Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - CitB59EL

#1
B-Electric / Tetting av grill fungerer!
mandag 29. januar 2018, klokken 21:41
Vi har nå tatt en tur med delvis tettet grill  på vår B klasse. Dette hadde stor innvirkning på rekkevidden! Som kjent er jo B klassen svært strøm tørst pga batteri oppvarming! Jeg har lagt merke til at ved mye snøvær så ligger det mye snø smeltet ved radiator og snø på panseret tiner lett og bilen "sluker" størm. Samtidig så faller effekt på E cell ganske fort selv om en har en del batteri igjen. Tok derfor å tettet nedre del av grillen og resultatet ble veldig fort synlig!
Vi kjørte rolig Stjørdal-Snåsa kroa /147 km i 1 smekk med ca 18 km igjen med Range+ aktivert (12 km resultat). Kom frem med 20,9 i forbruk iflg bil. Kjørte med 19-20 grader hele tiden-snittfart  62 km/t  Det var tildels kraftig snø vær over Snåsa. Vi har prøvd å kjøre denne strekningen flere ganger tidligere men har alltid måtte lade Steinkjer da vi ikke har hatt nok km til å komme til Snåsa kroa tidligere. Nå hadde vi 20 km og gå på ved Steinkjer og tok derfor sjansen.  Så dette vil vi fortsette med! Veldig enkel fiks som fungerer på vintern! Som kjent å leveres mange nye Diesel biler med slike tette deksel fra fabrikk-men dette finnes ikke til B klassen. Så her må en være litt peter smart:) En må selvsagt fjerne disse dekslene på sommer tiden!
#2
Berlingo electric / Citroen Berlingo B59 Lang
fredag 28. mars 2014, klokken 19:28
Hei,

Tenkte at jeg skulle dele litt av mine erfaringer etter å hatt denne bilen i ca 2 mnd nå og kjørt ca 3000 km. Dette er min første el bil. Bilen har fungert ypperlig til mitt bruk så langt. Kjører ca 8-10 mil hver dag og det er nok batteri igjen på slutten av dagen(10-30 km typisk). Kjører da hovedsakelig E6 inn til Trondheim og til bake igjen-følger trafikken bortsett fra at jeg kjører 80-85 km/t opp bakkene i 90 sonen. "Rekorden" er å bruke 69 km på 37 km kjøring til Trondheim. Siden min ikke har forbruks måler av en eller annen grunn(venter på løsning) så vet jeg ikke hva den bruker pr km. Men rekorden er 135km på 1 ladning kjørte da hovedsakelig flatt terreng(gamle E6) og litt bykjøring. Har også vært på Frøya med den 1 gang-dette ble i lengste laget. 125 KM er vel mye... og det gikk maksimalt ECO tempo(40 km/t opp tunnelene bla) for idet hele tatt komme fram. Hadde snittfart på 62 km fra Orkanger. Bilen er som helt vanlig Berlingo vare bil ellers med ca 4m3 varerom og plass til 3 personer foran svaner Iso fix! . Savner også at bilen ikke har noe form for App for styring av varme apparat eller bil forøvrig. Hurtig-lading (CadeMO) fungerer fint på EV power sine ladestasjoner. Lading stopper på 82-83%. Må evt starte på nytt igjen hvis en vil ha 100% men dette tar laang tid.

Tydelig at Fabrikken har lagt inn reserver på batteri 50% batteri kapasitet iflg hurtig lader viser under 50% kapasitet på måler i bil mer 43-45%. Virker å være ca 7% i margin i bunn mot måler.  Bilen har "reserve batteri lampe" som kommer på ca 15 km i igjen. Skilpadde kommer etter dette igjen. Har ikke tømt skilpadde. Har kjørt bil 1 gang ned til skilpadde.

Siden bilen har samme motor som trillingene er det ikke noe sprek bil men holder til vanlig kjøring. Er sperret på 110 km/t og det er vel like greit-går MYE strøm i høye hastigheter med en slik boks av en bil... Kan nevne at jeg tok støybehandling med tectyl på bil før levering og dette kan anbefales da bilen ble bedre å kjøre da en slipper mye av romle støyen fra varerommet(sammelignet med annen lang berlingo). Angrer ikke på kjøpet og vil mene at mange håndverkere kan gått bruke en slik bil. Det har ikke vært noe særlig kulde her i Trøndelag så har ikke fått sjekket rekkevidde. Den 1 dagen det var -10 så gikk det fint å kjøre  over 80 km med litt varme på E6. Bil anslo da 108 km ved oppstart. Nå anslår bilen ca 138-150 km ved oppstart (6-10 grader).    Hvordan får en opprettet ny tråd?? Mener at denne bilen fortjener det!Da den ikke sammenlignes med gamle Berlingo electric etter min mening. Dette var mine første inntrykk bare spør hvis noen lurer på noe!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA