1998 selges
søndag 25. mai 2014, klokken 18:23
Komplett bil, innkludert lader og varmeapparat, men batteriene er tatt ut.
Selges hel eller i deler, helst hel :)
#3
Kjøp og salg av deler og utstyr / Takrenne kit til Think Classic
mandag 03. september 2012, klokken 22:15
De 2 svarte plastendestykkene, som sammen med slanger kan lede lekasjevann fra bakenden av taket ut av bilen.
Har noen disse fra en delebil?
Er de til salgs hos forhandler?
#4
Kjøp og salg av deler og utstyr / Trenger lader til Partner
søndag 05. august 2012, klokken 09:54
Trenger original lader til Partner, dette er bilen som er omtalt her,
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5638.0.html
det viste seg at laderen var grundig skadet og ikke kan fikses.
#5
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / THINK: ECU FEIL=DEFEKT
onsdag 04. juli 2012, klokken 16:06
Min ene Classic bråstoppet mens jeg kjørte, feilmelding på dashbordet, system failure, service required.

Etter at bilen var tauet hjem med en annen Classic ble den stående noen dager, oppdaget da at den ikke ladet 12v. Ladet dette, fikk låne Actia instrument, dette viste "no communication" med BMS, dermed mistenkte jeg at BMS var død. Heldigvis viste det seg at sikringen som gir 12V til HV boks og BMS hadde gått, da jeg skiftet denne fungerte dc-dc, det var heller ingen feil på BMS.

MEN: Actia instrumentet viste følgende permanente feil på drivlinje:
ECU FEIL= DEFEKT.
Har noen vært borti dette før??
#6
Tidlige elbiler: PSA / SJEKK LADEHANSKEN OFTE!!
søndag 01. juli 2012, klokken 00:59
Min Partner 99 har nå passert 115.000km, stort sett går den som ei klokke :)

Men nå kom det en liten feil som dro med seg mer:

En dag tidlig i vår hadde den sluttet å lade, jeg regnet med at det var brudd i kabelen ved hansken og at den måtte kortes inn (dette har skjedd før). Alt fungerte fint med en reserveladekabel, så den gamle ladekabelen ble lagt vekk til en dag med bedre tid.

Men noen uker etterpå skjedde dette også med reservekabelen, og denne gang hadde bilen tatt sikringen i en ladestolpe :o
Den "nye" hansken var brent på en av de avfjærende punktene. Fjæren bak hadde totalt mistet spensten. Den tilsvarende pinnen inne i luka var tydelig brent.
Prøvde å reparere, skrape rent osv, men etter å ha koblet 230v kabelen vekk inne i Sagemboksen fant jeg ut at det bare var ca 300ohm imellom lederne i luka. "Smeltemassen" som skal isolere imellom lederne i klossen som holder dem i luka har blitt såpass stekt at den har endret konsistens og blitt ledende.

Fikk tak i nye luke fra Elektrolux og skiftet til denne, en litt vrien jobb.
Mens jeg holdt på med dette merket jeg at det var en utrivelig "svidd elektronikk" lukt i motorrommet. Da alt skulle testes viste det seg at laderen ikke virket. Åpnet Sagemboksen og fant ut at laderen er godt brent. :(
Og nå ser jeg at den samme kontaktflaten var dårlig også i den første hansken. Problemet har altså startet med litt varmgang, fjæra bak kontaktflaten har blitt slapp, mer varmgang, pinnen i luka har blitt så varm at luka har blitt ødelagt, lysbue i luka og mange av/på har drept laderen.

ALLE BØR JEVNLIG SKYVE FRAM DEKSELET PÅ HANSKEN OG SE TIL AT KONTAKTFLATENE ER FINE OG AT ALLE  SITTER LIKE LANGT UTE. 
Dette tar bare et sekund.
Ved behov kan flatene skrapes med en liten skutrekker. Hvis en fjær er slapp kan en åpne hansken og bytte fjæren med en av de som ikke leder strøm, det er de 2 på midten som er lederne.

(hvis du skal skyve inn luka for å sjekke pinnene må du være ops på at de store rektangulære messingklossene har full batterispenning hele tiden, dette er tilkobling for PSA sin originale hurtiglader. Fjern en hovedsikring før du pirker inni luka.)
#7
Hei, jeg har en ekstern lader med 4 stk Flatpack i serie i et 2 u rack. En sluttet å virke.
Har noen erfaring med å reparere disse?
Hvis noen har en til salgs er det også interressant.

#8
Alt det andre / klimatiltak.
fredag 15. juni 2012, klokken 11:45
Vi fikk nylig Klimaforlik og Elbilforlik.
Et parti som pr i dag ikke er representert på Stortinget er Miljøpartiet De Grønne. MDG vedtok den 10.06. sin egen klimamelding, her er noe av det elbilfolket bør merke seg:
Beholde dagens elbilvirkemidler til 2020 :)
Forby salg av rene bensin og dieselbiler fra 2015 :)
Fjerne omregsitreringsavgift :)
Pålegge at man skal velge mest miljøvennlig teknologi når det offentlige skal kjøpe inn kjøretøy :)

Hele klimameldingen kan leses her:
http://www.mdg.no/pdf/MDGKlimameldingA4.pdf
MDG fikk nylig 1,8% på en landsdekkende meningsmåling og ligger dermed an til å ta mandat i Oslo.
#9
Rogaland elbilforening / VIKTIG INFO TIL ALLE I ROGALAND
mandag 16. april 2012, klokken 21:45
Invitasjon til årsmøte Rogaland Elbilforening

og medlemsmøte for Norsk Elbilforening



Onsdag 18.04. klokka 19 i Lyse Energi sine lokaler Mariero.

VI ØNSKER I DETTE MØTET Å FUSJONERE ROGALAND ELBILFORENING MED NORSK ELBILFORENING OG BLI ET FYLKESLAG I NORSK ELBILFORENING.

Bakgrunn:

Rogaland Elbilforening ble stiftet 01.04.2009, vi hadde da som hensikt å bli et lokallag i  Norsk Elbilforening, men pga situasjonen i 2009 endte vi opp som en helt selvstendig forening. Vi har hatt våre egne medlemslister, men hele tiden oppfordret våre medlemmer til å også melde seg inn i Norsk Elbilforening. (tidligere Norstart)

Norsk Elbilforening har i 2011 og 2012 hatt en stor medlemsvekst, dette skyldes automatisk innmelding ved kjøp av ny elektrisk bil.
Det har vært krevende å forklare disse nye elbileierne at man også bør melde seg inn i en lokal forening, dermed har medlemstilveksten i Rogaland Elbilforening stoppet noe opp. Rogaland Elbilforening har ikke krevet inn egen medlemskontigent i 2011 eller 2012. 

Agenda:

VELKOMMEN v styreleder i Rogaland Elbilforening, Torfinn Ingeborgrud.

Årsmøte i Rogaland Elbilforening:
1) Valg av dirigent og referent, godkjenne innkallelse.
2) Årsmelding (legges fram i møtet)
3) Regnskap (legges fram i møtet)
4) Endring av vedtekter (se 3 vedlegg, kun medlemmer i Rogaland Elbilforening har stemmerett)
5) Valg av nytt styre (hvis vedtektene blir endret slik styret foreslår er alle medlemmene i Norsk Elbilforening med bosted i Rogaland valgbare og har stemmerett)
6) Eventuelt.

NORSK ELBILFORENING I 2012, hva er vårt fokus videre, v styreleder Snorre Sletvold.

Pause m Pizza, kaffe etc

NYE HURTIGLADESTASJONER I ROGALAND, v Magnar Bolme, salgsjef transport Lyse As

Planlagte aktiviteter i Rogaland i 2012.

Hva bør man satse på lokalt og nasjonalt? Innspill fra medlemmene.


For styret Rogaland Elbilforening
Torfinn Ingeborgrud
styreleder
#10
I min eldste Think oppdaget jeg i sommer at laderen hadde en tendens til å ta pauser. Den ene kjølevifta var dårlig, så jeg antok at dette var årsaken. Så en gang feilmeldingen "serial link fault" (temporary) på Nikometeret.

Satte inn nye vifter (Papst), fjernet også litt korrosjon ved 3 pinner i enden av den lange multipluggen på laderen.
Laderen så nå ut til å fungere, og bilen flyttet med ene sønnen til Kristiansand.

Men laderen sviktet stadig oftere, og ble etterhvert helt umulig. En frisk lader ble sendt til Kristiansand, Ken hjalp til med byttet.  :) :)
Første gangen ladet den etter det jeg har fått høre normalt, men så begynte også denne å slå seg av. Noen ganger startet den opp igjen etter å ha vært av i timer. Bilen har Robometer så det var mulig å følge med på ladestrømmen. Det hører med til historien at det 2 år gamle 12V Euroglobe batteriet begynte å svikte.
Sønnen fikk med multimeter, Nikometer, diverse verktøy og nytt 12v.
230V tilførselen er stabil, tempsensorer i batterikassa viser riktige verdier, men feilmeldingen serial link fault kommer hele tiden.
Noen tips?
Hva tror du Ken?
Agder lufta eller LOS strømmen?
For å ta det enkleste først tenkte jeg å få ham til å rense de 2 runde kontaktene under serviceluka.
#11
Jeg har Defa alarm i 2 stk Think, dette betyr endel problemer og er egentlig ikke nødvendig på så gamle biler..
Batteriene i fjernkontrollene må skiftes stadig, og nå ser det ut til at alle fjernkontrollene rett og slett er utslitt. Nye koster altfor mye, fant derfor ut at jeg ville koble hele alarmen ifra på den ene bilen.

Besøkte Bilradiospesialisten (Defa forhandler), de klarte IKKE finne hovedenheten, mente den måtte sitte under nesa på bilen.
Gikk løs på dette i dag. Under nesa var den ikke. Fant den etter å ha fulgt ledningen fra den røde dioden på dashbordet. Hovedenheten sitter høyt opp under dashbordet, svært godt skjult. Fant også en monteringsanvisning på internett, (for 821X serie, min er 823x) men dessverre stemte ikke fargene på ledningene eller plasseringen av ledningene i pluggene.

Ledningene til hovedenheten er svært korte og godt tapet sammen, dette ser ut til å være endel av bilens originale kabling. For å flytte enheten måtte jeg trekke ut pluggene. En plugg er pluss og minus tilførsel, en annen sensorer, en stor 7x2 diverse. Prøvde å kortslutte imellom ulike ledere på denne, men fikk ikke fjernet kjøresperren. (klarte å åpne bakluke blant annet)
Forstår nå at kjøresperre ligger i en annen modul (immobilizer) som sannsynligvis styres av hovedenheten via en 2 leder...?

Ser nå at Poppe har måttet demontere dashbordet for å koble ut immobilizer.
Er det eneste mulighet??
Eller kan jeg koble sammen de rette ledningene under sikringspanelet og unngå kjøresperren?


 
#12
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Kewet 2 tilsalgs
søndag 02. oktober 2011, klokken 19:13
Hei, en av medlemmene i Rogaland Elbilforening ønsker å selge sin Kewet 2 fra 1992. Bilen er i original og stort sett god stand, godt kjørbar, men den har fått montert inn Biltema 80-22203 batterier. Dette er ikke de batteriene som anbefales. 
Bremser,  hjullager etc ser ut til å være iorden. Jeg har ikke testet rekkevidde.

Dette er altså en 48V med 4 stk batterier. Du kan lese om Kewet 2 i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,415.0.html
#13
Rogaland elbilforening / Valgkamp i Stavanger og løfter fra politikere.
onsdag 07. september 2011, klokken 21:36
Vi i Rogaland Elbilforening tenkte å bruke valgkampen til å få fram noen løfter fra politikerne.
Allerede 24.06. sendte vi brevet nedenfor til ordfører, miljøvernsjef, varaordfører og samtlige partier. Vi ba om tilbakemelding. På grunn av den spesielle sommeren kom det få svar.
Her er brevet vi sendte:

Til Stavanger Kommune ved ordfører, varaørdfører, miljøvernsjef og ordførerkandidater.
Kopi til øvrige partier.

Stavanger er den byen i Norge av alle hvor de naturgitte forhold ligger best til rette for elektriske kjøretøy. Vi har korte avstander og mildt klima.
Vi burde vært best i klassen på dette, men dessverre er det ikke slik. Vi fikk et antall Transnova finansierte ladeplasser, men så har det stoppet opp.

Vi står nå i fare for at Stavanger ender opp som landets versting blant byene på dette området.
Vi ser også at Stavanger kommer lengre og lengre ifra vedtatte målsettinger om  20% reduksjon i co2 utslipp fram til 2020. Det er nå kun 9 år igjen.
Dette kan ende opp som en pinlig historie for enkelte.

I Oslo har man nå bygd ut nesten 400 ladeplasser, og det er politisk vilje til å fortsette denne satsingen. Dette gir forutsigbarhet for elbilister.
I Oslo har man også forstått at en voksende andel elektriske biler redder byen fra de alvorlige luftforurensingsproblemene de har hatt de siste vintrene. Dette i tillegg til reduksjon i co2 utslipp, og mindre støy i setrumsgatene.
Oslo kan nå med rette smykke seg med tittelen "Verdens Elbilhovedstad".
http://www.elbil.no/politikk/413-100-nye-ladeplasser-hvert-ar

I Sandnes har man denne uke vedtatt innkjøp av elektriske biler. I Sola har man i flere år hatt elektriske biler i hjemmebaserte tjenester. Et stort antall norske kommuner har anskaffet elektriske biler det siste året.

Rogaland Elbilforening mener det nå er på høy tid å komme videre også i Stavanger.
Vi sender derfor dette brevet til byens ledende politikere for at dere skal initiere konkrete tiltak.

Rogaland Elbilforening mener det er nødvendig med konkrete tiltak på disse 4 områdene:

1)Stavanger må gjennomføre en videre utbygging av vanlige ladeplasser, uavhengig av om Transnova kan gi støtte. Det er særlig behov for ladeplasser i bydelene, og ved knutepunktene hvor det er aktuelt med overgang til kollektivtransport. Det må kontinuerlig utredes og innstalleres nye plasser, og kommunen må opprette kommunikasjon med elbilister slik at man kan melde inn forslag basert på konkrete behov.

2)Stavanger kommune må gjennom sitt eierskap i Stavanger Parkering og Rogaland Parkering bidra til å opprettholde Stortingets intensjon om gratis parkering for elektriske biler på offentlig gategrunn. I dag benytter man seg dessverre av en unntaksbestemmelse i parkeringsforskriftene og stenger elektriske biler ute fra de fleste kommunale parkeringsanlegg.

3)Stavanger må gjennomføre egne vedtak om innkjøp av elektriske biler i hjemmebaserte tjenester. I 2009 gikk man offensivt ut i pressen og annonserte at man skulle lease 130 miljøbiler. Vi venter fortsatt på at man skal anskaffe de elektriske bilene.

4)Hurtigladestasjoner. Sandnes fikk landets første hurtigladestasjon i vår, Klepp og Randaberg får sine i august. Salget av elektriske biler med hurtiglademulighet har eksplodert, det er et klart behov for hurtigladestasjoner i Stavanger.
Vi mener dessuten at Stavanger nå må ta et initiativ til hurtigladekorridorer langs hovedveiene mellom Stavanger-Kristiansand og Stavanger-Bergen. Dette vil i framtida bli minst like viktig som god flyplass eller gode fergemuligheter.
Korridorene Oslo- Gøteborg og Trondheim-Sundsvall er under utbygging.

En undersøkelse blant NAF sine medlemmer utført av TNS gallup sier at en av 5 vurderer elbil.
http://www.telen.no/forbruker/bil-motor/nordmenn-tror-pa-elbilen-1.6323441
Vi antar at dette tallet er enda mye høyere i Rogaland (og Stavanger).
Dette er et stort antall velgere!!

Vi i Rogaland Elbilforening kommer til å ta opp dette spørsmålet på nytt både før og etter høstens valg.

med hilsen
styret i Rogaland Elbilforening
v styreleder
#14
Elbilen i Samfunnet / Kos med gamle elbiler!
fredag 12. august 2011, klokken 14:16
Jeg har lagt merke til at forumet nå fylles av skryt knyttet til de nye elbilene, og problemer knyttet til de gamle.
Forumet er et sted man kan hente hjelp hvis problemer dukker opp, men dette vil lure nye lesere til å tro at gamle elbiler er synonymt med trøbbel.
Min erfaring er at det er klart mindre problemer, reparasjoner og driftsutgifter med elektriske biler enn med fossile biler :) :)
Men gamle elbiler er selvfølgelig omtrent som gamle fossilbiler, noe rusk kan dukke opp.  :-[

Bor man slik at man ikke trenger mer enn 7mils rekkevidde er nytteverdien den samme i en gammel som i en ny elbil. ;D

Min eldste Think (som har kjørt 75.000) ble i sommer brukt på ferietur til Danmark og Færøyene, i dag er den på vei med sønnens flyttelass til Kristiansand. Han ringte akkurat nå gledsstrålende fra Egersund: 88km, forbruk 80Ahr, ladepause med mat, fisking og soling.
Neste ladepause Flekkefjord, deretter Mandal. Nye byer å glede seg til.

Kos med gamle elbiler :)
Kos med rolig lading   :)
Det er ikke alt som trenger å ha forstavelsen HURTIG
#15
Ifølge arrangørene er dette første gang man åpner for elektriske sykler i et sykkelritt, iallefall i Norge. Foreløbig har det ikke skapt de store overskriftene, og de er nok litt spente på hvor mange elektriske syklister som melder seg på.
#16
Medlemsturen til vindmøllene på Høgjæren blir onsdag 22.06. Vi drar i samlet følge fra Stavanger (for de som vil) klokka 13.
Frammøte ved vindmøllene klokka 14.00
Dette er et avstengt område med adgang forbudt for vanlige turister, men vi er invitert og blir guidet rundt. Påbud med hjelm og vernesko. Husk kamera!

DE FLESTE MØLLENE ER NÅ PÅ PLASS, NYE REISES HVER DAG.

Vi skal innvie det splitter nye administrasjonsbygget, her blir det servering av mat. Programmet ellers: Orientering om anlegget, lading, hyggelig prat.

BLI MED OG OPPLEV ENERGIENS UNNFANGELSE  :o :o ::)

Det er 42 km fra Stavanger, med gode veier og fantastisk utsikt.
Påmelding (nødvendig) som PM eller via hjemmesiden. 
#17
Rogaland elbilforening / Chademo hurtiglading i Rogaland
onsdag 30. mars 2011, klokken 23:04
Nå er det mindre enn 4 uker til den første av 3 hurtigladestasjoner i Rogaland skal åpnes ;D
Dette skjer i Luravika den første arbeidsdagen etter påske, med en rekke celebriteter og kjendiser på plass. Denne plassen vil da ha 1 stk Chademo hurtiglader og 2 doble vanlige ladestolper, dessuten pumpe med salg av biogass (fra kloakkslam i Mekjarvik).
Det er Lyse Energi som står for denne utbyggingen, de 2 neste med samme design kommer før sommerferien ved E39 i Mekjarvik og ved fv44 ved Klepp.

#18
Rogaland elbilforening / ELBILTURISMEN BRER SEG.
tirsdag 22. mars 2011, klokken 09:44
Høsten 09 kom vi på begrepet Elbilturisme, dette er bærekraftig turisme med elektrisk transport til perler i passe avstand. Dette er som en forstår motpolen til "sydenturisme" eller "masseturisme" eller "fordi du fortjener det" turer med fly til kjøpesentre sørover i Europa.

Elbilturisme er for de som tenker litt lenger :)

I januar 2010 dro Rogaland Elbilforening til Kvitsøy.
http://www.rogaland-elbil.no/filer/bygdebladet.jpg
I januar 2011 dro vi til Finnøy.
http://elbil.no/mennesker/270-elbilturisme

Vi øker nå takten, i første del av juni drar vi til Høgjæren, moderne teknologi, god mat og fantastisk natur.

Men vi trenger å tøye grensene, hva med øyrikene i vest?

For å teste dette drar vi i mai til Færøyene. Turen går da med ferge til Danmark, deretter med Smyrild Line til Færøyene.
Bilveiene på Færøyene er perfekt tilpasset elektriske biler, akkurat passe lange. :D

Elbilkjøringen kan kombineres med fotturer, færøyisk mat, fotosafari, fiske etc.

Er det noen her på forumet som har kjente der? Tips? Noe vi bør vite om før vi drar? Hva bør vi spise/ikke spise?
#19
Elbiler i media / Studentredaksjon med elbilsaker.
torsdag 03. mars 2011, klokken 21:16
www.nettavisaullandhaug.no hadde i dag nyheten om at landets første Chademo ladestasjon snart kommer i Rogaland.
I radiosendingen fra 03.03. klokka 15 (opptaket ligger på nettsiden) kan en høre Styreleder i Norstart komme med forslag til hva en kan gjøre mens en hurtiglader elbilen, og styreleder i Rogaland Elbilforening spår bensinpris og antallet elbiler i 2020. ;D

I TV sendingen hadde studentene i dag et innslag om hurtigladestasjonen, i-Miev og elbilpendling.

--------

I dette prosjektet har vi selvsagt satt opp en målsetting om at vi ikke skal bidra til unødige co2 utslipp, så derfor har vi leid oss en Think til reportasjebil. Den er utrolig populær, de ca 60 studentene som deltar har fått mange ahaopplevelser, og står i kø for å bruke den.
#20
Elbilen i Samfunnet / Chademo ladestasjoner, nå kommer de!
onsdag 02. mars 2011, klokken 11:26
Blir dette den første i Norge?
Lyse jobber med 3 stk Chademo plasser, den første skal etter planen åpnes om kort tid. De har nå kjørt en annonsekampanje for å fortelle at de gjør klar til framtidens bilpark!
(se bildet)

Dette må være en kjempenyhet for alle med nye Chademo biler.

Stasjonene skal kun tilby biogass og hurtiglading.
Legg merke til at de ikke skal selge naturgass, som er det store produktet på de gamle fyllestasjonene de har.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA